Dell Dimension 9200 fans op full, geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:31
Hallo Tweakers,

Probleem introductie
Sinds 2007 ben ik in het bezit van een Dell Dimension 9200. Eerst heb ik deze een jaar zelf gebruikt, vervolgens heb ik hem doorgeschoven naar mijn zusje die er nu al 4 jaar veel plezier van heeft. De specs:

Dell Dimension 9200
  • Intel E6400 Core 2 Duo processor
  • 4 GB werkgeheugen, 2 van Samsung, 2 van Kingston (677Mhz)
  • Seagate 7200Rpm 320GB hdd
  • ATI x1300Pro of ATI x2600pro
  • Standaar Dell moederbord en Dell voeding.
Sinds in januari de stroom hier een keer een dip heeft gehad (lees: uit en direct weer aan) ervaar ik een probleem met de Dell. Eens in de zoveel tijd wil de PC niet opstarten en geeft hij geen beeld of bliepjes. De fans gaan op 100% en de aanknop brand oranje.

Nu heb ik dit in het begin weten op te lossen door alles kaarten, geheugen uit de PC te halen, evenals de biosbatterij en het ding een deep clr cmos te geven. Dit werkt echter nu ook niet meer.

Wat heb ik gedaan om het zelf op te lossen:Wat valt mij op:
  • Na het inpluggen van de elektriciteitskabel in de voeding start de Dell direct op (als in: fans op vol, geen beeld, oranje lichtje.
  • Bij het wisselen van de videokaart (ATI X1300Pro naar ATI X2600Pro) viel mij op dat de fan van de X2600Pro niet draait, terwijl hij wel draait in een andere computer.
Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen? Mijn gedachte gaat uit naar een kapot moederbord, maar dan is het weer raar dat ik het de vorige keer wel heb kunnen verhelpen. Jullie hulp wordt in ieder geval zeer gewaardeerd!

[ Voor 5% gewijzigd door MaZeLe op 05-04-2012 11:31 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
Misschien heeft je voeding wel een opdonder gehad waardoor hij snel verslechterde. Kan je eens een andere voeding proberen?

En ALTIJD de optie boot after powerloss uitzetten in je bios, het kan wel eens voorkomen dat er even een tijdelijke piek is waardoor er weer even stroom is welke vervolgens weer weg valt. Dit kan enorm veel schade veroorzaken aan je spullen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• MaZeLe
Joenino schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:37:
Misschien heeft je voeding wel een opdonder gehad waardoor hij snel verslechterde. Kan je eens een andere voeding proberen?

En ALTIJD de optie boot after powerloss uitzetten in je bios, het kan wel eens voorkomen dat er even een tijdelijke piek is waardoor er weer even stroom is welke vervolgens weer weg valt. Dit kan enorm veel schade veroorzaken aan je spullen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb een andere voeding geprobeerd, maar helaas biedt dit geen oplossing. Zodra ik hem start, wordt het lichtje oranje en gaan de fans op 100%.

Wat betreft je puntje van de optie boot after powerloss: deze staat op alle computers hier in huis uit, maar ik denk dat deze door het resetten van de bios weer aan is gegaan?

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-02 16:24
MaZeLe schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:52:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb een andere voeding geprobeerd, maar helaas biedt dit geen oplossing. Zodra ik hem start, wordt het lichtje oranje en gaan de fans op 100%.

Wat betreft je puntje van de optie boot after powerloss: deze staat op alle computers hier in huis uit, maar ik denk dat deze door het resetten van de bios weer aan is gegaan?
Dat kan goed zijn dat door de biosreset hij weer aanstaat. Aangezien je dus al een andere voeding heb geprobeerd en alle andere onderdelen al uitgesloten had lijkt het me dan toch je moederbord. En aangezien het een dell is, is het krijgen van zo'n zelfde best lastig denk.

Wat je zou kunnen proberen is om een moederbord te lenen van iemand met hetzelfde sockettype en die te proberen.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:50
Klinkt als een gaar / overleden moederbord.

[ Voor 30% gewijzigd door Mektheb op 05-04-2012 13:12 ]

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Lijk mij ook ,een moederbord is bijna het enige onderdeel wat raar kan gaan doen alvoor ze echt kapot gaan.
Kapotte HDD kan ook kuren gaan geven ,geeft je mobo ook een pieptoon als je bv het geheugen en graka eruit heb gehaald?
Zo nee is hij echt kapot.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• MaZeLe
Speedy-J schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:33:
Lijk mij ook ,een moederbord is bijna het enige onderdeel wat raar kan gaan doen alvoor ze echt kapot gaan.
Kapotte HDD kan ook kuren gaan geven ,geeft je mobo ook een pieptoon als je bv het geheugen en graka eruit heb gehaald?
Zo nee is hij echt kapot.
Nee, hij geeft geen pieps, en heb de HDD ook al uitgelezen via een andere computer met HDTune Pro en Cyrstaldiskinfo. Die is verder in orde.
Joenino schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:10:
[...]

Dat kan goed zijn dat door de biosreset hij weer aanstaat. Aangezien je dus al een andere voeding heb geprobeerd en alle andere onderdelen al uitgesloten had lijkt het me dan toch je moederbord. En aangezien het een dell is, is het krijgen van zo'n zelfde best lastig denk.

Wat je zou kunnen proberen is om een moederbord te lenen van iemand met hetzelfde sockettype en die te proberen.
Socket 775 mobo heb ik nog wel liggen, dat is het enige wat het dan nog zou kunnen zijn. Dus processor of moederboard...
Pagina: 1