HID Bi-XENON ** Hoe groot licht inschakelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Laatst een setje xenon projectors gekocht. Ik heb er eentje even aan een voeding gehangen om te testen. Ik had verwacht dat als de + en - waren aangesloten de lamp zou gaan branden en dat die wit/blauw voor de high-beam zou zijn. Het blijkt dat enkel + en - niet genoeg is. Pas toen ik wit/blauw ook spanning gaf ging de lamp branden. Het gekke is dat er verder geen schakeldraad is voor de high-beam.

Die 2 aansluitingen die van de lamp komen en naast het buro hangen zijn voor de 2 ccfl buisjes.

Die witte draad die ook van de lamp komt (samen met die voor de ccfl) en is aangesloten richting dat zwatre kastje is voor de high-beam. Zie ook de onderste foto. (ik heb 1 lamp uit elkaar liggen)

Klik hier voor de ebay pagina.

Ik heb net zo'n zwarte kastje open gemaakt en daarin zit een klein boardje met een relais, condensator en iets wat op een weerstandje lijkt.

Enig idee wat ik over het hoofd zie? Hoe stuur ik nu high-beam / groot licht aan?

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7222/7045850503_dfa3979d1c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7249/6899754228_50f7a6fa0e_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7269/7045851883_f2d919c125_z.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ocdaan op 04-04-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Dat ding wat je op de laatste foto hebt is een solenoid, die beweegt dat metalen plaatje zodat de lichtbundel veranderd. een Xenon lamp heeft immers maar 1 lichtpunt, en niet zoals bij een halogeenlamp 2 gloeidraden (dimlicht + grootlicht).

Hoe het precies zit qua bedrading snap ik niet helemaal. Zit er geen handleiding bij?

Ik denk dat ik het al weet:

Zwart en rood gaat bij dit soort setjes meestal direct op de accu, omdat het anders teveel stroom trekt.

Je houd dan 2 draden over, blauw en wit. Eentje zal wel voor dimlicht zijn (low beam), en de andere voor grootlicht (high beam). Waarschijnlijk als je alleen zwart en rood aansluit gaat de set niet branden, maar als je dan de witte of blauw ook aan de plus hangt dan komt er leven in lijkt mij?

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 05-04-2012 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ahh! Dat lijkt me de enigste logische verklaring, ik had er niet aan gedacht. Ik zal het straks even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Wat ik alleen nog niet helemaal snap is hoe die andere lampjes dan werken... Want er zit een CCFL in (angel eye) maar ook rode led's ofzo toch (devil eye) ? Dan zou je daar ook nog een draad voor moeten hebben die aan je stadslicht gekoppeld is lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Voor die ringen lijken er 2 extra 2-polige kabels bij te zitten:
Afbeeldingslocatie: http://i855.photobucket.com/albums/ab120/longlive10/Motorcycle%20accessories/TJ-140/4.jpg

Het zou mij persoonlijk niets verbazen als high/low beam werkt zoals bij de vorige BMW motor van mij pa, dat hij simpelweg de lamp fysiek naar boven draait bij high-beam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Die 2 extra kabels (met rood en blauw bandje) zijn voor de angle/devil CCFL's. Die moet je gewoon rechtstreeks aansluiten (heb ik al getest)

Maar het klopt zoals ThinkPad zegt, gisteravond getest. Die witte om de lamp in te schakelen en dan die blauwe om grootlicht in te schakelen. (beide op de plus) En grootlicht werkt enkel als de lamp is ingeschakeld.

Helemaal goed! Bedankt ;)

Ik ga er 2 in m'n motor inbouwen. Heb al een extra aftermarket koplamp liggen om in te bouwen. Ik ben van plan om het met een arduino te schakelen. Met een paar relais zodat ik de xenon kan inschakelen nadat de motor is gestart. Dan gaan die lampen ook wat langer mee. Ik ben van plan om het grootlicht als schakel signaal te gebruiken. Dus motor starten en dat ik dan daarna met de grootlicht schakelaar de lampen in kan schakelen.

Dit zou toch prima kunnen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Fijn om te horen dat het klopt!

Wat wil je precies met die Arduino doen? Zorgen dat de lampen pas ingeschakeld kunnen worden als de motor is gestart? Dat moet volgens mij ook eenvoudiger kunnen, namelijk met een tijdrelais.

Die worden wel vaker gebruikt icm Xenon, zie: https://www.google.nl/sea...=UTF-8&q=tijdrelais+xenon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Ja toppie _/-\o_

Ik wil Arduino gebruiken om idd een tijdsvertraging in te bouwen. Maar niet op tijd maar handmatig. Ik kan volgens mij de grootlicht schakelaar van de motor gebruiken om signalen aan Arduino te geven. Op die manier kan ik logica inbouwen.

M'n idee is als volgd:
- Na opstarten (Arduino / motor op contact) de lampen inschakelen als ik de grootlicht schakelaar 2 sec indruk. De lampen gaan niet aan als ik het niet wil.
- 1 keer de grootlicht schakelaar (als ware seinen) kort indrukken en dan bv ingedrukt houden. Dan gaat bv de angle eyes branden. Ditzelfde kan je doen met 2 x seinen en dan ingedrukt houden om de devil eyes in te schaken. En hetzelfde trukje om ze weer uit te schakelen.
- Ik kan evt nog wat status ledjes inbouwen en aansturen met Arduino.

Mogelijkheden genoeg, ben er nog niet helemaal uit hoe en wat maar leuk word het vast wel ;)

Op deze manier hoef ik de motor niet vol te hangen met losse schakelaartjes. Ik wil het graag zo clean mogelijk houden. Ten 2e is het gewoon leuk om te maken.. haha.... en ik kan de boel altijd herprogrammeren als de werking niet naar wens is.

Vraag:

Hoe kan ik de 12v van het grootlicht als analoge input kan gebruiken zonder het Arduino boardje op te blazen. (ik heb een paar Nano boardjes)

Ik kwam dit topic tegen... daar hebben ze het over: "Microchip TC54 voltage detector that can trigger an I/O pin" zoiets zal ik nodig hebben denk ik?

En kan ik de Nano rechtstreeks op de 12 volt van de motor aansluiten? De normale stroom voorziening bedoel ik dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
Waarom zou je het als analoge input willen gebruiken? Het gaat toch om een aan/uit signaal?

Dat doe je simpel genoeg, je hebt 3 componenten nodig:
- Een 5V of 5.1V zener (optioneel, maar is extra beveiliging)
- Een 10kOhm weerstand
- Een 4.7kOhm weerstand

En die sluit je zo aan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
+12V
 |
 |
| |
|1|
|0|
|k|
| |
 |
 +----+
 |    |
|4|  |Z|
|.|  |e|
|7|  |n| ^
|k|  |e| | Zwarte streepje naar boven.
| |  |r|
 |    |
 +----+
 |
Gnd

Heb je echt geen extra chips voor nodig.

Je zou het op zich wel op een analoge pin kunnen hangen, dan zou je het verschil kunnen zien of de motor gestart is of niet.
De spanning is namelijk normaal 12V als de motor uit is, maar als je 'm start trekt de dynamo het omhoog naar 13.8-14.2V om de accu te laden, dat zou je prima moeten kunnen zien.
Dat kan overigens ook prima met het schema wat ik hier geef.

Om een arduino aan 12V te hangen moet je een 7805 hebben, als je daarop zoekt vind je zo meer dan genoeg sc hema's en voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

Topicstarter
Je hebt gelijk SA007. Het gaat om het aan/uit signaal. Ik geloof niet dat ik iets wil doet met het al dan niet draaien van de motor maar wie weet krijg ik nog nieuwe ideeen. Het is de eerste keer dat ik iets met Adruino ga doen. Tot zo ver bedankt, ik heb nu even geen tijd maar pik het binnenkort weer op. :)
Pagina: 1