WiFi opzetten voor 180 man

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik had een vraag.
Onlangs heb ik mijn CCNA certificaat gehaald, heb al aantal malen netwerken aangelegd etcetera, alleen nu kom ik toch voor een iets lastigere opdracht.
Het is de bedoeling dat ik voor 180 man internet verzorg.
Ik vroeg me af welke producten daar dan geschikt voor zijn, aan het budget zal het niet liggen, het is meer dat ik na opdrachten van 20-50 man opeens wel een beetje mezelf afvraag wat hier nou goed voor is.
Ik heb ook al met een official Cisco expert contact gehad, maar die was erg vaag.
Heeft 1 van jullie misschien adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Zelf goede ervaringen met HP wireless zakelijke producten.

Geen banden met HP enkel goede ervaringen.
http://h17007.www1.hp.com...eless/selector/index.aspx

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
Wat heb je zelf al aan onderzoek gedaan en wat ben je zoal tegen gekomen?
Hier op GoT is het wel de bedoeling dat mensen zelf ook iets doen i.p.v. alleen een vraag te stellen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zelf heb ik zoals ik eerder gezegd heb al contact opgenomen met een Cisco expert.
Ook heb ik het bij een oud-stagebegeleider (netwerkbeheer) nagevraagd, maar die "wist het ook zo snel even niet", maar het moest en zou Cisco spul zijn volgens hem.
Vandaar dat ik uitkom bij GoT, dat misschien die me verder kunnen helpen aangezien ik zo met de zoekfunctie hier ook niet echt gerelateerde vragen kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Dag MaikvanL

Om tot een technisch ontwerp te komen zijn we wel afhankelijk van de informatie die door jouw aangeleverd moet worden. Zelf zou ik als eerst willen weten om wat voor omgeving het gaat waarin je een WIFI infrastructuur wilt opzetten. Tevens is het handig om een inventarisatie te doen van functionele eisen en wensen. Je kunt dan denken aan security, roaming netwerk, grootte, reikwijdte, enz enz.
Als je dat in kaart hebt gebracht en aan ons mededeeld dan kunnen we je wellicht helpen met advies geven.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

En met de het antwoord op de vraag die DarkSide stelt zal je Cisco expert waarschijnlijk ook met iets concreets komen ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wat is precies de bedoeling?
Een infrastructuur voor 1 "tuinfeest" van 180 man is zo geregeld, een infrastructuur voor 180 studentenkamers waar iedereen ook nog eens afgeschermd van elkaar moet kunnen werken en QoS nodig is vraagt wat meer moeite en hardware....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NeHoX schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:20:
Zelf goede ervaringen met HP wireless zakelijke producten.

Geen banden met HP enkel goede ervaringen.
http://h17007.www1.hp.com...eless/selector/index.aspx
Thanks, ik zal eens rondkijken!
DarkSide schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:30:
Dag MaikvanL

Om tot een technisch ontwerp te komen zijn we wel afhankelijk van de informatie die door jouw aangeleverd moet worden. Zelf zou ik als eerst willen weten om wat voor omgeving het gaat waarin je een WIFI infrastructuur wilt opzetten. Tevens is het handig om een inventarisatie te doen van functionele eisen en wensen. Je kunt dan denken aan security, roaming netwerk, grootte, reikwijdte, enz enz.
Als je dat in kaart hebt gebracht en aan ons mededeeld dan kunnen we je wellicht helpen met advies geven.
Nou, zelf volg ik nog een opleiding, maar familie van mij heeft een camping waar dus op een veld binnenkort 180 gastarbeiders in units (als in tijdelijke woonruimtes) komen te zitten, dit is allemaal op 1 veld dus zal de radius qua signaal niet bijzonder groot hoeven te zijn, het zit allemaal vrij dicht op elkaar zegmaar.
Het zal een aantal uur per dag gebruikt worden, maar dan wel hoogstwaarschijnlijk met zga alle 180 tegelijk.
In de weekenden zal het intensief gebruikt worden, dit zijn ook de eisen van de klant.
Budget is echt geen probleem, dat heeft de werkgever van de gastarbeiders ons ook al vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:41
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:23:
Ook heb ik het bij een oud-stagebegeleider (netwerkbeheer) nagevraagd, maar die "wist het ook zo snel even niet", maar het moest en zou Cisco spul zijn volgens hem.
Laatst kwam er een vriend naar mij toe en die vroeg wat voor auto hij moest kopen. Zijn wensen, eisen en budget wist hij nog niet maar ik wist zeker dat hij een Audi moest kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Coach4All schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:39:
Wat is precies de bedoeling?
Een infrastructuur voor 1 "tuinfeest" van 180 man is zo geregeld, een infrastructuur voor 180 studentenkamers waar iedereen ook nog eens afgeschermd van elkaar moet kunnen werken en QoS nodig is vraagt wat meer moeite en hardware....
Ze moeten niet afgeschermd werken.
Het is de bedoeling dat ze af en toe naar huis kunnen Skypen etcetera, en het hoeft niet beveiligd te zijn (het betreffende veld ligt praktisch gezien in the middle of nowhere).
De werkgever vermeldde dat ze het internet niet gingen gebruiken voor downloaden van muziek en films, maar daar ga ik wel van uit.
Ze zullen dit een aantal maanden moeten gebruiken, de doorgaande hoeveelheid gebruikers zal tussen de 100 en de 150 liggen, en op zn hoogst 3 weken lang 180.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:40:
[...]

Laatst kwam er een vriend naar mij toe en die vroeg wat voor auto hij moest kopen. Zijn wensen, eisen en budget wist hij nog niet maar ik wist zeker dat hij een Audi moest kopen.
Ik heb hem precies hetzelfde verteld wat ik hier verteld heb, en zijn antwoord was meteen Cisco, maar hoe en wat precies wist ie niet zo gauw.
Als ik had gehoopt op duidelijkere informatie van zijn kant had ik het hier niet gevraagd, het ging erom dat ik wel degelijk eerdere oplossingen gezocht heb voor ik naar GoT kwam om het te vragen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Dat wordt dan betrekkelijk eenvoudig. Lees je in op MESH netwerken en implementeer iets dergelijks...

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenfielt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-11-2023
Er zijn echt wel een aantal aspecten waar je rekening mee moet houden en waar je het beste contact over op kan nemen met een leverancier van die apparaten, onder andere:

- Hoeveel apparaten kan ik aan per AP?
- A/B/G/N band?
- Authenticatie lijkt me in tegenstelling tot wat jij noemt wél verstandig. Bij overtreding op welk vlak dan ook kan jij bijvoorbeeld de politie dan wel van dienst zijn
- 180 man tegelijk op youtube/skype/bittorrent = hele grote internetlijn, maak eens een berekening

Hier op werk (middelbare school) hangt +/- om de 15 a 20 meter een accesspoint welke draait op de G band, deze accesspoints vangen elkaar bij uitval en zorgen voor een volledige dekking in het schoolgebouw, daar hangen 190 laptops aan vast.

En wat hij zegt:
Coach4All schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:45:
Dat wordt dan betrekkelijk eenvoudig. Lees je in op MESH netwerken en implementeer iets dergelijks...

[ Voor 13% gewijzigd door Greenfielt op 04-04-2012 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Er zijn standaard netwerk oplossingen, je kan ook nog mensen blokkeren a.d.v. hun locatie bijvoorbeeld. Zelf is er wel een beetje kennis voor nodig:
http://www.wifishop.nl/pr...ax-hotspot-controller.htm

Persoonlijk zou ik eens naar Wifishop e-mailen, ik hoop ook dat er genoeg kennis in huis is om dit zelf te doen. Wanneer geld niet zoveel uitmaakt, waarom niet laten aanleggen door een professioneel bedrijf? Dan heb je ook gewoon support e.d.

Kan me voorstellen dat 180 boze gastarbeiders verhaal komen halen omdat ze hun familie niet kunnen skypen (of erger nog vieze filmpjes downloaden) niet helemaal de bedoeling is.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Probeer de aandacht van gebruiker AK47 eens te trekken, hij heeft hier wel ervaring mee ( wifi voor 1000+ mensen @ lanparty enzo )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:42:
[...]
Ze moeten niet afgeschermd werken.
Het is de bedoeling dat ze af en toe naar huis kunnen Skypen etcetera, en het hoeft niet beveiligd te zijn (het betreffende veld art praktisch gezien in the middle of nowhere).
De werkgever vermeldde dat ze het internet niet gingen gebruiken voor downloaden van muziek en films, maar daar ga ik wel van uit.
Ze zullen dit een aantal maanden moeten gebruiken, de doorgaande hoeveelheid gebruikers zal tussen de 100 en de 150 liggen, en op zn hoogst 3 weken lang 180.
a. Ook gastarbeiders hebben behoefte aan enige draadloze beveiliging, want ook zij willen een beetje privacy tijdens het surfen hebben;
b. Wat voor jou niet groot is, kan voor mij een wifi uitdaging zijn. Graag defineren;
c. Als jij 100 a 150 wifi gebruikers roept, aan wat voor internetverbinding zit jezelf dan te denken;
d. budget, budget, budget. Wij willen keiharde getallen zien. Want net zoals een audi, alles heeft een prijs;

Om onduidelijkheden te voorkomen en om jezelf te excelleren zou ik adviseren om een cursus CCNA Wireless te gaan volgen...

[ Voor 5% gewijzigd door DarkSide op 04-04-2012 09:59 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DarkSide schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:54:
[...]

a. Ook gastarbeiders hebben behoefte aan enige draadloze beveiliging, want ook zij willen een beetje privacy tijdens het surfen hebben;
b. Wat voor jou niet groot is, kan voor mij een wifi uitdaging zijn. Graag defineren;
c. Als jij 100 a 150 wifi gebruikers roept, aan wat voor internetverbinding zit jezelf dan te denken;
d. budget, budget, budget. Wij willen keiharde getallen zien. Want net zoals een audi, alles heeft een prijs;
Ik bedoelde met het afgeschermde werken dat ze niets van werk op hun laptops hoeven te doen, dat dit puur recreatief gebruik is.
Het betreffende veld is ongeveer een hectare groot.
Zelf zat ik te denken aan een zakelijke Zeelandnet verbinding, aangezien die dat anderhalf jaar terug ook voor ons verzorgd hebben toen we de groep van 50 man hadden.
Toentertijd hadden we nog een medewerker voor de camping waar ik toen samen met apparatuur die hij nog liggende had wat opgezet had, maar aangezien die niet meer bij ons werkt zou ik ook niet exact weten welke apparatuur toen is gebruikt, vandaar.

-edit-

Budget: Niet meer als 20.000€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOYS
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-06 16:08

TOYS

Zeg ik nie!!

Ik vind het configureren van de HP wireless controlles een drama. Echt onoverzichtelijk.

Als budget geen probleem is... Kijk eens naar meru controllers/AP's.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:00

BHQ

Engenius heeft ook het nodige leuke spul, oa. AP's die je zou aanzien als rookmelder (maar dan met een bult lampjes ;)).

Het verschilt ook een beetje of je centrale management wil, of het geen ramp is om losse web GUI's af te gaan.

Vergeet niet een zinnig IP plan te maken (al klinkt een /24 voor de clients voldoende) en kijk hoe je de WAN gaat indelen (vooral NAT, open poortjes, wat als iemand eens een spelletje wil spelen en hij heeft een portmapje nodig, enz..). Probeer wel te denken in vrijheid ipv restricties.

Je kan ook denken aan een grote caching Squid proxy (transparant op poort 80) die ook Youtube e.d. meepakt, dat scheelt wellicht al flink aan bandwidth op je WAN. Voor de AP's zou ik kijken naar HP's of Engenius, voor het NAT-werk en Proxy naar een of twee servers met pfSense voor je NAT-werk en bijv. een Debian bak voor je Squid proxy. pfSense heeft zelf ook Squid eventueel.

[ Voor 13% gewijzigd door BHQ op 04-04-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zet een Xirrus AP in het midden van dat veld, klaar.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 09:27
word je op dat moment ook niet zelf ISP (met de bijhorende Agentschap Telecom ellende enz) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, aangezien ik alleen de internettoegang verspreid, de ISP blijft dan in dit geval gewoon Zeelandnet omdat het een zakelijke verbinding dan is, neem ik aan dan, weet niet of ik het mis heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Er zijn zelfs (qua software - als je zelf genoeg kennis hebt) vrij goedkope robuuste oplossingen mogelijk met DD-WRT, moet je wel zorgen dat je goede hardware hebt. Een mesh netwerk lijkt met ook vrij wenselijk, dan zou je even moeten kijken (voor een basis opzet) bij http://www.dd-wrt.com/wik...Mesh_Networking_with_OLSR

Wat ze zelf zeggen:

- self organizing
- self-healing
- low system maintenance needed
- robust due dynamic route recalculation

Wat als minpunt genoemd wordt:

- additional network traffic

Wat wikipedia zegt:
The Optimized Link State Routing Protocol (OLSR)[1] is an IP routing protocol optimized for mobile ad-hoc networks, which can also be used on other wireless ad-hoc networks. OLSR is a proactive link-state routing protocol, which uses hello and topology control (TC) messages to discover and then disseminate link state information throughout the mobile ad-hoc network. Individual nodes use this topology information to compute next hop destinations for all nodes in the network using shortest hop forwarding paths.
Wat je qua hardware zou kunnen doen:

- SOHO shit, werkt meestal wel, goedkoop, niet erg duurzaam in gebruik
- Ubiquiti hardware, daar kom je vrij ver mee (in de buurt van Cisco setups dacht ik, minus sommige certificeringen)

- PC Engines Alix WRAP, kom je ook ver mee

Wat je dan over hebt is authenticatie en configuratie pushen, daar heb je meerdere manieren voor:

- Centraal beheer via multi-ssh of puppet
- Per-unit beheer door gewoon configs uploaden
- RADUIS i.c.m. een server, je zou bijv. op een Alix pfSense kunnen zetten en daar raduis op draaien

Kosten zijn laag, aanleggen iets moeilijker om dat er toch wel wat lijntjes getrokken moeten worden (PoE kan, scheelt wel 1 lijn, maar nadeel is SPoF want als je bijv. geen netwerk maar wel wifi hebt kunnen ze onderling via OLSR de 'dode' node als repeater gebruiken).

Just my €0.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:20:
word je op dat moment ook niet zelf ISP (met de bijhorende Agentschap Telecom ellende enz) ?
Nee, aangezien het een besloten verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 09:27
CyBeR schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:20:
[...]

Nee, aangezien het een besloten verhaal is.
Dat is nog maar de vraag gezien het een camping is en internet toegang verleent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:17:
[...]

Dat is nog maar de vraag gezien het een camping is en internet toegang verleent
Ik kan niet gewoon thuis een abonnement op deze dienst aanvragen, daarvoor moet ik aan voorwaarden voldoen. Een is dat ik op die camping sta. Daarmee is het geen publieke dienst.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 04-04-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou betekenen in principe dat hogescholen etcetera ook een ISP zouden moeten zijn, want die zitten ook op een WiFi netwerk met duizenden leerlingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar heel erg bedankt voor de informatie, ik zal als ik thuis kom meteen even verder onderzoek doen, waardeer het enorm dat er zoveel inzet wordt getoond van alle kanten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:21:
Dat zou betekenen in principe dat hogescholen etcetera ook een ISP zouden moeten zijn, want die zitten ook op een WiFi netwerk met duizenden leerlingen.
Zelfde verhaal, ook besloten.

Alleen SURFnet heeft daar nog wat last mee geloof ik. Die vinden zelf ook dat ze een besloten netwerk zijn maar door hun schaal vinden bepaalde ambtenaren daar iets anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:31:
[...]

Zelfde verhaal, ook besloten.

Alleen SURFnet heeft daar nog wat last mee geloof ik. Die vinden zelf ook dat ze een besloten netwerk zijn maar door hun schaal vinden bepaalde ambtenaren daar iets anders over.
Dat heb je in België ook, alleen dan heet het Belnet, en dat wordt door de overheid gefinancierd zover ik weet.
Doe je zoiets in Nederland, dan willen ze geld van je :/
Volledig off-topic trouwens. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik zou niks doen met WiFi over het veld, maar alleen binnen het huisje dat de gastarbeiders hebben. En al helemaal niks met mesh networking.

Als je het toch wilt zou ik eens kijken naar een Wireless Controller ( http://www.juniper.net/us...ices/wireless/wlc-series/ ). Hier kan je dan al je Access Points ( http://www.juniper.net/us...ices/wireless/wla-series/ ) mee beheren vanuit één console. Deze APs kan je direct aansluiten op de Controller óf extern door middel van een switch. Als je het extern doet dan kan je een EX-series switch ( http://www.juniper.net/us...ices/switching/ex-series/) plaatsen om je QoS model ook nog eens prima te regelen.

Ik zou een AP én mini-switch plaatsen binnen een huisje en verbinden met een centrale switch, en alles op gescheiden VLANs / SSID doen

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 04-04-2012 19:57 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Mijn gedachte tijdens het lezen was ook dat dit eigenlijk gewoon een groep individuele 'huizen' zijn die ook individueel even goed toe kunnen met een normaal consumer grade WiFi acess point zoals dat in elk huis gebruikt wordt.

Als je een bedrade 'backbone' langs de units aanlegt met bijv. per 3 of 6 units een kastje op een paaltje in de grond bij de stroompunten die er neem ik aan op een camping zullen zijn met daarin switches die je naar elkaar doorlust en die zo via de 'backbone' naar een centrale router worden geleid en van waaruit je dan bij die groep units individuele kabeltjes legt naar de units met een access point in de unit dan kun je het vrij simpel houden qua materieel en structuur. Alleen de centrale router moet dan van een echt professionele kwaliteit/capaciteit zijn lijkt me.

Met een Gigabit 'backbone' kun je aardig wat access points bedienen. Je internetverbinding zal de Gigabit niet te boven gaan neem ik aan dus die is toch de bottleneck. Vraag is dan alleen nog of je eventueel redundancy wilt hebben.

Handen genoeg om even de kabeltjes in te graven. :) Trek de ethernetkabel die de grond in gaat desnoods door stukken tuinslang heen (siliconenspray) voor extra bescherming. Aangezien het toch maar tijdelijk is redt je het daarmee wel lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Maik,

Hierbij wat gegevens waar je wellicht iets aan hebt vanuit iemand die ervaring heeft met het implementeren met Wifi netwerken.

Gebruikers per AP: Factor wat wordt aangehouden is rond de 30 gebruikers per Acces Point
Advies leverancier: Aruba Networks
Reden: De wireless controllers voor de AP's hebben bij Aruba al een firewall ingebouwd in tegenstelling tot concurrenten.

Verder zou ik echt nadenken over bandbreedte, QoS en firewall restricties om in ieder geval jezelf als leverancier af te dekken.
Pagina: 1