FCP resources in MBP 17"

Pagina: 1
Acties:

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
Voor mijn nog te kopen MBP wil ik weten hoe ik deze het beste kan samenstellen. Ik ga hem veel gebruiken, van alledaagse surfdingen tot urenlang monteren in Final Cut Pro 7 en later Final Cut Pro X. De Adobe suite zal de revue passeren maar daar ligt mijn focus minder. Mijn videos zijn vaak 720p en een enkele keer 1080p.

1. Heeft 16GB ram zin of is 8GB voldoende?
2. Er komt sowieso een m4 512gb SSD in. Heeft (middels optibay) een tweede m4 en deze in RAID-0 zetten zin? Of is dan de cpu de bottleneck?
3. 250 euro extra voor een 2.5Ghz cpu ipv de 2.4ghz. Zinvol?

Dit alles betreft de 17" late 2011.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-01 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het ligt er aan wat voor soort videobestanden je gaat bewerken. Ik heb zelf de 15" 2.2 Ghz i7 Sandy Bridge van vorig jaar.

1. Bij mij draaide 4 GB met Final Cut Pro niet lekker, maar met 8 GB gaat goed. Je kan het altijd even proberen en later upgraden als het niet lekker draait. Meteen bestellen via Apple is toch veel duurder.

2. Ligt er vooral aan wat voor soort video je gaat bewerken. Ik werkte eerste ook met Final Cut Pro 7 en moest daar mijn video (MPEG4 1080p60) voor omzetten naar ProRes om fatsoenlijk te kunnen editen. Omdat het veel meer schijfruimte inneemt moeten je schijven ook veel sneller zijn om het goed te kunnen bewerken. Maar met Final Cut Pro X kan ik gewoon MP4 native bewerken waardoor de snelheid van de opslag veel minder belangrijk is. Probeer het dus eerst met de basis, en als het niet genoeg is kun je altijd nog upgraden.

3. Final Cut pro 7 maakt nauwelijks gebruik van de mogelijkheden van de nieuwe processors, maar in Final Cut Pro X worden ze wel optimaal gebruikt, maar je zit nog steeds soms te wachten op dingen die moeten worden geanalyseerd of aan het renderen zijn. Omdat je de processor later niet meer kan upgraden zou ik dit wel doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Muldert
Thanks!

En is er iemand met verstand van Motion die goed weet welke resources (RAM, CPU, HDD of GPU) voornamelijk de bottleneck van Motion zijn?

Verwijderd

Als je SSDs gaat plaatsen in de optibay, let op dat dit soms performance problemen kan geven als het een SATA III 6 gbps SSD betreft.

https://discussions.apple.../3722955?start=0&tstart=0

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-01 01:33
Muldert schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:24:
Thanks!

En is er iemand met verstand van Motion die goed weet welke resources (RAM, CPU, HDD of GPU) voornamelijk de bottleneck van Motion zijn?
Bij mijn MBP 15" late 2011 met 4GB werkte motion niet lekker, na de upgrade naar 8GB beter maar nog steeds icm FCP X niet helemaal lekker. SSD is sowieso heel fijn om mee te werken alleen is dit geen bottleneck in FCP X naar mijn ervaring. Sowieso de GPU in de 17" is goed genoeg!

Ik werk zelf dagelijks met FCP X, AVID en de adobe collectie (photoshop en after effects vooral)

[ Voor 8% gewijzigd door Lucky0wn op 02-04-2012 20:19 ]

• Muldert
Lucky0wn schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:10:
[...]

Bij mijn MBP 15" late 2011 met 4GB werkte motion niet lekker, na de upgrade naar 8GB beter maar nog steeds icm FCP X niet helemaal lekker. SSD is sowieso heel fijn om mee te werken alleen is dit geen bottleneck in FCP X naar mijn ervaring. Sowieso de GPU in de 17" is goed genoeg!

Ik werk zelf dagelijks met FCP X, AVID en de adobe collectie (photoshop en after effects vooral)
Bedankt! Nuttig om te weten. Jammer dat er nergens echt aangegeven staat wat de bottleneck is. Ik ben er inmiddels, door trial-and-error, al achter dat in de oude studio (FCP 7 etc) de bottleneck de engine is. Die is helemaal niet zoveel sneller met 16+ RAM of 400+ MBPS write and read. Maar dit is slechts mijn gevoel.

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Muldert schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:33:
surfdingen tot urenlang monteren in Final Cut Pro 7 en later Final Cut Pro X. De Adobe suite
Ik zou er een groot scherm bij kopen.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-01 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Muldert schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:23:
[...]

Bedankt! Nuttig om te weten. Jammer dat er nergens echt aangegeven staat wat de bottleneck is. Ik ben er inmiddels, door trial-and-error, al achter dat in de oude studio (FCP 7 etc) de bottleneck de engine is. Die is helemaal niet zoveel sneller met 16+ RAM of 400+ MBPS write and read. Maar dit is slechts mijn gevoel.
Inderdaad, nieuwe hardware maakt FCP 7 nauwelijks sneller. In FCP X worden meerdere processorkernen veel effcienter gebruikt en gebeuren veel taken ook nog eens op de achtegrond waardoor je er niet op hoeft te wachten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Muldert
Johnny schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:04:
[...]

Inderdaad, nieuwe hardware maakt FCP 7 nauwelijks sneller. In FCP X worden meerdere processorkernen veel effcienter gebruikt en gebeuren veel taken ook nog eens op de achtegrond waardoor je er niet op hoeft te wachten.
Helaas heb ik die vrijheid niet, ik zit vast aan FCP7 voorlopig.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Ik heb laatst 16 GB in mijn MBP 15" gezet, dat is iets wat ik je wel kan aanraden. Prijzen zijn vrij laag, rond de 100 euro als je het zelf besteld. Is wel de moeite waard.

• Muldert
Ja ik ga ook voor 16GB, dat is nu al zeker.
Nu ben ik aan het twijfelen over de grootte van mijn SSD, omdat ik voor opslag al een NAS heb.

Dus ik twijfel tussen 128 of 265, 512 vind ik net iets te duur.
Pagina: 1