Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Excel auto sommatie voor dagen?

Pagina: 1
Acties:

• marnix.moed
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-01-2022
Ik wil graag de waarden van bepaalde dagen bij elkaar laten optellen in bijvoorbeeld een kasboekje.

Bijvoorbeeld alle kosten voor het eten van de maandagen bij elkaar opgeteld, die van dinsdag bij elkaar, etc.
Vervolgens alle reiskosten van de maandagen bij elkaar opgeteld, en vervolgens alle andere dagen in de week.
En dit gaat zo door voor alle andere kosten.

Nu doe ik dat door eerst de sommatieknop in te drukken en daarna handmatig elke kostenpost elke maandag door het hele jaar heen aan te klikken. En daarna voor alle andere dagen van de week. Erg veel klikjes krijgt m'n muis hiermee te verduren, en dus erg inefficient bezig.
Kan dit makkelijker/slimmer?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ja. Vrijwel alle grote banken bieden bij telebanking tegenwoordig een "financieel dagboek" oid aan. Werkt perfect, kost je meestal niks of anders weinig en scheelt je een hoop ellende :)

En in Excel: ik neem aan dat bijvoorbeeld alle maandagen onder of naast elkaar hebt staan? Zo ja, in het veld waar je de waarde in wilt hebben "=som" tikken, en vervolgens alle velden selecteren die je nodig hebt.

Mocht je ze los door elkaar hebben staan, dan kun je middels de zelfde formule en dan met Control en een muisklik meerdere cellen selecteren.

En nofi, maar dit is wel heel erg basic excel als je het mij vraag :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

deze oplossing is niet geschikt omdat het niets vereenvoudigt. ts moet handmatig cellen blijven aanklikken om een juiste som te bekomen.

zoek eens in dit forum op "voorwaardelijke som" of "sommen.als", en post met concrete vragen mocht je nog problemen ondervinden.

• marnix.moed
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:41:
deze oplossing is niet geschikt omdat het niets vereenvoudigt. ts moet handmatig cellen blijven aanklikken om een juiste som te bekomen.

zoek eens in dit forum op "voorwaardelijke som" of "sommen.als", en post met concrete vragen mocht je nog problemen ondervinden.
Vriendelijk bedankt voor deze 2 termen. Ga ik verder bestuderen.

• marnix.moed
The Eagle schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:36:
Ja. Vrijwel alle grote banken bieden bij telebanking tegenwoordig een "financieel dagboek" oid aan. Werkt perfect, kost je meestal niks of anders weinig en scheelt je een hoop ellende :)

En in Excel: ik neem aan dat bijvoorbeeld alle maandagen onder of naast elkaar hebt staan? Zo ja, in het veld waar je de waarde in wilt hebben "=som" tikken, en vervolgens alle velden selecteren die je nodig hebt.

Mocht je ze los door elkaar hebben staan, dan kun je middels de zelfde formule en dan met Control en een muisklik meerdere cellen selecteren.

En nofi, maar dit is wel heel erg basic excel als je het mij vraag :X
Hou het liever bij Excel, maar bedankt voor de tip.

Betreft de dagen, ze staan niet allemaal onder elkaar, dat zou makkelijk zijn geweest. Maar ze worden per week geordend. Dus Ma, Di, Wo, etc. staan onder en los van elkaar.
En de manier van handmatig aanklikken met control en muisklik

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
marnix.moed schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:20:
[...]

Hou het liever bij Excel, maar bedankt voor de tip.

Betreft de dagen, ze staan niet allemaal onder elkaar, dat zou makkelijk zijn geweest. Maar ze worden per week geordend. Dus Ma, Di, Wo, etc. staan onder en los van elkaar.
En de manier van handmatig aanklikken met control en muisklik
Ik denk dat dit je oplossing kan zijn : sumif obv woorden

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
Kijk goed naar deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/grNdealGBPjOQDViivKiJSOp/full.gif

Deze formule geeft als resultaat: 9
(namelijk: de eerste 'ma' + de tweede 'ma' )

[ Voor 27% gewijzigd door funk-e op 03-04-2012 16:34 ]

...less is more

• marnix.moed
@tweety & funk-e, jullie hebben me zelfs het verdere zoeken bespaard. Is precies wat ik nodig heb!! Vriendelijk bedankt voor de hulp!

@funk-e, je Avatar leidde me wel eventjes af zeg! ;)

Nog een vraagje die hier een beetje aan gerelateerd is. Als ik nu ook wil weten hoeveel keer een maandag is voorgekomen in de maand of een jaar, dan kan ik achter de dag een vakje met '1' plaatsen en dan de som.als functie gebruiken. Kan dit misschien ook slimmer in Excel?

• marnix.moed
marnix.moed schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:16:
Nog een vraagje die hier een beetje aan gerelateerd is. Als ik nu ook wil weten hoeveel keer een maandag is voorgekomen in de maand of een jaar, dan kan ik achter de dag een vakje met '1' plaatsen en dan de som.als functie gebruiken. Kan dit misschien ook slimmer in Excel?
Ah, ben ik nog niet helemaal hopeloos met Google :P
Oplossing:

=AANTAL.ALS(A2:A32;"maandag")

Zo telt ie het aantal keer dat maandag is voorgekomen in een geselecteerde periode.

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 08:57
marnix.moed schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:31:
[...]

Ah, ben ik nog niet helemaal hopeloos met Google :P
Oplossing:

=AANTAL.ALS(A2:A32;"maandag")

Zo telt ie het aantal keer dat maandag is voorgekomen in een geselecteerde periode.
Ik weet niet zeker of dat de nederlandse vertaling is van de countif formule, maar die gebruik ik altijd.

• marnix.moed
Hier nog een nuttige functie gevonden voor degenen die ook iets zoeken als een min.if (minimaal.als) optie zoeken voor excel. Ik zat een hele tijd maar te zoeken naar een dergelijke functie, bleek dat niet standaard te bestaan in excel 8)7

http://blog.contextures.c...in-if-or-max-if-in-excel/
Pagina: 1