Router achter Router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023
Wij hebben beneden een router staan en willen er boven nog een neer zetten. Dit zodat we op zolder beter bereik hebben.

Ik heb al het een en ander opgezocht en DHCP uitgezet op de router boven. Heb hem daarna op Static IP gezet, alleen nu moet ik nog wat cijfers invullen. Kan iemand mij hierbij helpen?

IP STATIC

IP A 192.168.2.1 of 192.168.2.30 ?

SM 255.255.255.0

ISP 255.255.255.0

DSN 192.168.2.1

Als ik de juiste cijfers invoer, is het dan klaar of moet ik nog andere handelingen verrichten..?

Als je extra informatie nodig heb, dan vraag maar raak..

Alvast bedankt..!

[ Voor 5% gewijzigd door NeoMe op 05-04-2012 12:55 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Weet je zeker dat je boven een router wil, of is een access point genoeg? Wil je zorgen dat de mensen beneden niet op de computers boven kunnen of wil je het draadloze bereik vergroten?

Als het alleen om wireless gaat prik je de kabel vanaf beneden het beste in een LAN-poort en vul je helemaal niks in bij de WAN-instellingen van de router boven.

De DHCP-server heb je al uitgezet, rest alleen het kiezen van een IP-adres om je (tot) accesspoit (omgetoverde router) te managen; dit adres is niet nodig voor de werking van het draadloze netwerk. Welk IP-adres je daarvoor moet nemen kunnen wij niet voor je gokken, dan hebben we meer info nodig :)

Ik gok aan de hand van de DSN (je bedoelt neem ik aan DNS) dat de router beneden het IP-adres 192.168.2.1 heeft? Als je verder geen apparaten in je netwerk hebt die je een vast ip-adres hebt gegeven (printers, computers, servers...) dan hoef je alleen maar te kijken welke adressen de DHCP-server van de router beneden uitdeelt en te zorgen dat je een adres neemt dat niet in die reeks ligt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceDJ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 10:04
Of je koopt een switch en doet het zo: modem --> switch --> poort A: kabel naar router 1, poort B: kabel naar router 2.
Of heb ik het helemaal mis, en is het zinloos om er een switch tussen te zetten? :P Ik ben zelf namelijk ook van plan om een 2e router voor de zolder aan te schaffen. En daarbij vraag ik mij ook af of ik deze moet aansluiten op de router die onder staat, of dat ik het beste een switch op het modem kan aansluiten zodat die de datastroom verdeeld over de 2 routers.
Een access point is eigenlijk een betere oplossing als je goed draadloos bereik op zolder wilt. Dat is voor mij echter geen oplossing want ik wil op zolder mijn eigen netwerk hebben. Dat i.v.m. een NAS met mediaserver die constant uit stand-by springt door andere apparaten in het bestaande netwerk.

[ Voor 23% gewijzigd door TranceDJ op 05-04-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
Dankjewel Paul. Dus als beneden 1 tot en met 100 heeft dan moet ik boven 200 geven. Ik ga het proberen.

[ Voor 48% gewijzigd door NeoMe op 05-04-2012 13:50 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
TranceDJ schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:35:
of dat ik het beste een switch op het modem kan aansluiten zodat die de datastroom verdeeld over de 2 routers.
Als het modem echt alleen een modem is gaat dat niet werken, je krijgt (bij consumentenlijnen) maar één IP-adres van de provider. De meeste modems zijn echter ook meteen router, dan kun je er (default, in theorie) 253 routers achter hangen via switches.

De 'datastroom verdelen' werkt helaas niet zo, een switch is geen prioriteitsapparaat, je kunt dan nog steeds met één computer de hele internetlijn dicht trekken. De enige reden om dat te doen (datastroom verdelen) is als één van de routers zelf de bottleneck zou zijn.

Als je echt 2 losse netwerken wilt (en je modem tevens router is) kun je inderdaad wel beter met een switch werken, op die manier kan niemand uit netwerk A bij computers in netwerk B of andersom (tenminste, totdat je zelf port forwards maakt op de routers).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceDJ
Bedankt voor je antwoord Paul. Kun je mij misschien nog van iets gerichter advies voorzien? Ons modem is een Ubee evm3200. En daar zit een D-Link DIR-652 op aangesloten. Daar komt dus nog een nieuwe router bij, de Asus RT-N66U. Ik heb nog een switch liggen die door de nieuwe router overbodig is, de Asus GX-D1051.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Als het echt om het bereik gaat (en het dus niet erg of zelfs gewenst is als computers 'beneden' de computers 'boven' kunnen zien en andersom) dan kun je het beste op die RT-N66U de DHCP-functie uitzetten, je SSID en beveiliging hetzelfde instellen als de gegevens van je D-Link en de Asus en de D-Link met elkaar verbinden met een kabel die in beide routers in een LAN-poort gaat.

De LAN-kant van de Asus geef je een ip-adres dat in dezelfde reeks ligt als de D-Link op LAN gebruikt maar dat niet al in gebruik is of door DHCP (op de D-Link) wordt uitgedeeld.

Je gebruikt de Asus dan enkel als accesspoint maar kunt wel gewoon met je telefoon of laptop het hele huis door zonder de verbinding te verliezen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceDJ
Wederom bedankt Paul. Ik snap je verhaal denk ik nog niet helemaal. Maar dat ligt niet aan jou. Ik weet wel redelijk wat van computers af, maar van netwerken en routers helaas weer niet.

Ik leg de situatie nog iets duidelijker uit. In de meterkast staat een Ubee evm3200 modem van Ziggo. Daar is een D-Link DIR-652 router op aangesloten. Vanuit die router loopt een kabel naar zolder. Op die kabel is de Asus GX-D1051 switch aangesloten zodat ik op zolder meerdere apparaten op het netwerk kan aansluiten (PC, TV, NAS).
Maar omdat ik met mijn tablet en smartphone géén of nauwelijks Wifi op zolder heb, dacht ik in eerste instantie om de switch te vervangen door een access point zodat ik ook op zolder goede Wifi ontvangst heb. Echter omdat mijn NAS (met daarop een geïnstalleerde mediaserver) vaak uit de stand-by modus springt door apparaten die elders in het huis staan (zoals een andere TV, en andere computers), dacht ik vervolgens aan het plaatsen van een nieuwe router op zolder. De keuze hierbij is gevallen op de Asus RT-N66U. Omdat ik een goede toekomstgerichte router wil aanschaffen. Want in tegenstelling tot bij een access point kan ik met een nieuwe router wel een eigen netwerk op zolder creëren. En dan heeft de NAS geen 'last' meer van andere apparaten in het huis. Bovendien is het niet erg als computers 'beneden' de computers 'boven' kunnen zien en andersom. Dat is volgens mij ook niet de bedoeling omdat de NAS hier nu 'last' van ondervind.

Klopt dit verhaal zo een beetje? Of het ik het ergens mis, zoals dat je bij een access point geen 'eigen' netwerk kunt creëren.
Dus de redenen dat ik de switch op zolder wil omruilen voor een router zijn: A) Wifi op zolder, en B ) een eigen netwerk op zolder zodat de NAS geen 'last' heeft van andere apparaten in het huis.
Daarbij vraag ik mij dus af hoe ik de nieuwe router het beste kan aansluiten. Een cat6 netwerkkabel loopt reeds van onder naar boven. In welke poort van de router op zolder moet de kabel die van onder komt worden ingeplugd? In de WAN poort, of in 1 van de 4 LAN poorten? Waarom? En de kabel die van onder af komt, moet ik die onder in de LAN poort van de router insteken (zoals nu ook al is)? Zodat de router die onder staat internet/datastroom doorgeeft aan de router die boven staat. En is dat dan geen bottleneck, omdat bijvoorbeeld de Asus router veel sneller is als de D-Link? Of kan ik de switch het beste op het modem aansluiten, en op die switch weer beide routers zodat de routers niet met elkaar te maken krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Je wil dus beter wifi bereik op zolder.
Dan is een 2e router wellicht niet de meest voor de hand liggende oplossing.

Een router scheidt twee netwerken van elkaar. En kan daartussen routeren, maar dat zal je dan wel goed moeten instellen.(portforwarding etc)

Zeer waarschijnlijk had je met een accesspoint op zolder je probleem gelijk opgelost.

Je zou een router kunnen inzetten als accesspoint, maar daarvoor staan hier op GoT al diverse instructies gepost.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:28
qoute:Ik heb al het een en ander opgezocht en DHCP uitgezet op de router boven. Heb hem daarna op Static IP gezet, alleen nu moet ik nog wat cijfers invullen. Kan iemand mij hierbij helpen

inderdaad, DHCP uit en één Lanport gebruiken inplaats van de Wanport, en zelfde SSID gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aZuL2001 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:58:
Je zou een router kunnen inzetten als accesspoint, maar daarvoor staan hier op GoT al diverse instructies gepost.
Zo vaak al dat er een linkje in de NT FAQ staat naar een [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Dus heeft TS de FAQ al doorgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
TranceDJ schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:51:
Dus de redenen dat ik de switch op zolder wil omruilen voor een router zijn: A) Wifi op zolder, en B ) een eigen netwerk op zolder zodat de NAS geen 'last' heeft van andere apparaten in het huis.
In dat geval moet je inderdaad een router hebben, prik dan de kabel van beneden in de WAN-poort en laat de DHCP-server aan staan. SSID en beveiliging kun je dan helemaal naar eigen wens instellen, nu dus juist _niet_ hetzelfde als beneden :)

De switch vervangen kan als de router voldoende LAN-poorten heeft. Als je er te kort komt kun je de switch altijd nog inzetten.

Je moet de switch niet tussen je Ziggo-modem en de routers zetten, je krijgt van Ziggo namelijk maar één adres. Je hebt nu wel een router achter een router, maar dat is geen bottleneck; die DIR0-642 is sneller dan wat Ziggo kan leveren :)

Houd er wel rekening mee dat hoewel je NAS nu geen last meer heeft van de TV beneden, je TV beneden nu ook geen lust meer heeft van je NAS; films streamen gaat niet meer zomaar. Je moet nu een port-forward maken om weer te kunnen streamen, maar waarschijnlijk heb je dan ook het probleem terug dat je NAS steeds wakker wordt.

Als het scheiden van de netwerken alleen om het wakkerworden van de NAS gaat kun je misschien beter uitzoeken of je die TV niet in kunt stellen dat hij niet steeds naar de NAS zoekt.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceDJ
Paul schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:42:
[...]
In dat geval moet je inderdaad een router hebben, prik dan de kabel van beneden in de WAN-poort en laat de DHCP-server aan staan. SSID en beveiliging kun je dan helemaal naar eigen wens instellen, nu dus juist _niet_ hetzelfde als beneden :)

De switch vervangen kan als de router voldoende LAN-poorten heeft. Als je er te kort komt kun je de switch altijd nog inzetten.

Je moet de switch niet tussen je Ziggo-modem en de routers zetten, je krijgt van Ziggo namelijk maar één adres. Je hebt nu wel een router achter een router, maar dat is geen bottleneck; die DIR0-642 is sneller dan wat Ziggo kan leveren :)

Houd er wel rekening mee dat hoewel je NAS nu geen last meer heeft van de TV beneden, je TV beneden nu ook geen lust meer heeft van je NAS; films streamen gaat niet meer zomaar. Je moet nu een port-forward maken om weer te kunnen streamen, maar waarschijnlijk heb je dan ook het probleem terug dat je NAS steeds wakker wordt.

Als het scheiden van de netwerken alleen om het wakkerworden van de NAS gaat kun je misschien beter uitzoeken of je die TV niet in kunt stellen dat hij niet steeds naar de NAS zoekt.
Kijk, hier kunnen we wat mee! En geeft een helder en duidelijk antwoord op al mijn vragen. Bedankt! _/-\o_

Over de NAS: die wordt onder niet gebruikt dus dat is geen enkel probleem. En helaas kun je dat niet instellen bij mijn Samsung TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Wel een gruwelijke topic kaap >:)

Moest drie keer kijken voordat ik doorhad dat het hier om twee issues ging. 8)7

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
Habana schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:01:
qoute:Ik heb al het een en ander opgezocht en DHCP uitgezet op de router boven. Heb hem daarna op Static IP gezet, alleen nu moet ik nog wat cijfers invullen. Kan iemand mij hierbij helpen

inderdaad, DHCP uit en één Lanport gebruiken inplaats van de Wanport, en zelfde SSID gebruiken.
Dankjewel.

Kapen van het topic maakt niet uit, als we maar geholpen worden..! ;)

Pagina: 1