Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Momenteel ben ik bezig met een afstudeeronderzoek over energieneutrale utiliteitsgebouwen.

Voor het onderzoek is het belangrijk dat ik weet wat er dagelijks aan energie verbruikt wordt in het gebouw (bij benadering). Het is een nieuw te bouwen bedrijfsverzamelgebouw, dus met verschillende kantoren en functies.

Waar is dit uit te rekenen/ te bepalen?

Alvast bedankt!

Mvg,
Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik zou het toch wat anders aanpakken...
Ik weet niet wat voor studie je doet? Bouwkunde?

Maar ik zou vooral niet uitgaan van een 'normaal' gebruik en daar je installaties op dimensioneren.
Pak referentieprojecten erbij, zoek naar innovatieve (en het liefst al toegepaste) concepten, en probeer daar de verbruiksgegevens van te nemen.

Maak zelf eens een berekening/schatting van wat een kantoor volgens jou zou moeten gebruiken.

Als je gebruiksgegevens krijgt van een gebouw waar ze nog met CRT-monitoren, Pentium 4's en stokoude TL-verlichting zitten dan zal je dak nooit groot genoeg zijn voor een dekkende PV-installatie. En de koeling nooit toereikend zijn voor de enorme warmtelast in je gebouw....

Ik weet niet wat je opdracht gaat zijn, en natuurlijk moet je referentiecijfers hebben, maar ga alsjeblieft niet een energieneutraal concept baseren op steenkolen-verbruiksgegevens....

En excuses als ik nu vertel wat je allang weet....
Ik heb helaas geen referentiecijfers voor je. Ik denk dat je specifiek gebouwbeheerders moet benaderen want je zal daarbij toch ook gegevens moeten hebben voor het aantal en gebruikte apparatuur.
Ik denk dat als je een flink kantoorpand neemt waar een degelijk GBS (gebouw beheerssysteem) draait, de beheerder ook goed inzicht heeft in het verbruik. (Ik denk dat je als referentie toch een kantoorpand met 1 eigenaar moet hebben, want in een BVG gaan ze echt niet alle gebruikers toestemming vragen denk ik)

[ Voor 23% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 16:18 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@NovapaX:

Bedankt voor je informatie..! Inderdaad doe ik de studie Bouwkunde.

Het punt is juist dat ik wel uit wil gaan van een normaal verbruik van een standaard nieuw te bouwen gebouw. Dit wil ik dan in een later stadium tegenover het verbruik van het gebouw zetten met verbeterde installaties en aan de laatste waarde wil ik dan een minimale energieleverantie koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is juist het probleem, er zijn geen standaard nieuwe gebouwen net zoals er geen standaard nieuwe auto's zijn. De beste manier om aan data te komen is gewoon bij een aantal nieuwe gebouwen langsgaan en vragen of je inzage mag in hun verbruik.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube