UTP kabel maken van lange VGA kabel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37
Beste tweakers,

Heb nu een lange VGA kabel achter de plint + USB zodat mijn PC in een videomeubel staat en de monitor + toetsenbord/muis in andere hoek. Scheelt ruimte + lawaai. Toch denk ik erover om alsnog een PC onder de monitor te plaatsen, alleen heb ik dus op de plek waar de monitor staat geen UTP aansluiting. Ben erg aan mijn gigabit snelheden gewend en heb dus geen trek in UTP over stroomnet of wireless zaken.

Nu zat ik te denken, kan ik de VGA kabel niet gebruiken om een netwerkkabel te creeeren? Omgekeerd (VGA kabel maken van UTP) vind je veel hits, maar is UTP maken van VGA in principe mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Euh nee, er gaat een heel ander signaal overheen. De aderparen bij UTP zijn op een bepaalde manier getwist. VGA is volgens mij niet getwist, en zelfs al was het wel zo vast niet op de goede manier.

Plinten openslopen is de enige manier :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:12

Onbekend

...

In theorie is het mogelijk, maar als je zoveel waarde hecht aan een gigabitverbinding moet je ook een kabel gebruiken die speciaal daarvoor geschikt is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:37
strandbal schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:50:
Euh nee, er gaat een heel ander signaal overheen. De aderparen bij UTP zijn op een bepaalde manier getwist. VGA is volgens mij niet getwist, en zelfs al was het wel zo vast niet op de goede manier.

Plinten openslopen is de enige manier :)
Maar als er zo'n ander signaal doorheen gaat, waarom wil het andersom dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dat wil ook niet een twee drie, daar zit elektronica tussen die het signaal geschikt maakt voor transport over UTP kabels. Dat ga je niet redden met een simpel verloopje.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-10 12:13
Goeie oude 10megabit coax gaat prima over VGA kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NjitsSs schreef op zondag 01 april 2012 @ 17:32:
Goeie oude 10megabit coax gaat prima over VGA kabel...
Mja, maar 10Mbit is dan ook een stukje minder foutgevoellig als Gbit :P

Ontopic: Is het niet handiger om een kabel te trekken, met Wlan te gaan werken of desnoods met powerline?
Die VGA kabel is echt niet geschikt voor wat jij wilt. UTP kabel is niet voor niets twisted, dat heeft ook met de electrische eigenschappen van de kabel zelf te maken, alsook met bijvoorbeeld de golflengte van het ethernetsignaal dat je er overheen stuurt. Gebruik je voor ethernet een ander type kabel, dan kun je problemen met de golflengtes t.o.v. de uitdoving in je koperdraad. gaat nog dieper en is een lang technisch / natuurkundig verhaal, maar geloof me als ik ze dat die kabel daar niet voor geschikt is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Coax zou in principe best Gbit aan moeten kunnen. De elektrische eigenschappen van coax zijn een stuk beter dan TP. De impedantie is echter anders waardoor de hardware in je netwerkkaart er niet goed mee om kan gaan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie jij idd maar eens een stuk PC hardware te vinden dat Gbit over coax ondersteunt (behalve een kabelmodem dan :P )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-10 10:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Eerste hit bij google:
http://www.suttleonline.c...na-coax-gige-adapter.html :P

Maar eens, utp trekken is de betrouwbaarste oplossing, zeker als je gigabit wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
HCNA PHY Rate up to 256Mbps
Dat ding doet helemaal geen gigabit over coax :P

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-09 09:24
The Eagle schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:25:
Zie jij idd maar eens een stuk PC hardware te vinden dat Gbit over coax ondersteunt (behalve een kabelmodem dan :P )
komt eraan Ethernet over coax de grote kabelaars gaan dit ook doen.
heet MoCa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:34

job

Moca apparatuur voor thuisgebruik kan je vrij eenvoudig uit de VS halen. Netgear en motorola verkopen daar aardig wat sets van. Maar op gigabit snelheden zit het volgens mij nog niet.

edit: Om weer on topic te gaan.
Ik vrees dat je het beste op utp kan overgaan. Ja dat is hoop gedoe (plint loshalen en weer terugplaatsen), maar dan ben je de komende tijd (mits je cat6 koopt) klaar voor gigabit en als de netwerkchips betaalbaar worden 10gigabit.

[ Voor 62% gewijzigd door job op 03-04-2012 15:52 ]

Pagina: 1