Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Mijn systeem:
C2E QX6700
6 GB DDR2 (2x4 GB en 2x 1 GB PC6400)
Gigabyte GA-P35-DS3P
XFX HD6870 videokaart
Samsung 830 SSD
Windows 7 SP1 x64

Vorige videokaart:
XFX HD 4890

Ik heb mijn videokaart vervangen en ben dus van een HD 4890 naar HD 6870 gegaan. Initieel ging dit prima. De kaart werd herkend en ik heb de nieuwste drivers (12.3) geinstalleerd. Gamen werkte. Het ging allemaal perfect.... dacht ik.

Toen kwam het probleem:

Op random (lijkt random) momenten freezed the pc en krijg ik een BSOD. De melding verschilt steeds en soms is er geen kans het te lezen. Echter gebeurt het alleen in Windows, dus niet tijdens het draaien van een game. Vooral tijdens standaard desktop werk, openen van een explorer window etc. gaat het mis.

De belasting op het systeem lijkt ook geen issue te zijn: Ik heb de machine aan de Prime95 en Furmark (tegelijk) gezet en dat uren laten staan: Geen enkel probleem. De PSU lijkt ook geen issue te zijn, omdat onder belasting het systeem stabiel blijft en de 4890 meer energie gebruikt dan de 6870.

Ik heb ruim 12 uur de PC aan de memtest86+ gezet. Geen enkele fout kunnen ontdekken.

Ik heb verschillende versies van het AMD driverpakket geprobeerd (al werkte alle versies wel met de 4890): 12.1, 12.3 en 11.12. Dat maakt geen verschil.

Ik heb windows opnieuw geinstalleerd, maar ook dit heeft geen effect.Windows draait namelijk prima stabiel, totdat de AMD driver is geinstalleerd. Als ik deze niet installeer, dan blijft windows compleet stabiel. Ik kan de driver in safemode dus weer gewoon verwijderen en het probleem laat zich niet meer zien.

Het andere opmerkelijke is dat normaal gesproken Windows de kaart uit zichzelf herkend en deze weergeeft in device manager als: "AMD radeon 6000 series adapter" (of iets dergelijks) en nu blijft hij staan op "Standard VGA adapter"

Iemand nog een ander goed idee? Ik kan helaas niet eenvoudig de kaart in een andere pc hangen om te kijken wat er gebeurt, anders had ik dit al gedaan. Als er geen andere testopties meer zijn, dan moet dit alsnog. Ik hoop dat er nog wat andere input is waar ik naar zou kunnen kijken.

Toch maar in Videokaarten & beeldschermen gezet, omdat het toch echt heel hard gerelateerd lijkt te zijn aan de videokaart

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 02-04-2012 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:20
Heb je al eens geprobeerd je (systeem) overclock terug te draaien en op default waarde te draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door Haay op 02-04-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Haay schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:25:
Heb je al eens geprobeerd je (systeem) overclock terug te draaien en op default waarde te draaien?
Zou niet uit moeten maken, maar dat is wel het proberen waard. Ik ga dat morgenavond even proberen. Helaas vandaag niet de mogelijkheid om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:50
Probeer dan ook gelijk even de BSOD error te achterhalen via je eventlog ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Voordat de BSOD komt, krijg je nog een melding, of is het gewoon plots, blue???

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Meekoh schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 15:37:
Probeer dan ook gelijk even de BSOD error te achterhalen via je eventlog ;)
De BSOD is elke keer een ander bericht, dus geeft weinig houvast.
Nivida_intel schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:26:
Voordat de BSOD komt, krijg je nog een melding, of is het gewoon plots, blue???
Helaas, het is direct pats BSOD.

Echter is het probleem nu groter geworden. Het lijkt er op dat de onboard intel sata controller het nu begint te begeven. Op een of andere manier is het systeem nu altijd onstabiel. Ik kan niet al mijn harde schijven meer aansluiten en bij 1 geeft ie nu smart errors, maar soms bij meerdere. Ook had ik een melding dat het systeem read errors had en kreeg ik deze mooie melding:
"A disk read error occurred Press Ctrl + Alt + Del to restart"

Maar met de SSD is niets mis en nu lijkt hij wel weer te kunnen starten met de SSD. Het systeem lijkt een beetje een stervende zwaan. De overklok van de CPU heb ik wel teruggezet.Er is dus niets overgeklokt meer. Het moederbord was sowieso niet overgeklokt aangezien ik de CPU eenvoudig kan overklokken zonder het moederbord te overklokken.

Ik krijg een beetje een out of options gevoel :?

[ Voor 68% gewijzigd door Hann1BaL op 04-04-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Mijn voorlopige gok is dat het moederbord langzaam is overleden. Ik heb nieuwe hardware aangeschaft en helaas dit probleem niet meer kunnen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klinkt vreemd, maar zijn de nieuwe drivers wel goed?
Want ik heb namelijk ook een update gedaan en bij mij doet hij ook alleen op het bureaublad storen en met media player. Ook met games draait hij nog helemaal gewoon en furmark deed het ook probleemloos.
Ook een geheugentest gedaan en daar zat het probleem ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrious
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-09-2016
om te beginnen: nette start post! d:)b

zo te zien heb je al heel wat geprobeerd, dit zijn ook de eerste dingen waar ik aan zou denken.
wat je nog kan proberen, is de batterij uit je mobo halen en wat je kan proberen is je windows opnieuw installeren, maar dan op je 'normale hdd' ipv je ssd, gewoon om te kijken wat er beurd...

succes!!

They say that nobody is perfect. Then they tell you practice makes perfect. I wish they'd make up their minds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Ok, Nu hetzelfde verhaal maar met nieuwe specs:
De CPU, moederbord en geheugen zijn vervangen:

Nu:
i7 2600k
8GB DDR 1600
Asus P8Z68-V PRO

Hetzelfde gebeurt weer. Random vastlopers in windows. Ook valt het me op dat de pc met de videokaart weer opnieuw opstart nog voor ik beeld heb gezien. Dit moederbord beschikt bij ongeveer elk onderdeel over een ledje die je kan waarschuwen en dat opnieuw opstarten gebeurt als het ledje van de GFX op rood staat. Daarna start het systeem alsnog op, maar krijg ik dezelfde vastlopers weer. Ter overbodigheid: Windows is natuurlijk weer opnieuw geinstalleerd. Het voordeel nu is dat ik in ieder geval de PC kan blijven gebruiken met de onboard video.

De PC beschikt over een Antec EarthWatts 500W voeding, maar omdat het toch eigenlijk misgaat bij lage belasting lijkt het geen PSU issue te zijn.

Zou dan toch de 6870 defect zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

Wat zegt je moederbord over het voltage dat over de Vcore gaat? (In bios) En heb je je processor overgeclockt?

Probeer de BSOD weer te maken, maar start daarvoor eerst windows op en ga naar Regedit

Start -> Search: "regedit"

Ga dan naar de volgende map:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\CrashControl

Verander dan AutoReboot value naar 0. Dit zal ervoor zorgen dat je PC niet restart na een Blue Screen.

[ Voor 59% gewijzigd door jopitan op 07-04-2012 00:12 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• questarey
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-06 17:11
is je HDMI kabel wel in orde (als je die gebruikt in ieder geval)? ik heb een keer een soortgelijk probleem gehad wat opgelost was toen ik een VGA kabel erin gooide. later mijn hdmi kabel vervangen en alles werkte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Je begrijpt dat dit een compleet ander systeem is met andere CPU? :)

Ook het feit dat de pc met de extra kaart zomaar opnieuw gaat starten zegt mij dat BSODs die dus elke keer andere meldingen geven niet zo relevant zijn. Er zijn nog maar een paar relevante variabelen over:

- Videokaart
- Voeding

De rest is namelijk al vervangen. De grote vraag is even wat aannemelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 11:38

jopitan

It's just a fact

En waarom zou je denken dat diverse BSOD errors niet relevant zijn?

Noteer alle BSOD errors. Windows heeft dat er niet voor niets inzitten.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
jopitan schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:20:
En waarom zou je denken dat diverse BSOD errors niet relevant zijn?

Noteer alle BSOD errors. Windows heeft dat er niet voor niets inzitten.
Omdat de problemen ook al voor Windows afspelen en de BSODs allerlei zaken zoals driver issues etc geven. Ik heb nu al mijn hardware vervangen omdat mijn moederbord geen zin meer had in al die reboots. Ik ga dat risico nu niet weer lopen natuurlijk. Dus even BSODtjes vangen zit ik niet op te wachten. Straks is moederbord 2 doorgebrand.

De Vcore in de bios is 1.120V, Maar volgens de BIOS is dat allemaal prima. De CPU is niet overgeklokt. Dat leek mij niet zo handig met deze problemen. Eerst maar eens stabiel op stock speeds.

[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 07-04-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Ik was het uiteindelijk maar zat en alles wees toch wel op een hardwaredefect. Ik heb een andere 6870 gehaald en die kaart functioneert compleet naar behoren. Het systeem is nu stabiel en ik heb geen enkele BSOD meer gehad. Fingers crossed, hopelijk was dat het probleem en is het nu uit de wereld.
Pagina: 1