Virtualbox scalability

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Sinds enige tijd ben ik de trotse entrepeneur en met dit komen ook problemen die ik voorheen niet had.

Een hiervan is dat ik recentelijk collega's heb aangenomen en me moet buigen over een geschikte structuur. Nu ben ik dus betrekkelijk klein (5 collega's op dit moment) en niet in de gelegenheid om voltijd een ICTer in dienst te nemen. Komt nog eens bij om het makkelijk te maken ik me niet bevind in Nederland dus communicatie is ook niet altijd even makkelijk met de locals.

Mijn oude werkgever had een groot netwerk (1700 man landelijk) en werkte we op een Citrix omgeving met thin clients van HP. Ideaal voor je kantoor maar een complexe oplossing + ook niet het goedkoopste.

Nu ben ik in mijn directe omgeving het volgende bedrijf tegengekomen; http://www.sundenc.com/
Ze verkopen thin-clients die extreem weinig energie verbruiken. Het meest aantrekkelijke in deze oplossing is dat een van hun clienten kan connecten op een virtualbox. Ideaal voor mijn doen omdat ik dit al in de prive-sfeer deed in geval m'n partner weer eens haar installatie omzeep hielp.

Nu vraag ik me echter af is dit een geschikte oplossing voor op termijn. Met 5 man (op dit moment 5 laptops) met op het netwerk een Synology kunnen we goed werken. Maar zou een dergelijke client solution niet practischer zijn? Qua installatie is het niet al te moeilijk en beheer is ideaal. Het uitrollen van een nieuwe collega zou zo gedaan kunnen zijn. De aantrekkelijk in de eenvoud en lage energie verbruik trekt me namelijk erg aan. Of mis ik hier iets essentieels? En nog belangrijker op termijn stel ik groei naar 40 man schaalt een Virtualbox zich op met de nodige hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zelf je handen vies wilt / kunt maken denk ik dat de combo Ovirt + SPICE + QEMU beter schaalbaar is dan Virtualbox. Deze combo is feitelijk wat RHEV is (RedHat Enterprise Virtualization):

YouTube: Red Hat Enterprise Virtualization for Desktops

In een nutshell kan je met Ovirt qemu machines aanmaken welke gebruikt kunnen worden vanaf Thin clients of ieder ander platform waar een SPICE client voor is (er is zelfs een Android client dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Persoonlijk zou ik voor een kleine schaal als de jouwe voor een andere optie gaan - laptops en zelf backuppen.
Deel je HDD's in in 2 partities: System en Data. My Documents en andere zut redirect je naar de tweede partitie (D:\). Dan heb je alle documenten (dus datgene wat echt belangrijk is) sowieso apart staan. Indien gewenst maak je een snelkoppeling op je desktop die de boel naar een USB stick kopieert. Vertel je collega dat ze dat regelmatig moet doen en klaar is ze.

Je zou ook met een standaard image voor een laptop kunnen gaan werken, maar gezien het feit dat je niet zo snel groeit is dat denk ik al overkill; dan moet je namelijk structureel de zelfde hardware hebben en dat heb je 90% kans niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om te beoordelen of het een geschikte oplossing is zullen we wel eerst moeten weten wat de eisen en wensen zijn? Wat doen jullie met die computers? En waar ga je VirtualBox op draaien? bij thin-clients heb je ook een server nodig.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Bedankt voor de reacties.

Op dit moment zijn het dus 5 laptops en met merendeel werkt enkel met Office. In het algemeen gebruiken we geen zware programma's verder.

Qua backup regel ik dit nu via de Synologie mede dankzij de nieuwste release gaat dit eigenlijk al goed. Maar ik zit meer met de gedachte op termijn.

Een laptop beetje fatsoenlijke kost me snel een euro of 600 tot 1000 terwijl me een thin client van Sunde me 100 euro kost + nog een goed scherm zit je op 250 euro. Belangrijker is met name het verbruik (5 watt) tov een laptop.

Zodoende dat ik dan ook nu zit te denken om simpelweg te switchen na 5 thin clients die weinig energie verbruiken samen met 1 fatsoenlijke server. Mijn grootste probleem is enkel stel zoals ik al aangaf hoe gaat dit op termijn functioneren.
De site van Sunde geeft me namelijk het volgende: http://www.sundenc.com/support/technical.html

Hier zou ik volgens hun 40 man maximaal op 1 3Ghz quadcore kunnen laten werken onder VirtualBox (met 8GB ram en een 10.000 RPM hdd) maar is zoiets realistisch?
En daarnaast hoeveel data zou ik in een dergelijke situatie hebben? Moet ik dan denken aan 40x10Gb (image size) + hetzelfde aan backup aan 800 Gb aan data?
En niet te vergeten nu doe ik het zelf maar ik denk dat wanneer ik een man of 15 heb rondlopen een ICTer voltijd in de hand te nemen. Is een dergelijke oplossing hapbaar die ik verzin? Of is dit voor menig systeembeheerder een verschrikking en zal ik op termijn misschien weer moeten switchen?

Ik draai op dit moment overigens prive Ubuntu dus indien dit een goede oplossing is denk ik eraan om een 5 tal van deze Sunde Diana's te kopen samen met een T620 van Dell (bv) voorzien van 4x1TB en een 3Ghz Quadcore/8GB RAM.

[ Voor 7% gewijzigd door n4m3l355 op 03-04-2012 05:54 ]