Case fan op PWR_FAN1 of een fan contoller?

Pagina: 1
Acties:

• tsjeck
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:04
Beste tweakers,

Aangezien mijn computerkast (micro atx) geen enkele case fan heeft ben ik van plan 2 case fans (80mm) te kopen en te installeren. Echter is het aansluiten van 2 case fans onzeker. Mijn moederbord heeft nog 2 ongebruikte connectoren over, namelijk de Power fan connector (meestal voor psu gebruik) en de Chassis fan connector. Beide 3-pin. De cpu fan zit al op een 4 pin. Kan ik de case fans op beide connectoren installeren? Is dit goed voor mijn moederbord Asrock 960gm-gs3 fx (niet dat die te veel stroom moet gaan ophoesten oid.) of moet ik voor een fan controler gaan? Daarnaast zit de mijn cpu koeler dicht bij de plek waar de exhaust fan moet komen te zitten (kast is niet zo groot namelijk). Kan het kwaad om de fan dicht bij de cpu fan te plaatsen of kan dit problemen geven? Dat bijv. de cpu fan door de zuigkracht van de exhaust fan meer stroom gaat vragen om te draaien..

Alvast bedankt

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt duidelijk nog niet veel kaas gegeten van fans of cooling. Enig onderzoek is wel wat verondersteld hier op GoT.

Als het je niet teveel moeite kost, zou ik je aankoop gewoon doen, en vanalles uitproberen. 80mm fans kosten geen drol dus een miskoop zal je niet zo snel doen. Een fancontroller heb je voorlopig niet nodig.

in dit topic: [Geluid] Het stille PC topic deel IV staat alle info die je nodig hebt, en hierin Air Cooled Gallery staan allemaal mooie voorbeelden van hoe het kan.

Get Airflow, save the world.

• tsjeck
Topic heb ik gelezen,,,,ben ik er wijzer van geworden? Nee. Ik zie alleen iets staan over airflow en over hoe stil je pc kan worden. Niet over de installatie er van. Daarnaast zijn de voorbeelden leuk en aardig maar er wordt niet gewezen op welke positie ideaal is, dat mag je blijkbaar zelf uitzoeken. Tuurlijk, ik kan ook gewoon een fan direct naast mijn cpu fan plaatsen, maar is dat goed? Ik dacht, ik vraag het...maar een antwoord laat op zich wachten en meneer veronderstelt dat ik met een luie instelling hier zomaar wat plaats. Onderzoek is al gedaan, maar ben er niet wijzer van geworden (vandaar mijn vraag).

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Tja, om eerlijk te zijn, je stelt een paar algemene (deel)vragen die je inderdaad makkelijk kunt opzoeken. Wat betreft je specifieke vraag over de specifieke situatie in je kast, waarschijnlijk wel terecht, missen we informatie. Een foto zal veel duidelijk maken. Wat ik zo wel kan zeggen is dat iedere exhaust beter is dan geen exhaust. Uiteraard. Maar ik heb geen glazen bol die mij een kijkje in je kast laat nemen dus meer valt er niet over te zeggen.

Wat ik met bovenstaande poster niet eens ben is dat 80 mm fans goedkoop zijn :)
De betere zijn relatief juist duur. Ik moet het helaas ook met 80mm fans doen en de goedkopere zijn of niet krachtig genoeg of maken teveel herrie. Uiteindelijk bij Noctua uitgekomen, bevalt prima, maar daar betaal je dus wel voor.

• tsjeck
Bedankt voor de reactie. Ik heb nu gekozen voor de pricewatch: Enermax UCMA8 Magma, 80mm . Heb bewust gekeken naar het aantal dB en de luchtstroming. Wel vraag ik mij nog het volgende af. Als je googled of een case fan aangesloten kan worden op een power fan connector (PWR_Fan1) op je moederbord zegt de 1 dat het wel lukt en de ander zegt van niet (en dat die plug-in alleen bedoelt is voor het monitoren van je psu fan). Kan ik het gewoon proberen of niet?

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:17
Gewoon doen, je fan gaat meestal op 100% snelheid draaien.
Die aansluiting heeft meestal geen smart fan ondersteuning maar meestal wel rpm uitlezing.
Goede fan's zijn dat ik heb zelf de 120mm versie.
Pagina: 1