Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-05 16:04
Hallo,

Ik heb recentelijk een Nikon 70-300mm lens gekocht, en merk dat ik in sommige situaties (voornamelijk dierentuin) toch nog iets te kort kom. Mijn oog is daarom gevallen op de Samyang Optics 500mm F8.0 mirror of de F6.3 variant erop. Handmatige focus lijkt me geen probleem, doe ik met mijn 90mm macro namelijk ook. Het enige wat ik wel verdomd lastig vind is om de juiste sluitertijd in te schatten. Vaak zit ik hier een stop of wat onder of boven.

Ik weet dat de Samyang lens een T-mount heeft, dus ik ben gaan kijken naar adapters welke gechipped zijn zodat ik in ieder geval auto exposure heb. Wat lezen levert me op dat dit vaak de duurdere adapters zijn, dus ik ben eBay opgedoken voor een T-mount naar F-mount adapter, en zelfs bij de duurdere kom ik er niet uit of deze het nu mogelijk maken om auto exposure te gebruiken of niet. De exacte exposure methode maakt me niet uit, als dit spot is ipv matrix dan is daar goed mee te leven.

De echte vraag is dus, waar vind ik een T-mount naar F-mount adapter welke mij in staat stelt om auto exposure te blijven gebruiken op mijn Nikon D90?

Als er daarnaast nog iemand is die ervaring heeft met de Samyang 500mm dan ben ik daar natuurlijk ook heel erg benieuwd naar ;)

EDIT: Het zou natuurlijk abnormaal tof zijn als er een adapter is welke je ook nog eens zelf kunt "programmeren" zodat 'ie het merk/type van de lens in de EXIF zet, maar zoiets zal waarschijnlijk al helemáál niet bestaan :P

[ Voor 7% gewijzigd door Xudonax op 05-04-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Dit lost je probleem op www.ebay.com/itm/Nikon-ma...0-D3100-D60-/360407671083

Hou je wel 't probleem over dat je donut bokeh gaat krijgen en dat ongestabiliseerd een 500mm op f8 schieten of een statief of een hoop licht vraagt

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Donut bokeh maakt mij weinig uit, en ik ga waarschijnlijk voor de f/6.3 variant welke marginaal duurder is maar wel beter handheld te gebruiken is, hoewel het nog steeds niet eenvoudig is natuurlijk. Ik vind het trouwens wel een behoorlijk bedrag wat je er dan ineens voor mag neertellen O.o

Anyway, hartelijk bedankt! Zo heb ik dus een 500mm lens voor om en nabij de €200, dat is niet verkeerd ^^

[ Voor 15% gewijzigd door Xudonax op 06-04-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Check in de winkel als je nieuw koopt. Samyang is best een goeie fabrikant maar ik vraag me serieus af of ze deze dingen zelf maken. Als je voor weinig aan een zonnekap kan komen zou ik dat zeker doen, deze dingen hebben al snel last van CA.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 07:54

bobcom

Dedicated dabbler

De info zegt dat het een AF confirm adapter is - afaik is metering afhankelijk van de diafragmastop op de lensmount, waarmee je de info van de diafragmaring (of van het vaste diafragma) mechanisch aan de camera doorgeeft. Dat werkt niet met een D90 en Dxxxx, alleen met Dxxx en D7K. Wat imo de chip doet is een Nikon MF lens emuleren op een T2-adapter lens, zonder mechanische overdracht van diafragma en dus zonder metering-data. Weet niet of het iets extra's toevoegt op een dxx / dxxxx, volgens mij hebben die ook zonder chipjes focus confirm. Enige waar die chip dan goed voor is, is het instellen van brandpuntsafstand en grootste diafragmaopening van de lens om die op te nemen in de mf-lenzenlijst van de camera zoals de Dxxx/D7K die heeft - maar dat doe je toch al met de hand. Lijkt mij een beetje op een alarminstallatie die alarm slaat wanneer het alarm niet werkt, maar ik heb er geen ervaring mee, dus ik kan er 180° naast zitten. Zou ik niet verkeerd vinden trouwens, want ik heb nog wel eenpaar oude T2-mountlenzen liggen...

[ Voor 5% gewijzigd door bobcom op 06-04-2012 22:44 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb even mijn D70 erbij gepakt (want back-up body) met een plastic lensje (Nikon 28-80mm F3.5-5.6 AF-D) waarbij ik alle contacten en de focus schroef heb afgeplakt. Hoewel het geheel wat vreemd klinkt (denk dat iets van plakband de spiegel raakt bij het opklappen oid) werkt dit "perfect" in M modus, heb ik geen A, S of P. De laatste twee gebruik ik toch praktisch niet, dus dat is geen ramp. De mechanische koppeling van het diafragma (welke niet afgeplakt was) word dus niet gebruikt voor de communicatie over het diafragma. Toen ik de tape van de contactpunten afhaalde werkte alles weer zoals het hoorde, dus ik had weer alle modi beschikbaar, samen met diafragma instelling. Mogelijk dat de mechanische koppeling dus wel word gebruikt om het diafragma in te stellen (lijkt me van wel), maar met enkel die koppeling kom je nergens. Dit is ook wel logisch omdat je geen idee hebt wat de relatie is tussen de stand van de koppeling en het daadwerkelijke diafragma.

Wél had ik focus confirm, zowel met als zonder elektrische koppeling.

Deze lens heb ik gekozen omdat deze dezelfde contactpunten heeft als de aangegeven adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Leuke test - maar nu de hamvraag: werkte je belichtingsmeter in de M-stand, of reageerde die niet bij het draaien aan de diafragmaring?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
De camera doet helemaal niets bij het draaien aan de diafragma ring. Ook zie ik geen enkele reactie van de belichtingsmeter. De display bovenop de camera geeft dan ook F-- aan, knipperend. Ik denk dat het voor mij handig is als ik voor die wat duurdere adapter ring ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Update - even rondgeneusd bij Thom Hogan. Mogelijk / Hopelijk gedraagt die T2-adapter met contacten zich als een Nikon AI-P lens - dat zou betekenen dat je metering hebt op een D90. Benieuwd naar het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Hmm... AI-P zou zelfs nog werken op die oude D40 welke hier ergens moet rondzwerven :P Naja, ik ga eerst die adapter bestellen en zodra die binnen is ga ik eens richting Urk om die lens te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Geen idee waar je uithangt, maar ik heb nog een spiegellens liggen. Die moet je ook handmatig doen. Die mag je best een keer lenen als je dat leuk vind.

Hmm, ik zou even kunnen kijken hoe lang die is.. Zelf krijg ik er meestal niet zo een vreselijke bokeh van, maar Wijnands is daar een ster in. Zeg Wijnands, heb jij die foto nog ergens liggen die je toen gemaakt hebt vanuit het resaurant? Volgens mij was het met jouw body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik hang meestal rond in IJsselstein, "net" onder Utrecht :) Zou tof zijn om het eens een keer te proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

De chip is een dandelion chip, ik heb nav dit topic de verkoper benaderd voor m42 objectieven.
Info:
http://filmprocess.ru/nikon_prog_en.html

op ebay staat:
I) prompt for focus confirmation -- no more guestimation for focus.

You still need to manually focus your lens; Precision focus will be acknowledged by a sound and light signal. On the screen you will also find highlighted spots that got into focus area. Junior level digital cameras will provide an acknowledging beep.

II) Enable metering.

Enable metering. If your camera has a 3D matrix meter, it will function as well.

III) The chip has the programming option, that is, you can change AF emulator chip’s aperture and focal length settings without removing it from the camera. In addition, the chip has calibration function that makes focus confirmation more accurate. You can program the following parameters:
Aperture

From F1.0 to F90

Focal length

From 5mm to 2000mm, chosen from a table

Focus Mode

AF / MF , the chip doesn't use the MF mode (at default setting)

Correction of focus confirmation dot

17 levels

work for my Nikon ?

it works perfectly with all digital and film* Nikon AF cameras, except the following 3 models:

F4, F6, and F90X

and for F5 and D1X/H models, the programming will not work...

LET WEL, dit staat bij de m42 variant niet bij de t2 variant waar niet over metering word gesproken. Doch m42 telelenzen 400mm en 500m zie je vaak op marktplaats.

Ik meld dit omdat dit dan eventueel een optie is voor de threadstarter.
Ik zit in ieder geval te denken er een te bestellen, heb wel m42 glas wat best fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Damn, dat programmeren van die chip ziet er nog niet al te makkelijk uit o.o Niet iets wat je "even" doet zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176826

Net gekeken, mijn donut bokeh monster is 300 mm en f5.6. Ik woon zelf in het midden van zuid-holland. Als je inderdaad een keer een afspraak wilt maken, geen probleem. Schiet me even aan per DM. Mocht vervoer een issue zijn, dan kan ik ook gemakkelijk even naar jou toe komen.

n.b. Ik heb dus geen gechipte variant of zo, maar dus een echt hard-core handmatig focus ding.
Op mijn D300 (en op mijn D700) schiet ik daar vrolijk mee in "A" modus. En dat gaat uitstekend.

Desgewenst kan ik trouwens ook ander MF spul meenemen, zoals een 135 mm. Maar ook andere zaken, zoals een 2.0 TC liggen bij mij in de kast.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 176826 op 07-04-2012 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

m42-glas op een Nikon geeft je geen scherpstelling op oneindig, tenzij je een adapter met glas hebt - kost je wat aan IQ maar Kood's schijnen niet al te slecht te zijn. Enige alternatief is een M42 flens direct op een Nikon monteren - hier staat een how-to, maar of je er veel mee opschiet? Je hebt i.i.g. geen metering, en of je focus confirm hebt is ook de vraag - feitelijk hou je een oude Zenith of Praktica met een Nikon-label over - maar wel digitaal. Dandelion chip in de T2 adapter programmeren lijkt een betere optie: het geeft je metering op de d90 en op basis van deze instructie valt het imo nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Op een D90 heb je via het bolletje focusconfirm, die chip belooft wel meer natuurlijk.
Maar de threadstarter wil auto exposure mensen geen af confirm toch? Of begrijp ik het verkeerd?
De echte vraag is dus, waar vind ik een T-mount naar F-mount adapter welke mij in staat stelt om auto exposure te blijven gebruiken op mijn Nikon D90?
(zie dat bobcom daar ook op reageert)

[ Voor 5% gewijzigd door Prozac[NL] op 07-04-2012 20:45 . Reden: typvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
AF Confirm werkt zelfs zonder contactpunten heb ik vanochtend bevestigd. Hier heb ik dus geen chip oid voor nodig. Het gaat mij dus echt puur om de auto exposure welke extra geregeld moet worden, omdat ik weet hoe slecht ik hierin ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]

Prozac[NL]

zucht.......

Dat staat er bij de t2 adapter niet bij op ebay terwijl het bij de m42 variant wel benoemd word.
Vraag het anders de verkoper, reageerde bij mij binnen 2 uur al.
Pagina: 1