• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-02 18:29
Hoi,

op dit moment heb ik een Sapphire 6870 in mijn bezit welke voorzien is van een Accelero twin turbo pro.

Ik heb van medetweaker Essox_Kill8ox net zo'n kaart gekocht, welke met een beetje mazzel morgen binnenkomt zodat ik 2 identieke kaarten in crossfire kan draaien..

Nu is er één probleem.. Er zit heel weinig ruimte tussen de pcie sloten op mijn moederbord en kan dus alleen gebruik maken van de standaard koeling omdat ik met de huidige koeling 3 sloten in beslag neem.. Ik wil de accelero koeler dus weer gaan vervangen door de originele koeling.. Ik zou natuurlijk de huidige kaart in het onderste slot kunnen plaatsen en de kaart met de originele koeling in het bovenste slot plaatsen, maar dat vind ik niet mooi.. (heb een window in m'n kast)

Het probleem is nu dat ik de originele koeler nog wel heb, alleen dat ik dat witte spul (beetje rubber achtig) dat tussen het koelblok en de geheugenchips hoort te zitten kwijt ben.. Weet iemand waar ik dit kan halen?

Ik heb nog wel wat zelfklevende "thermalpads" maar dat spul is heel dun.. Zou wellicht meerdere over elkaar heen kunnen plakken, maar dat is niet ideaal..

Een andere vraag, waar ik uiteraard zelf ook naar gezocht heb maar waarvan ik de meest uit een lopende verhalen lees, is of ik de 2e videokaart niet in het onderste pcie 16 x4 slot kan steken.. Dan is er wel voldoende ruimte voor koeling, maar is het de vraag of ik geen prestaties misloop..

De kaarten zouden nu echt zo goed als tegen elkaar komen te zitten.. Loop ik hiermee geen oververhittingsgevaar?

Tot slot het systeem:

Kast: corsair obsidian 650d
Voeding: Coolermaster 650watt extreme
Mobo: ASUS P6T SE
CPU: Intel i7 920 @ 3.4 Ghz
RAM: 3X 2 GB DDR3
GPU: 2X Sapphire 6870 (reference model)
HDD: Samsung spinpoint F3 750 GB
SSD: OCZ Vertex 2, 60GB

Bedankt alvast voor het meedenken!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

powermarcel10 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:43:
Hoi,

op dit moment heb ik een Sapphire 6870 in mijn bezit welke voorzien is van een Accelero twin turbo pro.

Ik heb van medetweaker Essox_Kill8ox net zo'n kaart gekocht, welke met een beetje mazzel morgen binnenkomt zodat ik 2 identieke kaarten in crossfire kan draaien..

Nu is er één probleem.. Er zit heel weinig ruimte tussen de pcie sloten op mijn moederbord en kan dus alleen gebruik maken van de standaard koeling omdat ik met de huidige koeling 3 sloten in beslag neem.. Ik wil de accelero koeler dus weer gaan vervangen door de originele koeling.. Ik zou natuurlijk de huidige kaart in het onderste slot kunnen plaatsen en de kaart met de originele koeling in het bovenste slot plaatsen, maar dat vind ik niet mooi.. (heb een window in m'n kast)

Het probleem is nu dat ik de originele koeler nog wel heb, alleen dat ik dat witte spul (beetje rubber achtig) dat tussen het koelblok en de geheugenchips hoort te zitten kwijt ben.. Weet iemand waar ik dit kan halen?

Ik heb nog wel wat zelfklevende "thermalpads" maar dat spul is heel dun.. Zou wellicht meerdere over elkaar heen kunnen plakken, maar dat is niet ideaal..

Een andere vraag, waar ik uiteraard zelf ook naar gezocht heb maar waarvan ik de meest uit een lopende verhalen lees, is of ik de 2e videokaart niet in het onderste pcie 16 x4 slot kan steken.. Dan is er wel voldoende ruimte voor koeling, maar is het de vraag of ik geen prestaties misloop..

De kaarten zouden nu echt zo goed als tegen elkaar komen te zitten.. Loop ik hiermee geen oververhittingsgevaar?

Tot slot het systeem:

Kast: corsair obsidian 650d
Voeding: Coolermaster 650watt extreme
Mobo: ASUS P6T SE
CPU: Intel i7 920 @ 3.4 Ghz
RAM: 3X 2 GB DDR3
GPU: 2X Sapphire 6870 (reference model)
HDD: Samsung spinpoint F3 750 GB
SSD: OCZ Vertex 2, 60GB

Bedankt alvast voor het meedenken!
Je kan beter als je het zo wilt, die met Accelero koeling gewoon onderin plaatsen en wat maakt de looks uit tegen prestatie. En voor prestatie verlies volgens mij niet, maar proberen kan geen kwaad, toch?;)

• powermarcel10
Thanks for je reply..

Mij maakt "de looks" wel wat uit.. De pc staat in m'n woonkamer en is toch een beetje een ey- catcher.. ;)

2 kaarten met originele koeling onder elkaar ziet er wel vet uit..

Als het geen prestatieverlies oplevert zou ik de 2e kaart in het onderste x4 slot stoppen, en ook daar een accelero opschroeven..

Mocht het wel prestatieverlies opleveren om dat te doen dan stop ik ze toch maar gewoon onder elkaar, maar dan wel echt het liefst beide met de originele koeling.. (of evt. met goede singleslot aftermarket koeling; suggesties??)

• Wlie
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
powermarcel10 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:13:
(of evt. met goede singleslot aftermarket koeling; suggesties??)
Waterkoeling? :+

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Het prestatieverlies in het PCI-E x4 slot is minimaal is mijn eigen ervaring met tweemaal HD6850 op een P55 bord (1e slot op x8, tweede slot op x4 in Crossfire).

Als je eventueel thermal pads nodig hebt dan kun je hier onderaan de pagina kijken, daar zijn ze vanaf 1,5mm tot 4mm dik te bestellen: http://www.highflow.nl/to...ta-pads-cleaners/?sl=NL#2

• powermarcel10
Haha, daar heb ik ook al ff aan gedacht.. Is alleen wel een prijzige investering.. En als ik het zou doen zou ik ook direct m'n CPU water gekoeld willen hebben.. Vind het alleen altijd lastig om te zien wat jedaar nou allemaal precies voor moet hebben..
KneoK schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:52:
Het prestatieverlies in het PCI-E x4 slot is minimaal is mijn eigen ervaring met tweemaal HD6850 op een P55 bord (1e slot op x8, tweede slot op x4 in Crossfire).

Als je eventueel thermal pads nodig hebt dan kun je hier onderaan de pagina kijken, daar zijn ze vanaf 1,5mm tot 4mm dik te bestellen: http://www.highflow.nl/to...ta-pads-cleaners/?sl=NL#2
Dat is goed om te horen.. Maar je weet natuurlijk niet hoe de kaarten zouden presteren in 2X 16x.. Die één of 2 procent dat het evt. minder snel zou zijn kan me gestolen worden, maar op het moment dat het meer dan 10% prestatieverlies op zou leveren wordt het toch een ander verhaal..

Ik denk dat ik beide opstellingen maar even ga proberen, en beide keren even 3DMark vantage laat draaien om te zien in hoeverre de scores verschillen..

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Het is een oud systeem van mij waar eerst een HD5970 op x16 op draaide die een vriend met tweemaal HD6850 heeft overgenomen dus ik heb een redelijke vergelijking. Vantage en 06 scores zijn goed vergelijkbaar ten opzichte van die HD5970.

Dit is de score met een i7 860 op 3,8GHz op x8/x4: http://3dmark.com/3dm06/16501173 (25.973 3DMarks)

Als je dan hier bijvoorbeeld kijkt dan zie je dat twee HD6850's met een i7 920 en de kaarten in x16/x16 rond de 25.300 scoort dan is de conclusie volgens mij redelijk duidelijk: http://www.techpowerup.co...HD_6850_CrossFire/21.html

Ik denk ook zeker niet dat het verschil in de tientallen procenten zal gaan lopen, het zal misschien 2 tot 5% schelen.

Maar het is inderdaad even een kwestie van testen. Als het verschil minimaal is dan kun je de tweede kaart lekker in het x4 slot zetten en de Arctic koeler laten zitten op de eerste kaart, anders zou je wat pads kunnen bestellen om de stockcooler weer te monteren.

[ Voor 15% gewijzigd door KneoK op 06-04-2012 20:42 ]

• powermarcel10
KneoK schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 20:37:
Het is een oud systeem van mij waar eerst een HD5970 op x16 op draaide die een vriend met tweemaal HD6850 heeft overgenomen dus ik heb een redelijke vergelijking. Vantage en 06 scores zijn goed vergelijkbaar ten opzichte van die HD5970.

Dit is de score met een i7 860 op 3,8GHz op x8/x4: http://3dmark.com/3dm06/16501173 (25.973 3DMarks)

Als je dan hier bijvoorbeeld kijkt dan zie je dat twee HD6850's met een i7 920 en de kaarten in x16/x16 rond de 25.300 scoort dan is de conclusie volgens mij redelijk duidelijk: http://www.techpowerup.co...HD_6850_CrossFire/21.html

Ik denk ook zeker niet dat het verschil in de tientallen procenten zal gaan lopen, het zal misschien 2 tot 5% schelen.

Maar het is inderdaad even een kwestie van testen. Als het verschil minimaal is dan kun je de tweede kaart lekker in het x4 slot zetten en de Arctic koeler laten zitten op de eerste kaart, anders zou je wat pads kunnen bestellen om de stockcooler weer te monteren.
Oké, die cijfers stellen me opzich wel gerust.. ;) zal beide opstellingen gewoon eens proberen.. Wordt weer lekker een dagje tweaken! :)

Vraag me wel af of ik de afstand tussen de 2 kaarten kan overbruggen met een normale CF bridge (wanneer ik dus één kaart in het x4 slot druk..) Anders zal ik daarvoor ff een langere moeten bestellen..
Wanneer ik de kaarten geïnstalleerd heb zal ik mijn bevindingen even melden..
Ik sta echt versteld van de prestatiewinst van een 2e 6870 (als ik de reviews van bijvoorbeeld hardware.info moet geloven) 2 kaarten zouden zo'n 11% sneller zijn dan een enkele GTX580.. Das toch niet mis! Ben dus erg benieuwd of ik alles zodadelijk weer op de hoogste settings kan spelen.. In dat geval toch een leuke investering voor "maar" €100,-.

• powermarcel10
Hoi iedereen,

ik heb mijn 2e videokaart vanmorgen binnen gekregen, en direct ingebouwd.. Heb toch besloten de orininele koeler eerst weer te monteren en de kaarten in de 2 x16 sloten te steken.. Had eerst wat last van artifacts maar dat is verholpen door een andere CF bridge te gebruiken..

Ik heb 3Dmark vantage even gedraaid om te zien of de scores een beetje oké zijn.. Ik behaal 28147 punten voor de GPU en 21972 voor de CPU.. Dit is op 1280x1024 en alles op performance.. Is dit normaal? Ik kan de scores wat moeilijk vergelijken omdat ik niet weet of ze bij de review op tweakers en hardware info dezelfde instelling gebruiken..
Pagina: 1