Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
al mijn foto's staan momenteel op mijn windows pc, netjes geordend in mapjes, onderwerp, jaar.

Nu heb wil ik het allemaal op mijn MB pro overzetten omdat het scherm wat beter is maar ik ben erg huiverig om het via Iphoto te doen omdat alles in 1 grote database file gaat.

Daarom, wat is de beste manier om dit op de Mac te doen en wat is de beste viewer software?
Gewoon de bestands structuur overzetten en dan beheren met Picassa bijvoorbeeld?

graag jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Naast dat iPhoto/Aparture prima programma's zijn, heb je ook loads alternatieven zoals Picassa etc zoals je zelf al aangaf. Nadat ik mijn Apature lib. wilde exporteren kwam ik ook tot mijn verbazing erachter dat de foto's niet in een bepaald mapje : jaar/maand/dag/foto_x werden gezet maar behoorlijk random. Je huiverigheid is dus niet onterecht, maar voor het beheren van de foto's voldoet het prima voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Ik zou sowieso een kopie maken op een externe hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik zit nog steeds een beetje met hetzelfde probleem. Ik vind het fijn als ik in aperture/iPhoto lekker door m'n foto's kan bladeren en indelen. Probleem is dat als ik ze even ergens naartoe over wil zetten je steeds moet exporteren wat ik nogal irritant vind.

Op mijn externe schijf heb ik een backup van de foto's gewoon in mappen. Af en toe komen er in bepaalde mappen wat plaatjes bij en deze moet ik dan steeds handmatig zowel in aperture toevoegen als op mijn externe HDD (want daar heb ik gewoon een mappen structuur)

[ Voor 34% gewijzigd door SquareOne op 03-04-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Je foto's gewoon handmatig overzetten in mappen zoals je al hebt en dan importeren in een programma wat je fijn vind werken ofzo?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Mijn workflow is als volgt, het is zeker niet de beste manier, maar wel eentje die werkt voor mij.

Na een fotosessie, haal ik de sd-kaart uit mijn camera en stop die in mijn iMac. Ik kopieer alle bestanden naar de maanddirectory op de externe schijf, die gekoppeld is aan mijn iMac. Op die schijf (gekoppeld met Firewire800) staan alle NEF (Nikon Raw) bestanden in een maanddirectory ~/Pictures/NEF/2012/April.

Vervolgens open ik Aperture (de grote broer van iPhoto) en importeer ik de bestanden. De bibliotheek van Aperture staat elders, waardoor er automatisch een extra kopie wordt gemaakt van de NEF-bestanden. Wijzigingen die ik in Aperture doe, zullen net als in iPhoto geen schadelijke gevolgen hebben voor de originele bestanden.

Dagelijks maak ik een backup van alle bestanden in ~/Pictures naar mijn NAS zodat ik altijd een volledige backup heb.

Mijn workflow zorgt voor een dubbeling, maar die is nog behapbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
de library is geen database maar een container. Hierin staan weer mappen en eigenschappen van aperturen cq iphoto.

In de map masters staan dan al je projecten opdatum en tijd gesorteerd. als je RAW foto's maakt staan deze hier ook in.. Heb je een bestand aangepast staan de aanpassingen op die foto in de map verslons. Foto is dan niet toegankelijk helaas. Maar je orginelen zijn te benaderen!!

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat de root mappen beginnen met datum of jaar, daar ben ik dus vanaf gestapt. Voor de eerste 10 jaar is dat prima, maar na een tijdje weet je echt niet meer wat je welk jaar hebt geschoten dus zoek je je wezenloos.
Beter is /onderwerp/locatie/jaar zoals vakantie/schiermonikoog/2003/.

Vandaar dat ik die apple container niet zie zitten.

Ik wil de juiste keuze maken voor de komende jaren voordat ik alles naar de mac overzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Denk dat ze bij Foto & Video Workflow hier meer kaas van hebben gegeten dan hier in Macs & Software, dus een move die kant op :)

MS > FVW

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf gebruik ik lightroom en heb lightroom zo ingesteld staan dat die de foto's lekker op hun plek laat staan als ik ze importeer. Dus de foto's gaan in een (voor mij) handige mappenstructuur op een externe schijf. Vervolgens trek ik de foto's lightroom in. Daar voeg ik nog extra tags toe, zodat ik ook heel gemakkelijk op basis van tags mijn foto's terug kan vinden.

Geen idee in hoeverre dat ook met iPhoto mogelijk is. iPhoto leek voor mij net wat te weinig te kunnen. Apperature is dikke overkill voor mij, vandaar dat ik met Lightroom werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lightroom heeft wat mij betreft de beste bibliotheekstructuur.
Foto's worden los opgeslagen, in het formaat dat jij wil > 2012 / 2012 - 04 - 01 naam van album (voor mij het handigst en chronologisch), standaard in de pictures map op je mac.
Tevens worden je bewerkingen nog eens per catalog opgeslagen, dus je kunt bvb een catalog maken voor 2011 met daarin alle los aanspreekbare foto's (in een directory) maar ook alle bewerkingen in een aparte file. Deze catalog kun je gewoon importeren en exporteren naar hartelust. Ideaal voor een backup.

Maar zoals eerder gezegd, maak eerst een backup voordat je ergens aan begint (en backup die backup ook nog eens).

Get Airflow, save the world.

Pagina: 1