• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Na een jaar of 3 met een 32" tv gedaan te hebben ben ik nu wel toe aan iets groters. Eigenlijk was ik dit al na een paar maanden, maar goed, geld groeit niet aan de bomen :+

Nu heb ik mijn tv gekocht in juni 2008 met Full-HD ondersteuning (was toen nog niet de norm), maar met 50 Hz, omdat 100 Hz nog niet te betalen was. Binnen een paar maanden was dat wel op eens betaalbaar en zat ik dus al vrij snel met een relatief slechte tv. En binnen een half jaar was 42" mét 100 Hz op eens betaalbaar...

Om dit bij mijn nieuwe tv te voorkomen wil ik nu eigenlijk wachten op 4k2k tv's, maar ik kan nergens vinden wanneer die uit gaan komen. Alle merken hebben hun lijnen vernieuwd op de CES, maar niemand biedt nu al 4k2k aan, terwijl de Olympische spelen over 4 maanden wel in 4k2k worden uitgezonden. Beetje raar om dat te doen als nog niemand het kan bekijken, toch?
Daarnaast zijn de huidige tv's de afgelopen 2 jaar amper verandert. De kleurqualiteit is wat verhoogd en softwarematig worden de refresh rates naar de 800 Hz getrokken, maar het is nog steeds 1080p.
(3D is nog dusdanig slecht dat je het niet echt 3D mag noemen en dit zie ik dus ook niet als vooruitgang, helaas zijn er geen tv's zonder 3D meer te vinden, maar goed...)
De grootste vooruitgang is simpelweg dat grotere modellen betaalbaar geworden zijn.

Verder dient mijn tv ook als monitor, en als ik een 55" zou nemen met 1080p, dan is de PPI wel héél erg laag. Ik weet niet of het dan nog zin heeft om mijn tv als monitor te gebruiken. Met 4k2k zal dit echter fantastisch zijn.
Ik werk ongeveer op een afstand van een meter van mijn tv nu (ontspanning zoals films kijk ik op max 1,5 meter), maar wil op korte termijn een nieuw bureau gaan maken die een stuk dieper is. Verder dan 1,5 meter zal het nog niet worden (ontspanning op 2 meter), maar het is toch weer 50% meer dan nu :P

Is er hier iemand die mij kan vertellen wanneer 4k2k tv's uit gaan komen in Nederland? Of anders voor mij een site heeft die dit nieuws actief bij houdt?
En zijn er mensen die nu werken op 55" (of 46") tv's met 1080p resolutie binnen een afstand van maximaal 2 meter? En uiteraard de vervolgvraag; hoe is de beeldqualiteit dan tijdens het internetten?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:20
Als je nu een nieuwe tv wilt, dan moet je er nu eentje kopen. Zelfs al komen er dit jaar 4k-tv's (wat ik eigenlijk niet verwacht), dan zit je de eerste jaren nog steeds zonder 4k-bronnen, waardoor het alsnog geen ene reet voordeel heeft.

En die Olympische Spelen zullen in Amerika misschien op 4k uitgezonden worden, maar zelfs dat betwijfel ik. In Nederland hoef je er denk ik niet op te rekenen (sowieso omdat er nog niet eens 4k-tv's op de markt zijn, dus waarom bandbreedte eraan verspillen als niemand er wat aan heeft?).

[ Voor 38% gewijzigd door Hahn op 02-04-2012 16:26 ]

The devil is in the details.

Verwijderd

enough said :) ^^

Precies hetzelfde.:)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met bovenstaande. Zonder bron heb je er niets aan. :)
terwijl de Olympische spelen over 4 maanden wel in 4k2k worden uitgezonden
In Nederland? Bron? Ik heb alleen iets over in 3D uitzenden gelezen, meer niet.

Verwijderd

Alsof 1920x1080 niet scherp genoeg is, tv fabrikanten moeten ophouden met jaloersmaken. smh! We hebben genoeg, 1920x1080 is mooi tot 52 inch :) of meer?

Waarom moeten we nou 1000 TB schijven gaan maken omdat ene malloot steeds hogere resooluties bedenkt.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 16:34

Sick Nick

Drop the top!

De eerste generatie 4k2k TV kopen is ongeveer hetzelfde als wat je had met je eerste generatie 1080p kopen. Tuurlijk is het mooi maar je kan er nog niet zo heel veel mee en een jaar later heb je veel meer scherm/opties voor de helft van het geld.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

waarom niet een monitor?
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711

2560x1440 = 16:9

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hahn schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:25:
Als je nu een nieuwe tv wilt, dan moet je er nu eentje kopen. Zelfs al komen er dit jaar 4k-tv's (wat ik eigenlijk niet verwacht), dan zit je de eerste jaren nog steeds zonder 4k-bronnen, waardoor het alsnog geen ene reet voordeel heeft.

En die Olympische Spelen zullen in Amerika misschien op 4k uitgezonden worden, maar zelfs dat betwijfel ik. In Nederland hoef je er denk ik niet op te rekenen (sowieso omdat er nog niet eens 4k-tv's op de markt zijn, dus waarom bandbreedte eraan verspillen als niemand er wat aan heeft?).
Uberhaupt, als je in 4k wilt uitzenden moet je ook 4k camera's installeren. En da's voor de Olympics een forse investering die zichzelf nooit terug gaat betalen. Dus dikke kans dat als ze al gedaan worden, de 4k uitzendingen simpelweg upscaled HD uitzendingen zijn.
Ergo: lekker nu een nieuwe kopen, of nog heel even wachten tot alle aanbiedingen er ivm de Olympics komen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
De TS heeft juist wel een bron, dat is namelijk z'n pc. Dus hij zal er zeker voordeel van hebben met bijvoorbeeld internetten of andere programma's. Echter denk ik dat het nog tot wel begin 2013 kan duren voordat de eerste tv's uitkomen en dat je wel rond eind 2013 zit voordat het misschien een beetje betaalbaar wordt als ik het zo een beetje op internet lees. Ik zou dus niet wachten en gewoon nu een mooie tv kopen. :)

Verwijderd

Als je toch nog bereid bent te wachten EN geld genoeg hebt om zo'n 4k2 tv uberhaupt te kunnen betalen dan zou ik zeggen: wacht op die Samsung/LG OLED die er deze zomer aan komt :)

• warp
  • Niet online
Satch schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:35:
De TS heeft juist wel een bron, dat is namelijk z'n pc.
De meeste videokaarten ondersteunen geen 4k, alleen de 79x0 serie van AMD zover ik weet. Dus heb je er nog weinig aan... ;)

• SED
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

zoals met alle technologische ontwikkelingen kun je ofwel blijven wachten op de volgende technologische stap ofwel nu iets aanschaffen wat voldoet aan de huidige technologie.
Je kunt dan beter wachten op 8k4k... want die 4k2k is natuurlijk ook in no time achterhaald door de techniek ;)

Copyright and left by SED...

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46

Fiber

Beaches are for storming.

Koop liever eerst een goede losse monitor. Een tv wordt toch heel anders gebruikt dan een monitor. Het kan natuurlijk wel, maar een tv is er eigenlijk niet geschikt voor vind ik, om langdurig op te werken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• MaXX99
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-01-2025
Toshiba heeft wel de 55ZL2G in het gamma : http://be.consumer.toshiba.eu/nl/products/tv/55ZL2G
De specs zijn geweldig ... het bijhorende prijskaartje ook :) : € 7999,- .... te vinden op verscheidene Duitse webshops ...

Coolermaster Stacker / OCZ Powerstream 520W / ASUS A8N-SLI / AMD 3200+ 0.09µ / Zalmax 7700Cu / 2x512Mb OCZ PC3200 EL Platinum Rev.2 / XFX 6600GT / Maxtor Diamondmax 10 300 Gb SATA / 2 x Dell 1905FP 19" / Epson R800 / Canon CanoScan 8400F

• WingsOfFury
De olympische spelen worden in 4k of zelfs 8k opgenomen en op een aantal plaatsen maar uitgezonden. Voor consumenten dus nog niet:
http://www.tvinformatie.c...n-2012-in-super-hi-vision

Het is een kwestie van 'de eerste willen zijn' voor de BBC. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ze het ook zo wilden uitzenden voor consumenten, maar blijkbaar dus niet.
Hahn schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:25:
Behalve het NOS journaal wordt er nooit tv gekeken op mijn tv, ik kijk alles vanaf mijn PC. Uiteraard kwamen de eerste BD's op de pc ook pas nadat ze in de winkel lagen, maar het eerste aanbod van Full-HD materiaal kwam véél eerder dan de Full-HD zender op tv.
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:32:
Alsof 1920x1080 niet scherp genoeg is, tv fabrikanten moeten ophouden met jaloersmaken. smh! We hebben genoeg, 1920x1080 is mooi tot 52 inch :) of meer?
Ik vind het op 32" al niet scherp hoor, maar dan heb ik het over internetten. Films en series zijn wel scherp en andere bewegende beelden als games ook.
Ik wil ook 2 x de 24" Dell's kopen, omdat die 27" niet te draaien is. Maar misschien is 1 x 24" en 1 x 27" wel slimmer. Ik vind een groot scherm wel erg prettig werken namelijk.
warp schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:48:
De meeste videokaarten ondersteunen geen 4k, alleen de 79x0 serie van AMD zover ik weet. Dus heb je er nog weinig aan... ;)
Mijn videokaart kan 4x 1920x1200 aan, maar dat kan hij dus waarschijnlijk niet combineren dan..? Sowieso met al 2 monitoren er naast blijft er nog maar 2 x 1920x1200 over, en dan zal er maar 1 keer gebruikt worden.
SED schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:18:
zoals met alle technologische ontwikkelingen kun je ofwel blijven wachten op de volgende technologische stap ofwel nu iets aanschaffen wat voldoet aan de huidige technologie.
Je kunt dan beter wachten op 8k4k... want die 4k2k is natuurlijk ook in no time achterhaald door de techniek ;)
Niet helemaal waar. Als ik in 2010 een tv had gekocht dan kon die nu nog goed mee komen. De afgelopen jaren is de focus heel sterk op 3D gericht en nog steeds stelt het niks voor. Dus een tv van 2 jaar oud zou nu nog prima dienst doen hoor, afhankelijk van de grootte.
Fiber schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:25:
Koop liever eerst een goede losse monitor. Een tv wordt toch heel anders gebruikt dan een monitor. Het kan natuurlijk wel, maar een tv is er eigenlijk niet geschikt voor vind ik, om langdurig op te werken.
Ik zit bijna de hele dag voor mijn tv en heb nergens last van. Het is mijn primaire pc monitor, dus ik game erop, kijk er films/series op en werk er ook op als webdesigner. Dus alleen als ik de deur uit ga zit ik eigenlijk niet voor mijn tv.
Maar qua kleuren kan een tv niet tippen aan een goede monitor, vandaar dat ik dus ook 2 24" Dell's wil halen, of misschien 1 24" en 1 27". De tv zal dan niet meer de primaire monitor worden, maar alleen gebruikt worden als "extra scherm" of uiteraard voor bewegende beelden.
MaXX99 schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:46:
Toshiba heeft wel de 55ZL2G in het gamma : http://be.consumer.toshiba.eu/nl/products/tv/55ZL2G
De specs zijn geweldig ... het bijhorende prijskaartje ook :) : € 7999,- .... te vinden op verscheidene Duitse webshops ...
Bedankt voor de tip! Als dit nu voor die prijs te krijgen is, dan zou in theorie over een half jaar de prijs al gehalveerd kunnen zijn, mits er veel concurrentie voor komt. Maar zoals de meesten al aangeven zal deze concurrentie strijd niet voor 2013 los barsten.
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:36:
Als je toch nog bereid bent te wachten EN geld genoeg hebt om zo'n 4k2 tv uberhaupt te kunnen betalen dan zou ik zeggen: wacht op die Samsung/LG OLED die er deze zomer aan komt :)
O ja, OLED is ook nog een leuke ontwikkeling, had ik even niet meer aangedacht. Daar zal ik ook nog eens uitgebreid op gaan Googlen, want volgens mij komt Sony er binnenkort ook mee.
WingsOfFury schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:23:
En zijn er mensen die nu werken op 55" (of 46") tv's met 1080p resolutie binnen een afstand van maximaal 2 meter? En uiteraard de vervolgvraag; hoe is de beeldqualiteit dan tijdens het internetten?
Deze vraag is nog niet helemaal duidelijk; zijn er mensen die nu een 55" tv als monitor gebruiken, ook om te internetten? Op mijn tv zijn de 2 t's van internetten als niet eens even dik 8)7

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46

Fiber

Beaches are for storming.

WingsOfFury schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:59:
... vandaar dat ik dus ook 2 24" Dell's wil halen, of misschien 1 24" en 1 27". De tv zal dan niet meer de primaire monitor worden, maar alleen gebruikt worden als "extra scherm" of uiteraard voor bewegende beelden...
Dat klinkt al een heel stuk logischer. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Gezien je eigen ervaring lijkt me dat je er verstandig aan doet niet te snel tot aanschaf over te gaan. De 'early adopters' betalen altijd erg veel voor die 'status'.

En misschien wordt er op korte termijn (Olympische Spelen) nog niet veel 4K in real-time aangeleverd, maar het zou me niet verbazen als je met een klein beetje geduld kort na de uitzending een groot deel daarvan via YouTube o.i.d. zult kunnen bekijken.

"Timing is everything" zegt men wel. Ik zou gewoon wachten tot je een goede prijs/prestatie-verhouding kunt krijgen.

• WingsOfFury
Fiber schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:15:
[...]

Dat klinkt al een heel stuk logischer. :)
CaptJackSparrow schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:29:
Gezien je eigen ervaring lijkt me dat je er verstandig aan doet niet te snel tot aanschaf over te gaan. De 'early adopters' betalen altijd erg veel voor die 'status'.

En misschien wordt er op korte termijn (Olympische Spelen) nog niet veel 4K in real-time aangeleverd, maar het zou me niet verbazen als je met een klein beetje geduld kort na de uitzending een groot deel daarvan via YouTube o.i.d. zult kunnen bekijken.

"Timing is everything" zegt men wel. Ik zou gewoon wachten tot je een goede prijs/prestatie-verhouding kunt krijgen.
Eerst even 2 nieuwe monitoren aanschaffen dus, en na de Spelen kijken wat de voorspellingen zijn mbt 4k2k en OLED. Denk dat dat een mooie conclusie is :)

Bedankt iedereen voor de tips!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11-2025

ormagon

Definitely Maybe

WingsOfFury schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 06:11:
[...]

[...]

Eerst even 2 nieuwe monitoren aanschaffen dus, en na de Spelen kijken wat de voorspellingen zijn mbt 4k2k en OLED. Denk dat dat een mooie conclusie is :)

Bedankt iedereen voor de tips!
Wat ook lastig is, is dat we eigenlijk je budget niet kennen. De LG 55" OLED wordt tussen de 3000 en 4000 met de zomer. Is dat voor jou betaalbaar? Of is 500 betaalbaar?

• WingsOfFury
ormagon schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:52:
[...]

Wat ook lastig is, is dat we eigenlijk je budget niet kennen. De LG 55" OLED wordt tussen de 3000 en 4000 met de zomer. Is dat voor jou betaalbaar? Of is 500 betaalbaar?
Budget is een 'keuze' bij mij.

Als ik nu naar tv's kijk dan is het budget € 2000,00, omdat ik voor de huidige 55" tv's simpelweg niet meer dan dat wil uitgeven.
De keus gaat dan tussen de: pricewatch: Sony Bravia KDL-46HX920 vanwege Full LED en bijbehorende voordelen zoals local-dimming, of de: pricewatch: Sony KDL55HX850 omdat dat het nieuwe topmodel van Sony is (900-serie is niet vernieuwd dit jaar).
Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar een Sony, deze vind ik het mooiste, de menu's werken goed en de afstandbedieningen zijn ook goed en "normaal". Van Samsung vind ik de menu's té klote en de afstandbedieningen van Philips wegen bijna een kilo. LG wil ik zo min mogelijk mee te maken hebben, vanwege ervaringen met dat merk icm telefoons.

Maar goed, ik hoop natuurlijk op 4k2k of OLED in de nabije toekomst, dus bovenstaande modellen zullen het dan sowieso niet worden.

Als er een 46" 4k2k tv uitkomt voor € 4000,00 dan is dat zeker een optie, mits deze echt goed is en geen "early adopt" 4k2k is, want dan doe ik weer een te dure koop voor nét iets te weinig techniek.
42" voor dat bedrag zou ook nog optioneel zijn, maar dan moet die resolutie ook op de pc haalbaar zijn en echt veel mooier beeld opleveren. Een nieuwe videokaart voor een paar honderd euro maakt dan ook niks meer uit.
Ik reken er nu even op dat 55" > € 5000,00 is (tegen die tijd) en dat vind ik weer te duur.
Ook al denk ik niet dat 4k2k uit gaat komen op modellen onder de 55" heb ik toch de bedragen genoemd voor 46" en 42", omdat 55" te duur zal blijven (denk ik).
En ik kan mij ook nog niet goed voorstellen wat 4k2k op een 42" model zal doen (is Verdana 10 dan nog te lezen?!). Ik heb namelijk een 15" laptop met 1080p scherm en vind dit toch ook net iets te klein, soms. Maar op mijn 32" tv zet ik Tweakers soms weer op 150% als mijn ogen wat vermoeid zijn.
Daarnaast weet ik ook niet of 4k2k tv's in de pc-modus ook kleinere resoluties ondersteunen.

OLED klinkt fantastisch, maar ik heb het nog niet bekeken (zijn hier al tv's van in de winkels?). Als dit echt veel mooier is, dan zou ik voor OLED 55" maximaal € 3000,00 uit willen geven, omdat ik maximaal 4 uur per week tv kijk en de rest van de tijd alles op mijn pc doe. Hoe mooi OLED ook wordt, de resolutie blijft 1080p op een 55"... en daar ben ik wel een beetje bang voor qua PPI.
46" OLED voor € 2500,00 zou ook wel kunnen.

Uiteraard bestaat ook nog de vraag hoe blij mijn nek zal worden met een 55" op 1,5 meter afstand. Als ik iedere keer dat ik een programma wil afsluiten mijn hoofd in mijn nek moet gooien om het rode kruisje te vinden, dan zal ik met geen enkele 55" tv blij worden. Hier heb ik nog geen onderzoek naar verricht, dus misschien wordt het uiteindelijk wel maximaal 46" ivm de korte afstand.

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 31-01 17:01
Niet op wachten. Ik maak nu programma's met de nieuwste canon hd camera, de c300.
Deze heeft een chip/sensor die 4k registreert, de camera schrijft het echter weg op 2k.
Beeld is geweldig en een enorme verbetering tov 2k chip/sensor.
Dus ik denk dat het eerder op die manier zal gaan dan dat er nou daadwerkelijk op korte termijn 4k monitoren zullen verschijnen.
De hele tv wereld is nog niet eens ingesteld op 1080p, dus daarom zenden ze 1080i uit, laat staan dat 4k op korte termijn een optie is.

• WingsOfFury
dolfg schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:01:
Niet op wachten. Ik maak nu programma's met de nieuwste canon hd camera, de c300.
Deze heeft een chip/sensor die 4k registreert, de camera schrijft het echter weg op 2k.
Beeld is geweldig en een enorme verbetering tov 2k chip/sensor.
Dus ik denk dat het eerder op die manier zal gaan dan dat er nou daadwerkelijk op korte termijn 4k monitoren zullen verschijnen.
De hele tv wereld is nog niet eens ingesteld op 1080p, dus daarom zenden ze 1080i uit, laat staan dat 4k op korte termijn een optie is.
Thanks, die laatste zin is inderdaad wel logisch ja.
Pagina: 1