Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] opmaak op basis van actuals vs budget

Pagina: 1
Acties:

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-10 16:09
Ik weet niet goed hoe ik deze moet zoeken met google maar misschien weet hier iemand wel de oplossing. Ik heb een kolom met een jaarbudget bedrag en een kolom ernaast met de actuele cijfers. De rijen zijn per klant gekoppeld aan een key- account manager.

Nu wil ik het vakje in de kolom actueel cijfer een kleur geven op basis van de relatie tot het budget:
Groen: op budget
geel: 90-99% van budget
Oranje: 75-90% va budget
Rood: <75% van budget

Echter de uitdaging is dat dit ook nog in verhouding moet worden gesteld tot de voortgang van het jaar, voorbeeld: eind juli actueel op 50% van het budget is groen, eind Augustus 50% van het jaarbudget is dan oranje.

Is er iemand die me op weg kan helpen?

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-11 13:43
Heb je al gekeken naar de mogelijkheden van voorwaardelijke opmaak/conditional formatting? Daarin kan je ook met formules werken.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Diabolica
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-04 13:09
*knip* hou het maar publiek

[ Voor 77% gewijzigd door Lustucru op 05-04-2012 00:04 ]

• Jpjedi
Coffeemonster schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:04:
Heb je al gekeken naar de mogelijkheden van voorwaardelijke opmaak/conditional formatting? Daarin kan je ook met formules werken.
Klopt, ik wil ook voorwaardelijke opmaak gebruiken maar het gaat me juist om die formule.

@Diabolica, je hebt een DM :)

Ik heb al wel iets voor elkaar ten aanzien van de voortgang:

=Today()-DATE(YEAR(TODAY()),1,0)
procentueel: =(Today()-DATE(YEAR(TODAY()),1,0))/365

als je nu je voortgang vermenigvuldigd met de procentuele voortgang van het jaar kun je die formule in de voorwaardelijke opmaak gebruiken.

Dit heb ik overigens ook niet zelf verzonnen ;)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Diabolica schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:08:
anders stuur maar op dan frut ik het er zo in voor je.
DM me dan voor me mail adres
Heel vriendelijk, maar echt niet de bedoeling. Het idee van een forum is dat het publiekelijk is. :)
Jpjedi schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:14:
[...]
@Diabolica, je hebt een DM :)
Deel je de oplossing wel met de rest van GoT?

ontopic:
[...]
Daar heeft Excel -met analysis toolpack- een standaardoplossing voor:
code:
1
=JAAR.DEEL(DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1);VANDAAG();1)

[ Voor 30% gewijzigd door Lustucru op 05-04-2012 00:16 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Ik heb al wel iets voor elkaar ten aanzien van de voortgang:

als je nu je voortgang vermenigvuldigd met de procentuele voortgang van het jaar kun je die formule in de voorwaardelijke opmaak gebruiken.

Dit heb ik overigens ook niet zelf verzonnen ;)
Bewaar je hier wel ergens een backup van als je het niet zelf verzonnen hebt... Dit is zo ongeveer namelijk de reden dat ik een hekel heb aan excel, pietje genereert een mooie formule, 6 maanden later flikkert jantje hem per ongeluk weg en iedereen gaat weer 2 dagen zitten knutselen omdat niemand wist hoe het ook alweer zat...

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
Niet als Pietje zijn formules afdoende beveiligd, en hetzelfde kun je zeggen over élk ongedocumenteerd document
;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Jpjedi
Wees gerust, document is netjes geregistreerd in het iso 9001 register zoals het hoort en het IT plan zorgt voor back-up en autorisatie. Daarbij heb ik een werkfile op mijn laptop waar ik in knutsel en dan pas verander in het officiële document.

• Jpjedi
Lustucru schreef op donderdag 05 april 2012 @ 00:04:
[...]

[mbr]Heel vriendelijk, maar echt niet de bedoeling. Het idee van een forum is dat het publiekelijk is. :)[/]

[...]

[mbr]Deel je de oplossing wel met de rest van GoT?[/]

ontopic:

[...]

Daar heeft Excel -met analysis toolpack- een standaardoplossing voor:
code:
1
=JAAR.DEEL(DATUM(JAAR(VANDAAG());1;1);VANDAAG();1)
In wezen hetzelfde als waar ik al op uitgekomen was met voorwaardelijke opmaak. Er staat nu een percentage kolom op basis jaarbudget tov actual en het percentage getal geeft dan weer de parameter voor de kleur. Dit is dus nog niet op basis van tussentijds budgetniveau aan de hand van de datum. Hij heeft me verder wel geholpen met het maandnummer op basis van de huidige datum ipv het handmatig invullen van het maandnummer. Dus ben weer stapje verder.

Nu nog die voortgang in de kolom knutselen echter ik ga het bestand niet online zetten als je het niet erg vind ;)
Pagina: 1