Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:51
Hallo allemaal,

Vanacht werden er diverse personen voor mijn huis gearresteerd. Nog druk bezig met het sorteren van de foto's geschoten op The Passion Rotterdam, greep ik mijn camera e schoot uit de losse hand, in het donker, toch nog enkele mooie plaatjes.

Nu denk ik erover om deze aan te bieden bij de media. Vooralsnog plaatste ik mijn foto's 'gewoon online' en kwam er als snel achter dat je het dus kwijt bent, zonder bronvermelding. Zolang ik met een mobiele telefoon crappy meuk schoot niet zo erg, maar nu zou een vergoeding wel fijn zijn.

De vraag is: Hoe, waar en tegen welke prijs kun je foto's aanbieden bij de verschillende persdiensten? Moet je een lokale variant nemen of juist internationaal? Welke worden goed bezocht door hunters?

Alvast bedankt,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zethiel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:42
Ik zou gewoon even contact opnemen met verschillende dagbladen, weet je ook het verhaal achter de arrestaties en is dit nieuwswaardig ?

Steam | Last.fm | PSN : Theriat | Battle.net : Cepheus#2233 | Pokemon GO : 9609 4532 0149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
In de hedendaagse media is elke foto van een verdachte -in het donker, verlicht door de koplampen van een politieauto - geknield op de grond - met een pistool op zich gericht - nieuwswaardig. Het enige dat ik weet, is dat er 5 personen zijn gearresteerd na het afvuren van minstens 5 waarschuwingsschoten. Ik ga er vanuit dat de journalist weinig moeite zal hebben met het achterhalen van het hele verhaal. Daar zijn het journalisten voor.

Overigens stel ik de vraag aan de hand van deze casus, maar is de vraag hier niet op gelimiteerd. Mocht ik een foto van een terrorist schieten in Heerhugowaard dan wil ik ook weten hoe ik de gehele Nederlandse pers hiervan kan inlichten ;-)

[ Voor 26% gewijzigd door BartOtten op 06-04-2012 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-05 19:45
bel gewoon met het ANP, je beste bet denk ik.

Zou alles ook zsm doen, nieuws is oud voor je het weet. Morgen is dit wssn al oud.

[ Voor 48% gewijzigd door Snuurtje op 06-04-2012 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-05 09:12
Wel de copyright info veranderen in je camera he, anders staat mijn naam in de exif :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-05 13:48
Direct plaatsing bij een krant levert denk ik meer op.
Maar bij ANP of andere nieuwsbureau's is de kans op plaatsing groter.

Eventueel wat lokale media apart benaderen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
In de tussentijd deze foto (niet exclusief) verkocht aan Rijnmond voor 25 euro. De zon schijnt en geen zin in onderhandelingen ;-) De volgende keer hoop ik beter geïnformeerd aan de onderhandelingstafel plaats te kunnen nemen...dus hulp/meningen/commentaren zijn nog steeds welkom!

@ThomasW: het eerste was ik gedaan heb toen ik hem binnenkreeg was de boel terugzetten naar fabrieksinstellingen. Er is niets meer van jou bij ;-)

[ Voor 7% gewijzigd door BartOtten op 06-04-2012 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Tof, heb je een linkje waar ze m geplaatst hebben? Of show m gewoon hier, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Laatst online: 10:27

Pinobigbird

doesn't share food!

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Nice, ben je er gewoon omheen gelopen ofzo? Zo lijkt het iig .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Die dus ja :) En ja ik ben er omheen gelopen. Heel vloeiend ging het allemaal niet want ik wist aan het begin niet waar ze op schoten, of de andere kant ook nog kon schieten en of ik misschien in de linie stond. De agenten hadden even geen tijd om mij instructies te verlenen

Was de ruis al behoorlijk, die compressie die ze erop losgelaten hebben maakt het er niet veel beter op :O Volgende keer even vragen of ze de lichtbak aan kunnen zetten :o)

edit: "een waarschuwingsschot gelost"? Zo, dan hebben we echt een bizarre echo hier in de straat. Bijna geen volumeverlies en dat bij een delay van 30 seconden :P Dat ik achteraf er nog aan dacht om te zoeken naar hulzen geeft wel een indicatie van de vingerspanning bij de agenten

[ Voor 24% gewijzigd door BartOtten op 11-04-2012 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankivo
  • Laatst online: 15-05 13:48
BartOtten schreef op woensdag 11 april 2012 @ 01:12:
Die dus ja :) En ja ik ben er omheen gelopen. Heel vloeiend ging het allemaal niet want ik wist aan het begin niet waar ze op schoten, of de andere kant ook nog kon schieten en of ik misschien in de linie stond. De agenten hadden even geen tijd om mij instructies te verlenen

Was de ruis al behoorlijk, die compressie die ze erop losgelaten hebben maakt het er niet veel beter op :O Volgende keer even vragen of ze de lichtbak aan kunnen zetten :o)

edit: "een waarschuwingsschot gelost"? Zo, dan hebben we echt een bizarre echo hier in de straat. Bijna geen volumeverlies en dat bij een delay van 30 seconden :P Dat ik achteraf er nog aan dacht om te zoeken naar hulzen geeft wel een indicatie van de vingerspanning bij de agenten
Dus je hebt nu je leven gewaagd voor 25 eurotjes?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
frankivo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:58:
[...]

Dus je hebt nu je leven gewaagd voor 25 eurotjes?
Ik zou er zelfs zonder camera omheenlopen en willen meemaken :P Lijkt mij dat die €25,- niet de motivatie waren om er te zijn, maar eerder een mooi meegenomen achterafje.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Sibylle zegt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoz
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wel netjes dat de agenten geblurred zijn :) De meeste agenten zijn niet blij als burgers foto's staan te maken en die te pas en onpas posten op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartOtten
Vandaag heeft de politie aan RTV Rijnmond gevraagd wie de fotograaf was van de foto's. RTV Rijnmond wilde deze gegevens niet afgeven maar was wel bereid de fotograaf (mij) te vragen om contact met de politie op te nemen. En zo kon het gebeuren dat RTV Rijnmond me belde en mij de gegevens van de persvoorlichter van Politie Rijnmond gaf. Of ik het nummer zou bellen, was hun zaak niet.

Aardig als ik ben, belde ik even later met de politie. De beste man pakte de aantekeningen erbij en vroeg mij wat mijn bevindingen van het gebeuren waren. Ik legde rustig uit wat ik gehoord, gezien en gedaan had en dat bleek goed overeen te komen met het verslag van de agenten.

En toen kwam het: De agenten hadden zich door mij nabijheid bedreigd gevoeld. Ze kennen mij niet (pre) en hoewel ik een camera bij me had, kon ik net zo goed gekomen zijn om ze een klap in de nek te geven (sure, een agent met getrokken wapen gaan slaan...). Daarbij zou ik door de vuurlijn gelopen zijn, en dat kon toch eigenlijk echt niet.

Het eerste kan ik me nog enigszins indenken, en dat is makkelijk op te lossen door een telelens op de camera te schroeven. Iemand die achter je loopt terwijl je druk bezig bent en niet kunt omkijken, kan best vervelend zijn. Het tweede daarentegen vond ik redelijk onzinnig. Ten eerste lette ik, zodra ik wist dat er pistolen getrokken waren, goed op waar op gericht werd en zorgde ik dat ik aan de 'zijkant' stond of dus ehhh achter iemand :P. Het heeft een reden dat je ongeveer een 360-graden shoot ziet als je de foto's naast elkaar legt. Maar goed, viel voor de rest niet over de twisten: het was een aanbeveling.

Wat me opvalt in deze is een contrast. Al maanden wordt ik bedreigd door mijn buurman en dit meldt ik altijd netjes bij de politie. Deze zeggen niets te kunnen doen. Zelfs toen mijn buurman mij duidelijk maakte dat ik even moest blijven staan zodat hij wat uit de kofferbak kon pakken, bleek dat niet voldoende voor een aanklacht. Ik had daadwerkelijk moeten blijven staan, om te zien dat hij een knuppel pakte (dat het een knuppel was, heb ik op 'band' staan). Pas na -lang aandringen- bij de politie kwam de buurtagent eens op bezoek en heeft hij matige pogingen gedaan de buurman ook eens te spreken. Wat niet gelukt is omdat ze hem niet konden vinden..... Het komt dus een beetje op het volgende neer, als ik de politie nu goed begrijp:

- Als mijn buurman mij bedreigt, naar zijn kofferbak loopt en mijn eigen veiligheid in gevaar is,dan moet ik blijven staan omdat ik anders de knuppel niet zie die hij pakt (dus veel risico lopen). Zonder dat ik dat hebt gezien is mijn aangifte niets waard en komt de buurtagent (na stevig aandringen) pas na 20 meldingen 1x langs om dat uit te leggen. Contact met de buurman blijkt onmogelijk wat ze kunnen hem niet bereiken (hij woont naast me...hoe moeilijk kan het zijn).
- Als de politie iemand bedreigt en op de grond laat liggen (lager risico), dan moet ik vooral ver weg blijven anders ben ik in gevaar en breng ik de politie in een moeilijk pakket. In dat geval is de contactverhouding 1-op-1 en doen ze zelfs de nodige moeite om via RTV Rijnmond mij te traceren en het uit te leggen.

Zoals jullie begrijpen komt het wat hypocriet op mij over dat ze nu opeens bezorgd zijn om mijn veiligheid en er moeite voor doen om die veiligheid te waarborgen. Ik heb liever dat ze moeite doen om mijn buurman eens aan te pakken zodat ik -dagelijks- veilig door mijn eigen straat kan lopen, dan dat ze me uitleg geven over waar te staan in een -incidenteel- geval.

Edit: verhaal bleek wat moeilijk dus aangepast.
Edit 2: Ik ben geen oorlogsfotograaf nee. Toch neem je als fotograaf vaak net even meer risico om een mooie shot te nemen (hangen over reling, staan langs een rand, dicher bij auto's staan bij race etc). Ikzelf kijk niet meer op van een pistool, het went. De kans dat ik tegen de grond gestapt wordt omdat ik een camera bij me heb in deze buurt (gewoon 'omdat' of om 'm te stelen), is vele malen groter dan de kans op een afzwaaiende kogel door mijn been.

[ Voor 75% gewijzigd door BartOtten op 14-04-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 09:10

FaceDown

Storende factor.

Aan je verhaal is geen touw vast te knopen. Ik vind het ook een behoorlijk domme actie trouwens. Je bent amateurfotograaf, geen oorlogsverslaggever.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
FaceDown schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:31:
Aan je verhaal is geen touw vast te knopen. Ik vind het ook een behoorlijk domme actie trouwens. Je bent amateurfotograaf, geen oorlogsverslaggever.
Je hebt gelijk: zijn verhaal is nogal vaag en ik mis aansluiting :P

Wanneer is iemand dat dan wel? Je bent het toch zodra je het doet?
Als ik morgen richting Libie vlieg en daar met mijn compact camera foto's ga maken dan ben ik opeens een oorlogsverslaggever.
Ik vind het juist goed dat dit soort dingen vastgelegd worden, en met mij heel nederland want anders waren er niet zoveel kranten, nieuwsberichten en journalisten.

Je moet uiteraard wel zorgen dat je de agenten niet afleidt en niet in gevaar brengt, maar dat spreekt voor zich :P

[ Voor 4% gewijzigd door Sibylle op 13-04-2012 23:12 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:48
FaceDown schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:31:
Ben het wel eigenlijk wel mee eens. Uit oogpunt van een fotograaf, zeg ik: mooie actie foto's.
Maar uit oogpunt van een burger, denk ik: WTF doe je daar?? Ga gauw naar binnen, in plaats van daar rond te lopen met de kans de politie te hinderen en zelf nog gewond te raken ook. Het is niet aan jou om te bepalen of je de politie hindert en of jij daar veilig bent. Als iets dergelijks gebeurt, zal elke intelligente medemens wel begrijpen dat hij daar uit de weg moet gaan en niet gaan rond banjeren met een camera. Je bent geen oorlogsfotograaf en ook die mensen snappen dondergoed hoe dat spel gespeeld wordt, wat ze wel en niet kunnen doen en welke risico's eraan vast zitten.
Verder snap ik het verhaal van de politie best wel. Dit was wss een benauwde situatie waar ze alle aandacht nodig hebben om het goed en veilig (voor zichzelf en de omgeving) op te lossen en dat loopt daar een normale burger rond met camera... ik zou als politieman die knakker wegsturen of anders in een busje stoppen. (voor ieders veiligheid)

Ben je nu nog steeds trots op je foto's en zou je het weer doen?
Sibylle schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:12:
[...]
Wanneer is iemand dat dan wel? Je bent het toch zodra je het doet?
Als ik morgen richting Libie vlieg en daar met mijn compact camera foto's ga maken dan ben ik opeens een oorlogsverslaggever.
Uuhh, nee, dan ben je nog steeds toerist met een compact camera.
Waarom denken we toch dat iedereen maar van alles moet kunnen registreren en fotografen, omwille van persvrijheid en belang om alles te kunnen delen? :?

[ Voor 16% gewijzigd door segil op 19-04-2012 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
segil schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:13:
[...]

Ben het wel eigenlijk wel mee eens. Uit oogpunt van een fotograaf, zeg ik: mooie actie foto's.
Maar uit oogpunt van een burger, denk ik: WTF doe je daar?? Ga gauw naar binnen, in plaats van daar rond te lopen met de kans de politie te hinderen en zelf nog gewond te raken ook. Het is niet aan jou om te bepalen of je de politie hindert en of jij daar veilig bent. Als iets dergelijks gebeurt, zal elke intelligente medemens wel begrijpen dat hij daar uit de weg moet gaan en niet gaan rond banjeren met een camera. Je bent geen oorlogsfotograaf en ook die mensen snappen dondergoed hoe dat spel gespeeld wordt, wat ze wel en niet kunnen doen en welke risico's eraan vast zitten.
Verder snap ik het verhaal van de politie best wel. Dit was wss een benauwde situatie waar ze alle aandacht nodig hebben om het goed en veilig (voor zichzelf en de omgeving) op te lossen en dat loopt daar een normale burger rond met camera... ik zou als politieman die knakker wegsturen of anders in een busje stoppen. (voor ieders veiligheid)

Ben je nu nog steeds trots op je foto's en zou je het weer doen?

[...]

Uuhh, nee, dan ben je nog steeds toerist met een compact camera.
Waarom denken we toch dat iedereen maar van alles moet kunnen registreren en fotografen, omwille van persvrijheid en belang om alles te kunnen delen? :?
toon volledige bericht
Waarom ben ik toerist dan?
Vandale:
toe·rist de; m,v -en iem die voor zijn plezier op reis gaat
ver·slag·ge·ver de; m,v -s iem die verslag uitbrengt, bv. in dienst ve krant

Dus het ligt helemaal aan mijn intentie! Het feit dat ik verslag leg, maakt mij een verslaggever. Het feit dat ik dat doe over een oorlog maakt mij: een oorlogsverslaggever!

Het feit dat mensen overal beren op de weg zien, en obstakels en enge dingen is gewoon beperkend! Je moet als burger in dit land (en in elk land) gewoon verslag kunnen doen van vrijwel alles! Er zijn uitzonderingen, maar dit is er zeker geen.
Dat JIJ niet zou durven met een camera die situatie in te duiken, wil niet zeggen dat niemand dat zou moeten doen.
De politie was bezig ja, en ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn met iemand die foto's maakt maar dat is nog altijd aan diegene om te beslissen. Pas als het echt gevaarlijk wordt dan kun je debatteren over of het verantwoord is, maar zelfs dan ben je nog altijd vrij om het te doen.

Persvrijheid en delen van informatie (verslaglegging) is juist een hoeksteen en gedeelte van het fundament van onze westerse maatschappij. Daarom denken mensen dat het zo belangrijk is....HET IS OOK ZO BELANGRIJK!!

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:48
Sibylle schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:10:
[...]

Waarom ben ik toerist dan?
Vandale:
toe·rist de; m,v -en iem die voor zijn plezier op reis gaat
ver·slag·ge·ver de; m,v -s iem die verslag uitbrengt, bv. in dienst ve krant

Dus het ligt helemaal aan mijn intentie! Het feit dat ik verslag leg, maakt mij een verslaggever. Het feit dat ik dat doe over een oorlog maakt mij: een oorlogsverslaggever!

Het feit dat mensen overal beren op de weg zien, en obstakels en enge dingen is gewoon beperkend! Je moet als burger in dit land (en in elk land) gewoon verslag kunnen doen van vrijwel alles! Er zijn uitzonderingen, maar dit is er zeker geen.
Dat JIJ niet zou durven met een camera die situatie in te duiken, wil niet zeggen dat niemand dat zou moeten doen.
De politie was bezig ja, en ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn met iemand die foto's maakt maar dat is nog altijd aan diegene om te beslissen. Pas als het echt gevaarlijk wordt dan kun je debatteren over of het verantwoord is, maar zelfs dan ben je nog altijd vrij om het te doen.
toon volledige bericht
Tuurlijk, als je op veilige afstand foto's gaat maken (lees: 100+ meter met een zoomlens), zonder de hulpdiensten in de weg te lopen en een gevaar te vormen voor jezelf, prima. Be my guest. Waarom je dat zou willen, is een andere discussie. Alleen uit het verhaal van de TS krijg ik het idee dat hij redelijk aanwezig was in de crime scene, zeg maar, en daar heb je niets te zoeken, vind ik. Het is dan ook niet aan hem te bepalen of hij de politie in de weg loopt. Ik zou die overweging niet maken en gewoon zorgen dat je op RUIME afstand staat. Wat je vervolgens doet met de foto's, is een volgende vraag en hangt af van wat op de foto's staat. Persoonlijk hoef ik niet zo gauw sensatie foto's te gaan maken en vervolgens te verkopen. Maar dat ben ik.

Een persfotograaf / oorlogsfotograaf is imo iemand die een opleiding gevolgd heeft zodat hij in ieder geval kwalitatief goede foto's maakt en ook bepaalde normen en waarden erop na houdt. Dat in de praktijk niet elke fotograaf zich daar aan houdt, is iets anders. En ja, jij mag met je compact camera naar Lybië of Afghanistan gaan om daar foto's te maken van rellen, oorlog, gevechten, etc. Als je dat leuk vindt. Maar dan noem ik jou nog steeds geen oorlogsfotograaf, want daar heb ik toch een ander beeld bij ;)
Persvrijheid en delen van informatie (verslaglegging) is juist een hoeksteen en gedeelte van het fundament van onze westerse maatschappij. Daarom denken mensen dat het zo belangrijk is....HET IS OOK ZO BELANGRIJK!!
Dat klopt, alleen bezwaard het mij een beetje dat iedereen daarom ook maar meent van alles te willen vast leggen en publiekelijk te maken. Die persvrijheid kan ook worden uitgevoerd door een groep gekwalificeerde mensen die de juiste ruimte krijgen om dat uit te voeren. Wat vind je dat de laatste tijd het kwaliteit van het nieuws zoveel beter is geworden, sinds iedereen via social media informatie kan aandragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
segil schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:49:
[...]

Tuurlijk, als je op veilige afstand foto's gaat maken (lees: 100+ meter met een zoomlens), zonder de hulpdiensten in de weg te lopen en een gevaar te vormen voor jezelf, prima. Be my guest. Waarom je dat zou willen, is een andere discussie. Alleen uit het verhaal van de TS krijg ik het idee dat hij redelijk aanwezig was in de crime scene, zeg maar, en daar heb je niets te zoeken, vind ik. Het is dan ook niet aan hem te bepalen of hij de politie in de weg loopt. Ik zou die overweging niet maken en gewoon zorgen dat je op RUIME afstand staat. Wat je vervolgens doet met de foto's, is een volgende vraag en hangt af van wat op de foto's staat. Persoonlijk hoef ik niet zo gauw sensatie foto's te gaan maken en vervolgens te verkopen. Maar dat ben ik.

Een persfotograaf / oorlogsfotograaf is imo iemand die een opleiding gevolgd heeft zodat hij in ieder geval kwalitatief goede foto's maakt en ook bepaalde normen en waarden erop na houdt. Dat in de praktijk niet elke fotograaf zich daar aan houdt, is iets anders. En ja, jij mag met je compact camera naar Lybië of Afghanistan gaan om daar foto's te maken van rellen, oorlog, gevechten, etc. Als je dat leuk vindt. Maar dan noem ik jou nog steeds geen oorlogsfotograaf, want daar heb ik toch een ander beeld bij ;)

[...]

Dat klopt, alleen bezwaard het mij een beetje dat iedereen daarom ook maar meent van alles te willen vast leggen en publiekelijk te maken. Die persvrijheid kan ook worden uitgevoerd door een groep gekwalificeerde mensen die de juiste ruimte krijgen om dat uit te voeren. Wat vind je dat de laatste tijd het kwaliteit van het nieuws zoveel beter is geworden, sinds iedereen via social media informatie kan aandragen?
toon volledige bericht
Kan ik me grotendeels wel in vinden ja :-)
Ik ben nieuwsgierig naar de TS, wat betekent het onbegrijpelijk verhaal nou, en hoe is het afgelopen? :P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart.O
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-05 19:23
Ik weet iet precies hoe je het hebt aangepakt maar ik zou zeker ook foto's zijn gaan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
Me2, en ik denk dat meer dan de helft van de foto (oorlogs) journo's geen foto opleiding gevolgd hebben. Denk dat andere kwaliteiten dan belangrijker zijn dan wat je daar leert.
Pagina: 1