Chevrolet Matiz, ratelend geluid na reparatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 453574

Topicstarter
Dit is mijn eerste topic op tweakers : ).
Ik heb een vraag over mijn Chevrolet Matiz die net gerepareerd is. Het gaat om een Chevrolet Matiz 800cc Pure uit 2007 met ong. 38.000km op de teller.

Twee weken terug ging het koelingslampje bij mijn Matiz branden, terwijl de koelvloeistof helemaal vol zat. Ik ben destijds naar de lokale garage gegaan van Chevrolet. Zei gaven aan dat de cilinderkop gereviseerd moest worden, omdat ik blijkbaar te lang had doorgereden zonder een goede koeling in de motor. Vervolgens is de cilinderkop gereviseerd en heb ik een week lang de matiz niet in bezit gehad en zijn er meerdere onderdelen vervangen:
- Cilinderkop revisie (1 klep is vervangen).
- Klepsteelrubber.
- Klepgeleider.
- Gasket distributor c.
- Koppakkingset
- Antivries
- Kopbouwset

Wat nu echter het probleem is, dat de motor van de Matiz na de reparatie een tikkend geluid maakt. Je zou kunnen zeggen dat hij ratelt en zodra ik gas geef, gaat de Matiz nog meer ratelen. Ik ben vorige zaterdag weer naar de garage gegaan, omdat ik het een raar geluid vond. Toen kreeg ik te horen van dat de motorkleppen mogelijk nog afgesteld moeten worden en dat ik maandag het beste terug kon komen voor een afspraak.
Maandag was mijn vader met de Matiz naar de garage gegaan, aangezien ik moest werken. Wat mijn vader echter te horen kreeg was, dat het rattelend geluid normaal was en dat de motor moet worden ingelopen en dat het geluid vanzelf zou verdwijnen. De kleppen zouden zich als het ware zelf stellen tijdens het rijden.
Ik heb nu al 100km met de auto gereden, de auto functioneert normaal maar het geluid is nog steeds aanwezig. Verder heb ik al uitgebreid zitten googlen of de kleppen zich inderdaad bij het rijden bijstellen, maar heb ik nog niets kunnen vinden.
Ik ben erg nieuwsgierig wat anderen hiervan vinden of mij aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Volgens mij tikken die kleine blokjes altijd wel wat. We hebben hier thuis een Fiat Panda (nieuwe model) uit 2008, met een 1.1 blok en die tikt ook (50K op de teller). Volgens mij is het normaal. Heb er bij ons in ieder geval niks over gehoord toen hij voor een beurt naar de garage moest (en die garage vermelde toen wel dat de distributie volgend jaar vervangen moet, dus als dat tikken iets ernstigs was hadden ze dat vast ook wel vermeld).

Maar aangezien het bij jou om een ander type auto gaat zou ik het eens navragen bij een andere garage, of een Matiz forum.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2012 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 13:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Bij mij tikt het een beetje als de olieniveau te laag is, dus dat kan je eens controleren voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goede tip, ik ga het oliepeil controleren :). Maar het tikken/ratelende geluid lijkt mij niet normaal, voordat de reparatie was uitgevoerd, maakte de Matiz nooit het ratelende geluid. Maar inderdaad navragen bij een andere garage is ook een optie :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Eerst het oliepijl controleren. Uiteraard gebeurt dat op een vlakke ondergrond en met een koude motor.

Bij een koude motor is het normaal dat je wat meer mechanische geluiden hoort doordat de olie nog dik is en niet goed smeert. Als de motor op temperatuur is en er voldoende olie in zit dan zou het tikken weg moeten gaan.

Verder lees ik dat de cilinderkop is er af geweest dus ook de distrubutieriem hebben ze los gehad.
Bij het terugplaatsen van de distributieriem moeten de nokken-as en de kruk-as in de juiste positie staan anders is de kleptiming niet goed. Mogelijk dat hier iets fout is gegaan. Een verkeerde afstelling kan tot gevolg hebben dat de kleppen tegen de zuigers aankomen. Dit kan kromme kleppen opleveren.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net het oliepijl nagelopen met een koude motor, deze was in orde.
Als de nokken-as en de kruk-as verkeerd staan, kan dus alleen de Chevrolet garage dit repareren. Ik heb garantie op de reparatie, maar wat ik raar vindt was dat de garage zei, dat het tikkende geluid als het ware vanzelf zou verdwijnen.. Maar als ik het zo hoor, is het dus toch verstandig, dat ik nogmaals langs de garage rij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
De kleppen zullen zich niet vanzelf stellen, want een 800cc Matiz heeft geen hydraulische klepstoters, ze moeten gewoon handmatig gesteld worden. Als hij verder goed loopt is dat waarschijnlijk het probleem.

Ik denk niet dat de nokkenas verkeerd staat, anders merk je dat meteen.

[ Voor 15% gewijzigd door Peenutzz op 03-04-2012 17:46 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Peenutzz schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:44:
De kleppen zullen zich niet vanzelf stellen, want een 800cc Matiz heeft geen hydraulische klepstoters, ze moeten gewoon handmatig gesteld worden. Als hij verder goed loopt is dat waarschijnlijk het probleem.

Ik denk niet dat de nokkenas verkeerd staat, anders merk je dat meteen.
merk je dat niet alleen maar in moeilijk stationair lopen en vermogen verlies?

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:33
EL_Loco schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:47:
[...]

merk je dat niet alleen maar in moeilijk stationair lopen en vermogen verlies?
Moeilijk stationair hoeft niet persé, maar het vermogensverlies merk je duidelijk. Staat de nokkenas een tandje te vroeg, dan gebeurt er bovenin het toerengebied niet zoveel meer, staat hij te laat, dan ben je onderin vermogen kwijt.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Pagina: 1