autologin nas

Pagina: 1
Acties:

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 15:54
Onlangs hebben we hier thuis een Synology 212j aangeschaft voor de back-ups. Voor de back-ups gebruik ik Cobian wat erg naar mijn zin is en alles leek te werken. Het probleem kwam bij de tweede keer (geagendeerd) back-uppen aan het licht. De eerste keer moet ik mijn gebruikersnaam en wachtwoord van de NAS invullen. Ook vink ik dan aan dat hij ze moet onthouden. Toch doet hij dit niet en vervolgens moet ik de logindata dus weer invullen. Mij is overigens ook niet duidelijk of Windows het moet onthouden of Cobian, het venster waar in ik heb moet invullen is windows-stijl,

Is er een manier om te zorgen dat de logindata toch onthouden wordt?

Eksit

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 23:59

allure

Titaan fase 2/3

Zijn username en wachtwoord gelijk aan die van je windows?

• Eksit
Nee voor mijn Windows hoef ik niet in te loggen, dus ook geen automatisch log-in.

Eksit

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dan zit daar de snack denk ik zo, dan zal hij elke keer vragen om een username en password.
Na elke reboot/hibernate dan.

• Eksit
Hoe valt dit dan op te lossen zonder een log-in met dezelfde gegevens op mijn pc te zetten? Het zou toch stom zijn dat ik op mijn nas niet automatisch in kan loggen omdat mijn laptop gewoon vrij is.

Eksit

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk niet dat hier een workaround voor bestaat, de nas kijkt gewoon naar de credentials van de laptop en ziet dat deze verschillen met die van de nas en dus vraag ie om de juiste invoer.

Je zou de beveiliging misschien van je nas kunnen halen maar dan kan elke client in je netwerk bij je gegevens.
Als die beveiliging er uberhaupt af kan...

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-02 15:57
Ken cobian niet maar bedoel je dat de shares in windows zelf naar gebruikersnaam en wachtwoord vragen?

Ga dan naar configuratiescherm - referentiebeheer.

En voeg een windows referentie toe met nas naam, gebruikersnaam en wachtwoord.

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Ja, er is dus wel een workaround :)
Dat zal het oplossen.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-02 22:52
Welke windows gebruik je?

In windows 7 pro met de ingebouwde backup tool vraagt ie ook met welk wachtwoord ie in moet loggen om backups te maken, windows 7 kan ook het wachtwoord onthouden, maar dan moet je even handmatig met de credential manager aan de gang.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Eksit
Inmiddels heb ik het geprobeerd met credentials/referenties maar dat mocht niet baten. Ook het invullen van "Run the task as another user" werkt niet. Bij domein heb ik daar overigens het puntje laten staan omdat ik niet weet wat ik er anders in zou moeten vullen.

Ook heb ik inmiddels geprobeerd met ftp en webdav maar ook dat heb ik niet aan de praat gekregen :(

Het zal toch niet zo zijn dat ik de enige ben met dit probleem? Cobian is namelijk een van de populairste gratis back-up oplossingen

Eksit

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Windows zou normaalgesproken de inloggegevens (username/password) moeten onthouden. Als dat niet zo is zou je alle bestaande credentials eens kunnen wissen en kijken of dat verschil uit maakt.

Helpt dat ook niet dan zou je het eens kunnen proberen door je synology aan een schijfletter te koppelen.
En dan backup je dus naar die gekoppelde schijfletter.

Een andere oplossing is om gebruik te maken van het guest account van je synology. Dan zit er geen username/password op. Iedereen op je netwerk kan er bij, maar dat is wel weer af te schermen met de firewall in je synology.

[ Voor 26% gewijzigd door job op 06-04-2012 09:40 ]

• haarbal
De credential manager werkt hier gewoon, met een ds210j. Heb ook geen wachtwoord op m'n windows.

Probeer eens wat verschillende dingen voor het adres, dus:

Alleen apparaatnaam
\\apparaatnaam
\\apparaatnaam\backupmapje

en bij de inloggegevens ALLEEN de usernaam, dus niet blabla-pc/usernaam

• Eksit
Ik heb de synology inmiddels ook al aan een schijfletter gekoppeld maar daar kijkt hij door heen en zien nog steeds het netwerkadres.

Het guest account werkt ook niet en het wachtwoord van mijn eigen account afhalen ook niet.

Ook de verschillende manieren van het noemen van de nas geprobeerd;
\\DISCSTATION\
\\DISCSTATION\naam\map
\\192.168.2.xx\

Het helpt allemaal niet.

Eksit

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:19
Kijk eens naar het Windows referentiebeheer: http://www.pcwebplus.nl/tsoft/w7referentiebeheer.htm

Ik had hetzelfde probleem als jij, maar nadat ik daar het IP adres van de nas samen met U/P heb ingevuld nooit meer last van.

• haarbal
Is het niet diskstation?

DISCSTATION (dus zonder tekens) werkt ook niet?

en de wachtwoorden en inloggegevens handmatig in de credential manager (in nl referentiebeheer, zoals slurpgeit zegt.) invoeren, niet tegen windows zeggen dat ie moet onthouden want dat verneukt ie op de een of andere manier.

[ Voor 8% gewijzigd door haarbal op 06-04-2012 13:30 ]

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-02 14:19
Bij cobian kan je voor zover ik me kan herinneren (is al even geleden dat ik er nog mee werkte) een script laten lopen voordat de backup start. Je zou daar een batchfile kunnen invoeren met "net use "GEWENSTE DRIVELETTER": \\ip-van-je-nas\gewenste-share /u:gebruikersnaam paswoord".

En opgelost ;)

Verwijderd

Gebruik voor het inloggen in windows zelfde naam en wachtwoord die je hebt gebruikt voor je NAS.
Opnieuw opstarten van je pc, daarna inloggen in windows met je gebruikersnaam en wachtwoord.
KLAAR

• Eksit
Nou beste mensen, na uren van frustratie heb ik de oplossing, een .bat bestand.

Het bat bestand logt mij elke keer in als ik in windows inlog. Op de NAS heb ik hiervoor de auto-logouttijd op 9999 minuten gezet zodat hij het heel lang blijft doen.

Het bestand staat in C:\Users\<usernaam>\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup Het moet daar staan zodat het uitgevoerd wordt met het inloggen van windows. Ik heb het gemaakt met notepad en de extensie veranderd naar .bat

De inhoud van het bestand is als volgt:
net use \\<naam van device> /user:<gebruikersnaam> <wachtwoord>

Wat tussen <> staat zijn natuurlijk de variabelen die voor de betreffende gebruiker en NAS van toepassing zijn. De inhoud van het bestand is te lezen, dus ook het wachtwoord. Voor mij is dat echter veilig genoeg.

Ik hoop dat ik anderen met deze oplossing wat frustratie kan besparen.

Eksit

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Goh, was zo eenvoudig geweest als je gewoon een wachtwoord had gemaakt voor je eigen Windows account en NAS account/pw combo gelijk had gemaakt met je Windows account/pw combo.

Vervolgens Autologon instellen in Windows als je wilt opstarten zonder in Windows een wachtwoord te hoeven opgeven.

Verwijderd

wachtwoord aanmaken wat hetzeflde is als de nas en dan autologin aanzetten voor windows, klaar!
Pagina: 1