Ah je bedoelt over die medewerker die stelde dat 90% van alle RMA's 'panic locked' Sandforce drives zijn en niet fysiek defect. Grote kans dat deze ook weer RMA terug gestuurd worden, met schone SMART enzo. En die klanten maar zo blij dat ze snel geholpen zijn met de RMA service.
En ja, ik kan me best voorstellen dat een medewerker zoiets eruit flapt.
Dat OCZ gaat mierenneuken of het stuk is of niet slaat al helemaal nergens op.
Als een ssd disk niks meer doet is het voor de gebruiker stuk.
Dat klopt, maar ik had de indruk dat je stelling was dat hardwarematige defecten een significant deel van alle defecte SSDs uitmaakt. Dat lijkt mij namelijk erg onaannemelijk.
Bij hardwarematige defecten voor niet-mechanische electronica zit je normaliter aan een heel laag percentage. Denk aan hoe vaak CPUs of RAM geheugen stuk gaat. SSDs zitten daar vér boven, en gezien de complexe firmware die nodig is om een snelle SSD op basis van NAND-geheugen te maken, maakt het aannemelijk dat firmware defecten zoals corrupte mapping tables voor een groot deel (80%) van alle defecte SSDs verantwoordelijk zijn.
Bij deze mijn excuses CiPHER.
Maar je doet soms minderwaardig naar mensen toe, bij mij kwam het in iedergeval wel zo over.
Ik zit misschien geen 10jaar hier op het forum en heb ook geen 60K karma zoals jou, maar dat wil niet zeggen dat ik niks weet en een domme zak ben die net van het pchelp forum af kom.
Ik werk al zeker 12jaar met pc's (hardware) en kom al 10jaar hier en heb me pas geregisteerd.
Ik kan goed begrijpen dat ik soms heel betweterig over kan komen. Dat is echter niet zo bedoeld, maar een neveneffect van mijn eigenschap om kennis te willen delen. Volgens sommigen had ik leraar moeten worden, al zie ik dat nog niet zo snel voor me.
Maar er is geen reden om je gekleineerd te voelen. Ik sta voor iedereen open voor een interessante discussie over techniek en leer elke dag nieuwe dingen van anderen. Ook van personen die op een heel ander (niet-technisch) niveau zitten. Ik voel me dus absoluut niet 'verheven' boven jou of anderen. Alhoewel ik soms wel moeite heb met mensen die enorm subjectief/gevoelsmatig over computertechniek praten. Denk aan Intel/AMD fanboys die eigenlijk geen drol weten over de materie. Maar daar reken ik jou niet onder hoor.
Maar, ik ben wel iemand die een afkeer heeft van teveel subjectiviteit bij toch redelijk objectieve zaken als computeronderdelen, die vaak meetbaar zijn en je op grond van harde feiten conclusies kan trekken. In jouw verhaal kon ik elementen ontdekken waarbij je speculatief zocht naar iets wat al in je hoofd zat. Dit is een psychologisch verschijnsel dat mensen eerder geneigd zijn om signalen die voldoen aan het beeld wat je al reeds hebt gevormd aan te nemen, en signalen die strijdig zijn met het bestaande beeld minder aandacht geeft. Door je hiervan bewust te zijn kun je proberen wél in te gaan op die tegensignalen en naar feiten te zoeken en daar je mening op te baseren.
In plaats van een mening op basis van subjectieve argumenten te verdedigen, zou je daar eigenlijk gewoon een vraag van moeten maken: hoe groot zou het percentage van hardwarematige SSD defecten zijn? Door zaken in vragende vorm te stellen, zullen anderen eerder geneigd zijn met je mee te denken in plaats van tegen je al gevormde mening in te gaan.
Genoeg hierover, en ook excuus aan jou als je je aangevallen voelde.

Q schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 21:22:
Wat vind je dan van de stelling dat als SSDs blijkbaar onvoldoende maatregelen hebben genomen op fysiek en softwarematig vlak om de mapping tables goed te beschermen, je een product produceert met ingebouwd defect? Unstable and unreliable by design?
Daar ben ik het natuurlijk helemaal mee eens. Alle consumenten SSDs die nu verkocht worden, exclusief de Intel 320, kun je reproduceerbaar laten corrumperen in een laboratoriumsituatie. In real-life gaat het minder snel, maar het blijft 'unplug-and-pray'. Als de SSD stroom verliest zonder STANDBY IMMEDIATE als laatste commando, dan kan het zijn dat de SSD de mapping tables aan het bijwerken was, of dirty buffers had uitstaan. In het ergste geval raakt de firmware van slag door mapping tables waar het geen touw aan vast kan knopen. Bij Intel is dat bekend als de '8MB' bug waarbij de SSD zich als 8MB capaciteit kenbaar maakt.
Het hele probleem is dat de mapping tables consistent moeten blijven en moeten corresponderen met op de NAND opgeslagen gegevens. De SSDs zonder capacitors laten dus een 'window of opportunity' open waarin corruptie kan plaatsvinden als juist op dát moment de SSD stroom verliest. Dat is dus een ingebouwd defect; de SSDs zijn in feite ontworpen om corrupt te raken, zo zijn ze geprogrammeerd.
Niet voor de lol natuurlijk, maar omdat de firmware van een SSD erg ingewikkeld moet zijn. Moet, omdat zonder write remapping de SSD net als USB sticks heel traag is met random writes. Je herinnert je nog wel de OCZ JMicron stotter-schijven, met hoge write latencies. Precies dat probleem.
Door write remapping krijgt je weer andere problemen zoals fragmentatie van erase blocks, benodigde spare space, TRIM feature, write throttling en natuurlijk de noodzaak voor mapping tables die dus corrupt kunnen raken.
FusionIO heeft zijn product zo ontworpen dat er geen supercapacitor nodig is en er toch geen corruptie plaats zou moeten kunnen vinden. Hoe dat precies werkt, weet ik niet. Maar je kunt natuurlijk een soort journaling voor mapping tables maken. Als je een soort 'Copy-on-Write' techniek aanhoudt, kun je als de laatste transactie group corrupt is, terug naar de laatste. Dan ga je dus 30 seconden terug in de tijd maar dat is beter dan een corrupte SSD.
Complexiteit is de vijand
Punt is, een SSD op basis van NAND is ongewenst complex. En dat kunnen bedrijven niet echt goed die complexiteit; dat heeft veel tijd nodig voor dat een beetje goed werkt. En alternatieven als PCM - Phase-Change Memory - liggen al op de loer. Het grote voordeel van PCM is dat je niet hoeft te wissen voordat je bestaande data overschrijft. Dit betekent bye-bye write remapping, bye-bye mapping tables, bye-bye supercapacitors, bye-bye corruptie bij stroomfalen, bye-bye performance-degradatie (ON-mogelijk! afgezien van degraderende hardware performance), bye-bye benodigde spare-space, bye-bye background garbage collection. Zoveel voordelen als je niet meer hoeft te remappen! Dan krijg je dus goedkopere SSDs die veel simpeler werken, veel betrouwbaarder net als RAM geheugen nooit stuk gaan en net als HDDs gewoon doen wat je zegt. Dergelijke SSDs mag je ook gewoon defragmenteren omdat hoe windows het ziet overeenkomt met hoe het hardwarematig is opgeslagen.
Computers moeten gewoon werken
Om dezelfde reden vind ik ook dat non-ECC memory een design flaw is. Voor zoiets belangrijks als geheugen - wat direct invloed heeft op applicaties en tot zeer ernstige gevolgen kán leiden in het geval dat applicaties corrupte data terugkrijgen - is het eigenlijk een vereiste dat ECC standaard wordt gemaakt; ECC wordt immers vrijwel overal in de computertechniek toegepast; waarom dan niet voor je RAM? Als je dit zou invoeren voor alle computersystemen dan zijn de extra kosten nihil. Maar fabrikanten hebben er belang bij om zakelijke klanten duurdere producten te laten kopen dan consumenten kopen, dus blijft zo'n voor de gebruiker ongewenste situatie bestaan.
Computers moeten gewoon goed werken. Processoren werken over het algemeen foutloos afgezien van wat laat ontdekte bugs. Geheugen dient bitfouten te kunnen ontdekken en te corrigeren. Bij teveel bitfouten dient het programma gekilled te worden, zodat het onmogelijk wordt dat applicaties ooit corrupte data lezen. Een storage device moet de data goed vasthouden óf het moet duidelijk voorspelbaar aangeven tot wanneer de data goed blijft (retentie + write endurance).
Als aan die voorwaarden is voldaan, denk ik dat je computer hardwarematig stabiel is. Dat is de basis van een modern computersysteem, en jammer dat we daar anno 2012 nog niet aan voldoen.