problemen met e-bike - motor stribbelt tegen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Eind februari heb ik een Batavus Staccato Easy e-bike (ion systeem) gekocht bij een -naar later bleek- niet officiele dealer. Het betrof een demo-model, waar alleen wat proefritjes op waren gemaakt, goed voor ongeveer 300 km. Prima, met inruil een mooie prijs bedongen. Iedereen blij.....!

Na 2 weken prima woon-werkverkeer (retour 35 km met kruissnelheid 26 km /uur) te hebben gefietst, begon het probleem. De ondersteuning werkte het op een ochtend niet goed meer; alsof er een dikke dynamo tegen het voorwiel (waar de motor zit) zat gedrukt. De ondersteuning moest hier flink tegenin. Daarop teruggegaan naar de dealer, heeft het achterwiel recht gezet, de trapas-sensor werkte niet meer goed.

Anderhalve rit ging het goed, totdat de ondersteuning halverwege ineens uitviel; communicatieprobleem e-0005, verlichting voor en achter begon te knipperen, en later werkte het weer; en had ik de 'generatorvorming', waardoor ik al zwoegend op de hoogste ondersteuningsstand niet harder kon dan zo'n 20 km per uur.

De batterij is vervangen, evenals de aan- en uitknop op het stuur, een deel van de bekabeling, en er is een superplus-rijprogramma ingezet. Daardoor is de actieradius van 50-60 naar 25 gegaan, omdat de ondersteuning veel harder moest werken, om tegen de motor in te moeten werken. De generatorwerking van de motor (die toch een soort vrijloopstand moet hebben) was er nog steeds. En 's avonds merkte ik dat de verlichting begon te knipperen als de motor hard moest werken (vanuit stilstand bedoel ik dan). In de auto gelegd en opnieuw naar de dealer, waar hij een aantal dagen is geweest.

Afgelopen week heb ik een andere fiets gekregen, exact hetzelfde model. In eerste instantie leek het goed, maar ook hier weer een tegenstribbelende motor - werkt zichzelf wéér tegen :-(
En op mijn vraag of beide fietsen geen productiefout bevatten, werd geantwoord 'dat kan niet!'.
Ook viel me op dat de display + bekabeling van de andere fiets waren overgezet, geen idee waarom.

Het zit me niet lekker, ook nu blijkt dat je bij de 2 jaar garantie van de fabriek (zoals me is toegezegd) een certificaat zou moeten krijgen volgens de batavus website.
Daarnaast zou eerst de fiets naar het testcentrum gaan, maar later toch weer niet, want aan de motor lag het niet, die was doorgemeten.

Je kunt je voorstellen dat ik een aantal vragen heb:

1. Ik realiseer me dat een e-bike niet zo soepel fietst als een normale fiets, en de eerste 2 weken had ik ook een prima werkende fiets. Toch heb ik steeds het idee dat ik de dealer keer op keer moet overtuigen van het niet-goed-werken van de fiets. Volgens hem werkt hij elke keer prima. Ik heb de neiging om een filmpje te maken als ik de brug afga, want dan neemt door het remmen op de motor de snelheid af in plaats van (normaal) toe. Dat is toch niet normaal? Heeft iemand een soortgelijke ervaring met de fiets?

2. Ik ben nu al zo'n 4 keer terug geweest naar de dealer, heeft van alles getest, maar slaagt er tot nu toe niet in een goedwerkende fiets te leveren. Moet/kan ik hem in gebreke stellen / een andere fiets eisen? Hoe gaat dat in z'n werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:59

JaltaH

meh

Kun je niet even langs een officiele dealer fietsen voor een second opinion? Of zit er geen in de buurt?

In het Shopping forum staat wat meer informatie over garantie ed, en hier wat van Consuwijzer (voorbeeldbrief). Het komt erop neer dat je ze schriftelijk in gebreke stelt, ze een redelijke termijn geeft om het probleem op te lossen, en dat je anders de koop wilt ontbinden.

[ Voor 16% gewijzigd door JaltaH op 03-04-2012 07:52 ]

Careful. We don't want to learn from this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27
Ik kan 3 oorzaken bedenken

1) Bouten waarmee het wiel (met motor) vast zit in de vork, zijn te strak aangedraaid.
2) Trapsensor hapert (de sensor stuk of de kabel heeft een onderbreking)
3) Controller error waardoor de AC voeding van je motor niet de juiste frequentie heeft voor de snelheid waarmee je fietst, de motor gaat de beweging dan tegenwerken om op de snelheid te komen die de controller denkt dat je gaat. Dit is de lastigste, omdat het aan de kabels, controller en motor kan liggen.

1) is makkelijk te testen,. Als je de fiets op zn kop zet met de ondersteuning aan, maar zonder te trappen. Draai aan het wiel en kijk hoe lang het duurt voordat het uit zichzelf stil gaat staan.
2) ketting eraf halen en trappers bewegen. Ondanks dat je ketting er af is zou de motor nu het wiel moeten laten draaien. Probeer wel onder de 25 km/u te blijven anders valt de motor sowieso uit.
3) vrijwel niet zelf te testen. Enige wat ik kan bedenken is op de zelfde manier troubleshooten als een kapotte PC. 1 voor 1 de onderdelen vervangen door die uit een werkende set en kijken of dat het probleem oplost.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:12

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb meer dan een jaar aan E-Bikes gewerkt, niet van Batavus, maar van Trek. Ik herken dit probleem ook van die fietsen, en in meer dat 80% van de gevallen was het de motor. Deze kan ook niet door zo maar een fietsenmaker doorgemeten worden, maar daar is speciale apparatuur voor nodig. Wij hadden ook een deal met de leverancier, dat als er een motor binnen de garantie niet meer goed werkte, hij kostenloos omgeruild kan worden.

Kan je het type nummer van je controler is opzoeken, misschien weet ik dan hoe je in diagnostic mode kan komen, en dan kan je zo zien wat de waardes zijn die van en naar je motor gaan.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
NoFearCreations schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:12:
Kan je het type nummer van je controler is opzoeken, misschien weet ik dan hoe je in diagnostic mode kan komen, en dan kan je zo zien wat de waardes zijn die van en naar je motor gaan.
Oké, hoe kan ik daar achter komen? Waar vind ik de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
RocketKoen schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 08:32:
Ik kan 3 oorzaken bedenken

1) Bouten waarmee het wiel (met motor) vast zit in de vork, zijn te strak aangedraaid.
2) Trapsensor hapert (de sensor stuk of de kabel heeft een onderbreking)
3) Controller error waardoor de AC voeding van je motor niet de juiste frequentie heeft voor de snelheid waarmee je fietst, de motor gaat de beweging dan tegenwerken om op de snelheid te komen die de controller denkt dat je gaat. Dit is de lastigste, omdat het aan de kabels, controller en motor kan liggen.

1) is makkelijk te testen,. Als je de fiets op zn kop zet met de ondersteuning aan, maar zonder te trappen. Draai aan het wiel en kijk hoe lang het duurt voordat het uit zichzelf stil gaat staan.
2) ketting eraf halen en trappers bewegen. Ondanks dat je ketting er af is zou de motor nu het wiel moeten laten draaien. Probeer wel onder de 25 km/u te blijven anders valt de motor sowieso uit.
3) vrijwel niet zelf te testen. Enige wat ik kan bedenken is op de zelfde manier troubleshooten als een kapotte PC. 1 voor 1 de onderdelen vervangen door die uit een werkende set en kijken of dat het probleem oplost.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Nummer 3 klinkt het meest aannemelijk, vooral omdat ik alle dingen die je noemt wel herken.
Ik ga straks naar de fietsenzaak, dan moeten ze het nu maar eens gaan oplossen, want vanmorgen viel de fiets weer een aantal keer uit.
Eerst hapert de motor wat, met wat knorrende geluiden, vervolgens valt de ondersteuning helemaal uit, komt er een communicatieprobleem in het display te staan, en vervolgens code e 0005, daarna valt ook de display uit...

Wat me wel opviel is dat de connector op de batterij kapot lijkt, waar de batterij aan de fiets gekoppeld is. Er lijkt een metalen plaatje wat verbogen te zijn, en plastic kapot / gesmolten (?).
Geen idee of dat ook van invloed kan zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
niet toevallig een krimpkousje?
Gesmolten plastic is meestal geen goed teken. Dat komt door een te hoge stroom, waarschijnlijk kortsluiting.
Dan is je accu erg snel leeg. En permanent beschadigd (diepontlading). Plus het risico dat de hoge stroom je motor of kabels vernield.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 18:46
Kwa generator werking met uitgeschakelde ondersteuning niet. Dat is puur de motor of controler die de motor volledig van de rest van het circuit moet scheiden als de ondersteuning uit staat.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Oké, de motor wordt komende week verwisseld, en als dat niet werkt, krijg ik een nieuwe fiets. Hopelijk wordt het snel opgelost.
Het valt op dat als ik ongeveer halverwege ben (op zo'n 8 kilometer en nog ongeveer 60 % capaciteit over), dat de ondersteuning dan minder wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
De motor is helemaal niet besteld, al zou de fietsenzaak dat wél doen. Dat hoorde ik toen ik hem eens belde of de nieuwe motor al aangekomen was.
Nu wordt de fiets omgeruild voor een gelijkwaardig exemplaar, die is al besteld, al weet ik niet welk merk en type ik ga krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Niet genoegen nemen als het model minder is waarvoor je heb betaald!

Anders kan je misschien nog contact opnemen met de fabrikant en daar het verhaal uitleggen. Waarschijnlijk word je dan wel sneller en beter geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Vanmorgen contact met Batavus opgenomen, die checken aan de hand van het framenummer of er onderdelen geleverd zijn en of er uberhaupt contact is geweest met het service centrum.

Gisteravond een smsje van de fietsenzaak dat er dinsdag een vervangende fiets klaarstaat, die moet besteld worden. Niet even overlegd wel merk/model dat dan is, dat is dan weer jammer.

Nu heb ik relatief weinig voor een demo-model betaald, en ook mijn oude fiets erop ingeruild, en dus een flinke korting kunnen bedingen op de e-bike. Wat is dan een 'gelijkwaardige fiets'? Een fiets met dezelfde functies, of met dezelfde prijs? Ik heb nu een luxe model voor relatief weinig geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Een gelijkwaardig model is met dezelfde functies/kwaliteit.
Dat jij voor een luxe model weinig heb betaald om dat het een demo model was is niet jou probleem. Ze zullen hoogstens melden dat je bijv een x bedrag moet bij betalen maar dat lig eraan hoe goed jij kan onderhalen aangezien je ook al x ben langs geweest wat jou tijd/geld heeft gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 12:50
Ga naar een andere batavusdealer en leg je verhaal uit. In principe is de garantie van deze onderdelen niet dealer afhankelijk.

Als ik de klachten zo hoor is het waarschijnlijk idd de motor. gebeurt nog wel eens bij deze motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
rickhansen schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:54:
Ga naar een andere batavusdealer en leg je verhaal uit. In principe is de garantie van deze onderdelen niet dealer afhankelijk.

Als ik de klachten zo hoor is het waarschijnlijk idd de motor. gebeurt nog wel eens bij deze motoren.
De dealer is wel verantwoordelijk voor de garantie hoor. Hij hoort het af te handelen met de fabrikant.
Maar als de dealer moeilijk doet (zo'n E-fiets die steeds kapot gaat is behoorlijk slecht voor je bottom line) heb je kan dat de fabrikant je beter helpt. Vooral fabrikanten die een goede naam hebben hoog te houden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-06 12:50
RocketKoen schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:23:
[...]

De dealer is wel verantwoordelijk voor de garantie hoor. Hij hoort het af te handelen met de fabrikant.
Maar als de dealer moeilijk doet (zo'n E-fiets die steeds kapot gaat is behoorlijk slecht voor je bottom line) heb je kan dat de fabrikant je beter helpt. Vooral fabrikanten die een goede naam hebben hoog te houden.
Ik bedoel dat een andere dealer ook de garantiezaak voor hem kan oplossen, want zij krijgen het onderdeel gewoon weer vergoed.
Pagina: 1