Het gaat met alle bestuivers slecht, niet alleen met de honingbij.
Denk aan milleuvervuiling / bestrijdingsmiddelen / varroa en virussen en monocultuur in de landbouw, al deze combinaties werken daar aan mee.
Op de BBC is er ooit een uitzending geweest waar ze insecticiden aan bijen voerde, sommige bijen kregen een super kleine zender opgeplakt. Vervolgens brachten ze de gevlogen routes van deze bijen in kaart. De bijen die de insecticiden kregen vonden na een tijdje hun weg naar huis niet meer terug. Ook is er al bewezen dat de bijen na een tijdje insecticieden hebben binnen gekregen, er een soort van verslaving aan overhielden.
Ikzelf ben imker, en denk dat het meer een combinatie is van meerdere bovengenoemde problemen.
CCD ofwel de "verdwijnziekte" heb ik zelf ook al enkele keren gezien onder mijn eigen bijenvolken.
De bijen, dus het hele volk is dan gewoon ineens weg. er valt dan ook niets te testen wat wel kan als je een dood volk heb en alle bijen dood onder in de kast liggen.
De Varroa mijt is ook een grote boosdoener bij de bijen. Deze mijt parasiteerd zich op de bijen en brengt verschillende virussen met zich mee. Een zwak volk kan makkelijk door een virus worden aangepakt.
Ook de monocultuur die we tegenwoordig hanteren is een slechte strategie. Kilometers en kilometers velden met hetzelfde gewas. Alle bermen worden kort gemaaid en alle achtertuintjes worden betegeld of gevuld met worteldoek en grind tegen het onkruid. Dan maak je het alle insecte niet makkelijk om gezond te leven.
We hebben alle insecten nodig, niet alleen de honingbij. Ze vliegen en bestuiven namelijk niet allemaal dezelfde planten. Bijen en hommels hebben bvb niet altijd dezelfde voorkeur voor welk gewas ze zullen bevliegen en dus bestuiven. Pompoenen bvb in mijn tuin worden voornamelijk bestoven door hommels, en niet door mijn bijen. En zo zullen er wel meer voorbeelden zijn.
Even voor Ploink ... De zwarte bij word weldegelijk gezien als Europese inlandse bij. De carnica bij komt oorspronkelijk meer uit de balkan landen. En Buckfast bij is een gekruisd volk (zwarte bij + Ligustica + carnica), Oorspronkelijk begonnen bij Broeder Adam een monnik. De Afrikaanse bij is veel kleiner (en kan trouwens veel beter tegen de varroa druk), een kruising van Europese en Afrikaanse bijen geeft de zogenaamde "killer" bijen die in sommige amerikaanse steden nog steeds veel last veroorzaken.
Je theory over bijen monocultuur oftewel inteelt, snap ik niet precies.
Ook de opmerking dat de ziektes vrij normaal zijn en door moedernatuur komen die de biodiversieteit wil herstellen zijn natuurlijk nergens op gebaseerd.
De meeste virussen worden verspreid door de varroamijt, een mijt die vroeger in onze regionen niet voor kwam. Wilde bijen volken sterven na een paar jaar zonder geholpen te worden tegen deze plaag.
Willen we de insecten helpen en eigenlijk daarmee onzelf helpen, dan is het raadzaam om veel bloemen te planten, en niet elk jaar de knotwilgen bvb te snoeien ... het kost namelijk weer 2 jaar om de boom weer fatsoenlijk stuifmeel te laten produceren. Ook zou het beter zijn als boeren niet elke centimeter van hun velden omploegen en volzetten met hun monocultuur gewas. De stroken en bermen met onkruid geven namelijk verschillende soorten stuifmeel en voedsel voor verschillende insecten.
Het insecticieden verhaal is moeilijker aan te pakken. Wanneer er 1 product word verboden, veranderen de grote bedrijven gewoon de samenstelling en voegen een nieuw product toe. En voila .. het product is weer toegankelijk voor de markt, en het hele spel moet weer van voor beginnen om dit "nieuw" product weer te verbieden. Wanneer product A word verboden staan product B en C al klaar om het over te nemen.
Just my 2 cents.
MVG
https://f1manager.info/ranking/4605