• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-02 12:14
Hallo,

Heb onlangs een Silverstone SST-NT07-AM2 spu koeler gekocht en geplaatst.

Echter staat in de handleiding dat ik de packplate moet vastplakken met behulp van dubbelzijdig tape wat erbij geleverd zou moeten zijn. Echter zat deze tape dus niet in de verpakking, nu is mijn vraag is dit speciaal nodig? Of gaat het erom dat de koeler gewoon vastgeschroefd kan worden?

Verwijderd

Dat back-plate is nogal groot, ik denk dat je die doublezijdige tape nodig hebt tegen kort-sluiting enzo..

• G.Scholtens
Normaal gesproken zit er dus een plaklaag op die backplaat, maar die ontbreek dus bij mijn backplate. Dus goeie dubbelzijdige tape kopen wil ook werken?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:32
Normaal gesproken ziet die backplate er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JnbkhKBzjdc8WoYO7dWJn5f0/medium.jpg

Dus het tape zit er gewoon op vast. Heb je hem nieuw gekocht?

Desktop | Server | Laptop

• G.Scholtens
Ja nieuw gekocht, maar die tape mist dus. Heb al rma aangevraagd maar kan moeilijk alles weer retour sturen zonder verpakking.

Vandaar mijn vraag is die tape noodzakelijk en kan ik zelf ook dit kopen? Of even een nieuwe cooler kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door G.Scholtens op 04-04-2012 10:26 ]

• G.Scholtens
Niemand die mij verder advies kan geven of het goed is of niet? Is het uberhaupt noodzakelijk dat deze tape erop zit?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het gaat om een metalen backplate dan is isoleren wel zo verstandig, dan weet je dat je geen kortsluiting maakt. Als het van plastic is dan kan het natuurlijk geen sluiting maken.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:53
G.Scholtens schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:22:
Niemand die mij verder advies kan geven of het goed is of niet? Is het uberhaupt noodzakelijk dat deze tape erop zit?
Voel je gewoon metaal, regel dan even wat koelpasta. Dan ben je voor 2 euro klaar. Uitsmeren op de processor, koelblok er tegen aan en klaar ben je.

[ Voor 9% gewijzigd door Termi op 04-04-2012 12:24 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 13:55
Ik vind die plak zooi altijd kloten, zeker als je je cpu cooler wilt vervangen.
Het belangrijkste is dat de backplate goed voorzien is van isolatie ivm kortsluiting.
Het vastplakken heeft alleen voordeel dat die backplate er niet onderuit rot als je hem los of vastschroeft.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Koelpasta? Dat lijkt me niet echt handig om op een backplate te smeren.

• Hell-Slave
TERW_DAN schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:31:
Koelpasta? Dat lijkt me niet echt handig om op een backplate te smeren.
Ik snapte die ook niet. 8)7
We hebben het hier over de achterkant van de socket.

• G.Scholtens
Dus op de metalen backplate, even dubbelzijdig tape ivm kortsluiting?

• Hell-Slave
G.Scholtens schreef op woensdag 04 april 2012 @ 12:58:
Dus op de metalen backplate, even dubbelzijdig tape ivm kortsluiting?
Zit er isolatie op die metalen backplate?
Kan je er een foto van maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Hell-Slave op 04-04-2012 13:01 ]

• G.Scholtens
Foto staat op google http://www.frostytech.com...es/200912/STNT07_base.jpg

Dus puur metaal tegen het mainbord aan, lijkt mij niet goed.

• Hell-Slave
G.Scholtens schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:06:
Foto staat op google http://www.frostytech.com...es/200912/STNT07_base.jpg

Dus puur metaal tegen het mainbord aan, lijkt mij niet goed.
Dat is niet de backplate. 8)7

• G.Scholtens
foutje, de backplate die eerder getoond is in deze post. Maar dan zonder die 3m tape. Dus helemaal van metaal. En dan komt het metaal dus tegen het mainbord aan op dit moment.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mag geen enkel probleem zijn ,in het midden van de backplate zit een vierkante uitsparing voor de onderdelen die onder de socket zitten aan de achterkant van het mobo.
Als je safe wilt spelen maak je zelf een plastick velletje en zet je die er tussen.
Edit:
Die 3M tape is nog geen mm dik dus dat zal niet goed isoleren,dat is puur om de backplate op zijn plek te houden tijdens onderhoud van de koeler zelf.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedy-J op 04-04-2012 13:31 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Hell-Slave
Oke, die backplate MOET geisoleerd worden!!
Welke mannier maakt niet uit, zolang het maar tegen samendrukken kan. (plastic,karton,ruber)
Dubbelzijdig tape kan ook maar goed uitkijken als het samengedrukt wordt dat het niet als nog contact maakt.
Speedy-J schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:19:
Mag geen enkel probleem zijn ,in het midden van de backplate zit een vierkante uitsparing voor de onderdelen die onder de socket zitten aan de achterkant van het mobo.
Als je safe wilt spelen maak je zelf een plastick velletje en zet je die er tussen.
Edit:
Die 3M tape is nog geen mm dik dus dat zal niet goed isoleren,dat is puur om de backplate op zijn plek te houden tijdens onderhoud van de koeler zelf.
Dus jij monteerd altijd een metalen plaat direct op printbanen die gelakt zijn met een paar µm lak?

[ Voor 55% gewijzigd door Hell-Slave op 04-04-2012 13:36 ]

• G.Scholtens
Nee idd, moet dus goed dik zijn. Niet dat de soldeerpuntjes aan de onderzijde van een mainbord tegen de backplate aankomen.

Haal voor de zekerheid ook nog wel nieuwe cpu koeler

• Hell-Slave
G.Scholtens schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:36:
Nee idd, moet dus goed dik zijn. Niet dat de soldeerpuntjes aan de onderzijde van een mainbord tegen de backplate aankomen.

Haal voor de zekerheid ook nog wel nieuwe cpu koeler
Kan je hem niet ruilen/terug brengen?
Ook niet te dik he, anders komt er te veel mechanische spanning erop te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door Hell-Slave op 04-04-2012 13:39 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hell-Slave schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:20:
Oke, die backplate MOET geisoleerd worden!!
Welke mannier maakt niet uit, zolang het maar tegen samendrukken kan. (plastic,karton,ruber)
Dubbelzijdig tape kan ook maar goed uitkijken als het samengedrukt wordt dat het niet als nog contact maakt.

[...]

Dus jij monteerd altijd een metalen plaat direct op printbanen die gelakt zijn met een paar µm lak?
Wat zou die paar µm m3 tape doen denk je ?
En ja ik heb wat moederborden gehad die gewoon een kale backplate hadden zonder extra laagje plastic.
Maar goed wat ik ook al zij leg er een laagje plastic tussen om safe te spelen...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Hell-Slave
Speedy-J schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:45:
[...]

Wat zou die paar µm m3 tape doen denk je ?
En ja ik heb wat moederborden gehad die gewoon een kale backplate hadden zonder extra laagje plastic.
Maar goed wat ik ook al zij leg er een laagje plastic tussen om safe te spelen...
Paar µm M3 tape doet in iedergeval meer dan helemaal niks er tussen doen, al zou het alleen maar het idee zijn.
Ook ik heb al heel wat hardware verbouwd en zou dus nooit kaal metaal op mn moederborden doen.
Met al dat vemogen? nee nooit.
Wat is er mis met het op save spelen?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Al leg je er een velletje papier tegen, zolang de soldeerpuntjes daar niet doorheen prikken is dat eigenlijk al genoeg isolatie, maar metaal op de printbanen moet je niet doen, de kans dat dat fout gaat is te groot.

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-02 18:20

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Hell-Slave schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:52:
[...]
Dan mis je een goed excuus om nieuwe hardware te kunnen kopen :Y

On topic:
Gewoon wat M3 tape er tussen plakken en het voorkomt een hoop gedoe

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hell-Slave schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:52:
[...]

Paar µm M3 tape doet in iedergeval meer dan helemaal niks er tussen doen, al zou het alleen maar het idee zijn.
Ook ik heb al heel wat hardware verbouwd en zou dus nooit kaal metaal op mn moederborden doen.
Met al dat vemogen? nee nooit.
Daar is helemaal niets tegen,vandaar ook mijn voorstel om iets op maat te knippen en dat er tussen te doen,een placemat ofzo.
Ik bouw en prul ook alweer 18 jaar aan pc's en nog nooit iets in rook opgegaan ,zelfs niet bij temperaturen ver onder 0.
Maargoed als ik zie dat mijn nieuwe koeler niet compleet is gaat hij retour,je betaalt immers voor een goed en betrouwbaar product.

• Hell-Slave
BadpunK schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:01:
[...]

Dan mis je een goed excuus om nieuwe hardware te kunnen kopen :Y
Daar is zeker niks mis mee. :9~

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 09:12

BiLo

PSN: toiletcleaner

Bij mijn mugen rev. b zit er schuim op de achterkant van de backplate (het gedeelte dat het MB raakt). Het lijkt me verder ook best logisch dat dat er hoort te zitten

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

• G.Scholtens
Bij deze een foto van de backplate die er bij zit
Afbeeldingslocatie: http://p.gzhls.at/367378.jpg

Zoals je ziet geen tape erop. Contact gehad met de winkel en die zeggen dat het erbij hoor en nemen contact met de fabriekant op.

Voor de zekerheid een Alpine 64 GT koeler gehaald. Maar deze moet je vast klikken op het mainbord. En dat wil dus niet aangezien hier ook geen bracket / backplate voor is mee geleverd.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/news/alpine64gt_01l_550.jpg

Dus wat doen nu? Kan ik die alpine 64 gt nog vastzetten, kan ik daar voor houders krijgen? Of toch voor de silverstone gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door G.Scholtens op 04-04-2012 18:09 ]

• Nielson
  • Laatst online: 13-02 18:18
G.Scholtens schreef op woensdag 04 april 2012 @ 18:06:
Voor de zekerheid een Alpine 64 GT koeler gehaald. Maar deze moet je vast klikken op het mainbord. En dat wil dus niet aangezien hier ook geen bracket / backplate voor is mee geleverd.
Die bracket zit normaal standaard al op een AM2/AM3 moederbord.

• G.Scholtens
Dan heb ik die er waarschijnlijk afgehaald. kan ik deze zo los kopen bij de plaatselijke computerboer?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
brackets worden niet vaak los verkocht. maak anders eens n foto om het 1 en ander duidelijk te maken wat je nu gedaan hebt en wat niet. je leest de verwarring ook tussen al die posters onder dit topic.

voor zover ik het nu zelf begrijp zit er gewoon weg geen laag bescherm laag op de backplate.
hoe je dit simpel kunt oplossen is met isolatie tape en een stukje karton.
knip karton op maat van de bracket en maak de gaten naar de backplate open voor de schroeven.
vervolgens plak je 1 kant helemaal vol met isolatie tape en maak je weer de gaten vrij.
de kant met de isolatie tape moet richting het moederbord geplaatst worden en schroef dan de koeler vast.

om het makkelijk te maken trek je de tape even over de achter kant van de backplate (dan hoef je bij het monteren alleen de backplate vast te houden).

• Hell-Slave
G.Scholtens schreef op woensdag 04 april 2012 @ 18:06:
Bij deze een foto van de backplate die er bij zit
[afbeelding]

Zoals je ziet geen tape erop. Contact gehad met de winkel en die zeggen dat het erbij hoor en nemen contact met de fabriekant op.

[afbeelding]

Dus wat doen nu? Kan ik die alpine 64 gt nog vastzetten, kan ik daar voor houders krijgen? Of toch voor de silverstone gaan.
Op die eerste foto lijkt het erop alsof er plastic folie op zit, kan het niet goed zien.
Die Alpine cooler gebruikt geen backplate, die maakt gebruik van de haken op de retension bracket die met je mb werd meegeleverd.

Verwijderd

Speedy-J schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:02:
[...]

,vandaar ook mijn voorstel om iets op maat te knippen en dat er tussen te doen,een placemat ofzo.
Idd, hij kan ook even naar albert-heijn voor een stukje dun karton.

• G.Scholtens
Mail verstuurd naar de winkels, kijken of hun een bracket of tape kunnen leveren. Dan ben ik weer tevreden en geholpen.

• G.Scholtens
Ga vandaag even langs de bouwmarkt om tape te halen. Dat moet dus wel beetje dik zijn, maar moet er speciaal foam tussen zitten?

Las ook iets over neopreen, maar kan hier weinig over vinden. Retension brackers zijn bijna nergens leverbaar.

• Hell-Slave
Die foto hier boven lijkt het alsof er plastic folie op zit, klopt dat?
Heb je je retension bracket weggegooit?

• G.Scholtens
Zit een plastic laagje op de backplaat idd.

Retenstion bracket zelf is idd weg

• Hell-Slave
Als er een plastic laagje op zit is ie geisoleerd en dus niks aan de hand.
Dat dubbelzijdig tape is er voor zodat die backplate blijft zitten en dus makkelijker is met monteren.
Dus niet echt nodig.
Kloten zelfs als je van cooler wil veranderen en de backplate er niet meer af wil.
Ik zelf plak die backplates nooit vast.
Dus hup monteren die hap :D

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Met een beetje geluk houd zijn mobo tray hem ook tegen dus dat plakspul is overbodig,tenzij er een groot gat in zijn mobo tray zit.

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Ducttape doet wonderen, is stevig (dik) en geleidt niet. Goed zat.

• G.Scholtens
Dubbelzijdig montage tape gehaald, 1,9mm dik en kan tot 90graden. Dus dit moet goed zijn.

• Hell-Slave
G.Scholtens schreef op donderdag 05 april 2012 @ 19:50:
Dubbelzijdig montage tape gehaald, 1,9mm dik en kan tot 90graden. Dus dit moet goed zijn.
Had je mijn tekst gelezen?
Het hoeft niet met dubbelzijdig tape geplakt te worden, dit kan later voor problemen zorgen als je een andere cooler wilt monteren.
Pagina: 1