Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-11 17:58
Ik heb een vraagje wat ik niet erg duidelijk kan vinden:

Ik heb een bedrijfje, met dermate lage inkomsten dat het sowieso onder de kleine ondernemersregeling valt voor de btw-aangifte. Ook is het zo dat de inkomsten vrij onregelmatig zijn en er soms kwartalen zijn waarin niets tot weinig aan inkomsten is. De aangifte moet per kwartaal gebeuren.

Stel dat ik nu een uitgave zoals een laptop wil doen op de zaak, en ik doe dit in een kwartaal waarin ik niets verdien. Kan ik dan de totale btw teruggestort krijgen? Of is dit niet mogelijk als gevolg van de kleine ondernemersregeling? Ik kan niet precies vinden hoe dit zit..

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

BTW teruggestort? Als jij een laptop koopt van 1000, en je hebt dat jaar inkomen voor 2000, dan wordt het BTW bedrag dat je afdraagt dus 19% van 2000 - 1000 = 190 euro.

Vergeet dus kwartalen, dat wordt aan het einde van het jaar allemaal verrekend.

Kleine ondernemersregeling is niets anders dan extra, als het ware fictief afgedragen BTW wat je van je inkomsten mag aftrekken. Hierdoor valt de door jou af te dragen BTW dus lager uit. In het voorbeeld zou je dus in principe 190 euro moeten storten naar de fiscus, maar dankzij de kleine ondernemersregeling hoef je dat niet.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ja ik heb precies hetzelfde en krijg btw terug als ik een kwartaal meer uitgaven dan inkomsten heb.
Als ik meer inkomsten heb, dan maak ik gebruik van de kleine ondernemers regeling en hoef ik niets te betalen.

In Q4 2011 kreeg ik maar liefst 4 euro terug.
Na de electronische aangifte kreeg ik een bevestiging per brief dat ik 4 euro terug zou krijgen.
daarna een brief dat er 4 euro gestort zou worden op rekening nr xxxxxxxx.
en daarna een brief dat er 4 euro overgemaakt was op mijn rekening..

Volgende keer rond ik het af op 0 euro :+

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Het eerste kwartaal dat mijn bedrijf stond ingeschreven had ik ook nog geen omzet. Omdat ik wel wat inkoop had, kwam het BTW-saldo negatief uit. Kreeg ik inderdaad teruggestort.

Wat betreft KOR: in kwartalen dat je omzet hebt, kun je KOR gebruiken. Het kan echter zo zijn dat je de terug ontvangen BTW wel weer moet betalen. KOR kan (over een heel belastingjaar) zorgen dat de BTW naar 0 gaat, maar niet onder 0.

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:11

Markie

Voorheen BBE

De BTW krijg je vergoed, in het geval van meer uitgegeven btw dan ingekomen btw. Dit gaat ook per kwartaal op.
Aan het eind van het jaar maak je de totale (KOR)-balans op.

Volgens mij is het trouwens ook mogelijk om een verzoek in te dienen om per jaar je omzetbelasting in te dienen, dat scheelt elk kwartaal gereken (of een uiteindelijk negatieve verrekening). Dit kun je natuurlijk het beste nagaan via de Belastingdienst.

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

• Bio
Gaat dat dan automatisch? Want aan het eind van het jaar hoef ik nooit een speciale aangifte te doen. Alleen maar elk kwartaal...

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59
Nee je kan daarvoor kiezen. Je hebt de mogelijkheid tot maand-, kwartaal en jaaraangiftes.
Meestal is dit per kwartaal, maar er zijn uitzonderingen. Als je per kwartaal meer dan 15.000 euro betaalt, doe je vaak per maand aangifte. Als je minder dan 1.883 euro btw per jaar betaalt (kleineondernemersregeling), kun je een verzoek indienen om eens per jaar aangifte te doen bron
Dus als je nu per kwartaal aangifte doet hoef je niet aan het eind van het jaar nog een keer over het hele jaar aangifte te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door TheJason op 01-04-2012 15:08 ]

• Bio
En wat nu als ik het hele jaar zo weinig verdien dat de inkomsten lager zijn dan de uitgaven? Krijg je dan ondanks de kleine ondernemersregeling wel btw terug?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Markie schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:37:
Volgens mij is het trouwens ook mogelijk om een verzoek in te dienen om per jaar je omzetbelasting in te dienen, dat scheelt elk kwartaal gereken (of een uiteindelijk negatieve verrekening). Dit kun je natuurlijk het beste nagaan via de Belastingdienst.
Ja, is gewoon mogelijk. Ik doe ook per jaar aangifte ipv per kwartaal. Ik probeer ook elk jaar onder de BTW grens en de IB-groep grens te blijven. Ik investeer daar dan ook naar.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Jo-hannes schreef op maandag 02 april 2012 @ 10:13:
En wat nu als ik het hele jaar zo weinig verdien dat de inkomsten lager zijn dan de uitgaven? Krijg je dan ondanks de kleine ondernemersregeling wel btw terug?
Ja.

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-11 11:07
Dus feitelijk kun je winst maken door veel te kopen, en weinig winst te maken uit je onderneming??

Stel:
Piet koopt een laptop voor E 1000,- + E 190,- BTW. Hij krijgt E 190,- btw terug van de belastingdienst.

Piet draait in een jaar 500 euro omzet, en moet dus 500*1.19 = 95 euro betalen aan de belastingdienst. Dit vergoed hij middels de Kleine Ondernemers Regeling.

Winst is dus 190 euro?

Homey — Critics are those without skills to create.

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-11 14:13
Nee.

Omzet 10k -> 1900 te betalen
Voorheffing -> 1000
Per saldo -> 900 te betalen -> bij een eenmanszaak valt dit dus onder de KOR.
Hier onder vul je dan in een rubriek (vermindering kleine ondernemer regeling 900).

In Jo-Hannes zijn casus:

Q1: omzet 5k -> 900 te betalen
Q2: Omzet 2,5k -> 450 te betalen
Q3: Omzet 2,5k -> 450 te betalen
Bij deze kwartalen kun je de voorlopige vermindering van de KOR toepassen zodat je een klein deel maar hoeft te betalen.
Q4: Voorheffing 1000 -> aangezien je per saldo dus 900 moet betalen. krijg je deze 1000 niet terug. Je saldeert dit met de KOR. zodat je per saldo, over het hele jaar € 0,- hoeft te betalen en niet € 900,-.

Helaas hoef je dus niet Q1 t/m Q3 niet te betalen en krijg je Q4 terug.

WeejeWel:
Als je per saldo geld terug krijgt, omdat je minder hoeft te betalen dan je belastbare omzet:
Omzet 10k -> 1900 te betalen
Inkopen (investering oid) 2000 te vorderen
dan krijg je dus 100 terug. En hoef je de KOR niet toe te passen (deze loopt ook van € 0 tot 1884 oid).

Succes mocht 't nog niet duidelijk zijn uit de vorige reacties.
Pagina: 1