Harde schijf 'noise reduction' oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 14:36
Beste tweakers,

Mijn nieuwe kast (Corsair Obisidian 650D) maakte nogal een zoemend geluid. Eerst dacht ik dat het aan de fans lag, maar ben er nu achter dat het probleem bij de harde schijf ligt. Nu weet ik dat er speciale 'blokjes' zijn (bijvoorbeeld van Nexus, DiskTwin) om het geluid terug te dringen en zelfs nog wat extra warmtegeleiding te bieden. Dat lijkt me prima, alleen bij dergelijke blokjes moet de HD in een 5,25" opening geplaatst worden. Mijn vraag: zijn er ook van dit soort oplossingen (of andere goede oplossingen natuurlijk) waarbij de schijf gewoon in een 3,5"-bay kan blijven zitten?

Ik doe mijn HD namelijk liever niet in een 5,25". Omdat ik ze graag overzichtelijk in het mooie rack van de 650D wil houden, omdat ik later die 5,25"-bay ga gebruiken voor bijv. fancontroller, en omdat de schijf/schijven dan niet meer gekoeld worden door de front-fan.

Alvast dank :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
brainovic schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 22:43:
Beste tweakers,

Mijn nieuwe kast (Corsair Obisidian 650D) maakte nogal een zoemend geluid. Eerst dacht ik dat het aan de fans lag, maar ben er nu achter dat het probleem bij de harde schijf ligt. Nu weet ik dat er speciale 'blokjes' zijn (bijvoorbeeld van Nexus, DiskTwin) om het geluid terug te dringen en zelfs nog wat extra warmtegeleiding te bieden. Dat lijkt me prima, alleen bij dergelijke blokjes moet de HD in een 5,25" opening geplaatst worden. Mijn vraag: zijn er ook van dit soort oplossingen (of andere goede oplossingen natuurlijk) waarbij de schijf gewoon in een 3,5"-bay kan blijven zitten?

Ik doe mijn HD namelijk liever niet in een 5,25". Omdat ik ze graag overzichtelijk in het mooie rack van de 650D wil houden, omdat ik later die 5,25"-bay ga gebruiken voor bijv. fancontroller, en omdat de schijf/schijven dan niet meer gekoeld worden door de front-fan.

Alvast dank :w
Ik heb dat opgelost door de hardeschijven in elastieken te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sja in een 3,5 in gat geb je domweg geen ruimte om dempend materiaal tussen je drive en chassis te proppen

Koop een ssd of kijk eens waarom je kast resoneert, denk aan los/hafvast delen die elkaar aanraken

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
5,25" geeft de ruimte om er iets in bij te doen. 3.5" heeft geen of vrijwel geen ruimte tussen HDD en plek waar de HDD vast moet zitten. Verder verschilt dit ook nog per kast. Mijn schijven passen op de millimeter in de bays waar ze horen, het is onmogelijk daar nog iets bij te doen. De HDD in rubbers of elastiek hangen is de beste oplossing. Dit zal je alleen wel zelf moeten modden. Daarom zijn er voor 3.5" geen oplossingen en voor 5,25" tig oplossingen.

[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 31-03-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
De meeste hdd's hebben ook schroefgaten aan de onderkant. Ik weet momenteel niet hoe het juist zit (en ben te lui om mijn kast te openen) ivm. bevestiging mogelijkheden. Maar zou er geen beugel onder de hdd kunnen, waar dus de hdd op rust en eventueel op vastgeschroefd zit. En dan tussen de hdd en die beugel een vorm van demping aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In dit topic [Geluid] Het stille PC topic deel IV staan duizend-en-een oplossingen voor dit probleem. 't is wat om door te lezen maar je leert er veel van.

Get Airflow, save the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kluyze schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 22:54:
De meeste hdd's hebben ook schroefgaten aan de onderkant. Ik weet momenteel niet hoe het juist zit (en ben te lui om mijn kast te openen) ivm. bevestiging mogelijkheden. Maar zou er geen beugel onder de hdd kunnen, waar dus de hdd op rust en eventueel op vastgeschroefd zit. En dan tussen de hdd en die beugel een vorm van demping aan te brengen?
antec (iig hun sonata kasten) hebben dat ja. De disk staat op zijn onderste schroeven op wat rubbers. Werkt prima.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Hmja, dat elastiek had ik al van een vriend van me gehoord. Ben zelf niet zo'n knutselaar. Heeft iemand toevallig een voorbeeldfotootje om te laten zien hoe dat een beetje veilig kan :P ? Misschien dat ik dat dan toch maar moet proberen. Op zich moet dat makkelijk kunnen in die 3,5" bay van de Corsair-kast, haal ik gewoon dat sleufje er uit.

Ja, heb al een SSD, maar om nou al mijn films, games, muziek op SSD's te gaan zetten vanwege het geluid wordt een beetje een duur grapje!

Nu ik zo kijk naar de kast: ik kan ook de onderste 3,5" hdd-bay cage verwijderen, maar ik heb vooralsnog geen 5,25" cage kunnen vinden, en weet ook niet of dat dan past...iemand ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR2ccGOY9MBKz5B1y5E-8yyKsnCMHVOpF4Dkye2p4lKaLQYwr79J9bTWpKA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Gewoon postbode elastiek verweert na verloop van tijd, dus je moet het vervangen voordat het breekt en je schijf al draaiend in de kast dondert. Siliconen rubber heeft daar geen last van.

In een 3.5" bay heb je inderdaad geen ruimte om te dempen, maar je zou wel een dempingsmat aan de binnenkant van je zijpanelen kunnen plakken zodat ze niet mee trillen. Dit helpt, maar is minder effectief dan goede demping in een 5.25" bay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:10:
In een 3.5" bay heb je inderdaad geen ruimte om te dempen, maar je zou wel een dempingsmat aan de binnenkant van je zijpanelen kunnen plakken zodat ze niet mee trillen. Dit helpt, maar is minder effectief dan goede demping in een 5.25" bay.
Hij heeft er wel ruimte voor bij zijn kast. Hij moet alleen de brackets om de HDD's weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
@Pilatu S: ziet er inderdaad best goed uit. Enig idee waar ik een beetje behoorlijk elastiek zoals dat kan kopen?

Ondertussen even door het StillePC-topic aan het bladeren, is inderdaad een flinke pil :P!
Maar staan wel handige dingen in, ook m.b.t. fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Zo had ik het ook gedaan, is zeer effectief!
Is dat neopreen rubber ofzo? Dat gaat ook langer mee dan natuur rubber.
Overigens zal het verweren van rubber in een kast minder snel gaan omdat het sneller verweert onder invloed van licht. Zwart rubber houdt veel licht tegen en verweert dus minder snel dan ongekleurt rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Het is ongeveer hetzelfde als wat er gebruikt wordt bij een spin om tassen op fiets vast te zetten.

Dit dus. Alleen dat wat dunner.
Afbeeldingslocatie: http://www.fiets-benodigdheden.nl/webshop/images/snelbinder_en_spatlap/661037.JPG

Dit spul gaat ook niet kapot naar verloop van tijd omdat het niet uitdroogt. Heb alleen idee waar je het los kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:07

D4NG3R

kiwi

:)

Of elastiek wat in kleding (onderbroeken e.d) verwerkt zit. Is goed aan te komen bij elke willekeurige kledingzaak.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Voor het dempen van een 3,5" schijf in een 3,5" drivebay heb je anti-vibratie schroeven. Met zelf wat O-ringetjes halen kom je ook een heel eind wellicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
Over die schroeven hoor ik gemengde verhalen...meer mensen die daar ervaring mee hebben? Schijnt maar tot op zekere hoogte te helpen.

Kwam ook dit tegen trouwens, geen idee of het wat is.

pricewatch: Nexus Anti-Vibration Mounting Kit

Hoorde ook iemand die een rubberen mat (deurmat) onder zijn computer heeft gelegd.
Tot nu toe vooral huis-, tuin- en keukenoplossingen gevonden, maar op zich niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb de 4 poten van mijn PC op stukken schuimrubber staan. Dit scheelt enorm in het geluid dat overgedragen wordt naar het bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KangaroeHenkie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 04:31
Ik heb ook een 650D, en kamp met hetzelfde probleem. Wat ik ga doen: Alle ongebruikte HDD Trays uit de kast halen.

Daarna heb ik 2 opties:

1: http://www.overclock.net/...-to-silence-any-hdd-for-1
Dit is al door meerdere mensen genoemd, en wellicht ook de beste oplossing.

2: http://www.overclock.net/...-tower/2010#post_16441683
Deze oplossing is wat minder 'ingrijpend' en in een paar minuten uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Misschien kun je die hele hdd tray in rubber hangen?
Afbeeldingslocatie: http://www.pureoverclock.com/images/review/cases/corsair_650d/corsair_650d_17.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

Wat misschien ook wel een oplossing is voor iedereen die hetzelfde probleem heeft, overstappen na verloop van tijd op 5400rpm schijven. Zijn zuiniger (geen koeling nodig) en trillen minder (minder herrie) en dan een SSD voor het overige snelle werk.

Heb ik hier nu ook en PC is echt fluisterstil met een zooitje 140mm fans op 500-600rpm. (zelfs nog stock cooling van AMD FX CPU).

Is niet echt een snelle oplossing maar ongetwijfeld beter dan bij 7200rpm schijven blijven hangen. Die moeten gekoeld worden en daar heb je weer een fan voor nodig. En snelheid kom je echt niet te kort bij 5400rpm schijven. Die tikken ook richting de 100MB/s

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
NoxiuZ schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:59:
Wat misschien ook wel een oplossing is voor iedereen die hetzelfde probleem heeft, overstappen na verloop van tijd op 5400rpm schijven. Zijn zuiniger (geen koeling nodig) en trillen minder (minder herrie) en dan een SSD voor het overige snelle werk.

Heb ik hier nu ook en PC is echt fluisterstil met een zooitje 140mm fans op 500-600rpm. (zelfs nog stock cooling van AMD FX CPU).

Is niet echt een snelle oplossing maar ongetwijfeld beter dan bij 7200rpm schijven blijven hangen. Die moeten gekoeld worden en daar heb je weer een fan voor nodig. En snelheid kom je echt niet te kort bij 5400rpm schijven. Die tikken ook richting de 100MB/s
Dat heb ik hier ook gedaan. Ongeveer 2 jaar terug 4 schijven van 7200rpm vervangen door 2x 2TB WD Green schijven. Toen ik de PC toen voor het eerst aan deed vroeg ik mij of deze wel aan ging, zo enorm veel geluid scheelde het. Voor OS en games die ik vaak speel heb ik een 128GB SSD.

Ik heb mijn waterkoeling voor de stilte in mijn PC zitten. Zelfs 21dB fans op 6 volt ipv 12 volt maken meer herrie dan de WD Green schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brainovic
KangaroeHenkie schreef op maandag 02 april 2012 @ 11:44:
Ik heb ook een 650D, en kamp met hetzelfde probleem. Wat ik ga doen: Alle ongebruikte HDD Trays uit de kast halen.

Daarna heb ik 2 opties:

1: http://www.overclock.net/...-to-silence-any-hdd-for-1
Dit is al door meerdere mensen genoemd, en wellicht ook de beste oplossing.

2: http://www.overclock.net/...-tower/2010#post_16441683
Deze oplossing is wat minder 'ingrijpend' en in een paar minuten uit te voeren.
Die eerste optie was precies wat ik in gedachten had inderdaad, lijkt mij de beste. Heb inmiddels via internet bij een of andere fourniturenshop elastiek besteld.

Nog een vraagje aangezien jij dezelfde kast hebt: wat vind je van het geluid van de fans? Ik hoor gemengde verhalen hierover. Vind het zelf nog meevallen op zich, maar misschien dat er ideeen zijn om ze nog wat stiller te krijgen (behalve vervanging). Ga het zelf proberen met van die rubbertjes om ze mee te bevestigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik gebruik ook WD 'Green' schijven maar heb ook 7200 toeren WD 'Black' schijven en die hoor je ook niet want die zijn net zo stil. Nu zijn die wel dubbel gelagerd en misschien dat dat de vibratie en dus het geluid reduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Voor rubber kun je ook een fiets binnenband in stroken knippen of snijden.

Mijn casefan heb ik ook met rubbertjes bevestigd, scheelt een hoop!
Bij fans moet je gewoon geluk hebben of een exemplaar goed gebalanceerd is, dat kan individueel verschillen. Volgens mij geld dit ook wel voor HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KangaroeHenkie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 04:31
brainovic schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:22:
[...]
Nog een vraagje aangezien jij dezelfde kast hebt: wat vind je van het geluid van de fans? Ik hoor gemengde verhalen hierover. Vind het zelf nog meevallen op zich, maar misschien dat er ideeen zijn om ze nog wat stiller te krijgen (behalve vervanging). Ga het zelf proberen met van die rubbertjes om ze mee te bevestigen...
200mm frontfan liet een irritante 'whoosh' horen. Volgens diverse fora is de oorzaak het 'rooster' voor die fan.
Op te lossen door een paar plastic ringen tussen de montageschroeven te zetten, óf door het complete rooster te verwijderen. Ik ben voor de laatste optie gegaan; heb het hele rooster verwijderd met behulp van de Dremel, een vijl en wat fijn schuurpapier. Tevreden met het resultaat, of het echt stiller is kan ik je helaas nog niet vertellen, ik ben bezig met een kleine verbouwing van de kast :+

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/vfb0g2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I5413
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:02
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 23:24:
Voor het dempen van een 3,5" schijf in een 3,5" drivebay heb je anti-vibratie schroeven. Met zelf wat O-ringetjes halen kom je ook een heel eind wellicht. :)
Deze kan ik echt aanraden werken perfect!

veiligheid voor alles en voor mijn setup vond ik die elastieken net iets te riskant. :+

als je last heb van je fans heb je ook nog:
pricewatch: Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts

werken ook super!
Pagina: 1