WoL werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Hallo GoTers,

Sinds kort heb ik een thuisserver die ik via rdp van buitenaf kan benaderen. Nu wil het wel eens zo zijn dat ik bij bestanden moet die op m'n PC staan. Dus ik dacht, dan is WoL wel een leuke optie. Ik ben een poosje geleden daar ook al eens mee bezig geweest, maar dan WoL over internet, maar dit is nooit helemaal goed gegaan.

Maar WoL zoals de naam zegt, gewoon binnen LAN, dat moest wel lukken. Maar ik krijg het niet aan de praat!
Ik heb via apparaatbeheer ingesteld dat WoL toegestaan is. Zie deze SS, en in de BIOS heb ik geloof ik ook alles goed staan (zie deze SS).

Als ik nu vanaf mijn thuisservertje met het proggie 'WOL Magic Packet Sender' een WoL packet stuur (naar 255.255.255.255/0, met het MAC address van m'n PC), en ik start op mijn PC dat zelfde proggie op en dan op receive modus (dat 'ie dus kijkt of hij pakketjes binnenkrijgt), dan krijg ik inderdaad een melding dat er een WoL packet is ontvangen.
Echter als mijn PC uit staat en ik stuur en WoL packet gebeurd er niks.

Aangezien mijn PC en server op dezelfde switch zitten hoef ik toch niet te rommelen op de router? Vanaf de server stuur ik een packet naar 255.255.255.255, dus zou m'n switch dit over alle poorten moeten broadcasten. Maar toch werkt het niet. Zie ik iets over het hoofd?

https://freight.associates

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Je moet het naar je broadcast address sturen van je ip-range afaik. Dus naar 192.168.1.255, 10.0.0.255 of iets in die richting.

• Daffie
@bartbh: Ook dat heb ik eens geprobeerd, maar dat werkt ook niet :S.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Enable PME misschien?

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-02 16:23

DDC

Is WoL aangezet op je netwerkkaart? Alsmede ik weet niet of WoL via WAN wel zo wenselijk is...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Daffie schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:16:
Echter als mijn PC uit staat en ik stuur en WoL packet gebeurd er niks.
Heb je wol zowel in de bios/efi als in het os wel aanstaan?

• Daffie
@Ultra, DDC en job: Ik heb in mijn openingspost een tweetal screenshots geplaats, met de config van m'n NIC en de BIOS. Volgens mij heb ik daar alles goed staan.

• Ultra
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Daffie schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:27:
@Ultra, DDC en job: Ik heb in mijn openingspost een tweetal screenshots geplaats, met de config van m'n NIC en de BIOS. Volgens mij heb ik daar alles goed staan.
Dat is wat anders dan "Enable PME".

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
WoL blijft altijd een lastig geval. Probeer eens een magic packet direct naar het ip-adres van je pc te sturen? Hoewel je zou verwachten dat het zou werken als je het pakketje wel gewoon ontvangt.
Lijkt me dat er dan toch iets verkeerd zit qua power-instellingen.
Om het geheel via WAN te laten werken is nog iets lastiger. Je moet dan een magic packet in je router naar het broadcast adres kunnen forwarden. In mijn modem bv kon dat niet. Moet je het direct naar het ip van die pc forwarden.
Maar dat gaat ook mis als de pc langer uitstaat, omdat dan de pc vergeten wordt. Ik moest dat oplossen door een static arp entry te maken buiten de dhcp range die een ip adres aan het mac adres van mijn pc koppelde. En dan UDP poort 9 forwarden naar poort 9 op dat ip. En voor andere pc's stel ik dan de externe poort op iets anders in.
Maar omdat jij een server hebt die al aanstaat kan je ook via PHP op die server van buitenaf een script activeren die op het lokale netwerk een magic packet naar het broadcast adres stuurt.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Atlit
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Ik ben ook wel eens met WoL aan de gang geweest via Lan werkte het perfect, alleen via WAN lukte me niet, kan komen door beveiliging op schoolnetwerk, maarja.. wat het probleem zou kunnen zijn is dat je je pc helemaal uitzet, dan werkt Wake on Lan niet aangezien het de pc alleen "wakker maakt" dus vanuit standby of slaapstand, miss eens kijken of het dan wel werkt als je dit nog niet had geprobeerd.

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-12-2025
Heb je een lampje op je Wifi adapter/kaart?
Brandt die wanneer de pc uit staat? Als die uit is, hoe kan hij een WOL pakket dan ontvangen?

• bartbh
  • Niet online
WOL via WiFi zal sowieso niet werken, dat wil alleen via een kabel.

• Daffie
Ultra schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:54:
[...]

Dat is wat anders dan "Enable PME".
Ik heb in het register gekeken, en daar staat bij m'n NIC EnablePME op 1, dus ja, denk ik.
Yarno schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:43:
Heb je een lampje op je Wifi adapter/kaart?
Brandt die wanneer de pc uit staat? Als die uit is, hoe kan hij een WOL pakket dan ontvangen?
Vooralsnog brand het lampje inderdaad niet als m'n PC uit staat! Lijkt me inderdaad wel zo handig als deze wel aan staat, maar hoe zorg ik daar voor. Ik heb geloof ik alles in de bios en in m'n NIC goed staan maar toch doet'ie het niet :S

Verwijderd

bartbh schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:27:
WOL via WiFi zal sowieso niet werken, dat wil alleen via een kabel.
Dit is onzin, als de pc met kabel aangesloten zit en het apparaat dat het WOL pakket stuurt mobiel is, werkt het ook.

• bartbh
  • Niet online
Ja dat zeg ik, alleen via een bekabelde verbinding. Dat dan een andere apparaat via wifi het pakketje verstuurd doet natuurlijk niet terzake.

@Daffie, kun je voor je moederbord geen handleiding vinden? Vaak moet je volgens mij bij de instellingen van de netwerkkaart (dus niet bij power options) ook nog aangeven dat WOL geactiveerd moet worden.

[ Voor 6% gewijzigd door bartbh op 02-04-2012 17:31 ]

• col-dejong
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
(jarig!)
@bartbh
Nooit gehoord van WoWLAN?

• bartbh
  • Niet online
Dat werkt alleen als de computer standby staat, niet als de computer volledig uit staat.

Ik denk dat je in je EFI/BIOS moet zoeken naar nog een extra optie. Wat staat er bij "integrated hardware"?

Overigens, wat is het nut van een thuisservertje als je alsnog de bestanden op je desktop hebt staan? ;)

• Daffie
Ik heb van alles rondgezocht en geprobeerd maar ik denk dat ik uiteindelijk de oplossing heb gevonden...
Mijn link speed stond geforced op 1Gbit/sec, en toen ik deze op auto negotiate zette bleef het lampje wel branden als mijn PC uit staat. En zodoende werkt het nu ook!
bartbh schreef op maandag 02 april 2012 @ 18:59:
...

Overigens, wat is het nut van een thuisservertje als je alsnog de bestanden op je desktop hebt staan? ;)
Ik wist dat vroeg of laat iemand die vraag zou stellen :P. Ik maak op m'n desktop nogal eens wat documentjes e.d., en die wil ik nog wel eens vergeten om op de server te zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door Daffie op 02-04-2012 22:08 ]

Pagina: 1