Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC loopt random vast (freeze)

Pagina: 1
Acties:

• Lamb
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-10 19:48
Beste tweakers,

Ik heb sinds een tijd last van random vastlopers van mijn systeem (freezes).
Mijn PC loopt dan vast voor enkele minuten en is onbruikbaar.
Dit gebeurt random dus ook wanneer ik geen zware programma's draai. Ook de internetverbinding is tijdens zo'n freeze verbroken geweest. De pc start niet vanzelf opnieuw op maar de freeze houd dan na enkele minuten op.
Mijn systeem is vrij nieuw en ik draai geen hele zware programma's. Daarnaast is zoals ik kan zien geen sprake van verouderde drivers (uitroeptekens bij apparaatbeheer). Dit is bijzonder vervelend en ik weet mij geen raad meer.

Mijn systeem:
Moederbord: Asus P8H67 M Rev.3.0
Processor: Intel i5 2500K
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
SSD: OCZ 60GB Vertex 2 SSD
HD: Samsung 1000GB HDD
Voeding: Seasonic S12II 520W
CPU FAN: Scythe Mugen 2 Rev. B
Geheugen: Kingston 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM (Kit of 2)

De volgende acties heb ik ondernomen:
  • Foutenlog windows bekeken, freezes worden niet gelogd.
  • Windows 7 Ultimate opnieuw geinstalleerd
  • OCZ SSD omgeruild voor andere serienummer.
  • Memtest86 gedraaid: geen errors
  • Daarnaast natuurlijk uitgebreid gegoogled en kan helaas geen geschikte oplossing vinden waarmee ik aan de slag kan.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Lamb

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Probeer eens een andere SATA kabel. Draai eens een half uurtje LinX met geheugen op all. Als LinX stabiel is ligt het in ieder geval niet aan RAM geheugen en CPU.

Toch zou het mij niets verbazen als de SSD de oorzaak is, ookal is deze al omgeruild. De Vertex2 serie staat nou niet bepaald bekend als betrouwbaar.

• Lamb
Beste PilatuS,

Ik kan idd nog even de kabels nakijken of fysiek omwisselen.
Van LinX heb ik helaas geen verstand en is daarom voor mij geen optie.

Omdat ik via internet achter de Vertex2 problemen kwam, ging ik ervan uit dat de SSD de boosdoender was en heb deze daarom kosteloos omgeruild voor een exemplaar van een andere batch. Zou wel ontzettend slecht zijn als het toch de SSD zou zijn.

Om achter de oorzaak te komen ga denk ik nu maar de PC langsbrengen bij Technische dienst van MyCom.

Ik heb denk ik geen andere mogelijkheden die ik met mijn kennis kan uitproberen

• PilatuS
  • Niet online
Van LinX hoef je geen verstand te hebben. Download het, installeer het en druk op start met geheugen op all.

• Lamb
Ok thnx. Ik dacht dat je Linux bedoelde (afgekort).

LinX draait nu

Ik snap alleen niet hoe je het geheugen op maximaal kan zetten bij settings.
En hoe ik het programma moet lezen. Waar moet ik dan op letten?

• PilatuS
  • Niet online
Bovenaan staat het geheugen gebruik. Je kan daar kiezen hoeveel RAM geheugen er gebruikt word. Daar kan je ook kiezen voor all. Dan gebruikt het programma al het RAM geheugen dat er is.

Als je het geheugengebruik maximaal gezet hebt laat je het programma 30 min draaien. Wat dit programma doet is de CPU en RAM geheugen maximaal belasten. Na iedere run krijg je in het groen te zien of het goed gegaan is. Loopt dit 30 min of langer stabiel zitten er geen fouten in CPU en RAM geheugen.

• Lamb
Okay, bedankt voor de tip.

LinX is zojuist klaar met (30 min) draaien: "finished without errors"
Dit betekent dus dat RAM en CPU in orde zijn?

Dan rest mij nog kabels checken.
Verder heb ik geen opties lijkt me...

• PilatuS
  • Niet online
Als je ergens nog een HDD hebt liggen zou je even kunnen kijken of dat goed draait als je daar even Windows opzet. Ik zou dit wel met een andere kabel naar de schijf doen. 30 min LinX stabiel geeft wel aan dat RAM geheugen en CPU geen problemen vertonen.

• Lamb
Okay bedankt.

Aangezien mijn CPU, RAM, voeding en fan allemaal okay zijn heb ik besloten toch maar mijn moederbord, SSD en videokaart te laten checken bij Mycom.

Hoop dat daar wat uitkomt.

Iig bedankt voor je hulp!
Ik laat de oorzaak nog wel weten.
Pagina: 1