Raid 0 error 0 na crash Battlefield 3

Pagina: 1
Acties:

• Tripwire999
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:28
Vorige week was mijn Raid 0 volume corrupt geraakt, toen heb ik mijn Windows schijf vervangen door een SSD. Vervolgens heb ik de 2 volumes die ik voor Raid 0 gebruikt, gecontroleerd op fouten met HDTune (die overigens nu weer loopt). Na een aantal dagen de pc gebruikt te hebben werd ik vandaag gevraagd om een spelletje Battlefield 3 te gaan doen.
Battlefied 3 staat samen met Origin op mijn Raid 0 volume geinstalleerd. Na zo'n 30 minuten spelen kreeg ik last van lock ups in game en vervolgens werd ik gedisconnect van de server. Elke keer als ik wilde reconnecten bleef mijn schem hangen voor een bepaald aantal seconden. Op een gegeven moment deed mijn pc helemaal niks meer dus heb ik mijn computer opnieuw opgestart. En wat schets mijn verbazing, er is weer een Volume error 0 op 1 van mijn Raid 0 schijven. Ik heb nu HDTune nogmaals lopen om te kijken of er fouten of bad sectors zitten op het Raid 0 volume maar tot nu toe niks gevonden.

Mijn vraag is, is mijn western digital 500gb hdd gewoon corrupt en niet goed meer?

Mijn specificaties:
Moederbord: DFI LANParty UT X58-T3eH8
CPU: Core I7 920
Geheugen: 6gb dd3 (3 x 2 gb Geil)
HDD: 2x Western Digital 500gb (Raid 0)
1x OCZ Vertex 3 60gb (windows 7 schijf)
1x Maxtor 160gb (backup schijf)
Videokaart: 2x GTX460 1gb SLI
Voeding: Antec 1000W

EDIT:
Na 2 uur en 15 minuten HDTune te hebben gedraait zijn er geen bad sectors gevonden dus daar ligt het niet aan. Zou het een optie zijn om mijn SATA kabels te vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door Tripwire999 op 31-03-2012 17:48 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Heb zulke geintjes wel eens gehad met brakke HDD controller op moederbord. MB teruggestuurd met uitleg van probleem, ze konden het niet vinden in eerste instantie, maar met verdere uitleg begrepen ze wel wat t probleem was.

LinkedIn
BlackIntel

• Tripwire999
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 17:05:
Heb zulke geintjes wel eens gehad met brakke HDD controller op moederbord. MB teruggestuurd met uitleg van probleem, ze konden het niet vinden in eerste instantie, maar met verdere uitleg begrepen ze wel wat t probleem was.
Ah oke, maar ik heb dus een aantal jaar zonder problemen in Raid 0 gedraaid tot vorige week eigenlijk. Dus lijkt het mij eerder dat het aan een van de 2 hardeschijven ligt. Maar hoe zou je kunnen testen of het aan de controller ligt?

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 10:39
Ik denk dat er niet veel meer opzit dan het probleem proberen te reproduceren met andere schijven. Als je met verschillende SSD/HDD's hetzelfde probleem hebt is het de controller. Then again, knap lastig component om "eventjes" te troubleshooten.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Jormungandr schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:15:
Ik denk dat er niet veel meer opzit dan het probleem proberen te reproduceren met andere schijven. Als je met verschillende SSD/HDD's hetzelfde probleem hebt is het de controller. Then again, knap lastig component om "eventjes" te troubleshooten.
Inderdaad, dat heeft de winkel toen ook voor mij gedaan. Ik had zelf ook al wat getest en het was bij mij iedere keer een andere schijf uit de RAID5 array die "fouten" gaf. Toen 2 schijven bijgekocht omdat ik sowieso mn data wilde backuppen en die hadden toen hetzelfde probleem, direct. Dat was voor mij het teken dat het niet de schijven waren.

LinkedIn
BlackIntel

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:06
Op dit moment weet je dus niet of BF3 vast loopt en je RAID corrupt maakt of dat BF3 vastloopt omdat je RAID corrupt raakt.

Naar je hardware kijkende heb je dus software RAID? Vind het knap dat je daar zo lang probleemloos mee werkt eigenlijk.

Edit: hoe zien je SMART counters er uit? Laat HDTune dat ook niet zien?

[ Voor 13% gewijzigd door InflatableMouse op 31-03-2012 20:38 ]

• Tripwire999
InflatableMouse schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:27:
Op dit moment weet je dus niet of BF3 vast loopt en je RAID corrupt maakt of dat BF3 vastloopt omdat je RAID corrupt raakt.

Naar je hardware kijkende heb je dus software RAID? Vind het knap dat je daar zo lang probleemloos mee werkt eigenlijk.

Edit: hoe zien je SMART counters er uit? Laat HDTune dat ook niet zien?
Ik denk dat ik morgen de schijven even apart ga testen met HDTune Pro, dan ben ik misschien wel m'n data kwijt maar er stond toch nog niet veel op.
Het maffe overigens is dat ik voor de rest als ik mijn pc gebruik en programma's laad zoals League of Legends die ook op de Raid 0 volume staan gewoon werken en nergens last van hebben -_-

Wat raden jullie mij trouwens aan als er geen fouten op de schijven zijn? Gewoon een Raid kaartje kopen omdat dat beter werkt?

EDIT:

Na alle 2 de schijven te hebben getest geen fouten gevonden of bad sectors, dan ligt het dus aan de controller?

[ Voor 13% gewijzigd door Tripwire999 op 01-04-2012 23:18 ]

• Tripwire999
Ik ga denk ik toch maar kijken naar een nieuw moederbord, denk de asus sabretooth, helpt ook dat die sata 600 heeft voor mijn SSD en daar werkt de software raid waarschijnlijk wel goed op.

EDIT:
Crap double post sorry!

[ Voor 8% gewijzigd door Tripwire999 op 03-04-2012 10:33 ]

Verwijderd

Tripwire: onzin natuurlijk hè.. je gebruikt software RAID; alles wordt door Drivers gedaan; je hebt geen RAID hardware alleen maar een SATA controller die niets van RAID afweet en wat bootstrap firmware wat niet zo interessant is. Een nieuw moederbord kopen is dus absoluut onzin. Het zal niets aan je situatie veranderen.

Zoals je 'hoort' te weten heb je onder Windows plaform alleen RAID engines met stricte timeouts. Dat wil zeggen dat als één van je schijven een scheet laat, je RAID array gelijk op zijn gat ligt. Zo is het ontworpen; je CPU voert netjes uit hoe de drivers geschreven zijn een nieuw moederbord gaat daar niets aan veranderen. Als een schijf dus van alle miljard I/O requests één keer niet binnen 10 seconden reageert, doet je RAID array *plof*. Als je iets betrouwbaarders wilt zul je naar andere OS moeten uitwijken met degelijk RAID en filesystem support. Aangezien je RAID0 draait heb je geen behoefte aan betrouwbaarheid, data security of data availability. Je hecht enkel aan prestaties. Daar is niets mis mee, mits je een backup hebt van je gegevens die je wilt behouden.

SATA/600 is ook volkomen irrelevant voor hardeschijven en je SSD is een SSD van het type Sandforce wat daadwerkelijk veel lagere snelheden heeft dan de 500MB/s specificaties.

En tot slot: ik zie in dit topic geen SMART informatie over je hardeschijven, wat natuurlijk de aller aller allereerste stap is van diagnose. Aangezien je waarschijnlijk al met allerlei programma's hebt gerommeld kun je er ook niet zeker van zijn dat je SMART nog zo is als tijdens het probleem, waardoor je bad sectors niet kunt uitsluiten. Als je huidige SMART gegevens niets vreemds laten zien zoals Current Pending Sector / UDMA CRC Error Count, dan moet je dus wachten tot het nog een keer gebeurt om de oorzaak te kunnen achterhalen, mits je die keer van tooltjes afblijft en begint met het verzamelen van gegevens ipv het contamineren van je bewijsmateriaal.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2012 11:21 ]

• Tripwire999
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:19:
Tripwire: onzin natuurlijk hè.. je gebruikt software RAID; alles wordt door Drivers gedaan; je hebt geen RAID hardware alleen maar een SATA controller die niets van RAID afweet en wat bootstrap firmware wat niet zo interessant is. Een nieuw moederbord kopen is dus absoluut onzin. Het zal niets aan je situatie veranderen.

Zoals je 'hoort' te weten heb je onder Windows plaform alleen RAID engines met stricte timeouts. Dat wil zeggen dat als één van je schijven een scheet laat, je RAID array gelijk op zijn gat ligt. Zo is het ontworpen; je CPU voert netjes uit hoe de drivers geschreven zijn een nieuw moederbord gaat daar niets aan veranderen. Als een schijf dus van alle miljard I/O requests één keer niet binnen 10 seconden reageert, doet je RAID array *plof*. Als je iets betrouwbaarders wilt zul je naar andere OS moeten uitwijken met degelijk RAID en filesystem support. Aangezien je RAID0 draait heb je geen behoefte aan betrouwbaarheid, data security of data availability. Je hecht enkel aan prestaties. Daar is niets mis mee, mits je een backup hebt van je gegevens die je wilt behouden.

SATA/600 is ook volkomen irrelevant voor hardeschijven en je SSD is een SSD van het type Sandforce wat daadwerkelijk veel lagere snelheden heeft dan de 500MB/s specificaties.

En tot slot: ik zie in dit topic geen SMART informatie over je hardeschijven, wat natuurlijk de aller aller allereerste stap is van diagnose. Aangezien je waarschijnlijk al met allerlei programma's hebt gerommeld kun je er ook niet zeker van zijn dat je SMART nog zo is als tijdens het probleem, waardoor je bad sectors niet kunt uitsluiten. Als je huidige SMART gegevens niets vreemds laten zien zoals Current Pending Sector / UDMA CRC Error Count, dan moet je dus wachten tot het nog een keer gebeurt om de oorzaak te kunnen achterhalen, mits je die keer van tooltjes afblijft en begint met het verzamelen van gegevens ipv het contamineren van je bewijsmateriaal.
Dat is een duidelijk verhaal maar het verklaard natuurlijk niet waarom ik, als mijn schijven niet in RAID opstelling staan ik origin opstart en gelijk me hele pc crashed. Dit heb ik nooit gehad en is sinds ik dus Battlefield 3 ben gaan spelen. Overigens het enige programma wat ik tot nu toe heb gebruikt is HDTune, in Intel Matrix Storage Manager. Trouwens ik check nu net HDTune en krijg voor het eerst een Warning op 1 van mijn schijven als ik op het health tabje klik hieronder een screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2qvtbpx.png
En laad nou toevallig dat de schijf staan waar origin op geinstalleerd is als enig programma...

[ Voor 3% gewijzigd door Tripwire999 op 03-04-2012 12:15 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:52
Ultra DMA CRC Error Count wijst op een brakke SATA-kabel. Vervang die eens.

• Tripwire999
En nu begint mijn Maxtor 160gb drive ook problemen te geven ?!
Check afbeelding hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/j0b6sx.png

Schijnbaar is dit niet heel problematisch omdat HDTune het nog wel eens verkeerd aan kan geven las ik op internet maar het is wel vreemd dat nu opeens 2 schijven errors gaan geven.
Ben met HDTune ook maar even een error scan aan het doen op deze schijf.

EDIT:
Kabels vervangen en raid 0 weer opgezet, tot nu toe geen problemen en vastlopers meer. Fingers crossed zullen we maar zeggen :)

[ Voor 24% gewijzigd door Tripwire999 op 03-04-2012 23:30 ]

Pagina: 1