Sigma AS-226 Lichtkrant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Hey,

Ik heb hier een Sigma AS226 lichtkrant staan, waarschijnlijk al ruim 10 jaar oud.
Helaas ontbreekt de handleiding en net-adapter.

En hoop ge-google later kom ik wel bij wat advertenties van mensen die er een verkopen, maar ik ben op zoek naar een kopietje van de handleiding en de specificaties van de net-stroom adapter.

Heeft hier iemand misschien nog zo'n ding liggen die me aan deze informatie kan helpen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-05 22:54
Vraag de mensen die er een verkopen wat er op hun adapter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Al gedaan, nog geen reacties.

Maargoed, ik heb het ding eens uit elkaar getrokken.
Controlboard zit een AC/DC brug op met een rits elco's, maar geen trafo, dus ik gok dat er een lager voltage AC in moet.

Display bord is opgebouwd uit shiftregisters en led matrixjes van 5x7 pixels. Heb zo'n vermoeden dat ik eventueel de boel wel kan aansturen met een arduino en een PC voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Ik zou het hier eens vragen: http://www.circuitsonline.net/

Daar heb ik al vele threads voorbij zien komen als "Ik heb lichtkrant <Y> en wil hem aansturen, hoe moet dat???"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Welke spanning staat aangegeven op de elco's?
Zit er zo'n soort ding in de buurt van de elco's?
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/99/TO-220_Package_Four_Different_Projections.jpg/250px-TO-220_Package_Four_Different_Projections.jpg
Wat staat er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Nee, daar zit er eentje van, een 7805, aan het complete andere eind van het bord. Voor zover ik kan nagaan is die puur bedoeld om de processor en aangelegenheden te voeden.

Elco's zijn 16v, 1000uf, paralel geschakeld.

Ik heb inmiddels wel een site gevonden die het niet meer doet (tenminste, komt een login ding naar voren, dus wss files gone), maar ik bedacht me dat The Way Back Machine (www.archive.org) nogsteeds bestaat en daar bleek nog een copy te staan.
Plaatjes doen het dan niet meer en de PDF manual doet het ook niet, helaas.
Maar wat ik wel heb kunnen nagaan is dat de voeding een 9V AC 3Amp adapter is.

Dus, voor zover ik kan nagaan gaat er 9v wisselstroom in die intern wordt gelijkgericht via een bridge rectifier en afgevlakt door 7 paralel geplaatste elco's.
De 7805 voed de CPU+bijbehoren en de print met led matrixjes krijgt rechtstreeks 9volt.

Als ik naar de print met matrixjes kijk zie ik hele lange banen over de breedte lopen, waarschijnlijk de annodes.
Er zitten ook shift registers en darlington arrays op, dus ik neem aan dat die de cathodes schakelen. Andersom kan ook natuurlijk.
Lijkt dus op een multiplexing systeempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Om zoveel leds aan te sturen heb je wel multiplexing nodig ja, dus dat klopt wel.
Als je 9V AC gelijkricht dan krijg je ongeveer 12V. Je kan dus ook een 12V 3A voeding gebruiken, daar is wellicht gemakkelijker aan te komen.
Bijvoorbeeld pricewatch: Seasonic Power Adapter 60 Watt (12V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Sigma ASC 105 Control Library is voor een iets ander type, maar misschien werkt het ook met deze.
Er is een verkoper die de originele software CD heeft, misschien kun je voor een paar euro een kopietje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Of ik hang er gewoon een ATX voeding aan die ik nog heb liggen. Dat is ook mooi strak 12 volt.
Moet ik wel even het controlboard omsolderen, en ik wil eigenlijk de originele spullen niet aantasten voor het geval de originele adapter wordt terug gevonden.

Andere optie is gewoon een "nieuwe" controlboard bouwen.
Heb nog wel een paar stukjes protoboard liggen en heb beschikking over een arduino nano.
De LED matrix is een los bord met een kabel+stekker, dus die kan daar gewoon op aangesloten worden.

Specs van de originele NEC microcontroller heb ik al opgezocht en een Arduino is in alle opzichten beter.
Die heeft meer rekenkracht, meer geheugen, is makkelijker te programmeren, zit niet vast aan voorgeprogrammeerde tekens (origineel doet alleen alfabet en wat speciale tekens, volgens de afstandsbediening, die trouwens hoogstwaarschijnlijk fucked up is door lekkende batterijen).

Met een arduino is het simpelweg de datalijnen van de shiftregisters aansluiten, een paar pinnen met transistoren op de lange horizontale lijnen zetten en dan ben ik eigenlijk al klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ja dan ben je wel flexibeler wat betreft functionaliteit.
een paar ideetjes:
National debt clock (Heb je genoeg cijfers voor een $45.000.000.000.000 global debt?)
Of een simpele klok/thermometer oid...
Of knoop hem aan twitter of een telefoon voor sms display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Allemaal mogelijkheden idd.
Het ding is opgebouwd uit 19 stuks 5x7 dot matrixjes. Global Debt gaat niet lukken dus, aannemende dat ik 5x7 gebruik per karakter.

VU meter is ook een idee. Of Extra-widescreen Pong :P (met een paar PS2 controllers er aan oid)

Maargoed, ik wil het ding eerst eens aansturen als tekst/reclame display.
Hij komt bij m'n werk vandaan en daar gaattie ook weer heen terug en dan komttie voor het raam bij de deur te staan voorlopig.
Zit te denken aan een Arduino met RTC module die dan autmatisch kan aangeven wanneer we open/gesloten zijn, pauze/koopavond hebben.
Maybe met een countdown timer die laat zien wanneer we weer open gaan oid.
Af en toe bedrijfslogo langs laten komen (als ik dat in die paar pixels kan proppen), reclame melding tussendoor, af en toe een leuke animatie, dat soort grappen.

Ik heb ook al ideeen over hoe ik het nieuwe controlboard ga maken.
Voor de oude controller zit er een plastic dekseltje aan de achterkant waar normaal een herprogrammeerbare ROM achter zit die met UV licht te wissen is. (chip met raampje, sticker op raampje)
Daar ga ik de arduino neerzetten zodat ik eventueel achteraf gemakkelijk een USB stekker kan inpluggen.
Originele power opening komt weer een nieuwe power stekker in en bij gebrek aan een aan/uit knop denk ik dat de opening van de seriele aansluiting maar dienst gaat doen als houder voor de knop.

Edit:
Nog een voordeel aan een nieuwe controller bouwen is dat ik dan ook meteen wat ervaring op doe voor m'n eigen project.
Wil namelijk op basis van een Arduino een RGB versie bouwen, maar dan wat meer pixels. 16x100 in RGB.
Leds en shiftregisters heb ik al klaar liggen. Nu alleen de rest nog (transistoren, weerstandjes, dat soort grappen)

[ Voor 38% gewijzigd door McKaamos op 08-04-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
McKaamos schreef op zondag 08 april 2012 @ 12:47:
Voor de oude controller zit er een plastic dekseltje aan de achterkant waar normaal een herprogrammeerbare ROM achter zit die met UV licht te wissen is. (chip met raampje, sticker op raampje)
LOL, ik heb nog zo'n oude EPP1 programmer en aparte UV wisser liggen!
Ik weet nog goed hoe ik met een set eproms steeds braafjes die dingen programmeerde en weer in de wisser deed voor het ontwikkelen van firmware, goeie ouwe tijd ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.artbv.nl/images/jpg/epp1.jpg
Als je wil ontwikkelen met de originele controller mag je ze lenen.
Maar de arduino zal eenvoudiger zijn.

Leuk project met die RGB zelfbouw versie, post je de resultaten hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Oh hell no, daar waag ik me niet aan ;)

Resultaten van het RGB project zal ik met der tijd uiteraard posten :)
Verwacht het niet al te snel hoor, ben veel te druk met m'n werk atm, maar als het er is laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Om toch de boel maar even up-to-date te houden:
Vandaag even wat dingen doorgemeten en op basis daar van dingen besteld.

Blijkt dat de lange horizontale lijnen positief worden gevoed.
95 dots maal 20mA zou bijna 2A per row opleveren, wat ook wel goed mogelijk is (gezien de 3 amp voeding en multiplexing), dus even wat transistors geregeld die fatsoenlijk power kunnen verstauwen (2A+ dus).
Ook ff wat headertjes erbij, knopjes, een realtime clock module en andere meuk en dan kan ik aan de slag :)

Pagina: 1