[carhifi] genoeg vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:09
Hoi allemaal,

ik ben momenteel bezig met het inventariseren wat ik aan audio wil plaatsen in mijn auto.
Mijn oog (en oor) is gevallen op het merk Gladen. Gladen is het nieuwe high-end merk van Audio System.

In die serie zit o.a. de volgende composet:
http://www.hifimotive.nl/product/223/gladen_sql_165_dual/51/16_5_cm/2/luidsprekers/
RMS Vermogen: 2 x 300 Watt
Impedantie: 2 Ohm

Daarbij zat ik te denken aan de volgende subwoofer:
http://www.hifimotive.nl/.../subwoofers/3/subwoofers/
25 cm subwoofer
RMS Vermogen: 300 Watt
Impedantie: 4 Ohm

Mijn vraag alleen is: Zal deze subwoofer wel voldoende vermogen leveren? Of zal de composet hier te overheersend worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:14
Even een n00bopmerking hoor; maar dat regel je toch via je versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05

GaMeOvEr

Is een hork.

De sub lijkt mij nogal onderbemeten op de composet. Ik weet niet hoe hard je wilt gaan draaien, maar het kan allemaal hard en strak genoeg, mits je maar de juiste eindversterkers gebruikt.

Je kiest nu zo'n beetje de duurste composet uit en combineert die met een instapsubje.

Sowieso wel belachelijk veel vermogen, 300Watt RMS voor een composet. Het feit dat het op 2 Ohm draait betekend wel dat je er een forse versterker op moet prikken die tot minimaal 1 Ohm stabiel is op beide kanalen.

Persoonlijk vind ik die composet een beetje over the top spul voor SQ, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe doof je wilt worden. ;)

[ Voor 55% gewijzigd door GaMeOvEr op 03-04-2012 18:00 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:40
pdebie schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:36:
Mijn vraag alleen is: Zal deze subwoofer wel voldoende vermogen leveren? Of zal de composet hier te overheersend worden?
Speakers leveren geen vermogen, dat doet de versterker ;) Daarmee kun je het geluid helemaal naar wens instellen. Mocht je het voor elkaar krijgen ook daadwerkelijk 300W in de subwoofer (en de composet) gepompt te krijgen, dan ben je al stokdoof voordat je halverwege bent :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Hoe doof je wilt worden hangt van de volume knop af. Enkel tijdens autoshows zal deze vol open gaan uiteraard. Anders is het niet uit te houden in de auto.

Anyway, de composet is geen optie meer want ik heb verkeerd gekeken. De set bevat namelijk 2 kickbass speakers en deze kan ik niet kwijt in mijn deuren zonder zelf deurpanelen te gaan maken.
Ik wil het origineel laten ogen. Dus die composet gaat het niet worden.

Heb nu wel een variant gezien met een enkele kickbass (150W RMS op 2Ohm). Alleen zit ik dan nog steeds met het versterker verhaal.

Nu is mij dat impedantie verhaal nog niet helemaal duidelijk, dus ga ik hier eerst even over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:02

Metten

ik hou het graag simpel

pdebie schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:12:
Hoe doof je wilt worden hangt van de volume knop af. Enkel tijdens autoshows zal deze vol open gaan uiteraard. Anders is het niet uit te houden in de auto.

Anyway, de composet is geen optie meer want ik heb verkeerd gekeken. De set bevat namelijk 2 kickbass speakers en deze kan ik niet kwijt in mijn deuren zonder zelf deurpanelen te gaan maken.
Ik wil het origineel laten ogen. Dus die composet gaat het niet worden.

Heb nu wel een variant gezien met een enkele kickbass (150W RMS op 2Ohm). Alleen zit ik dan nog steeds met het versterker verhaal.

Nu is mij dat impedantie verhaal nog niet helemaal duidelijk, dus ga ik hier eerst even over lezen.
Het komt er op neer dat hoe lager de impedantie van je speakers, hoe minder weerstand ze geven. Door de lagere weerstand kan de versterker grotere vermogens leveren. Als de weerstand te laag wordt voor je versterker, zal dat problemen geven bij (langdurig) spelen bij hogere volumes en dan kan je je versterker dus oververhitten en/of opblazen.

Een vuistregel is dat je versterker ongeveer het dubbele vermogen moet kunnen leveren van wat je speakers 'aan kunnen'. Dus voor genoemde composet zou je moeten denken aan 600w aan 2ohm per kanaal. Dat dus maal 4 als je ze voor en achter in gaat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
zoals ik het her en der lees zou het theoretisch zo zijn dat als een versterker 300W levert op een 8 Ohm speaker, hij 600W levert op een 4 Ohm speaker. In de praktijk is dit niet letterlijk maal 2.
Echter wordt de versterker inderdaad hierdoor warmer en kan dus mogelijk in protect springen of kapot gaan.
Klopt dit?

Ik heb eigenlijk al half besloten voor deze composet te willen gaan:
http://www.hifimotive.nl/...1/16_5_cm/2/luidsprekers/
RMS Vermogen: 2 x 150 Watt
Impedantie: 3 Ohm
€ 480,-
Enige waar ik nog over twijfel is de papieren conus. Deze is voorzien van een zand-coating. Maar ja... papier.....

Een alternatief is deze set:
http://www.hifimotive.nl/...1/16_5_cm/2/luidsprekers/
RMS vermogen: 2 x 110 Watt
Impedantie: 2 ohm
€ 225,-

En daarbij lijkt mij deze versterker wel geschikt:
http://www.hifimotive.nl/.../4_kanaals/4/versterkers/
4 x 146 Watt @ 4 Ohm
4 x 225 Watt @ 2 Ohm
2 x 450 Watt @ 4 Ohm
€ 400,-

De speakers zijn 150W RMS @ 3 Ohm en de versterker levert 225W RMS @ 2 Ohm.
Omdat hij naar een 3Ohm speaker zend zou hij dus iets minder vermogen kunnen leveren, maar nog steeds voldoende voor de speakers.
Dan hou ik nog 2 kanalen over, die ik kan bruggen, om zo nog 450W RMS @ 2 Ohm te hebben voor een subwoofer.

Correct?

[ Voor 12% gewijzigd door PdeBie op 05-04-2012 14:14 . Reden: prijzen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:06
Al geprobeerd gewoon bij HifiMotive informatie te winnen. Dat zijn namelijk serieuze pro's in de SQ-audio wereld.

Hoe dan ook is het maximaal belastbare vermogen van een composet niet zo relevant, gevoeligheid des te meer als het persee hard moet. Of die versterker op de manier zoals jij het nu omschrijft gebrugd kan worden staat in het boekje, dat verschilt nogal per merk en opbouw. Verder klopt je redenatie dat je dan stabiel 2x225W hebt en een eventueel nog +400W kanaal voor je subwoofer hoeveel dat precies is, is nu niet te herleiden.

Wat wil je precies bereiken, waarom focus je specifiek op dit merk, etc?

[ Voor 15% gewijzigd door ConZito op 05-04-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
de gevoeligheid is van beide composets > 90 decibel, dus dat zit wel goed.

Mijn doel is een installatie die vooral op SQ gebaseerd is. Het hoeft niet persé zo hard te kunnen dat je de hele straat mee laat genieten, maar een beetje volume is wel gewenst.

Mijn ervaring met premium merk versterkers is dat je de kanalen vaak kan bruggen. Lijkt me sterk dat het dit keer niet zo is.
Reden dat ik voor Gladen ga, is dat ik meerdere AudioSystem installaties heb gehoord en hier laaiend enthousiast over ben. Het geluid is ontzettend vol en warm. Tegenwoordig is Gladen het nieuwe premium merk van Audio System.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Okee, wilde gewoon even weten hoe en wat ;)

Maar waar ik op doel met het bruggen of het mogelijk is op de jouw gewenste manier te bruggen. Dus of je maar een enkele brug kan maken en twee normale kanalen of dat je altijd vast zit aan twee gebrugde kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ja ok, ik snap je vraag over het bruggen. Maar uit ervaring ga ik er vanuit dat dit wel goed zit.
Heb eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat je het niet gescheiden kan bruggen.
(spreek overigens uit ervaringen met Infinity, JBL en RF versterkers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ben ik de enige die 480 euro veel geld vind voor twee drivers + twee tweeters en twee filterprintjes?

Als je dat gaat vertalen naar units voor zelfbouw audio is het een hoop geld voor relatief eenvoudige units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:22
Ach, voor in een auto vindt ik het ook veel te veel geld, als je rijdt heb je toch niks aan dergelijk high end spul door het geluid van de auto.
Net zoals dat je aan een goede 4x50W radio meer genoeg hebt om al ver boven een prettig luisterniveau te komen met een goede kwaliteit, daar heb je helemaal geen aparte versterker en/of sub voor nodig.
Maar dat gaat op voor dagelijks gebruik in je auto. Daarna komt het hobby element tevoorschijn en geldt hetzelfde als met elke bovengemiddelde setup die je hier op GoT tegenkomt.
Waarom 1500 euro uitgeven aan een setje zuilen als een setje van 500 euro het ook prima doet?
Niet alles wat je doet heeft een goede reden nodig, sommige dingen doe je omdat je het kan :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
MewBie schreef op donderdag 05 april 2012 @ 19:17:
Niet alles wat je doet heeft een goede reden nodig, sommige dingen doe je omdat je het kan :P
_/-\o_

Het is voornamelijk hobby inderdaad. Ik sta regelmatig op autoshows met mijn wagen en dan wil je toch wel iets kunnen laten horen wat voor 'leken' het wauw-effect oplevert.
Ik zag echter nog een andere composet van +/- 250 euro. Deze wordt zelfs hoog aangeprezen door een duits vakblad. Dus het hoeft niet perse zo duur te zijn. Ik ben nog steeds aan het inventariseren en heb nog niets gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Als de auto goed stil is dan is de meerprijs weldegelijk hoorbaar, zelfs als je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 19:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ConZito schreef op donderdag 05 april 2012 @ 19:41:
Als de auto goed stil is dan is de meerprijs weldegelijk hoorbaar, zelfs als je rijdt.
Nou kijk, ik heb niet zo'n verstand van de "composetjes"

Maar ik weet wel wat van zelfbouw audio. En ik weet dat je voor een 60-70 euro een kwalitatief hoogwaardige driver kunt kopen in het formaat dat de TS aangeeft. Voor 30-40 euro heb je een goede tweeter. Dat is bij elkaar 200 euro excl. filters.

Bovenstaand composetje gaat dus imo. 2x over de kop. Of ben ik nu gek?

En dan vraag ik me tot slot nog af wat je met zo veel kwaliteit moet in zo'n bedroevende akoestische omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Dat is dus het punt, de drivers zijn wel iets anders en ze doen het ook nog bij -30 en bij +50 en allerlei enge vochtigheidsgraden. Daar zit ook een stukje extra kosten in, ben het verder wel met je eens dat het wellicht wat duurder is dan drivers voor in huis. Maar dat komt ook deels door de toepasbaarheid, dergelijke drivers schroef je zo in een auto, een setje driver voor zelfbouwspeaker vergt wat meer handigheid, dus de marges zullen zeker flink uiteen lopen.

De akoestiek wordt altijd afgedaan als iets verschrikkelijks, maar dat valt eigenlijk wel mee. Toegegeven, je komt er niet met een paar drivers in je deur schroeven en dan hopen dat het werkt. Er zit heel veel meetwerk in en met dergelijke sets heb je eigenlijk ook een DSP nodig wil je het maximale eruit halen. Maar er is zoveel demping van bekleding bijvoorbeeld dat je echt heel erg goed spelende sets kan maken. Enige waar je actief rekening mee moet houden zijn de reflecties van het glas, dus de plaatsing van de tweeters is echt heel cruciaal, maar je kan ook weer truukjes uithalen door de reflecties te misbruiken om je staging te verbeteren.

Het is eigenlijk een hele leuke omgeving en met voldoende kennis is het dusdanig op te zetten dat het zeker niet minder zal spelen dan in huis, het gaat je alleen wel meer centen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Kb
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-06 18:17

1Kb

Wat je ook kunt uitzoeken, is of je gebruik wilt maken van een actieve 3-weg crossover. Dit heb ik zelf gehad en was er uiteindelijk best blij mee.
Het is alleen wel een kabelboom die je moet leggen. En je moet ook rekening houden met de versterkers per kanaal.
Het grote voordeel is dat je hoog, midden en laag verdeeld over 3 versterkers. Je kunt zelfs nadenken om 2 versterkers voor de subs te gebruiken in bridge mode.
Ik verwacht wel dat je budget het niet toelaat, maar het is altijd leuk om je er is in te verdiepen.
Overigens ben ik zelf minder te spreken over 2 en 3 weg speakers in auto's. Ik vindt het geluid vaak uit balans op verschillende geluidsnivo's. Maar goed, dat is mijn mening:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Vandaag naar Peeters Automotive geweest. Heb daar ruim 1.5 uur gesproken over mijn wensen, de mogelijkheden en of het reëel met mijn budget is.

De lijst met producten is nog maar een inventarisatie. Er kan dus nog wat in geschoven worden. Het is iets over budget, maar het hoeft ook niet meteen vandaag op de mat te liggen. Dus er kan nog gespaard worden. :)

We hebben over de volgende combinatie van producten gesproken:
Headunit: Alpine CDA-117Ri met eventueel de mogelijkheid voor een PXA-H100 geluidsprocessor (4V pre-outs)
Versterker: Gladen XL 250c4
Composet: Gladen Zero pro 165.2 DC
Subwoofer: nog niet over gesproken. Zal i.v.m. budget later aangeschaft worden.
Demping: Silent Coat Bulk pack. Zodat we alles goed kunnen dempen. En noppenschuim (of pyramide schuim zoals hij het noemde) voor de deurpanelen.

Daarnaast zal er op langere termijn ook nog een keer een set speakers voor de achterpanelen komen. Deze zal dan direct op de radio komen waarschijnlijk. Maar dat is nog even kijken wat we doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
Die PXA is heel mooi speelgoed. Ik gebruik zelf de Audison BitOne, maar met zo'n unit kan je heel veel corrigeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja dat vond ik ook. en de prijs valt op zich nog mee. 139 euro 'maar'.
Pagina: 1