RGB-strip aansturen via PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Als vrije tijd project ben ik van plan om een RGB-strip aan de onderkant en achterkant van mijn PC behuizing te plaatsen, zodat er een soort van gloed aan de onderkant en achterkant gaat ontstaan.

Nu heb ik een RGB-strip gekocht maar eigenlijk totaal nog niet aan gedacht hoe ik het ga aansturen.
In eerste instantie wou ik het gewoon via een Arduino bordje doen, maar het lijkt mij vetter om iets te maken wat via USB aangestuurd kan worden.

Zelf heb ik totaal geen skills om elektrische schema's in elkaar te zetten (het lezen en solderen etc is verder geen probleem) dus vandaar dat ik hier een topic open.

De RGB-strip heeft 4 pinnen, welke het volgende vermogen vraagt:
12VDC, 1.5A/5M

Wat ik dus eigenlijk wil is een USB kabel vanaf mijn PC naar een controller(?), welke de signalen uitleest en op de juiste pins van de RGB-strip zet. Nu had ik al even gezocht op GoT en kwam een reactie tegen waarbij aangeraden werd om gebruik te maken van een FT232, die USB om zet naar RS232.

Wat kunnen jullie mij aanraden om dit te realiseren, en valt dit überhaupt te realiseren via een USB poort of moet ik toch naar een andere oplossing zoeken?

Naar schatting komt er zo'n 2.5 meter strip op de kast, dus dit zou ongeveer 0.75A moeten gaan kosten als ik het goed begrijp. Kan dit vermogen geleverd worden door de voeding van de PC, of heb ik hier nog een aparte voedingsbron voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Gewoon een Serieel naar USB omzetter gebruiken. Dan heb je nog een controller nodig die de RGB-leds aanstuurt en die het seriele signaal ontvangt en dat kan dus prima een Arduino zijn. Een makkelijkere/goedkopere manier kan ik me niet echt bedenken.

Een FT232 is het handigst om te gebruiken, want die heeft de juiste spanning voor je Arduino.

[ Voor 10% gewijzigd door danielkraak op 01-04-2012 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
danielkraak schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:41:
Gewoon een Serieel naar USB omzetter gebruiken. Dan heb je nog een controller nodig die de RGB-leds aanstuurt en die het seriele signaal ontvangt en dat kan dus prima een Arduino zijn. Een makkelijkere/goedkopere manier kan ik me niet echt bedenken.

Een FT232 is het handigst om te gebruiken, want die heeft de juiste spanning voor je Arduino.
Het liefste zoek ik wel naar een oplossing zonder een Arduino er tussen te gaan gebruiken. Dit was het eerste wat in mij op kwam, maar het aansturen via een script lijkt mij dan iets fijner (Aanpassen van de kleuren/effecten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
PaulEm schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:43:
[...]
Het liefste zoek ik wel naar een oplossing zonder een Arduino er tussen te gaan gebruiken. Dit was het eerste wat in mij op kwam, maar het aansturen via een script lijkt mij dan iets fijner (Aanpassen van de kleuren/effecten).
Een Arduino is volgens mij niks anders dan een AVR-microcontroller. Je zult er toch echt een microcontroller tussen moeten doen. Je zou ook gewoon een losse AVR-microcontroller kunnen kopen van welke bekend is dat de Arduino libraries erop compilen. Dat kost echt maar een paar euro.

Houd er ook rekening mee dat je transistors moet gebruiken voor de kleuraansluitingen van de RGB-led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Laatst online: 10-10 11:30

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb zelf ook zitten zoeken naar een USB controller voor LED's, en kon er geen vinden die een beetje aan m'n eisen voldeed. Zodoende heb ik er zelf een ge-ontworpt.

Het is eigenlijk een samenvoeging van al het bovengenoemde: Een AVR met usb aan boord, een zoot fetjes en de benodigde electronica om het zaakje heel te houden.

Er kunnen 6 willekeurige 12V dingen aan, met op ieder kanaal ongeveer 2A. Dus er zouden 2 RGB stips aan kunnen, mits ze een common + hebben.
Ik wou bijvoorbeeld dat als ik met mijn 2e muis scroll, dat de verlichting te regelen viel... en dat doet het nu. :)

Om je post te beantwoorden:

Ja, het kan via USB.
0.75A kun je makkelijk uit je PC voeding trekken. Ik heb bijv. een 350W voeding, terwijl de pc max. 120W trekt. De rest kan volledig ingezet worden voor verlichting.

Welke singnalen wil je uitlezen? Hoe/uit wat wil je hem aansturen?

[ Voor 19% gewijzigd door Infant op 01-04-2012 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Infant schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:09:
Ik heb zelf ook zitten zoeken naar een USB controller voor LED's, en kon er geen vinden die een beetje aan m'n eisen voldeed. Zodoende heb ik er zelf een ge-ontworpt.

Het is eigenlijk een samenvoeging van al het bovengenoemde: Een AVR met usb aan boord, een zoot fetjes en de benodigde electronica om het zaakje heel te houden.

Er kunnen 6 willekeurige 12V dingen aan, met op ieder kanaal ongeveer 2A. Dus er zouden 2 RGB stips aan kunnen, mits ze een common + hebben.
Ik wou bijvoorbeeld dat als ik met mijn 2e muis scroll, dat de verlichting te regelen viel... en dat doet het nu. :)

Ja, het kan via USB.
0.75A kun je makkelijk uit je PC voeding trekken. Ik heb bijv. een 350W voeding, terwijl de pc max. 120W trekt. De rest kan volledig ingezet worden voor verlichting.

AVR met USB aan boord? Mag ik vragen welke AVR je hebt gebruikt?

Overigens zou ik het gewoon lekker op serieel houden en daar gewoon een USB naar serieel omzetter tussen gooien. Daar is veel makkelijker voor te programmeren.

[ Voor 7% gewijzigd door danielkraak op 01-04-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ja, dat mag: Een Atmega16u4.

Deze meld zich gewoon aan als virtuele serialport, dus het idee is hetzelfde, maar je hoeft er zo geen extra chipje tussen te doen.

[ Voor 70% gewijzigd door Infant op 01-04-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Wist niet dat AVR inmiddels ook al USB aan bord had. Ik zal me er eens in gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

danielkraak schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:35:
[...]

Wist niet dat AVR inmiddels ook al USB aan bord had. Ik zal me er eens in gaan verdiepen.
Elke micro fabrikant heeft wel een serie met USB er op. AVR's sinds 2006 ofzo. Ik snap ook niet dat Arduino officieel nog bij de oudere micro's is blijven hangen. Apperently zijn er ook Arduino's met deze variant in ontwikkeling....

[ Voor 9% gewijzigd door Infant op 01-04-2012 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
Infant schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:09:

Ja, het kan via USB.

Daar heb ik verder niet over nagedacht, vandaar ook de reden dat ik het hier vraag.

Wat ik gewoon makkelijk gezegd wil is via software (komt op een linux machine te staan) signalen te schrijven naar de RGB-strip. Hoe de strip precies werkt weet ik niet. Er zijn standaard controllers voor deze strips met een afstandsbediening, waarbij je tot 44 kleuren kan maken. Er zal dus een PWM value gestuurd worden (gok ik) naar elke RGB pin.

De Atmega16u4 waar jij het over had, zou je het daarmee kunnen realiseren? Ik neem aan dat er nog wat transitoren bij moeten om die 12V te leveren aan de LED's. Verder ga ik er van uit dat de Atmega16u4 een flahsgeheugen heeft waar je software op schrijft? Mijn uiteindelijke doel is om bijvoorbeeld de strip op server load aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Waarom pak je de printerpoort niet?

Je zou met een R-2R oplossing 2 bits per kleur kunnen aansturen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
memphis schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:58:
Waarom pak je de printerpoort niet?

Je zou met een R-2R oplossing 2 bits per kleur kunnen aansturen
Op de PC is standaard geen printerpoort aanwezig.

Ik heb nog wat lopen google'en, ik kwam op youtube iemand tegen die in principe doet wat ik wil:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=cblglidjvf4]

In de comments staat dat hij gebruik maakt van een PIC18f4550
Als ik dan even wat verder google kom ik het volgende tegen:
http://www.sixca.com/eng/articles/usbdaq/

Hier staat dus een schema om er een USB aan te koppelen.
Nu zegt mij zo'n schema als dit niet veel, maar zou ik met dit hetgeen wat ik wil kunnen realiseren door 3 Digital Outputs van die PIC op een transistor te zetten, waar weer 12V op staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
Ja, als je echter meer kleuren wilt dan zul je ze ook op PWM-kanalen aan moeten sluiten.

Wat betreft die 12 Volt: als dat de spanning is die nodig is voor je RGB-strip dan moet het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
danielkraak schreef op zondag 01 april 2012 @ 20:15:
Ja, als je echter meer kleuren wilt dan zul je ze ook op PWM-kanalen aan moeten sluiten.

Wat betreft die 12 Volt: als dat de spanning is die nodig is voor je RGB-strip dan moet het goed gaan.
Maar PWM kan weer niet via die PIC, omdat er alleen digital outputs op zitten.

Het begint zo langzamerhand onbegonnen werk te worden lijkt het wel ;) Ik zou echt bij god niet weten hoe ik dit kan realiseren zonder dat er een al te hoge kosten gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Euhm PWM kan prima met digital outputs. Ik denk dat het probleem is dat jij wat foute ideeën hebt. Wat is nu het probleem bijvoorbeeld van een Arduino + FTDI, of een andere AVR uC, al dan niet met geintegreerde USB controller? Je zegt dat je dat niet wilt omdat je het met een script wil aansturen, maar ik zie echt niet in waarom dat niet zou samengaan. AVR regelt de PWM, script stuurt via USB (virtuele com poort) de kleuren die de LEDs moeten maken. In een grijs verleden was ik zelf ook zoiets van plan, en was in principe best simpel om een programmatje te maken dat processor load uitlas en via com poort verstuurde. Maar voordat het af was, had ik er genoeg van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
PaulEm schreef op zondag 01 april 2012 @ 20:29:
[...]
Maar PWM kan weer niet via die PIC, omdat er alleen digital outputs op zitten.

Het begint zo langzamerhand onbegonnen werk te worden lijkt het wel ;) Ik zou echt bij god niet weten hoe ik dit kan realiseren zonder dat er een al te hoge kosten gaan komen.
Koop gewoon een chip die geschikt is voor de Arduino libraries en koop een USB naar serieel omzetter en dan kan het echt niet moeilijk meer zijn (je zult er natuurlijk wel tijd aan kwijt zijn). Waarschijnlijk zijn er zat soortgelijke projecten waar je dan van kunt afkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
Ik zat de hele tijd in me hoofd dat wanneer ik een Arduino ga gebruiken ik niet de strip kon aansturen zonder een nieuw programma te schrijven, maar daarvoor is natuurlijk zo'n AVR.. 8)7

----

Op het moment van deze reactie schrijven (en een beetje googlen) bedenk ik mij opeens dat mijn Arduino al over een AVR beschikt. Als hij op USB is aangesloten heb ik een COM1 waar ik waardes naar toe schrijf, die ik vervolgens kan uitlezen met Serial.read(). Dan ben ik er natuurlijk ook al.. :9

Dan zit ik nog wel met het probleem dat ik niet weet hoe ik die PWM om kan zetten naar een 12V signaal. Want Arduino zelf kan via USB geen 12v leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
PaulEm schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:25:
Ik zat de hele tijd in me hoofd dat wanneer ik een Arduino ga gebruiken ik niet de strip kon aansturen zonder een nieuw programma te schrijven, maar daarvoor is natuurlijk zo'n AVR.. 8)7

----

Op het moment van deze reactie schrijven (en een beetje googlen) bedenk ik mij opeens dat mijn Arduino al over een AVR beschikt. Als hij op USB is aangesloten heb ik een COM1 waar ik waardes naar toe schrijf, die ik vervolgens kan uitlezen met Serial.read(). Dan ben ik er natuurlijk ook al.. :9

Dan zit ik nog wel met het probleem dat ik niet weet hoe ik die PWM om kan zetten naar een 12V signaal. Want Arduino zelf kan via USB geen 12v leveren.
Voor het PWM omzetten naar 12 Volt kun je ook gewoon een transistor gebruiken. Dan schakel je dus een transistor heel veel keer aan en uit per seconde. Je moet dan natuurlijk wel een transistor hebben die op hoge snelheid aan en uit gezet kan worden. Ik kan je niet meteen een typenummer geven welke transistor geschikt is. Ik weet nog wel dat ik een MOSFET hiervoor heb ooit heb gebruikt (sowieso is een MOSFET hiervoor het beste geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
Ik heb even nagevraagd bij de verkoper, de 4 pins van de strip zijn dus RGB pins en een common Anode.
Dit betekend dat ik de strip dan ook kan aansluiten volgens het volgende schema toch?

http://img31.imageshack.us/img31/617/schematic.png

Maakt het dan nog uit hoeveel volt er staat op de RGB pinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Zo lang je niet sneller wilt schakelen dan 500kHz en meer dan 500mA per kanaal gaat trekken zou dat moeten werken ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
3xhaas schreef op maandag 02 april 2012 @ 01:28:
Zo lang je niet sneller wilt schakelen dan 500kHz en meer dan 500mA per kanaal gaat trekken zou dat moeten werken ja.
500kHz is aardig wat toch? In principe alleen een beetje color fading, dus ik neem aan dat dit wil moet kunnen. Hoeveel mA het gaat kosten per kanaal weet ik niet, kan ik dit nog uitrekenen?
Pagina: 1