Windows 7 - Pagefile verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-03 12:35
Beste Tweakers,

Ik heb een 64GB SSD in mijn laptop zitten, en een 1TB HDD.
Ik zat er aan te denken om mijn pagefile te verplaatsen naar mijn dataschijf. Alleen vroeg ik mij af of ik dan veel performance inlever.

Groeten _/-\o_
Confusius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:23
Probeer het eens als Tweaker en rapporteer hier je bevindingen a.u.b., zo werkt GoT (Gathering of Tweakers) niet andersom zoals jij wilt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 21:55

Perkouw

Moderator General Chat
Het is inderdaad niet de bedoeling dat je een vraag neerzet waarop mensen het gaan uitzoeken en gaan beantwoorden. Wat heb je zelf al gezocht en waarom kwam je er niet uit ? Waarom wil je überhaupt je pagefile verplaatsen? etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
Ik wil me pagefile verplaatsen ivm beperkte schijfruimte op C:/ ( 64gb). Ik wist niet dat je hier geen vragen mocht stellen. Wellicht zou ik me pagefile zelfs uit kunnen zetten met 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-06 21:55

Perkouw

Moderator General Chat
Confusius-nl schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:56:
Ik wil me pagefile verplaatsen ivm beperkte schijfruimte op C:/ ( 64gb). Ik wist niet dat je hier geen vragen mocht stellen. Wellicht zou ik me pagefile zelfs uit kunnen zetten met 8GB.
Je begrijpt het verkeerd, maar natuurlijk mag je vragen stellen alleen niet zonder zelf eerst vooronderzoek gedaan te hebben en met een onderbouwde topic start te komen. ;)

Aantal tips:
1. Zoek op GoT/google eens op ''pagefile'' of ''pagefile verplaatsen''.
2. Geef in je topic duidelijk je reden aan waarom je dit wilt.
3. Geef aan wat je allemaal gevonden hebt en waarom je er niet uit komt en dus geen antwoord op je vraag weet te vinden. Wellicht kom je er na het zoeken achter dat je deze vraag net zo goed in een bestaand topic had kunnen beantwoorden. ;)
4.... de rest is aan jou!

[ Voor 3% gewijzigd door Perkouw op 05-04-2012 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
Ik heb een gratis tooltje gevonden ( RamDISK ). Eens kijken of ik performance verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als je zat geheugen hebt wordt je pagefile ook niet veel aangesproken, dus verlies je geen performance. Je kan hem ook kleiner maken en kijken wat er gebeurt. Ik heb hem met 10Gig ram gewoon fixed op 1,5 gb gezet. (Wel op de c: van mijn 128mb samsung ssd)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Je kan ook je hibernation file verwijderen, scheelt ook wat ruimte (hoe meer ram hoe groter die file)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
Die had ik inderdaad al weg gehaald dmv een command.

Scheelt weer iets van ruim 10GB door die twee files te verwijderen van de C :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:31
Confusius-nl schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:29:
Ik heb een gratis tooltje gevonden ( RamDISK ). Eens kijken of ik performance verlies
Wait wut? Je pagefile in een RAM disk zetten? Dat gaat echt zo fout he... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hij is ook niet meer terug geweest sinds hij dat ging proberen :9

Maar goed, je pagefile kun je prima op een andere schijf hebben. Bij mij heeft dit geen gevolgen voor de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik zou de paging net op de SSD houden. Er zijn weinig dingen die zoveel baat hebben bij een SSD als de page file. Gezien de lees/schrijf-ratio ongeveer 40/1 is moet je je geen zorgen maken over slijtage zoals vaak beweerd wordt. Wat mij betreft lever je dus aardig wat performance in door het naar de 1TB te verkassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
Hij staat nu op mijn D:/ schijf. ( 1TB HDD ). Ondanks dat hij volgens mij niet gebruikt wordt. Merk er inderdaad niks van.

Wellicht dat ik nog wat andere SSD tweaks kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Confusius-nl schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:02:
Hij staat nu op mijn D:/ schijf. ( 1TB HDD ). Ondanks dat hij volgens mij niet gebruikt wordt. Merk er inderdaad niks van.
Zet hem dan gewoon uit :)
Als Linux-gebruiker draai ik al zo'n 10 jaar zonder swapfiles, en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusius-nl
RemcoDelft schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:08:
[...]

Zet hem dan gewoon uit :)
Als Linux-gebruiker draai ik al zo'n 10 jaar zonder swapfiles, en dat gaat prima.
Dat kan ik natuurlijk ook proberen. Ik heb geen idee hoe vaak het voor komt dat ik mijn pagefile zou gebruiken.

Nu eens kijken waar ik ruimte kan schrappen. Helaas lees ik dat je C:\Windows\winsxs niet kan opruimen/verwijderen. Dat neemt erg veel ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

* YellowOnline wil eens naar dit artikel wijzen voor wie een deep-dive wil: http://blogs.technet.com/...e/2008/07/21/3092070.aspx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Je kan het best de pagefile op de ssd laten staan , een ssd is juist goed in die kleine reads en writes. Tenzij je hem uitzet , maar je kan er ook een van 2 GB of nog minder nemen . Ik gebruik zelf een gedeelde pagefile van twee gb op de snelste ssd die wordt gedeeld door XP,w7 en w8 .

Oud msn/ssd blog http://blogs.msdn.com/b/e...lid-state-drives-and.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:06
Gebruik SSD Tweakers om alle instelling in 1x goed te zetten icm een SSD.
http://nl.hardware.info/reviews/1635/workshop-tune-je-ssd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:31
Confusius-nl schreef op donderdag 05 april 2012 @ 22:18:
[...]
Dat kan ik natuurlijk ook proberen. Ik heb geen idee hoe vaak het voor komt dat ik mijn pagefile zou gebruiken.
[...]
Let wel op dat sommige programma's een pagefile vereisen., anders willen ze niet eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Nu online
Als je plenty ram hebt zou ik de pagefile wel op de ssd houden maar hem gewoon een stuk kleiner maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een optie die hier nog niet ter sprake is gekomen is op beide drives een swapfile maken, bijv 1GB op de SSD en 8GB op de HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:10
Gewoon uitzetten met 8 GB RAM. Je kunt hem ook op bijv. 100 MB zetten als je bang bent dat programma's gaan zeuren om te zeuren.
Als je out-of-memory raakt zal Windows 7 je tijdig op de hoogte stellen en vragen wat je wilt, maar ik heb het nog nooit nodig gehad.. wel met 4 GB RAM icm GTA San Andreas overigens.

[ Voor 10% gewijzigd door - J.W. - op 06-04-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Nu online
Henk007 schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:10:
Een optie die hier nog niet ter sprake is gekomen is op beide drives een swapfile maken, bijv 1GB op de SSD en 8GB op de HDD
mjah, maar dat is gaar, dan gaat ie om de beurt een write op de hd en de ssd doen. (misschien is het nu slimmer, heb het een tijd geleden getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-06 02:16
Pagefiles zijn zo 2002, beetje hedendaags computersysteem met 4, 8 of zelfs meer gigabytes aan ram heeft geen pagefile meer nodig.

Ik heb zelf 8GB in mijn systeem, pagefile staat uit en geeft geen problemen.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Snowwie schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 02:05:
Pagefiles zijn zo 2002, beetje hedendaags computersysteem met 4, 8 of zelfs meer gigabytes aan ram heeft geen pagefile meer nodig.

Ik heb zelf 8GB in mijn systeem, pagefile staat uit en geeft geen problemen.
Waarschijnlijk heb je gelijk en is het overbodig , denk dat de hoeveelheid ram niet eens zo belangrijk is .Het is ook afhankelijk van de aplicaties die je draait of er echt gebruik gemaakt wordt door de pagefile .
Bij elke start wordt er na de boot een paar keer geschreven naar de pagefile als die aanstaat , dat zijn de writes die je bespaart als die uitstaat . Als je het vergelijkt met andere writes van het os , vallen die paar schrijfbewegingen van de pagefile best mee .

bootproces van xp waarin de pagefile onder SYSTEM zit tesamen met oa. logfiles die veel meer schrijfbewegingen maken als de pagefile.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YNTwt.png

Dit zijn de pagefilewrites van die boot , 6 writes van 64 k aan het eind van de boot
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dw4x7.png

Je zou denken als er met normaal gebruik zelfs met weinig ram alleen aan het eind van de boot gebruik van gemaakt wordt of die wel nut heeft . Het is wel zo dat als die haast niet gebruikt wordt er ook geen probleem is ivm met overbodige writes op de ssd . Meeste tijd is de pagefile een inactieve file zonder enige schrijf of leesbeweging :|
Pagina: 1