Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310264

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende, en ik kan er om eerlijk te zijn niet duidelijk antwoord vinden op Google en ook niet op GOT. (meerdere zoektermen geprobeerd)

Ik wil meerdere HDD's aansluiten op mijn Media center, maar omdat al die losse harde schijven er zo rommelig uitziet, zou ik het liefst een station hebben waar je er meerdere schijven kunt in plaatsen. (ook omdat ik mijn media center wel eens mee moet vervoeren, dan is 1 case ook wat handiger ipv 2/3 losse schijven.)

Ik heb nu enkele cases gezien die meerdere HDD' kunnen opslaan, zoals bijvoorbeeld degene die ik heb gelinked in de productkoppelingen.
Wat ik me alleen afvraag, er is slechts 1 E-SATA of USB uitgang op de bay.
Wat Betekend dit precies? Dat je verplicht een RAID opstelling moet doen? Of kan ik er gewoon meerdere Data schijven in plaatsen, en dat ze dan maar 1 ESATA uitgang nodig hebben?

Ik zou dit laatste vrij vreemd vinden overigens, want worden er dan wel stations letters toegewezen aan de individuele schijven met die ene E-SATA uitgang?

Als iemand hier wat opheldering over zou kunnen geven zou dit heel fijn zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Slechts één uitgang betekent dat dit lage kwaliteit Silicon Image port multiplier shit betreft. Ik kan je echt niet aanraden om dat spul te gaan kopen, al doet het in principe wat je wilt.

Maar waarom extern? Waarom niet gewoon op de goede manier met elke schijf zijn eigen kabel volstrekt normaal. Dan zit je niet met die lage kwaliteit rotzooi, is supergoedkoop omdat je alles al hebt wat je nodig hebt, alleen je hardeschijven moet je intern aansluiten. Desnoods kun je een kabel buiten de kast voeren, maar ik weet niet genoeg van jouw situatie om daarover te kunnen oordelen.

Al eens over een centrale NAS nagedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310264

Topicstarter
Ik heb een Zotac Zbox als media center, met een kleine 2,5' SSD intern waar XBMC (mediacenter programma) op draait.

Afbeeldingslocatie: http://www.google.nl/url?source=imglanding&ct=img&q=http://www.xbmcfreak.nl/wp-content/uploads/2010/05/zbox-hd-id11.jpg&sa=X&ei=Tox5T8elAYWp0QWEl-maDQ&ved=0CAkQ8wc&usg=AFQjCNEbXgWUKWMlsdvHp_GeQVK5nydj9Q

Omdat er verder geen interne HDD aansluitingen opzitten, ben ik afhankelijk van een externe HDD voor de films/serie bestanden. (Dit is in dit geval USB en/of E-SATA.)
Op dit moment heb ik al een externe HDD in een docking station d.m.v. E-SATA aangesloten.
Omdat ik in de toekomst zeker ga uitbreiden naar een 2e of misschien zelfs 3e /4e schijf, zat ik te denken aan een behuizing voor meerdere schijven. Ook omdat ik die losse schijf in in docking station niet zon fraai gezicht vind, en verder geen enkele bescherming bied, maar vooral omdat je dan 1 behuizing hebt in plaats van 2/3 losse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Waarom ga je niet voor een NAS? Dan heb je centrale opslag bereikbaar via gigabit van je kleine PC. Houd je je kleine pc klein en schoon en heb je een dedicated PC wat als NAS functioneert. Je kunt daarbij kiezen uit een kant en klare NAS, of voor extra veiligheid kun je bijvoorbeeld voor een DIY NAS gaan, met gewoon freenas erop ofzo. Zoiets kan erg simpel, als je zin hebt om zelf voor de helft van het geld een betere oplossing te bouwen.

Ik zou in elk geval voor een NAS gaan en niet voor een DAS (= Direct-Attached Storage).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-06 19:50
Grotendeels eens met CiPHER.

En een NAS is een optie, maar die moet je dan wel gemakkelijk kunnen aansluiten op een switch / router.
En bij meenemen, op een vreemde router, zit je dan ook met je netwerk naam etc. Is toch wel wat gepruts.

Als je het toch simpel wilt houden en niet bang bent voor een beetje handwerk of een eenmalige uitzoek klus,
dan zie ik in dit geval toch nog wel mogelijkheden met maar één behuizing.
Uitgangspunt is daarbij wel dat je op het gebied van hardisk performance niet heel hoge eisen stelt.
Maar volgens mij heeft die HTPC voor het streamen niet zo heel veel I/O performance nodig.
Bij het vullen van al die harde schijven wil je wel zoveel mogelijk performance.
Maar daar kun je meestal ook wel iets langer wachten.

Ik zie dan drie mogelijkheden.
  1. Toch een behuizing met eSata waar meerdere schijven in passen via port replication. Zal voldoen voor jouw eisen denk ik. Is wel de vraag of je dit allemaal goed draaiende krijgt... Wordt niet altijd ondersteund.
  2. Eén behuizing waar je meerdere harde schijven in stopt, en die je voornamelijk gebruikt voor de voeding. Uit die behuizing komt voor elk van de schijven een kabel naar buiten. (die moet je zelf er uit laten komen). Eén schijf kun je aan de eSata poort van je HTPC koppelen, de overige via een (e)sata naar USB kabel elk op een USB poort. Is relatief gemakkelijk te realiseren, en bovendien niet echt heel duur...
    Kabeltjes/converters: bijv. Mini USB2.0 to eSATA dongle
  3. Als je het bij twee schijven kunt houden (eerst):
    Dual HDD Docking station
    Als je er één kunt vinden met USB 3.0 support en je HTPC ondersteund USB 3.0 dan is de performance
    potentieel ook niet zo'n probleem...