Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel] combineren/matchen van 1 kolom met 4 kolommen

Pagina: 1
Acties:

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:30
Beste tweakers,

Ik ben op dit moment bezig met mijn scriptie en moet daarvoor aardig wat gegevens verkrijgen en ook verwerken. Echter ben ik mijn excelkennis in de loop van de jaren aardig verloren( verleerd) Dus ik hoop dat ik bij jullie terecht kan! Loop zelf al enige dagen het internet af te struinen en verschillende formules en combinaties al geprobeerd met ALS, aantal. Als, verticaal zoeken noem maar op. Ik werk op verschillende Pc's welke gebruik maken van zowel 2002, 2003 als 2007.

Heb mijn probleem ook nog niet echt teruggevonden op internet. Ik heb een stuk of 20 kolommen waarbij ik codeer met nullen en eenen. Echter als ik verbanden wil trekken moet ik weten wat een persoon zowel in kolom A als in kolom B heeft ingevoerd.

Als voorbeeld.

Jan is 46 jaar en verdient per jaar 80.000 euro ik vul dan in kolom A t/m E dit in.

Kolom A is leeftijd 45-50 jaar. 1

Kolom B, C,D,E staat inkomens in schalen verdeeld.

Kolom B 0-50.000 0
Kolom C 50.000-100.000 1
Kolom D 100.000-150.000 0
Kolom E 150.000+ 0

Om een verband te trekken wil ik dus kijken wat iemand in die leeftijdscategorie verdient. Dus moet er een link ontstaan tussen de leeftijd en het inkomen.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/rc0j1z.jpg

Ik weet niet of het toegestaan is om excel bestanden toe te voegen, anders zal ik deze toevoegen.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:17
Even je excel probleem negeren, want ik vraag me af of je methodiek niet bijzonder onhandig is.
Als je wilt weten wat iemand van een bepaalde leeftijd verdient kan je natuurlijk gewoon alle data in een plot gooien, de best fit lijn er doorheen trekken (regressie) en dan aan de hand daarvan voorspellingen doen. Of je gooit iedereen in een leeftijd categorie en dan bereken je gemiddelde salarissen met std in die categorie en pleur je dat in een grafiek.

Je ziet, ik snap niet helemaal waar je heen wilt hier :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
Volgens mij kan je dit beter met wat statistiek oplossen. De gegevens waar jij mee bezig bent is meer iets voor normale verdeling, klokvorm, frequentietabel e.d.

Volgens mij (zoals hierboven gezegd) maak je het jezelf onnodig moeilijk.

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-10 17:13
Eens met bovenstaande, en bovendien lijkt het wel alsof je het jezelf extra moeilijk maakt met die 0 en 1. Je zou de leeftijdscategorieën en de inkomens ook A,B,C,D... kunnen noemen, dan heb je per onderwerp maar 1 kolom nodig, het wordt veel overzichtelijker en veel makkelijker om er aan te rekenen.

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:30
Dit blijft natuurlijk maar een gedeelte van het hele verhaal. Ik heb er ook normale vragen tussen zitten zoals tussen de rode kaders te zien is, daarnaast heb ik een soortgelijke vraag iets verderop staan.

Ik zat dus zelf ook met het probleem op welke manier ik het beste de gegevens kon invullen. Het hele statistiek verhaal valt me toch een beetje tegen haha. De data die ik hier verkrijg is wel een lopend proces. Dit is onderdeel van dossiers dus ik heb niet in 1x alle data bij de hand maar moet het handmatig het nalopen.

Daarnaast wil ik bijvoorbeeld zeggen. mensen tussen de 45-50 jaar oud verdienen gemiddeld tussen de 50.000-100.000 euro. Ook valt het op dat deze mensen alleen in de scheepvaart werken etc. Alle cellen moet ik dus op de een of andere manier kunnen linken.

Wat ik zo uit de reacties lees maar ik het me dus erg moeilijk( gelukkig maak ik mezelf dat wel vaker haha) Hebben jullie enig idee hoe ik dat dan beter kan oplossen? Ik kan het gehele bestand wel even uploaden om zo een compleet beeld van de situatie te geven of is dit voor jullie al voldoende om een beter advies te uit te brengen?