Systeem audio streamen naar NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb de volgende setup:
MacBook Air mid 2011
NAS met FreeNAS 8.0.2 op een ASUS E35M1I

Nou neem ik mijn laptopje vaak mee naar school en dergelijke. Dit betekent dat ik elke keer als ik wegga en thuis kom ik met drie kabeltjes zit die ik in mijn MBA mag steken (MagSafe, 3.5 jack en minidisplay). Omdat mijn NAS altijd aan staat en ook een mini jack aansluiting heeft, moet dit in mijn ogen slimmer kunnen. Daarom wil ik om te beginnen mijn systeem audio van mijn MacBook naar mijn NAS streamen en vervolgens vanaf daar naar mijn stereo laten gaan (alleen als ik op mijn thuisnetwerk zit natuurlijk).

Hier zal vast wel een toepassing voor zijn. Echter zit ik met het volgende. Mijn muziek en video komt van mijn NAS af over wifi naar mijn MBA. Ik speel alle muziek af in iTunes. In de situatie dat ik muziek afspeel komt die muziek dus eerst over wifi naar mijn laptop toe en zou dan met mijn idee weer over de zelfde verbinding teruggestuurd worden naar waar het vandaan komt, mijn NAS dus. Mijn ideale opstelling zou dus zijn dat alle systeem audio over wifi naar mijn NAS gestreamd wordt en iTunes mijn NAS bedient wat betreft muziek. Video komt later wel, kabeltje voor kabeltje wegwerken.

Met klem benadruk ik dat ik niet zit te wachten op iets als een Apple TV. Ik ben een arme student die het liever doet met de hardware die al aanwezig is. Wat voor mogelijkheden heb ik dan en wat bestaat er al op dit gebied?

Later wil ik ook mijn mini display kabeltje wegwerken. Momenteel heb ik twee full hd schermen, één TV en één als uitbreiding van mijn laptop scherm voor als ik zit te werken. Nu wissel ik elke keer de kabeltjes als ik van een ander scherm gebruik wil maken. Echter weet ik nog niet hoe dit zal gaan met full hd video output van mijn laptop naar mijn NAS streamen, laat staan dat ik niet weet hoe goed het ASUS bordje met full hd video om zal gaan. Vandaar dat ik dit later aan wil pakken.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën en ervaringen.

Edit: een delay zoals bij Airplay en Airfoil zit ik niet op te wachten, zeker niet bij systeem audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Ik ben er zelf ook een tijdje naar op zoek geweest, maar bij een betere oplossing dan airfoil ben ik nog niet gekomen. punt is dat het zeker via WiFi inderdaad ff duurt. De meest ideale oplossing zou dus eigelijk zijn als je een muziekspeler installeert op je nas en met een (software) afstandsbediening die dan kan bedienen. dan is de bron al op het apparaat en heb je dus veel minder vertraging, al zal je een klein beetje altijd houden.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 09:34
Deze voldoet aan alles wat je vraagt op streaming gebied.

pricewatch: Apple Airport Express Basisstation

Ik denk niet dat je frees als Airplay apparaat kunt maken (ik ken freenas) en heb nog geen programma's voorbij zien komen hiervoor.

Wat je misschien nog het beste kunt doen is je frees ombouwen tot windows 7 dan heb je de geluidskaart drivers enz en kun je er een airplay server op installeren en ja die zijn makkelijk te vinden.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Een Airport Express is inderdaad een hele gave oplossing, een vriend van mij doet alles daarmee. Het probleem is dat er toch zeker een delay in zit van enkele seconden. In mijn ogen is dat nergens voor nodig, de muziek die ik stream vanaf mijn NAS naar mijn MacBook over AFP gaat ook direct aan. Hier is natuurlijk geen cache voor nodig.

Sowieso zie ik het niet zitten om nóg een router er bij te hangen (heb al twee routers hier draaien, één als modem/draad router + b/g wifi voor telefoon en één als wifi n router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Hij hoeft natuurlijk niet als router te dienen enkel voor het streamen maar ik denk dat je dan toch even moet gaan kijken om iets met windows 7 te proberen die heeft ten minste support voor je geluidskaart en airplay servers enz en frees is een uit gekleede versie van freebsd en ik denk dat die dat niet heeft.
Jammer maar helaas.

Ik heb even rond gekeken maar met freenas gaat het je echt niet lukken.
Hij kan zich wel voordoen als itunes server maar heeft verder geen functies.

Als je het zelfde wil in Windows 7

XAMPP - Webserver
iTunes + Thuisdeling = iTunes server
Filezilla Server - FTP Server
SMB - Zit standaard in windows. Kan Mac ook mee overweg.
Remote desktop - Overnemen van je Windows 7 pc ( even poort 3389) forwarden in je router naar het IP
Hamachi - VPN overal aan je bestanden.

Heb je verder nog services draaien op je freenas?

[ Voor 44% gewijzigd door Kavaa op 01-04-2012 14:10 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Niet vervelend bedoeld, maar mijn hele setup is gebaseerd op FreeNAS. Ondertussen is het al geen NAS meer maar meer een home server waar van alles aan hangt (print server etc). FreeNAS is nog steeds uitermate geschikt hiervoor. Bovendien met alle ports beschikbaar kun je zelf allerlei functionaliteit toevoegen. De suggestie om over te stappen op W7 zie ik daarom ook niet echt zitten, laat staan dat het nodig is. Bovendien kom ik kan in de knel met mijn ZFS pools en mag ik een hoop code waarmee ik mijn Home Automation systeem (gaat over Arduino) aanstuur gaan porten naar Windows. Dat is iets waar ik niet op zit te wachten. Bovendien, Windows/MS producten zijn echt strikt verboden in mijn huis, basisregel. Zitten we niet in het Apple forum hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Klopt maar jij vraagt om een oplossing en de oplossing is dan het snelste via deze weg.
Ik zou dan eens beginnen om geluidskaart drivers voor je Geluids kaart te vinden die je kunt draaien op FreeNas.

En dan verder knutselen ik heb het in elk geval nog nergens gezien.
Heb ook alleen maar Apple thuis ik virtualiseer veel en heb daar dan weer me windows DEV bakjes op.

Heb toch iets gevonden:

http://sourceforge.net/ap...ewtopic.php?f=101&t=11411

[ Voor 11% gewijzigd door Kavaa op 01-04-2012 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Drivers zijn geen probleem, die zijn al geïnstalleerd. Het gaat om de stream software aan beide kanten (Mac en FreeNAS dus beide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
GWTommy schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:21:
Drivers zijn geen probleem, die zijn al geïnstalleerd. Het gaat om de stream software aan beide kanten (Mac en FreeNAS dus beide).
Mac zou denk ik geen probleem zijn want dat zit natuurlijk al in itunes om muziek te streamen (Rechts overin) het Airplay icoontje aanklikken.
Dan zou je FreeNas Misschien met bovenstaande link als airplay client kunnen laten voordoen.
Maar zo diep zit ik er niet in wellicht dat je het werkend krijgt.

Maar wat je zelf al aan geeft is dat je met delay zit op een Airport... ik denk dat dit met freenas het zelfde zou zijn want hij moet toch eerst het nummer in de cache opslaan

[ Voor 14% gewijzigd door Kavaa op 01-04-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Je zou eens kunnen kijken naar shairport. Volgens mij is dat wel op freenas te installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 01-04-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
job schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:27:
Je zou eens kunnen kijken naar shairport. Volgens mij is dat wel op freenas te installeren.
Download linkjes: http://mafipulation.org/blagoblig/2011/04/08#shairport
http://hackitbuildit.co.u...airplay-shairplay-speaker

[ Voor 11% gewijzigd door Kavaa op 01-04-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Even heel wat anders.
Gebrui je je freenas ook als timemachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18

lordsnow

I know nothing

Voor het afspelen van muziek vanaf de NAS, waarom zou je het eerst naar de MBA en dan weer terug willen sturen? Is het niet simpeler om het gewoon direct af te laten spelen op de NAS, en alleen het aansturen te doen op de MBA?

Ik gebruik LMS op mijn server icm een Squeezebox. LMS kan je installeren op een FreeNas, en een fysieke Squeezebox kan je vervangen door een software oplossing (SqueezeSlave) zodat de NAS ook de speler wordt.

Wikipedia: Logitech Media Server
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30522/77/
http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=1026

Let wel, dit is alleen een oplossing voor de muziek. Je krijgt hiermee niet je systeemgeluiden via je NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
FreeNAS staat ook ingesteld als TimeMachine. Wat heeft dat er mee te maken?

@Lordsnow: dat is juist iets dat ik wil. De muziek heen en weer sturen is inderdaad overbodig. Daarom zou een oplossing waarbij ik de muziek direct afspeel op m'n NAS en het systeem geluid gestreamd wordt perfect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Ik wist niet of je dat al gedaan had. Had daar nog een handleiding voor.
Maar misschien is de oplossing van @Lordsnow wel goed.
Maar als je ook je systeem geluiden wil dan moet je denk ik naar apps voor je mac zoeken die al het geluid kunnen versturen.

Pagina: 1