Dram led brand rood // AF // 65. Geen beeld/bios nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Goedenavond,

Zit echt te zweten hier.
Vandaag nieuwe pc gekocht en gebouwd.

Serieus probleem, kom niet in de bios en pc gaat wel aan maar doet verder niks.
Alles al geprobeerd qua ram configs, 1 dimm tegelijk, opnieuw aansluiten etc.
Krijg verschillende debug codes van 65 en AF.

Specs:
Asus rampage iv formula
16gb corsair dominator gt 2133
3820 Intel CPU
Intel SSD
Corsair h100 CPU koeler

Ben beetje radeloos hier.. Iemand enig idee?? |:(

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Helemaal geen beeld? Of kun je niet in de bios komen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je de foutcodes al opgezocht ? Welke BIOS heeft het moederbord en ondersteunt die de CPU ? Er zit een sticker op het moederbord waar de BIOS versie opstaat.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-02 19:24
Volgens de manual van jouw moederbord is code 65 een 'Cpu DXE initialization is started' foutcode en AF een 'Exit boot services event'. Misschien kunnen mensen daar al meer mee. Zelf heb ik van beide problemen nog nooit gehoord, maar ik zoek het even op.

• CrawlFish
Helemaal geen beeld, kom dus ook niet in de bios.

De bios versie, er zitten een aantal stickers, 0403? Kan dat?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Al een clear CMOS geprobeerd?

• zynex
Iedereen met de bovenstaande foutcode kan niet in de bios komen/opstarten. Er is dus al meer over gepost. (Dat je zelf ook al lang had kunnen vinden als je de foutcode had opgezocht. :+ )Enkele veelvoorkomende tips zijn opstarten zonder usb apparaten, andere stekkerdoos, bios proberen up te daten zonder hardeschijf ingeplugd te hebben en op een vage manier de ram in diverse slots proberen. Ik twijfel over de effectiviteit van enkele, maar niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 11% gewijzigd door zynex op 06-04-2012 21:16 ]

• CrawlFish
Als het goed is wordt de CPU ondersteund vanaf bios 0403. Heb de foutcodes idd nagekeken maar kon er nog niet veel over vinden. Wel dat veel mensen ze hebben. Heb het ram al in alle sloten geprobeerd, van 1 tot 4 tegelijk, hardeschijven eruit, geen USB apparaten, alles wat in me opkwam. Heb op een assemblage afdeling gewerkt maar ik kom hier echt niet uit.

Verwijderd

Misschien een pinnetje in de socket scheef gedrukt? Kan de beste overkomen, even kijken kan geen kwaad. Mocht er eentje scheef zitten, met een hele fijne schroevendraaier kun je hem rechtbuigen. Heb het zelf eens gehad met een s775, helemaal voor niks laten 'repareren', ding was er na reparatie slechter aan toe dan er voor. Op het oude moederbord de pin rechtgezet en hij werkte weer, kortom kijken kan geen kwaad :)

• zynex
Ik denk niet dat dat een probleem is. Dan zou hij andere error codes krijgen in de vorm van: invalid cpu type or Speed, CPU mismatch, Cpu self test failed or possible cpu cache error, internal cpu error etc. Sommige mensen geven aan dat ze na 10min/langer ineens wel door konden booten. Dat heb ik ook ooit gehad met een gigabyte p45 moederbord. Je kunt dit als laatste poging proberen. Anders wordt het toch een moederbord rma aangezien het aan de andere componenten niet lijkt te liggen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:17

SeatRider

Hips don't lie

Afstandsbusjes wel gebruikt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• CrawlFish
Heb de CPU ook al nagekeken, zowel met mn vader als met mijn buurman, geen van ons zien een scheef pinnetje, nog iets anders geks.

• CrawlFish
zynex schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:27:
Sommige mensen geven aan dat ze na 10min/langer ineens wel door konden booten. Dat heb ik ook ooit gehad met een gigabyte p45 moederbord. Je kunt dit als laatste poging proberen.
Wat bedoel je precies dat ik doen moet met 10 min langer?

• zynex
http://www.eggxpert.com/forums/thread/735261.aspx

"The boot just stop an there stands 0x64 in the Dr. Debug led.

After 10-30 minutes the boot continues and the computer run fine until the next boot."

Uit deze context maak ik op dat de gebruiker zijn pc aan heeft laten staan op de error en vervolgens toch wist door te booten. Op deze manier zou jij misschien ook in de bios kunnen komen. Het klinkt natuurlijk erg onwaarschijnlijk, maar ik heb hetzelfde ooit gehad met een Gigabyte p45 moederbord met een ram probleem. Deze pc wilde na een tijdje ineens niet meer opstarten. (alleen de fans bleven draaien en ik zag een error in beeld) Echter toen ik een uur later terug kwam was ie wel opgestart.

Ik moet je wel nageven dat dit echt knullige oplossingen zijn die ik nu geef gebaseerd op gebruikerservaring. Helaas weet ik echter niet beter bij dit probleem en zo te zien weten andere mensen eigenlijk ook geen concrete oplossing.

[ Voor 14% gewijzigd door zynex op 06-04-2012 21:36 ]

• CrawlFish
Ok dan, nou ik probeer het.
Ik heb echter een bios update gevonden, maar deze laden is een ander verhaal.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik probeer het nog een keer; heb je de afstandsbusjes gebruikt bij het monteren van het mobo?

• zynex
SeatRider schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:42:
Ik probeer het nog een keer; heb je de afstandsbusjes gebruikt bij het monteren van het mobo?
In welk opzicht denk je dat dit uitmaakt? Je doet het natuurlijk gewoon niet, maar het enige wat ik kan bedenken is dat het moederbord krom zou gaan hangen in dit geval net als bij een Xbox bijvoorbeeld. De ts geeft echter aan op een assemblage afdeling gewerkt te hebben dus ik denk wel dat hij afstandsbusjes heeft gebruikt. ;)

• ed800
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 07:08
zynex schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:49:
[...]

In welk opzicht denk je dat dit uitmaakt? Je doet het natuurlijk gewoon niet, maar het enige wat ik kan bedenken is dat het moederbord krom zou gaan hangen in dit geval net als bij een Xbox bijvoorbeeld. De ts geeft echter aan op een assemblage afdeling gewerkt te hebben dus ik denk wel dat hij afstandsbusjes heeft gebruikt. ;)
Het moederbord maakt kortsluiting met de kast, als de afstandbusjes niet zijn gemonteerd.

• CrawlFish
Afstandsbusjes zaten voorgemonteerd in de kast. Hier heb ik inderdaad naar gekeken. Na bios update via de ROG connect poort, geeft hij nog steeds dezelfde foutmelding.

• PilatuS
  • Niet online
Afstandsbusjes zaten voorgemonteerd in de kast.
Misschien ergens een afstandsbusje waar het niet hoort ? Probeer anders eens te booten met de spullen uit de kast en dan zo kaal mogelijk. Alleen CPU, mobo, GPU en 1 reepje RAM.

• CrawlFish
Ook al helemaal kaal geprobeerd. Heb wel een bios update geprobeerd. Maar mocht niet baten. Begin toch aan de CPU te twijfelen, die stuurt de DRAM ook aan natuurlijk. Misschien toch een RMA proberen...

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

CrawlFish schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:14:
Ook al helemaal kaal geprobeerd. Heb wel een bios update geprobeerd. Maar mocht niet baten. Begin toch aan de CPU te twijfelen, die stuurt de DRAM ook aan natuurlijk. Misschien toch een RMA proberen...
Hoe heb je de biosupdate geprobeerd dan, als het systeem niet start kun je ook niet flashen lijkt me?

• PilatuS
  • Niet online
Een DOA CPU komt maar erg weinig voor. Ik zou eerder aan het moederbord twijfelen dan aan de CPU.

Als je alles geprobeerd hebt is de enige optie nog onderdeel voor onderdeel uitsluiten. Dus testen met ander RAM geheugen, CPU en moederbord. Als je die onderdelen niet hebt of kan lenen wordt het natuurlijk lastig.

• CrawlFish
SeatRider schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:16:
[...]

Hoe heb je de biosupdate geprobeerd dan, als het systeem niet start kun je ook niet flashen lijkt me?
Google en Youtube de ROG Connect Bios flash feature, zo heb ik het gedaan. Wordt voorgeschreven door Asus

• CrawlFish
PilatuS schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:18:
Een DOA CPU komt maar erg weinig voor. Ik zou eerder aan het moederbord twijfelen dan aan de CPU.

Als je alles geprobeerd hebt is de enige optie nog onderdeel voor onderdeel uitsluiten. Dus testen met ander RAM geheugen, CPU en moederbord. Als je die onderdelen niet hebt of kan lenen wordt het natuurlijk lastig.
Dat is inderdaad het probleem, niemand in de buurt hier heeft dit. Dus dat gaat hem helaas niet worden!

Blijft leuk zo'n nieuwe computer uitvogelen... -.-

• PilatuS
  • Niet online
Misschien kan je ergens een reepje RAM krijgen om te testen. Als het huidge geheugen op de lijst van de fabrikant staat zou dit het natuurlijk niet mogen zijn.

• CrawlFish
Toch een RAM gevonden van een maat van me, helaas blijft de melding hetzelfde, de BIOS is laatste versie... dus ik ben het kwijt... moet dan toch het MB zijn of CPU...

Edit : mijn geheugen in zijn pc geprobeerd en werkt als een trein. Denk dat het mobo dus defect is. Kapotte CPU heb ik nog nooit meegemaakt

[ Voor 30% gewijzigd door CrawlFish op 06-04-2012 23:04 ]

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-02 09:21
CrawlFish schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:20:
[...]

Dat is inderdaad het probleem, niemand in de buurt hier heeft dit. Dus dat gaat hem helaas niet worden!

Blijft leuk zo'n nieuwe computer uitvogelen... -.-
Heb je het geheugen wel hard genoeg aangedrukt? ASUS ROG borden hebben vaak maar 1 klem per DIMM. Je hoort een klik als het goed zit.

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
4 pin connector van CPU vergeten? Kan je moederbord vanaf versie 1.00 de CPu aan?

• CrawlFish
WK100 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:21:
[...]

Heb je het geheugen wel hard genoeg aangedrukt? ASUS ROG borden hebben vaak maar 1 klem per DIMM. Je hoort een klik als het goed zit.
DIt heb ik gedaan, door mijn ervaring als assembleur waren dit de dingen die ik express gedubble checked heb.
Helaas nog steeds niet aan de praat. Wordt denk ik een RMA morgen.

• CrawlFish
Niemand meer een idee? Haha, ben zelf ook radeloos. Heb vandaag nog gesproken met een ex-collega die al 15 jaar op de technische dienst werkt bij een ICT bedrijf, en hij weet ook 99% zeker dat het gewoon een fout is van het MOBO. Heb hem als DOA aangemeld vandaag. En we zien het wel!

• CrawlFish
UPDATE: Omdat het toch de dag voor pasen was, besloot ik om toch nog een poging te wagen, na gisteravond ruim 5,5 uur te hebben gekloot, is het toch gelukt. Na een succesvolle bios update (Wat gisteren 3x niet werkte) besloot het moederbord om mijn CPU te ondersteunen. Alles werkt gelukkig nu! :) Bedankt voor alle hulp en tips!

[ Voor 29% gewijzigd door CrawlFish op 07-04-2012 19:51 ]

• PilatuS
  • Niet online
Mooi dat de nieuwe BIOS het opgelost heeft. Veel plezier met je nieuwe PC :)

• [S2N]Baalberith
  • Laatst online: 03-09-2025
gooi er maar de laatste bios op, de 38xx word nl niet out of de box ondersteund.

0018 is de laatste versie btw, maar staat alleen te download op de ROG site. niet via de ASUS support te
verkrijgen.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je kan als laatste nog proberen om je moederbord uit de kast te halen en proberen hem daar aan de praat te krijgen.
CPU/VGA/RAM (1 reepje) aansluiten en proberen maar..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Pagina: 1