Moet ik software-raid unmounten voor upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Hallo

Ik heb momenteel een software raid 5 met 3 harde schijven van 1TB. Nu heb ik hier een nieuwe schijf van 1TB die ik graag wil toevoegen aan de software raid.
Nu is mijn vraag: Moet ik de raid eerst unmounten? Want dan krijg ik volgende error:

apparaat is bezig
(welke processen het apparaat gebruiken kan mogelijk gevonden worden met behulp van lsof(8) of fuser(1);)

Het probleem is dat als ik lsof gebruik dat ik enorm veel processen zie, en niet meteen iets dat met mijn schijf te maken heeft. Waarschijnlijk heeft het te maken met SMB/FTP.

Mag ik nu zonder te unmounten gewoon het commando "sudo mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=4" uitvoeren?
Het is wel belangrijk dat ik geen gegevens verlies die nu in de raid zitten (van het belangrijkste heb ik wel een backup, maar niet van alles)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In RAID5 worden de eerste 3 schijven voor data gebruikt en de vierde voor backup van alle schijven? Dus tenzei je de nieuwe schijf als spare wil installeren moet je het RAID volume idd opnieuw aanmaken?

Wikipedia: Redundant array of independent disks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Ik denk dat deze afbeelding het duidelijk maakt:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/64/RAID_5.svg/220px-RAID_5.svg.png
Ik wil dus mijn capaciteit gewoon vergroten en dat zou je normaal toch kunnen doen zonder de hele raid opnieuw aan te maken? Hij gaat natuurlijk wel een tijdje nodig hebben om alles terug mooi te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 19:03
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:22:
In RAID5 worden de eerste 3 schijven voor data gebruikt en de vierde voor backup van alle schijven? Dus tenzei je de nieuwe schijf als spare wil installeren moet je het RAID volume idd opnieuw aanmaken?

Wikipedia: Redundant array of independent disks
Bij RAID5 worden de parity blocks verdeeld over alle schijven in de array. RAID3 (dat niet of nauwelijks nog gebruikt wordt) doet wat jij beschrijft.

@TS: Nee, je hoef niet te unmounten om een disk toe te voegen aan een mdadm raid5 array. Je hoeft zelfs niet te unmounten om het filesysteem te vergroten nadat je je array vergroot hebt. Als het belangrijk is dat je geen gegevens verliest, moet je een backup maken. Ook al zou alles goed moeten gaan, je gaat wel fundamenteel sleutelen aan je array, dus de kans dat er iets mis gaat is altijd aanwezig.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Bedankt!
Dan ga ik nog verder met backuppen, maar dus als straks alles klaar is doe ik volgende:

mdadm --add /dev/md0 /dev/sde
mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=4

Dat zou alles moeten zijn? En dan wachten tot die 'assemble' klaar is met (cat /proc/mdstat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:19
Na de rebuild moet je filesystem en evt partitietabel nog aangepast worden aan de nieuwe grootte. Zonder te vertellen hoe je RAID inelkaar zit kunnen we hier weinig over vertellen. Als je ext3/4 gebruikt plat op /dev/md0 kan je na de rebuild gewoon "resize2fs /dev/md0" doen, vervolgens heb je de nieuwe ruimte ter beschikking zonder te rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Oke bedankt, ik heb inderdaad gewoon ext4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

_JGC_ schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:52:
Na de rebuild moet je filesystem en evt partitietabel nog aangepast worden aan de nieuwe grootte. Zonder te vertellen hoe je RAID inelkaar zit kunnen we hier weinig over vertellen. Als je ext3/4 gebruikt plat op /dev/md0 kan je na de rebuild gewoon "resize2fs /dev/md0" doen, vervolgens heb je de nieuwe ruimte ter beschikking zonder te rebooten.
Moet je voor resize2fs niet eerst je partitietabel nog aanpassen?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-10 19:03
Nvidiot schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:00:
[...]

Moet je voor resize2fs niet eerst je partitietabel nog aanpassen?
Als je een partitietabel hebt wel, maar het gaat hier om een mdadm device. Daar wordt normaliter gewoon een filesysteem opgelegd, vraag me af of je daar uberhaupt wel een partitie op kunt maken.

Voor resize2fs moet het onderligend device vergroot zijn, bij een disk is dat een partitie, bij lvm is dat een logical volume, bij een mdadm array is dat het mdadm device (/dev/md0 bijvoorbeeld).

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 20:15

igmar

ISO20022

Een partitie op een MD device is erg ongebruikelijk. Het voordeel van LVM / MD is dat je online kunt resizen, zonder reboot / unmount.
Pagina: 1