Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computer loop vast bij spelen van games

Pagina: 1
Acties:

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
*update: zojuist windows xp geinstalleerd op een andere hdd en spellen spelen werkt perfect. 2 uur lang games gespeeld zonder vastlopen of problemen. Toch een driver probleem?

Beste tweakers

Een tijd terug heb ik een leuk systeempje gekocht met een kapot moederbord. Ondertussen is die vervangen en loopt het systeem als een trein. Daarna ook nog 3 verschillende videokaarten geprobeerd, maar ik loop telkens tegen problemen aan. Nu ben ik ook niet de meest doorgewinterde tweaker, maar zelfs ik kan ik een google functie gebruiken en toepassen ;)

specs:

Behuizing:
-Silverstone SG05

In de behuizing is standaard een 300watt voeding aanwezig.

Moederbord:

-Zotac H55ITX-A-E

voorheen zat onderstaande mobo erin, maar deze is vanwege defect vervangen door azarty
-Gigabyte GA-H55N-USB3

Geheugen:
-2x2GB (4GB totaal) Team Elite DDR3 1333MHz

Hardeschijf:
-128 GB crucial m4 SSD

Processor:
-Intel Core i3 540

GPU:
momenteel een ati 5670 512M

Het probleem:

Wanneer ik een spel probeer (bijvoorbeeld crysis of world of tanks) Loopt het spel helemaal soepel en zonder problemen. Na een paar minuten draait heel het systeem vast en kan ik niks anders dan opnieuw opstarten. Dit gebeurde met de nieuwste drivers van de 5670 en dus besloot ik om de originele drivers erop te zetten. Met succes wan nu kwamen de crashes "maar" om het half uur voor bij world of tanks. Crysis kon ik een uur lang spelen zonder problemen.
Omdat ik alle crashes weg wil hebben, heb ik weer de nieuwste drivers geïnstalleerd en de oude problemen kwamen weer terug. Hup weer terug naar de originele drivers en nu lopen de spellen na een paar minuten vast.

De temperaturen zijn stabiel: De processor met stock cooler wordt niet warmer dan 70 graden en de graka iets van 50 graden. systeemtemperaturen zijn ook laag. gemeten met speedfan, coretemp en msi afterburner

grr.... frustraties!

wat ik al heb geprobeerd:
- verschillende drivers voor zowel moederbord als graka
- voeding door gemeten (in orde)
- andere voeding 500 watt ocz
- andere HDD
- ander werkgeheugen
- nieuwe windows installatie
- spellen opnieuw geinstalleerd
- core clock, memory clock en voltage veranderd
- andere videokaarten geprobeerd gtx 460 en ati 6850

Waarschijnlijk heb ik nog meer geprobeerd, maar dit kan ik me momenteel herinneren :P

Het enige wat ik niet getest heb is het moederbord, maar deze is net nieuw.

Tijdens het typen van dit bericht liep het systeem ook vast toen ik de tekst wilde opslaan als word bestand.

Alle hulp is welkom. Het is echt om wanhopig van te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door oosterhofjf op 03-04-2012 11:45 ]

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Lijkt mij een probleem met je voeding zo op het eerste gezicht. Probeer eens een andere, met een hoger vermogen te lenen van iemand.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• oosterhofjf
heb ik al geprobeerd :) staat erbij

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Vervelend om te zeggen maar het enige wat nog orgineel is en dus schijnbaar niet getest in dan toch het MB :)
Je hebt de rest al een keer vervangen, dus er blijft maar een kandidaat over. kan ook aan de drivers voor het moederbord liggen natuurlijk...

[ Voor 6% gewijzigd door bonus op 02-04-2012 11:56 ]

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Bios update voor je nieuwe moederbord geprobeerd?

• Dnomaid
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-11 11:47
Probeer eens wat benchmarks (Furmark en Prime95) te draaien, en memtest. Kijk eens of die een paar uur stabiel kunnen draaien om te beginnen.

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 10:00

JaltaH

meh

bonus schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:54:
Vervelend om te zeggen maar het enige wat nog orgineel is en dus schijnbaar niet getest in dan toch het MB :)
Je hebt de rest al een keer vervangen, dus er blijft maar een kandidaat over. kan ook aan de drivers voor het moederbord liggen natuurlijk...
...en de cpu, of is die ook vervangen?

Careful. We don't want to learn from this.

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-10 23:09

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

JaltaH schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:57:
[...]

...en de cpu, of is die ook vervangen?
Oja die is er ook nog 8)7 Dan rekende ik dan gemaks halve als een...

[ Voor 11% gewijzigd door bonus op 02-04-2012 11:59 ]

Atari 4 ff'r 😊

• oosterhofjf
Cpu is niet vervangen, maar deze is wel getest bij azerty. Zal zo dadelijk furmark draaien en de bevindingen posten.

Moederbord heeft ook een bios update gekregen.

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 20:04
oosterhofjf schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:45:
Het enige wat ik niet getest heb is het moederbord, maar deze is net nieuw.
Dat wil niet zeggen dat hij niet kapot kan zijn. Een nieuw moederbord kan ook vanuit de doos iets mankeren.
Aangezien je voor de rest alles geprobeerd hebt moet dat het bijna wel zijn.

Mijn mogelijk bedachte oorzaken zijn namelijk:
  1. Temperaturen
  2. Geheugen
  3. Voeding
  4. HDD
  5. Videokaart
  6. Moederbord
Misschien kan het uiteindelijk ook een combinatie van gebruikte componenten zijn die niet met elkaar overweg kunnen (denk aan Moederbord + Geheugen). Maar ook dit heb je eigenlijk al uitgesloten door bijna alles te hebben vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Saeverix op 02-04-2012 12:02 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
Ik wilde het net ook zeggen, maar iemand was me voor. Probeer inderdaad een Memtest of een andere benchmark te draaien, kijken of dat stabiel draait. Wat ik wel moet zeggen is dat ik 70 graden aan de hoge kant vind voor die CPU. Ik heb even de eerste de beste review van die CPU gepakt en daar hebben ze het over 53 graden onder load met de stock koeler. Het kan dus zijn dat je koeler niet goed zit, koelpasta niet goed verdeeld is of wat dan ook. Het maximum van die CPU is schijnbaar 72.6, dus je komt aardig in de buurt.
Kijk daarbij voor de gein ook eens naar de voltages op de verschillende lijnen/components, misschien dat je CPU/RAM niet genoeg voltage krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door Moi_in_actie op 02-04-2012 12:00 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• oosterhofjf
Moi_in_actie schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:59:
Ik wilde het net ook zeggen, maar iemand was me voor. Probeer inderdaad een Memtest of een andere benchmark te draaien, kijken of dat stabiel draait. Wat ik wel moet zeggen is dat ik 70 graden aan de hoge kant vind voor die CPU. Ik heb even de eerste de beste review van die CPU gepakt en daar hebben ze het over 53 graden onder load met de stock koeler. Het kan dus zijn dat je koeler niet goed zit, koelpasta niet goed verdeeld is of wat dan ook. Het maximum van die CPU is schijnbaar 72.6, dus je komt aardig in de buurt.
Kijk daarbij voor de gein ook eens naar de voltages op de verschillende lijnen/components, misschien dat je CPU/RAM niet genoeg voltage krijgt.
Hoe kan je dat het beste kijken?

Verwijderd

Ik denk toch ook echt dat het toch je temperatuur is. Hierboven is reeds opgezocht dat de max temp van je cpu zo tussen de 72 en 73 graden is. Daar zit je praktisch al aan.

Ik zou echt eens even kijken naar de airflow in je kast, en of de cpu koeler goed bevestigd is, evt. koelpasta opnieuw aanbrengen.

Ben laatst ook even bezig geweest met m'n eigen machine (omdat ik 'm wat stiller wilde hebben) en ging met idle temps vrij makkelijk van 55 graden naar 33 graden.

Zaken die ik gedaan heb:
- Stock cpu koeler vervangen
- Stille case fans gekocht, en al m'n case fans vervangen hiermee
- Een extra case fan als air intake toegevoegd.

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:39
n.v.m.

[ Voor 72% gewijzigd door ToWi1989 op 02-04-2012 12:12 ]

• ItWasntMe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-04-2024
Wat je ook nog zou kunnen proberen is het kijken naar het geheugen, die in een andere bank te doen ect.

Ik zie dat je het al hebt geprobeerd met ander werkgeheugen, maar ook al geprobeerd het in een ander slot te doen of valt dat onder ander werkgeheugen?

Dit had ik ook met mijn systeem en was verholpen door middel van de bovenstaande oplossing. :)

• oosterhofjf
furmark draait al bijna 20 minuten nu temp zit op 57 graden. computer uitgevallen na 25 minuten bij bezoeken van marktplaats.nl

Goed punt dat de processor te warm wordt. Ik Dacht dat deze pas bij 100 graden in de problemen zou komen. Kijken of ik toevallig een andere processor koeler op de kop kan tikken en dan kijken of het beter wordt.

werkgeheugen heb ik al eens geprobeerd, maar helaas zonder succes

edit: Zat te denken aan: pricewatch: Corsair Hydro Series H60

Of kunnen jullie mij iets anders/stillers/beters adviseren in deze kleine case

[ Voor 29% gewijzigd door oosterhofjf op 02-04-2012 12:26 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:32
oosterhofjf schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:04:
[...]
Hoe kan je dat het beste kijken?
Ik neem aan dat je de voltages bedoelt? Met CPU-Z kom je denk ik al een heel eind. Met Speedfan kan je dacht ik ook voltages uitzetten tegen de tijd op een grafiek.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• oosterhofjf
Heb ik een programma gevonden waar ik heel veel mee kan aflezen over voltages enzo, maar wordt er nog niet echt wijzer van :P Programma heet OCCT die brandt mijn cpu meteen naar 87.5 graden en dat is zijn max bereikt en stopt de test.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/n5na03.png

Zal de processor vanavond eens repasten in het bijzijn van de lokale computerboer. Dan weet ik zeker dat ik geen fouten maak ;) of ik wacht op een nieuwe processor koeler, die wilde ik in de toekomst toch vervangen.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 11:46
Volgens mij ben je de core temps aan het uitlezen met de monitoring programma's die je gebruikt. Intel geeft op zijn site alleen een Tcase aan van 72.6 graden celsius voor die processor. Het verschil tussen deze beide is ~5 graden gemiddeld dus als je core temp 70 graden celsius is is je Tcase ongeveer 65 graden celsius. Het theoretisch maximum ligt dus op 77,6 graden als je de coretemps gaat lezen.

Als je systeem vast loopt 'freezed' alles dan?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

• oosterhofjf
Ja, als het systeem vastloopt is het een grote freeze. Niks reageert meer. Enige wat ik kan doen is de power knop op de reset knop

zojuist windows xp geinstalleerd op een andere hdd en spellen spelen werkt perfect. 2 uur lang games gespeeld zonder vastlopen of problemen. Toch een driver probleem met windows 7?

Vandaag een scythe shuriken erin gezet en systeem draait nu 25-26 graden bij internet gebruik, rond de 50 bij games (tot deze uitvalt) en 65 graden bij de OCCT test. pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

Helaas blijven de spellen nog steeds vastlopen. Een vriend van me had het erover dat mijn voeding waarschijnlijk niet genoeg ampere kan leveren en daarom uitvalt. Ondanks ik al eerder een andere voeding heb getest, ga ik dit binnenkort weer testen met een andere voeding.

[ Voor 74% gewijzigd door oosterhofjf op 03-04-2012 20:03 ]

Pagina: 1