• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:30
Beste Tweakers,

Regelmatig heb ik last van stof in mijn kamer, ook in mijn pc en na een paar keer met de stofzuiger langsgaan zorgt ervoor dat hij geluid gaat maken. Dit komt met name doordat er in de cooler stof zit met vet die met de stofzuiger meegezogen worden en daardoor de cooler herrie maakt.
Soms krijg ik pc's van kennissen die ook vol zitten met stof(klachten dat ze uitvallen ivm warmte) en die maken ook herrie wanneer ik ze schoonmaak.

Nou wil ik ze gaan olien. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik dacht aan zo n spuitje die je meekrijgt van de tandarts voor het reinigen van de gat van een net getrokken kies:
Afbeeldingslocatie: http://www.dewittetandenwinkel.nl/contents/media/monoject.jpg

Ik neem aan dat net een druppeltje genoeg zou zijn.

De reden dat ik dit topic open is omdat ik waarschijnlijk niet de enige ben met dit probleem en vraag ik jullie om advies :)

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb nog nooit een fan gehad die meer lawaai maakte na het schoonmaken dan ervoor. Ik gebruik voor schoonmaakwerk eigenlijk alleen maar perslucht. Als het écht een gore bende is: uit elkaar halen, individueel schoonmaken en terugbouwen (na de kast goed uitgesopt te hebben).

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Waarom niet voor €6 een nieuwe fan er in?
Dan weet je zeker dat het opgelost is.

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik heb zelf het idee dat als je ze gaat olieen dat dat alleen maar stof aantrekt en er een dikke drap ontstaat.
Gewoon goeie fans kopen en een kast met stoffilters lijkt me een beter plan. En ja, ze zullen natuurlijk altijd blijven slijten.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Heb in de voeding van mn pc een fan zitten die aan het verslijten is. Die olie ik wel eens. Fan haal ik dan los, haal ik de sticker eraf, daar zit dan een rubberen 'dopje'. Daar laat ik een druppeltje olie in vallen. Dopje er weer op, sticker erop, fan monteren en klaar is ie weer.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• com2,1ghz
frickY schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:32:
Waarom niet voor €6 een nieuwe fan er in?
Dan weet je zeker dat het opgelost is.
Waarom wel? Dan stel ik het probleem uit omdat het dan weer binnen een jaar gebeurt.
Fan is gewoon fan en daarin zit geen kwaliteitsverschil in. Tot nu toe heb ik cpu coolers gehad van ongeveer 80 euro en zelfs een aantal vga coolers van rond de 40~50 en allemaal hadden ze na 2 jaar hetzelfde probleem. Nu heb ik alles standaard omdat er simpelweg geen verschil in prestaties zit.(Ja die 5 graden verschil zal mn reet roesten)
Simball schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:33:
Ik heb zelf het idee dat als je ze gaat olieen dat dat alleen maar stof aantrekt en er een dikke drap ontstaat.
Gewoon goeie fans kopen en een kast met stoffilters lijkt me een beter plan. En ja, ze zullen natuurlijk altijd blijven slijten.
Vandaar dat ik dacht dat een druppel genoeg zou zijn :) Die stoffilters zaten al in mijn kast(Coolermaster Centurion 5) en daar merk ik vrij weinig van. Aan de voorkant zit een 80mm intake cooler en aan de achterkant een 120mm outtake. Wel zitten er gaatjes aan de zijkant van de kast. Tevens zit mijn pc op een houder aan mijn bureau zodat hij niet op de grond zit(dat scheelt echt veel)
MaximusTG schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:34:
Heb in de voeding van mn pc een fan zitten die aan het verslijten is. Die olie ik wel eens. Fan haal ik dan los, haal ik de sticker eraf, daar zit dan een rubberen 'dopje'. Daar laat ik een druppeltje olie in vallen. Dopje er weer op, sticker erop, fan monteren en klaar is ie weer.
Hmm ik zie wel vaker zo n sticker in het midden. Geldt dit voor alle/meeste coolers?

• hypetrax
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Leuk idee maar gaat niet werken. Lagers zijn dan versleten wat je hoort en zal niet beter worden met olie. Ben het in het verleden vaak genoeg tegen gekomen bij mensen die hetzelfde dachten als jou.

Verwijderd

Ik heb het 3 dagen geleden met mijn fan gedaan, en nu hoor ik niks meer, maar dat helpt alleen als er weinig olie is of op gedroogd, er zit een dopje meestal onder de sticker van de frame en die kan je weg halen, maar bij mijn fan moest ik een gat maken met een schroeven-draaier, EEN druppel olie maar en de dopje terug en sticker er overheen weer, that's it :)

Edit: gebruik alleen naai-machine/fiets olie, je kan bij GAMMA unilube kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 04:00 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als je fan's gaat stofzuigen druk dan met je vingers het midden van de fan gewoon aan zodat die niet kan draaien/bewegen.

Als je dat doet heb je nooit last van een defecte fan na afloop. Het probleem is dat je de lagers sloopt, niet dat de olie op is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• com2,1ghz
hypetrax schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 03:27:
Leuk idee maar gaat niet werken. Lagers zijn dan versleten wat je hoort en zal niet beter worden met olie. Ben het in het verleden vaak genoeg tegen gekomen bij mensen die hetzelfde dachten als jou.
Die dingen horen langer dan een jaar probleemloos mee te gaan. Die lagers slijten echt pas na zo n jaar of 5 of 6 totdat je hem echt hoort zoemen.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 03:46:
Ik heb het 3 dagen geleden met mijn fan gedaan, en nu hoor ik niks meer, maar dat helpt alleen als er weinig olie is of op gedroogd, er zit een dopje meestal onder de sticker van de frame en die kan je weg halen, maar bij mijn fan moest ik een gat maken met een schroeven-draaier, EEN druppel olie maar en de dopje terug en sticker er overheen weer, that's it :)

Edit: gebruik alleen naai-machine/fiets olie, je kan bij GAMMA unilube kopen.
Kijk dat is een goede tip. Heb je het in het verleden al eerder gedaan? Zo ja, hoelang ging dat mee?
Wolfboy schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 04:26:
Als je fan's gaat stofzuigen druk dan met je vingers het midden van de fan gewoon aan zodat die niet kan draaien/bewegen.

Als je dat doet heb je nooit last van een defecte fan na afloop. Het probleem is dat je de lagers sloopt, niet dat de olie op is.
Hier twijfel ik dus om. Ik heb meerdere verhalen op internet gelezen waar ze de ene keer hetzelfde beweren als jij en de andere keer andersom.
Ik moet in ieder geval de fan stilhouden als ik de stof tussen de stock intel cooler wil weghalen

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:25
http://revision3.com/tekz...-cleaning-2012#rev3Player
Hier laten ze zien waar te smeren.

Zelf doe ik niks tav smeren, bij veel lawaai, uitwisselen met nieuwe.

Schoonmaken, hou wel rekening mee dat je alles goed schoonmaakt op de ventilator, anders komt deze uit balans en dan maakt deze lawaai.
En niet te snel laten draaien door er een stofzuiger tegen te houden, dus met de vinger blokkeren.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:41
com2,1ghz schreef op donderdag 05 april 2012 @ 21:17:
[...]

Waarom wel? Dan stel ik het probleem uit omdat het dan weer binnen een jaar gebeurt.
Fan is gewoon fan en daarin zit geen kwaliteitsverschil in. Tot nu toe heb ik cpu coolers gehad van ongeveer 80 euro en zelfs een aantal vga coolers van rond de 40~50 en allemaal hadden ze na 2 jaar hetzelfde probleem. Nu heb ik alles standaard omdat er simpelweg geen verschil in prestaties zit.(Ja die 5 graden verschil zal mn reet roesten)
En of er verschil in kwaliteit zit bij fans. Als de kwaliteit hetzelfde zou zijn zouden Gentle Typhoons geen 200m²/h verplaatsen per uur bij 44dB, terwijl een Sharkoon-fan bij dezelfde geluidsproductie slechts 125m²/h.

Sleeve-mounting ventilatoren zijn goedkoop, kwalitatief het minst duurzaam en maken vaak ook meer lawaai. ball-bearing ventilatoren, dus met een kogellager, houden het een stuk langer uit.

Welk product dan ook, je hebt altijd verschil in kwaliteit.
[...]

Vandaar dat ik dacht dat een druppel genoeg zou zijn :) Die stoffilters zaten al in mijn kast(Coolermaster Centurion 5) en daar merk ik vrij weinig van. Aan de voorkant zit een 80mm intake cooler en aan de achterkant een 120mm outtake. Wel zitten er gaatjes aan de zijkant van de kast. Tevens zit mijn pc op een houder aan mijn bureau zodat hij niet op de grond zit(dat scheelt echt veel)
je moet de stoffilters ook wel regelmatig schoonmaken. Op het moment zat de plekken waar de stoffilters zitten duidelijk witter worden is het hoog tijd om de stofzuiger erbij te pakken. anders drukt het stof er gewoon doorheen, of wordt alle lucht geblokkeerd. En je kunt al raden, dan zoekt de ventilator zijn lucht van andere, beter doorlaatbare gaten. En als daar geen stoffilter zit, komt er alsnog stof in je kast.

Schoonmaken dus.
[...]

Hmm ik zie wel vaker zo n sticker in het midden. Geldt dit voor alle/meeste coolers?
Ja, op elke fan zul je op de achterkant (de holle kant van de schoepen) een sticker vinden op het midden van de behuizing. Daarachter zal een klein ringetje zitten. met een kleine pincet kun je die verwijderen en dan kan er een druppeltje in. DOE HET RINGETJE WEER TERUG, anders zal het deel met de schoepen eraf vliegen.

Verwijderd

com2,1ghz schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 14:12:

Kijk dat is een goede tip. Heb je het in het verleden al eerder gedaan? Zo ja, hoelang ging dat mee?
Dat was de eerste keer voor me, maar ga er vanuit dat als er geen slijtage is dat ie nog lang mij gaat

Edit: Fan's met kogellagers zijn natuurlijk van totaal andere klasse zoals naarden4ever zegt maar ze zijn meteen x3 duurder ook en meestal te koop bij elektronica -zaken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 19:33 ]

• com2,1ghz
naarden 4ever schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 18:27:
[...]

En of er verschil in kwaliteit zit bij fans. Als de kwaliteit hetzelfde zou zijn zouden Gentle Typhoons geen 200m²/h verplaatsen per uur bij 44dB, terwijl een Sharkoon-fan bij dezelfde geluidsproductie slechts 125m²/h.

Sleeve-mounting ventilatoren zijn goedkoop, kwalitatief het minst duurzaam en maken vaak ook meer lawaai. ball-bearing ventilatoren, dus met een kogellager, houden het een stuk langer uit.

Welk product dan ook, je hebt altijd verschil in kwaliteit.

[...]

je moet de stoffilters ook wel regelmatig schoonmaken. Op het moment zat de plekken waar de stoffilters zitten duidelijk witter worden is het hoog tijd om de stofzuiger erbij te pakken. anders drukt het stof er gewoon doorheen, of wordt alle lucht geblokkeerd. En je kunt al raden, dan zoekt de ventilator zijn lucht van andere, beter doorlaatbare gaten. En als daar geen stoffilter zit, komt er alsnog stof in je kast.

Schoonmaken dus.

[...]

Ja, op elke fan zul je op de achterkant (de holle kant van de schoepen) een sticker vinden op het midden van de behuizing. Daarachter zal een klein ringetje zitten. met een kleine pincet kun je die verwijderen en dan kan er een druppeltje in. DOE HET RINGETJE WEER TERUG, anders zal het deel met de schoepen eraf vliegen.
Ze mogen meer lucht verplaatsen maar het rendement vs prijs verhouding vind ik het niet waard.
Zoals ik al zei, een 80mm fan kan je zonder problemen vervangen maar een oem cooler op bijvoorbeeld je videokaart niet.
Zolang een pc zit op een plek waar weinig stof is dan heb je ook geen last hiervan.

Dat met die sticker is wel een goede tip. Dat zal ik binnenkort maar eens proberen :)

Verwijderd

Fans blokkeren als je ze schoonmaakt, door de sterke luchtstroming van je stofzuiger draaien ze te snel en mol je je lager.
Pagina: 1