5.1 op VT-1718S

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 16:22
Wist weer eens niet of het in AeH moest voor het audio-gedeelte of OH voor geluidskaarten... :+

Beste mensen, ik heb een probleempje. Ik heb zojuist de 3 andere speakers aan de VSX-C550 gehangen zodat ik van 2.1, 5.1 maken kon. Maar helaas werkt niet niet.

Dit is de hardware:
- PC met VT-V1718S geluidskaart (Via, onboard)
- Een coaxiale kabel voor S/PDIF
- Een Pioneer VSX-C550 met daaraan:
- - Pioneer S-V50B-K

Het is inderdaad oud, ik heb het onlangs gekregen. Maar het geluid is nog steeds subliem!

Het probleem is alleen dat ik niet alle satellietjes aan het werk krijg. En het probleem ligt, denk ik, in Windows. Als ik namelijk rechtsonderin rechtermuisknop op geluid -> Afspeelapparaten -> SPDIF Interface (TX0) -> Eigenschappen -> Geavanceerd kan ik niets hoger dan 2-kanaals, 24-bits, 96000Hz (Studiokwaliteit) selecteren.

De vraag komt, naar mijn idee, neer op; "Hoe komt 5-kanaals in dat lijstje?".

De receiver hangt aan coax, dat moet werken met 5.1. Corrigeer me als dit niet waar is!
De laatste drivers voor de Audio Codec (v8700a_20100923) zijn geïnstalleerd

Wat zie ik over het hoofd? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 15:37
Coax = geen spdif.. ;-) . Hb je het met glas of coax aangesloten?

Onder geluidsinstelling zal dus ook de optie coax (of andere benaming) moeten staan. Wellicht onder disabled devices?

[ Voor 84% gewijzigd door Lumics op 04-04-2012 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

naarden 4ever schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:31:
Wist weer eens niet of het in AeH moest voor het audio-gedeelte of OH voor geluidskaarten... :+
Ook geluidskaarten mogen in AUD ;)
De vraag komt, naar mijn idee, neer op; "Hoe komt 5-kanaals in dat lijstje?".

De receiver hangt aan coax, dat moet werken met 5.1. Corrigeer me als dit niet waar is!
De laatste drivers voor de Audio Codec (v8700a_20100923) zijn geïnstalleerd
Digitale Coax kan inderdaad 5.1 aan, maar dan moet je wel een bron hebben die dat ondersteunt. Speel voor de grap eens een film met DTS of Dolby Digital met een stukje software die dat bitstream door kan geven (Power DVD bijvoorbeeld). Grote kans dat er dan wel gewoon 5.1 door de Pioneer wordt ontvangen. Echter zal je voor altijd 5.1 iets moeten hebben van Dolby Digital Live en/of DTS Connect om deze formaten real time over te zetten. Dit is het nadeel van digitaal aansluiten, de 5.1 track moet on the fly worden gemaakt met bijvoorbeeld games. Met analoog aansluiten werkt 5.1 veelal wel meteen doordat een geluidskaart dat zelf om kan zetten, maar voor digitaal mist er dus een stukje software.

Tot zo ver de theorie en dan de praktijk. In de specificaties van jouw geluidskaart staat dat deze over DTS Connect beschikt. Dus zet dat eens aan. Wellicht dat er dan wel 5.1 uit je speakers komt. In theorie heb je alle benodigdheden om het werkend te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 04-04-2012 21:05 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 16:22
Lumics schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:39:
Coax = geen spdif.. ;-) . Hb je het met glas of coax aangesloten?

Onder geluidsinstelling zal dus ook de optie coax (of andere benaming) moeten staan. Wellicht onder disabled devices?
Coaxiaal en optisch (Toslink) hebben volgens mij hetzelfde signaal en ook beide S/PDIF. Verschil is dat coaxiaal elektronisch signaal draagt en toslink optisch. Maar ik kan er naast zitten. :)
FeaR schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:03:

Digitale Coax kan inderdaad 5.1 aan, maar dan moet je wel een bron hebben die dat ondersteunt. Speel voor de grap eens een film met DTS of Dolby Digital met een stukje software die dat bitstream door kan geven (Power DVD bijvoorbeeld). Grote kans dat er dan wel gewoon 5.1 door de Pioneer wordt ontvangen. Echter zal je voor altijd 5.1 iets moeten hebben van Dolby Digital Live en/of DTS Connect om deze formaten real time over te zetten. Dit is het nadeel van digitaal aansluiten, de 5.1 track moet on the fly worden gemaakt met bijvoorbeeld games. Met analoog aansluiten werkt 5.1 veelal wel meteen doordat een geluidskaart dat zelf om kan zetten, maar voor digitaal mist er dus een stukje software.

Tot zo ver de theorie en dan de praktijk. In de specificaties van jouw geluidskaart staat dat deze over DTS Connect beschikt. Dus zet dat eens aan. Wellicht dat er dan wel 5.1 uit je speakers komt. In theorie heb je alle benodigdheden om het werkend te krijgen.
Hee... met AC3 Dolby Digital 5.1ch Sound Test krijg ik wel 5.1 signaal in Windows media player. IT WORKS!! _/-\o_

DTS of Dolby maakt ook niks uit... Ik dacht ook al; wat mist er hardwarematig nou aan het 5.1? Maar het werkt! :D

Dan nog twee kleine vraagjes als het kan...

- Wat merk ik qua verschil in 44.1KHz en 96KHz geluid? en 16/24 bits sample rate?
- Kan iTunes de muziek op alle speakers weergeven met een kleine aanpassing?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:28

FeaR

In GoT we trust

naarden 4ever schreef op woensdag 04 april 2012 @ 22:41:
[...]Hee... met AC3 Dolby Digital 5.1ch Sound Test krijg ik wel 5.1 signaal in Windows media player. IT WORKS!! _/-\o_

DTS of Dolby maakt ook niks uit... Ik dacht ook al; wat mist er hardwarematig nou aan het 5.1? Maar het werkt! :D
Wat je nu getest hebt is puur de doorvoer van 5.1 Dolby Digital door de Digitale Coax-uitgang. Als het goed is zou je Pioneer DTS moeten ontvangen als je DTS Connect aan zet en dan bijvoorbeeld een game opstart.
- Wat merk ik qua verschil in 44.1KHz en 96KHz geluid? en 16/24 bits sample rate?
Dunno, van samplerates heb ik niet echt kaas gegeten :P
- Kan iTunes de muziek op alle speakers weergeven met een kleine aanpassing?
Probeer het eens aan de andere kant van je keten: in de Pioneer. Deze heeft sowieso Dolby Pro Logic II, een stukje software wat van 2.0 stereo een soort van 5.1 kan maken. Met sommige muziek werkt het als een zonnetje, met andere muziek is het echt niet om aan te horen. Beter gebruik je de optie Multi Channel Stereo, dan wordt alles verdeeld over alle speakers in plaats van er een soort van surround van te maken. Kan alleen zo niet vinden of die laatste optie in de Pioneer zit.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:57

DjVe

Hatsaflats!

In de voorloper zal wel een "all channel stereo" functie, dus dat zal deze ook wel hebben :)
Pagina: 1