HP Procurve 2650 - Vlan Trunking faalt (deels)

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
ik heb n probleem hier in het netwerk,

Situatie:
enorme packetloss / helemaal geen werkende verbinding tussen sommige vlan trunks, en de bijbehorende acces poortjes. het lijkt me geen probleem met de instellingen, omdat de trunk naar de router wel werkt zoals verwacht.

Apparatuur:
- 3Com 2900XL (oud barrel), vervangen door:
- HP procurve 2650 met een paar trunks, en een paar acces ports.
-cisco router voor internettoegang op verschillende vlans (trunk naar switch, (tagged dus) en die werkt prima)
-een aantal motorola accespoints aan de 2e trunk (via domme switch of direct aan de trunk)

alles werkt naar behoren, behalve de verbinding naar alle accespoints.
-het ligt niet aan de kabels,
-ik heb ondertussen bijvoorbeeld wel de management interface (van alle accespoints) kunnen bereiken door op de switch, vlan 1 untagged te maken, maar die zou net zo goed moeten werken als die tagged is.
-alle andere vlans vanaf de AP's, of vanaf de unmanaged switch waar ze normaal via verbonden zijn, zijn niet te bereiken.

Om het nog vervelender te maken, de hele setup draaide (meer dan een jaar lang) prima met een oude 3Com 2900XL switch, die ik net vervangen heb, maar wat niets oploste... om min of meer hetzelfde issue: (vrijwel) 100% packetloss tussen de trunk naar de AP's en de accespoortjes.

Conclusie die ik zou trekken:

1: ik heb voor niets n andere switch gekocht.
2: er is "iets" dat er voor zorgt dat de managed switch al het vlan verkeer van die accespoints blokkeert/negeert.
3: de rest van de vlan-functionaliteit, inclusief trunk naar de router, werkt prima.

alleen ik heb geen idee hoe ik dat "iets" oplos :( heeft iemand een idee? alles werkte prima, tot de hele boel ineens uitviel. alle componenten werken los van elkaar prima.

[ Voor 4% gewijzigd door AlexanderB op 05-04-2012 19:27 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Staat die cisco wel ingesteld op 802.1q ipv cisco's proprietaire meuk?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AlexanderB
Daar zit t probleem denk ik niet.. in ieder geval werkt de internetverbinding via de cisco prima, dus trunken tussen de HP (voorheen 3com) en de Cisco werkte. Het is de trunk tussen de motorola-dingen en (beide merken) managed switch die t probleem is.. ("Ineens", want voor ik de 3Com verving door de HP, was er niets veranderd aan de configuratie)

Ik heb nog een ideetje om te testen (ga nu ff doen): ik hang een losse motorola AP aan n trunk-poort, en gooi de rest van het netwerk dr af. als dat wel werkt, dan zoek ik verkeerd, dan is er iets heel anders mis op het netwerk.

[ Voor 24% gewijzigd door AlexanderB op 05-04-2012 19:39 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Oh excuseer, ik dacht dat 't de trunk tussen je cisco en hp was die mis ging.

In dat geval, kijk eens of je af kunt tappen wat die AP's zelf over de lijn sturen.

• AlexanderB
euh.. een losse AP doet t prima.. ik heb weer n idee waar ik verder kan/moet zoeken.. :)

* AlexanderB wireshark aanzet

[ Voor 19% gewijzigd door AlexanderB op 05-04-2012 21:03 ]

• AlexanderB
wireshark laat niks bijzonders zien, iig voor mijn ongetrainde oog niet..

wel heb ik het probleem gelocaliseerd in 1 van de 6 uplink-segmenten (door ze gewoon uit te doen en een voor een weer aan te doen, bij de 2e vloog de internetverbinding dr uit, met de 2e uit en de rest aan werkt het allemaal prachtig) nu nog ff uitvissen wat dr mis is op t stuk wat nu nog uit is..

• AlexanderB
en de oplossing is gevonden, 1 AP uitgeschakeld, die was... ?? weetikwat aan het doen, waardoor de switches (beide merken) compleet op tilt sloegen..

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-02 23:08
Toch snap ik je verhaal niet, je geeft aan dat je AP's aan een unmanaged switch hangen?
maar je hebt ook een trunk naar je AP switch ?

je hebt dus een trunk naar een unmanaged switch? ligt daar je probleem niet eerder in?

[ Voor 25% gewijzigd door Powermage op 06-04-2012 08:14 ]

Join the club

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 20:46
Stap voor stap controleren. Kijk per poort of de MAC adressen die je verwacht ook gecached zijn (en uiteraard op het juiste vlan), dus van endpoint naar endpoint. Als dat niet het geval is moet je het toch in de vlan configuratie zoeken. Ditzelfde kun je overigens ook op een laag hoger doen, kijken in de ARP tabel van je router welke ip adressen er bekend zijn, als je hier ip adressen mist is het logisch dat er geen verkeer mogelijk is.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Powermage schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 08:12:
Toch snap ik je verhaal niet, je geeft aan dat je AP's aan een unmanaged switch hangen?
maar je hebt ook een trunk naar je AP switch ?

je hebt dus een trunk naar een unmanaged switch? ligt daar je probleem niet eerder in?
Veel unmanaged switches doen verder niets met 802.1q tags en geven die frames gewoon door alsof er niets aan de hand is.

• Powermage
  • Laatst online: 12-02 23:08
Zoals je al aangeeft, 'Veel' maar het kan ook zo zijn dat die je verkeer gewoon vernaggelen....
ik zou in iedergeval (zeker voor wat een 'vlan switch' tegenwoordig kost) het risico niet nemen.

Join the club

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, maar die switches die 't doen zoals je dat verwacht, beginnen over het algemeen niet van de een op de andere dag ander gedrag te vertonen.

• AlexanderB
De unmanaged switches doen in ieder geval niks met de tags inderdaad, die forwarden gewoon dom van het ene naar het andere poortje.. (nog net niet zoals n hub, van een poortje naar alle poortjes)
Niet dat t uitmaakt, zitten op de nieuwe switch genoeg poortjes, kan ook alles wel uit die unmanaged switch trekken en dr direct in steken, scheelt weer n paar Watt.

Anyway, er blijken 2 AP's "raar" te zijn, met die 2 AP's uit het netwerk verwijderd doet de rest het perfect, als vanouds. Nu nog eens kijken wat die 2 hebben, en anders RMA..

• AK47
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik ben benieuwd naar de config van de 2650, want een trunk op een HP switch is iets anders dan een trunk op een Cisco switch.

In het geval een HP switch is een trunk een etherchannel of LACP group.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat HP 't de verkeerde naam geeft maakt niet uit als TS weet wat 'ie doet.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:22
Een trunk vanaf een hp switch (dus bundeling van poorten zoals hierboven al aangegeven) naar een unmanaged switch gaat iig nooit werken. Tagged vlans naar een unmanaged switch sturen is ook niet zoals het bedoeld is (als de tagged pakketjes uberhaubt al over komen, lijkt me niet namelijk).

Ik denk dat de oorsprong van je probleem daar ergens zit :)

• Wirehead
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Gebruik je VLAN1? HP geeft vlan 1 tagged door; Cisco doet dit altijd native (untagged).

edit: ja - tenzij je op cisco de native vlan aanpast :)

[ Voor 25% gewijzigd door Wirehead op 25-04-2012 20:16 . Reden: add ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

CyBeR schreef op maandag 09 april 2012 @ 17:42:
Dat HP 't de verkeerde naam geeft maakt niet uit als TS weet wat 'ie doet.
stiekem is het Cisco die de verkeerde naam gebruikt. HP houdt zich juist beter aan de RFC's.

Vicariously I live while the whole world dies

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Fuck die rfc's dan. De naam trunk komt uit de telcowereld en stamt van ver voor het concept 'rfc' zelfs maar de wereld in gebracht is.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeR op 26-04-2012 00:36 ]

Pagina: 1