Kapotte tweedehands Power Mac

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 12:16
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag van een vriend van me een oude Power Mac G5 overgenomen. Naar zijn weten werkte het ding niet meer, waar het precies aan lag wist hij niet.

Na wat zoeken heb ik uitgevonden dat het om dit model gaat: http://www.everymac.com/s...powermac_g5_1.8_dp_2.html

Hij is niet meer helemaal origineel:
  • In plaats van de originele 256MB RAM zit er nu 4x 1GB RAM in (deze)
  • Ik heb het idee dat de SuperDrive is vervangen, er zit een optische drive in van Sony (en ik neem aan dat de originele SD's niet van Sony zijn).
  • Er zit geen harde schijf meer in.
Verder lijkt alles nog te kloppen.

Nu is mijn vraag wat ik hier allemaal mee zou kunnen.
  • Zou ik zelf er een nieuwe schijf en een nieuwe grafische kaart in kunnen zetten en er een retail versie van OS X op kunnen zetten?
  • Zijn de processors te upgraden?
  • Welke softwareversies van OS X zijn compatibel met dit apparaat?
En waar moet ik dan allemaal op letten?

Ik heb nog wat foto's bijgesloten van de binnenkant ter referentie. Deze zijn klikbaar ;)

Bij voorbaat dank! :)

Buitenkant:
Afbeeldingslocatie: http://i1103.photobucket.com/albums/g466/sanderploegsma/GoT/th_2012-04-02191012.jpg

Binnenkant:
Afbeeldingslocatie: http://i1103.photobucket.com/albums/g466/sanderploegsma/GoT/th_2012-04-02193534.jpg

Deel van het mobo (RAM slots):
Afbeeldingslocatie: http://i1103.photobucket.com/albums/g466/sanderploegsma/GoT/th_2012-04-02193543.jpg

De videokaart:
Afbeeldingslocatie: http://i1103.photobucket.com/albums/g466/sanderploegsma/GoT/th_2012-04-02193525.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-09 12:17
Als enkel de schijf en videokaart het probleem zijn, lijkt me wel dat het kan.

Videokaart zal je op compatibiliteit moeten checken en eventueel zelfs herflashen.
Processor kan je niet upgraden, G5 is de laatste PowerPC CPU, een Intel CPU is niet compatibel.
Recentste compatibele versie van OS X is Leopard (10.5.x).

Mocht niets baten, kan je de kast nog voor een aardige prijs verkopen of zelf modificeren en er een PC in bouwen.

Succes ermee!

🤞🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
De originele videokaart functioneert (naar mijn weten) nog. Hij lijkt me alleen zo underpowered dat hij Leopard niet eens aan zal kunnen.

Heeft iemand uberhaupt enige ervaring met het runnen van Leopard op een G5? Werkt dit nog een beetje?

En laatste vraag: Een nieuwe harde schijf betekent dus ook dat ik geen Mac OS X versie in mijn bezit heb. Waar kan ik deze software vandaan halen? Zijn er nog Leopard retail discs te koop?

EDIT: ik zie net dat ik toch wat dingen mis, zo moet er volgens de specificatie van apple links naast de processoren een tweetal ventilatoren zitten die ik niet heb. Ook heb ik hem even van stroom voorzien, maar hij gaat niet aan. Kan het zijn dat hij ook niet over een voeding beschikt? Waar zitten die normaal?

Ziet iemand verder nog iets op de foto (of juist niet)?

[ Voor 42% gewijzigd door Muchachooo op 02-04-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Muchachooo schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:27:
Heeft iemand uberhaupt enige ervaring met het runnen van Leopard op een G5? Werkt dit nog een beetje?

En laatste vraag: Een nieuwe harde schijf betekent dus ook dat ik geen Mac OS X versie in mijn bezit heb. Waar kan ik deze software vandaan halen? Zijn er nog Leopard retail discs te koop?
Ik heb geen ervaring met Leopard op een G5, maar wel op een G4. Ik draai Leopard 10.5.8 op een Mac Mini G4 1.42GHz met 1 GB geheugen. Draait best soepel, volgens mij is het geheugen de voornaamste bottleneck. Als ik veel tabs open heb in Safari wil het wel eens even duren voor de Mini bijvoorneeld een nieuwe pagina laadt.

Wat betreft de Mac OSX disc: Ik heb via de Tweakers V&A een Leopard install disc gescoord. In hoeverre dit echt voldoet aan de EULA van Apple weet ik niet, maar volgens mij is de voornaamste eis dat van dezelfde disc het OS niet op twee computers tegelijk geinstalleerd mag zijn (maar pin me er niet op vast). Kort gezegd: plaats een vraagadvertentie hier op Tweakers, er is vast nog wel iemand die een disc over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je genoeg hebt aan de installatie CD's die bij een mac komen (dus geen retailversie) moet je maar even aankloppen. De mac in kwestie is van me gestolen op afstand gebricked door mij, dus daar staat het OS niet meer op nu :+.

Maargoed, stuur even een DM, want is eigenlijk V&A.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Heb hier exact dezelfde PowerMac G5 staan, met evenveel RAM en dezelfde GPU. Ik heb even die twee fan's voor de CPU eruit getrokken, maar ook zonder deze start 'ie gewoon op. De voeding zit bij deze bakken helemaal onderin, maar als je daar de stroomkabel erin kunt steken dan zit die er gewoon in. Sowieso is het een hels karwei om de voeding in die dingen te vervangen.

Persoonlijk draai ik er ook Leopard op, en dat draait als een zonnetje. De enige keren dat dat niet wilde was toen ik RAID0 op twee oude 500GByte schijven deed. RAID0 op de oorspronkelijke 80GByte en een 2e 80Gbyte ging wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Ik ben er al achter waarom het ding niet aan gaat, het kabeltje dat het frontje verbindt met het mobo ontbreekt ;)
En ik neem aan dat het ding niet heel soepel zal draaien zonder de fans? Want dan ga ik op zoek naar iemand die nog G5 onderdelen heeft liggen.

[ Voor 38% gewijzigd door Muchachooo op 02-04-2012 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ah, dat is inderdaad een hele logische verklaring ervoor :P Die moet wel op eBay te vinden zijn lijkt me?

En die fans... Als je ze op eBay voor een leuk prijsje kan vinden zou ik zeggen doen. En als je toch bezig bent, neem gelijk een Airport en/of Bluetooth adapter mee voor dat ding :) Altijd handig om te hebben IMO

[ Voor 50% gewijzigd door Xudonax op 02-04-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Zo'n los kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Ik heb er inderdaad al een aantal gevonden, maar gemiddeld 15 dollar (+ eventuele verzendkosten) voor één zo'n kabeltje, is dat niet wat overdreven?

Zijn er niet gewoon 18-pins kabeltjes te vinden die hetzelfde doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dat durf ik niet te zeggen, ik weet niet wat je voor de mac hebt betaald, maar naar mijn mening is dat het geld wel waard. Die bakken zijn abnormaal betrouwbaar in mijn ogen, zelfs als ze verouderd zijn. Hier draait het ding in ieder geval nog steeds vrolijk zijn rondjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

mocht je nog onderdelen nodig hebben als fans ofso, stuur dan ff een dm met wat je nodig hebt. Ik had er precies hetzelfde model overgenomen met de intentie m te fixen, alleen was mijn zusje nogal handig met een glas cola icm het op de keukentafel liggende moederbord.... dus dingen als fans en kabeltjes heb ik wel liggen waarschijnlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door dragon4ce op 02-04-2012 21:35 ]

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Mooi, grootste deel van de onderdelen waarschijnlijk bij elkaar weten te sprokkelen.

Nog even over die graka, zou elke AGP 8X kaart moeten werken, of is er nog meer waar ik op moet letten? Zo ja, heeft dan iemand een lijstje met (niet al te dure en makkelijk verkrijgbare) kaarten die ik eventueel zou kunnen inbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Veel kaarten (zo niet: alle kaarten) moeten geflashed worden om met een Mac te werken.

Ik denk niet dat een graka snel te slecht is voor alleen een OS. Je wilt toch eerst weten of het apparaat gaat werken? Als je €15 voor een kabeltje al beroerd vindt waarom zou je dan nu al, zonder verdere garanties, naar een andere graka gaan kijken? Die G5 loopt ook prima op een iets mindere kaart.

Een G5 gaat tot en met 10.5, daarna houdt het op. Dus Snow Leopard of Lion draaien zit er niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Als die kaart het nog doet zou ik hem niet vervangen.
Die kaarten zijn voldoende voor normale applicaties, zelfs video en foto bewerking zou nog vloeiend moeten kunnen. Mogelijk zal 1080P wel problemen geven misschien met bewerken daar de 4 GB RAM ook dan wel weinig is.

Nee Als je gewoon beetje normaal met het ding omgaat geen enkel probleem :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Ik heb hier nog een dual 1,8 G5 staan met een FX5200, draait perfect op Leopard. Via via gratis op de kop kunnen tikken! Heb een tijdje geleden voor de lol eens Warcraft III geïnstalleerd, draait prima!

Ok, het beestje is niet zo vlot als moderne systemen, maar het doet z'n ding wel. Het is alleen jammer dat er nog maar weinig applicaties zijn die PPC compatible zijn (Firefox, Chrome, etc etc).

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Ja dat kan ik me ook wel voorstellen, er zal wel meer zijn wat niet (meer) zo goed werkt op een oude PPC. Wat is de laatste versie van iLife die compatibel zal zijn met de G5?

Hoewel ik binnenkort over ga stappen naar een mac, ben ik nu nog een windows user, dus dit ding gaat vooral dienst doen als speeltje. En als ik dan wat Apple apps kan gebruiken zoals iLife producten zou het nog beter uitkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk hoor, de G5 was ooit ook m'n eerste Mac.

Veel info over je Power Mac is hier te vinden: http://www.apple.com/nl/support/powermac/
Daar staat ook uitleg hoe je systeemtesten kunt uitvoeren met behulp van de service leds op het moederbord, info over upgraden, handleidingen, noem maar op.

Plus daar ook een directe link naar de Apple support communities. De discussies over je G5 zijn daar nog springlevend.

Veel plezier met je eerste Mac :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Muchachooo schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:06:
Ja dat kan ik me ook wel voorstellen, er zal wel meer zijn wat niet (meer) zo goed werkt op een oude PPC. Wat is de laatste versie van iLife die compatibel zal zijn met de G5?

Hoewel ik binnenkort over ga stappen naar een mac, ben ik nu nog een windows user, dus dit ding gaat vooral dienst doen als speeltje. En als ik dan wat Apple apps kan gebruiken zoals iLife producten zou het nog beter uitkomen!
iLife 09 werkt nog prima. Aangezien iLife11 alleen via de Mac App Store kan geïnstalleerd worden (denk ik toch?) zal dat niet meer lukken.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Even een update. Heb deze week wat onderdelen ontvangen waardoor de G5 nu opstart. Alles lijkt goed te gaan, behalve wanneer ik een drive moet selecteren tijdens de installatie.

Ik heb twee drives liggen die beide niet door het systeem worden gevonden (ook niet via Disk Utility). Wanneer ik de power cable aansluit terwijl de G5 aanstaat heb ik niet het idee dat de schijven opstarten. Ook in de tweede drivebay niet.

Heb ik nou toevallig twee kapotte schijven of zou er iets mis kunnen zijn met de kabels/ATA-controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:00
Even disk utility opstarten en formatteren. Dan zul je ze opeens kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:08
superbig91 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 20:02:
Even disk utility opstarten en formatteren. Dan zul je ze opeens kunnen vinden :)
Maar in Disk Util zijn ze volgens TS ook niet te vinden... hoe moet hij ze dan via Disk Util formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

Muchachooo schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 19:20:
Even een update. Heb deze week wat onderdelen ontvangen waardoor de G5 nu opstart. Alles lijkt goed te gaan, behalve wanneer ik een drive moet selecteren tijdens de installatie.

Ik heb twee drives liggen die beide niet door het systeem worden gevonden (ook niet via Disk Utility). Wanneer ik de power cable aansluit terwijl de G5 aanstaat heb ik niet het idee dat de schijven opstarten. Ook in de tweede drivebay niet.

Heb ik nou toevallig twee kapotte schijven of zou er iets mis kunnen zijn met de kabels/ATA-controller?
Dat is wel vreemd, je hebt niet toevallig een oude schijf liggen die je kan testen uit een andere computer waarvan je zeker weet dat hij werkt. Desnoods via een kennis ofzo? Lijkt mij nogal toevallig dat je twee schijven hebt die niet werken

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Nee heb op dit moment niks liggen. Zal eens rondvragen of er iemand niet iets over heeft (of anders een SATA case, kan ik kijken of de schijven het normaal wel doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:00
J.Appleseed schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 20:07:
[...]

Maar in Disk Util zijn ze volgens TS ook niet te vinden... hoe moet hij ze dan via Disk Util formatteren?
Oh daar heb ik overheen gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Wederom een update.

Bleek dat beide schijven IDE schijven waren, en de G5 geeft toch voorkeur aan SATA schijven.
Vandaag ergens een 320GB SATA schijf weten te scoren, die door de eigenaar zelf in Mac OS X was geformatteerd en gecheckt, hij werkte gewoon.

Bij thuiskomst meteen geprobeerd, en warempel, de schijf verscheen in Disk Utility, gepartitioneerd naar Apple Partition Map en de installatie gestart.
Tijdens de installatie begon de schijf ineens te tikken, heel snel. Meer een soort ratel eigenlijk. Voor de installatieprocedure deed hij dit niet.

De installatie leek vast te lopen, het balkje schoot niet vooruit en time remaining bleef staan op 'Calculating...'.
Dus maar weer uit- en aangezet, dit keer begon de schijf meteen al te ratelen. And to top it all off: sindsdien verschijnt ook deze schijf niet meer in Disk Utility.

Heb de andere drivebay al geprobeerd, en een mengeling van de SATA- en powercables, helaas zonder succes.

Hoe kan een schijf het op het ene moment wel doen en het volgende moment niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Muchachooo schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 23:02:
Hoe kan een schijf het op het ene moment wel doen en het volgende moment niet meer?
Ja, dat kan. Ratelende schijf = dode schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muchachooo
Dus hij is tijdens het installeren van OS X Leopard opeens kapot gegaan? Want de vorige eigenaar heeft hem uitgebreid getest + geformatteerd, werkte foutloos zei hij.
Pagina: 1