[AI programmeer ] games discussie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zat laatst wat te verdiepen in een genre games die volgens mij nog vrij onbekend zijn. Hopelijk niet bij de tweakers onder ons.

Er zijn een aantal games die niet zomaar met de WASD knoppen, pijltjes toetsen of met je muis worden gespeeld. Ik heb het hier dan over zogenaamde "AI" (Wikipedia: Artificial intelligence) games waarbij je zelf de rol hebt in het dus programmeren van je "speler". Vaak is dit dus een monster of bijvoorbeeld een robot.

Het doel is dan uiteindelijk om je "speler" intelligent en ook zelfstandig te maken om zo het spel te laten "spelen".

Vaak is de keuze van de programmeer taal aan je zelf, en er worden dus vaak heel wat programmeer talen ondersteund om te gebruiken. Denk hierbij dan aan: C, C#, C++, Java en Python. Ook zijn er wat minder gebruikte talen beschikbaar zoals PHP, Javascript etc. al hangt dit natuurlijk af van het spel.

Helaas zijn er op dit moment niet ontzettend veel games zoals dit, sterker nog kan ik zelf niets meer vinden wat nog redelijk loopt.

Niet heel lang geleden is de "AI Ant challenge" gestopt, wat mede mogelijk werd gemaakt door Google.

Als je na mijn inleiding nog geen idee hebt waar ik het over heb, dan is het handig om even de website te bezoeken of het topic hier op tweakers:
http://aichallenge.org/
AI Challenge: Ants!

Dan had ik zelf nog RoboWars gevonden, iets wat wellicht onze oudere tweakers nog aanspreekt aangezien dit een zeer oude game is die naar mijn weten vroeger ook zeer populair was.
http://robowar.sourceforge.net/RoboWar5/index.html

Verder heeft de maker van Minecraft aangegeven een soortgelijk game te maken. Waarbij je zelf je "spaceship" mag programmeren:
http://0x10c.com/

Wellicht als er meer tweakers zijn, die dit leuk vinden dat ik het topic wat meer inhoud ga geven.

Graag verneem ik ook games, die ik mis. Daar ben ik uiteindelijk naar op zoek: Games die op dit moment wel "actief" zijn. Ants is dus voorbij, Robowars is volgens mij outdated en 0x10c moet nog uitkomen.
Verder dan dit kwam ik niet met google, wat ik persoonlijk zelf erg jammer vind!

oh en ps. als iemand een beter titel weet voor dit topic, graag! Wist niet iets beters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-04 15:30
Ik ken eigenlijk alleen twee oude programmeer games:
  • Omega, een game van Origin waarbij je een tank moet programmeren met een soort BASIC-achtige programmeertaal. Ik heb destijds nog een dis-assembler geschreven in Turbo Pascal om de code van de meegeleverde tanks te kunnen bekijken.
  • Core War: Een programmeer game waarbij twee programma's in een stuk geheugen worden geladen en de programma's elkaar moeten vernietigen. Het wordt geprogrammeerd in Redcode, wat een soort assembler is. De redcode taal staat centraal, en er zijn waarschijnlijk verschillende versies van Core War te vinden.
Ik denk dat de markt voor programmeer games niet erg groot is en bovendien is programmeren toch altijd een groot feest, daar is geen game voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Haha ben het half eens met je laatste zin :)
Ik denk dat er aardig wat programmeurs zijn die wel houden van een status, en iets kunnen bereiken door een geavanceerde "bot" te maken. Je kunt het ook zien als een wedstrijd, waarbij je ook je eigen skills naar een nieuw niveau kan brengen. Niet alleen door dingen uit te proberen maar juist ook de competitie die verwacht dat je niet met een standaard oplossing komt.

Maar zoals je ziet waren vele van deze games nog in de wat vroegere jaren, waar vooral gebruik werd gemaakt van basis programmeer talen die op dat moment aanwezig waren. Ik gok als een boost om het wat meer "mainstream" te maken of iets dergelijks. Ik vind het dan ook jammer dat juist nu anno 2012 er geen initiatief komt om juist de wijde mogelijkheden van allerlei programmeer talen naar een nieuw niveau te brengen door het te supporten met een soort "game" of competitie.