Repareren wekkerradio [ SuperTech CR-338D ]

Pagina: 1
Acties:
  • 3.525 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:23
Sinds kort werkt de alarm-functie van mijn wekkerradio niet meer naar behoren. Het alarm gaat niet meer af op de ingestelde tijd. Via de radio-functie komt er geluid uit de speaker dus de speaker is niet defect. Ik heb de wekkerradio geopend en tref dan naar mijn inschatting twee hoofdmodules aan. Links een bordje met onder andere de schuifschakelaars voor het aanzetten van het alarm en het aan en uitzetten van de radio. Rechts een bordje met de radio-functie.

Ik zie een aantal lichtblauwe condensatoren (elco's?) met bruinige verkleuringen. Ik weet dat ik voor weinig geld een andere wekkerradio kan kopen maar ik ben benieuwd of ik dit probleem zelf kan oplossen.

Heeft iemand tips hoe ik dit probleem kan aanpakken? Ik heb zelf al wat dingetjes geprobeerd met de kap er af maar het alarm wil niet afgaan. Ook als ik instel dat de radio aan moet gaan gaat de radio niet aan.

Ik zie dat het draadje van de speaker eerst naar het rechterbordje met de radio gaat en vermoedelijk via een soort van 'flatcable' met vier aders van het rechterbordje naar het linkerbordje waarop zich ook de switch bevindt waarmee ik het alarm aan zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Kan je eens foto's maken (als 't kan scherpe; je wilt de macrofunctie van je camera gebruiken als 'ie em heeft) van de printjes en de elco's? Kans is aanwezig dat die elco's zijn gaan lekken; het kan wezen dat je er al bent met het vervangen van die dingen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-05 12:37
Als je het alarm aan zet, geeft het ding dan ergens (Display/Led) aan dat het ingeschalkeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Sprite_tm schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:32:
Kan je eens foto's maken (als 't kan scherpe; je wilt de macrofunctie van je camera gebruiken als 'ie em heeft) van de printjes en de elco's? Kans is aanwezig dat die elco's zijn gaan lekken; het kan wezen dat je er al bent met het vervangen van die dingen.
Afbeeldingslocatie: http://www.wagnersite.nl/Afbeeldingen/Wekkerradio%20geheel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.wagnersite.nl/Afbeeldingen/Wekkerradio%20linkerdeel.jpg
Avar schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:22:
Als je het alarm aan zet, geeft het ding dan ergens (Display/Led) aan dat het ingeschakeld is?
Ja, ik zie dan afhankelijk van het alarm of de alarms één of twee puntjes op het display oplichten :
- Alarm 1 : Linksboven op het display;
- Alarm 2 : Linksonder op het display;
- Alarm 1 + 2 : Linksboven en rechtsonder op het display.
Avar schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:57:
[...]

Okee, dan ziet het apparaat in ieder geval wel dat het alarm aan staat, dus kan je keuzeschakelaars en zo uitsluiten. Als je het typenummer van het gebruikte IC kan posten dan kunnen we misschien wat verder komen met een datasheet.
Ik zie een IC onder het bovenste LED-display zitten. Het opschrift kan ik niet lezen omdat het LED-display er boven hangt. Ik zie ook niet zo snel een mogelijkheid om het LED-display te verwijderen.

[ Voor 64% gewijzigd door One_Gandalf op 02-04-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
One_Gandalf schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:12:
Ja, ik zie dan afhankelijk van het alarm of de alarms één of twee puntjes op het display oplichten :
Okee, dan ziet het apparaat in ieder geval wel dat het alarm aan staat, dus kan je keuzeschakelaars en zo uitsluiten. Als je het typenummer van het gebruikte IC kan posten dan kunnen we misschien wat verder komen met een datasheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Deze bruine verkleuringen lijken wel gewoon lijm te zijn waarmee de condensator goed op z'n plek wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

almightyarjen

When does the hurting stop?

Komt dat ding uit begin jaren '80 ofzo? :D

Het alarm gaat dus niet meer af door zowel de buzzer als de radio?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 21-08 13:05
One_Gandalf schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:12:
Ik zie een IC onder het bovenste LED-display zitten. Het opschrift kan ik niet lezen omdat het LED-display er boven hangt. Ik zie ook niet zo snel een mogelijkheid om het LED-display te verwijderen.
Dat IC is waarschijnlijk de klok zelf plus de aansturing van het display.
De printplaat rechts op de foto is de radio.
De grote print links bevat o.a. voeding, eindversterker en buzzer circuit.
De print die onderaan op de foto net zichtbaar is zal wel de knoppen op de bovenkant bevatten.

Er zal een alarm signaal gaan van het klok IC naar de linker PCB om de radio en versterker in te schakelen. Dit zal met 1 of 2 transistoren gaan waarvan er een kapot kan zijn.

Voor de duidelijkheid, klopt het dat zowel radio als buzzer alarm niet werken?

Probeer eens of het buzzer alarm werkt terwijl je naar de radio luistert.
De versterker is dan ingeschakeld via de mechanische radio schakelaar. Als de buzzer dan wel afgaat dan weet je dat de transistor die de versterker inschakelt stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
almightyarjen schreef op maandag 02 april 2012 @ 12:43:
Komt dat ding uit begin jaren '80 ofzo? :D

Het alarm gaat dus niet meer af door zowel de buzzer als de radio?
Het is inderdaad een vrij oud apparaat. Ik heb het meen ik rond 2000 met Shell-zegels besteld bij de VESPRO-winkel.

Het alarm gaat inderdaad niet meer af door zowel de buzzer (keuze 'buzz') als de radio (keuze 'auto').
Ploink schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:13:
[...]

De print die onderaan op de foto net zichtbaar is zal wel de knoppen op de bovenkant bevatten.

[...]

Probeer eens of het buzzer alarm werkt terwijl je naar de radio luistert.
De versterker is dan ingeschakeld via de mechanische radio schakelaar. Als de buzzer dan wel afgaat dan weet je dat de transistor die de versterker inschakelt stuk is.
De print die onderaan de foto net zichtbaar is bevat inderdaad de knoppen op de bovenkant (van links naar rechts) :
* Snooze/calendar - grote rechthoekige knop
* Time - rechthoekige knop
* Alarm - rechthoekige knop
* Day/Hour - kleine ronde knop
* Month/Minute - kleine ronde knop
* Seconds - kleine ronder knop
* Sleep - Ovale knop
* Alarm off - grote rechthoekige knop

Zodra ik een alarm kies (stand 'buzz' of stand 'auto') schakelt de radio uit. De schuifschakelaar heeft de volgende standen :
* on ( radio is aan )
* off ( radio is uit )
* auto ( alarm via radio ; radio gaat uit )
* buzz ( alarm via buzzer ; radio gaat uit )

[ Voor 57% gewijzigd door One_Gandalf op 02-04-2012 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Om het apparaat te repareren moet je het eea doormeten met de multimeter en aantekeningen maken om uit te vissen hoe dingen geschakeld worden. Ik denk dat weinig tweakers dit specifieke apparaat uit het hoofd kennen.

Het zou helpen als je het IC kan identificeren en de datasheet nog ergens te vinden is, maar dan blijft het lastig zo via een forum.
Misschien kun je het ergens laten repareren of een mede-tweaker er eens naar laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ploink schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 00:46:
Om het apparaat te repareren moet je het eea doormeten met de multimeter en aantekeningen maken om uit te vissen hoe dingen geschakeld worden. Ik denk dat weinig tweakers dit specifieke apparaat uit het hoofd kennen.

Het zou helpen als je het IC kan identificeren en de datasheet nog ergens te vinden is, maar dan blijft het lastig zo via een forum.
Misschien kun je het ergens laten repareren of een mede-tweaker er eens naar laten kijken?
Kan ik met een multimeter alle componenten doormeten? Ik heb geen idee hoe ik een elco door zou moeten meten of een transistor. Een schema zou erg handig zijn maar ik realiseer me dat de kans vermoedelijk niet zo groot is dat ik nog een schema kan achterhalen. Bij de componenten staan op het PCB codes met zo te zien een volgnummer : D99 bij diodes, R99 bij weerstanden en Q99 bij condensators (waar staat die Q voor?).

Ik zal eens kijken of ik het IC dusdanig kan 'bevrijden' dat ik een eventuele code op de bovenkant kan lezen.

Het inschakelen van een reparateur of mede-tweaker is voor mij uit financieel oogpunt geen optie. Dat vind ik zonde van het geld omdat de wekkerradio een waarde van misschien 10 euro vertegenwoordigt. Ik realiseer me dat het lastig is via een forum. Aan de andere kant doe ik het voor de gein en hoeft het probleem niet per se opgelost te worden.

Ik vraag me ook het volgende af : is het mogelijk dat de alarm-functie niet meer werkt door één of meer lekkende elco's of hebben de elco's geen invloed op het wel of niet werken van de alarm-functie?

[ Voor 6% gewijzigd door One_Gandalf op 03-04-2012 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Q's zijn normaliter transistors en C condensators.
Ik vraag me ook het volgende af : is het mogelijk dat de alarm-functie niet meer werkt door één of meer lekkende elco's of hebben de elco's geen invloed op het wel of niet werken van de alarm-functie?
Dat is zeer zeker mogelijk. Elco's hebben als een van de eerste componenten last van ouderdom.

[ Voor 75% gewijzigd door Sphere- op 03-04-2012 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Sphere- schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:07:
Q's zijn normaliter transistors.
Ik heb denk ik niet goed gekeken. De Q staat vermoedelijk bij de transistors en niet bij de condensators.

Ik heb op internet gezocht. De Q schijnt te staan voor 'quiescent point' en is een indicatie voor het schakelmoment van een transistor.

http://www.webanswers.com...ransistor-symbol-q-835587

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Lekkende elco's zijn meer een probleem bij computers en andere moderne apparatuur.
Toch kan een slechte elco uitdrogen na lange tijd, maar de resulterende rimpel op de voeding spanning zou je horen op de radio als een 100Hz bromtoon.

Bij een computer is de belasting van elco's buitengewoon hoog, met zeer hoge stromen bij een laag voltage. Het is vooral deze hoge "ripple current" icm de warmte in een computer waardoor de elco uiteindelijk stuk gaat.
Speciaal voor de hoge eisen in deze toepassing zijn de (ultra) low ESR condensatoren ontwikkeld.

Bij een radio is de belasting heel veel minder en speelt dit probleem niet of nauwelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Q of T = transistor/mosfet
R = Resistor
C = Capacitor
L = Inductor
IC of U = Integrated Circuit
D = Diode/Led

Als je dingen wil gaan doormeten zou ik beginnen met de werking van die functie schakelaar te onderzoeken. Welke contacten worden waarmee verbonden in welke stand? Welke contacten zijn voor de wekker functie en waar leiden die signalen heen?
Als je bij een transistor of diode uitkomt zijn dat onderdelen die je eens nader moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
Als je het IC zodanig kan bevrijden dat je een typenummer hebt én er is een datasheet te vinden dan weet je in ieder geval waar je moet meten. De kans dat je het defect vindt als je willekeurig gaat meten lijkt me vrij klein. Bovendien kan je veel componenten niet meten als ze in een schakeling zitten omdat ze dan te veel beïnvloed worden door andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Avar schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:46:
Als je het IC zodanig kan bevrijden dat je een typenummer hebt én er is een datasheet te vinden dan weet je in ieder geval waar je moet meten. De kans dat je het defect vindt als je willekeurig gaat meten lijkt me vrij klein. Bovendien kan je veel componenten niet meten als ze in een schakeling zitten omdat ze dan te veel beïnvloed worden door andere componenten.
Ik heb de LED boven de IC uit de weg gekregen. De code op het IC is als volgt :

Sanyo 9G4 ( de 9 kan ook een B of een 8 zijn )
LM8365

Om de LED te verwijderen heb ik de metalen lipjes op de hoeken met een tang zo verbogen dat ze verticaal stonden. In die stand kan de LED worden opgetild. De metalen lipjes borgen de LED door ze te verdraaien.

[ Voor 13% gewijzigd door One_Gandalf op 06-04-2012 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
http://pdf1.alldatasheet....w/80324/SANYO/LM8363.html

ik heb verder geen tijd om er naar te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Die chip is een complete wekker. Aangezien de klok het doet verwacht ik dat de chip ook werkt. Je zou kunnen kijken of pin 26 (alarm output) verandert op het moment dat de wekker zou moeten afgaan. Mijn gok zou zijn dat de chip het prima doet maar dat een transistor (ofzo) die aan de output hangt stuk is.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Precies, pin 26 volgen en kijken waar je uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Bedankt. Het scheelt wel om te weten waar elke pin voor dient.
lemming_nl schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 20:41:
Je zou kunnen kijken of pin 26 (alarm output) verandert op het moment dat de wekker zou moeten afgaan. Mijn gok zou zijn dat de chip het prima doet maar dat een transistor (ofzo) die aan de output hangt stuk is.
Ik denk dat ik pin 26 heb gelokaliseerd. Hoe moet ik deze pin meten? Ik heb een multimeter met een rode en een zwarte punt. Ik neem aan dat ik de multimeter moet instellen op volt en de rode punt op pin 26 moet zetten. Waar zou ik dan de zwarte punt moeten/kunnen zetten?

[ Voor 20% gewijzigd door One_Gandalf op 04-04-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:26

DaWaN

'r you wicked ??

One_Gandalf schreef op woensdag 04 april 2012 @ 08:14:
[...]
Ik denk dat ik pin 26 heb gelokaliseerd. Hoe moet ik deze pin meten? Ik heb een multimeter met een rode en een zwarte punt. Ik neem aan dat ik de multimeter moet instellen op volt en de rode punt op pin 26 moet zetten. Waar zou ik dan de zwarte punt moeten/kunnen zetten?
De ground van de voeding is Vss op het IC. Vss zit op pin 24
De vss zal wel op meerdere punten op de print beschikbaar zijn, meestal zijn de min kanten van de elco's die op de print zitten ook wel met de Vss verbonden

Overigens zou je ook eens de piep-stand van jouw multimeter moeten proberen. Er zit waarschijnlijk een stand op waar de multimeter gaat piepen zodra deze een weerstand van minder van 20 ohm meet. Probeer deze stand eens op te zoeken, je komt er snel genoeg achter of de stand werkt door de 2 punten van de multimeter tegen elkaar aan te houden. Zodra die stand werkt kun je vrij snel het pad van de alarm output gaan volgen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:33

almightyarjen

When does the hurting stop?

DaWaN schreef op woensdag 04 april 2012 @ 08:28:
[...]

De ground van de voeding is Vss op het IC. Vss zit op pin 24
De vss zal wel op meerdere punten op de print beschikbaar zijn, meestal zijn de min kanten van de elco's die op de print zitten ook wel met de Vss verbonden

Overigens zou je ook eens de piep-stand van jouw multimeter moeten proberen. Er zit waarschijnlijk een stand op waar de multimeter gaat piepen zodra deze een weerstand van minder van 20 ohm meet. Probeer deze stand eens op te zoeken, je komt er snel genoeg achter of de stand werkt door de 2 punten van de multimeter tegen elkaar aan te houden. Zodra die stand werkt kun je vrij snel het pad van de alarm output gaan volgen :)
En de piep-stand heeft meestal een symbooltje van een diode oid...

Om te meten of de alarm output van de chip goed werkt, kan je de multimeter instellen voor het meten van een voltage in het bereik van 0-10V, 0-20V oid. Daarna laat je het alarm niet afgaan en meet je de uitgang van pin 28 (uitgang alarm) door op pin 24 de zwarte meetpin te zetten en op pin 28 de rode meetpin te zetten. Onthoud dit voltage wat je meet. Doe ditzelfde nogmaals terwijl het alarm afgaat. Als er een verschil is in voltage (een paar Volt oid) kan je ervan uitgaan dat de chip goed werkt en dat het probleem buiten de chip ligt.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik heb het diode-teken/de piepstand gevonden op mijn multimeter. Een open verbinding toont een 1 op het display van de multimeter. Als de punten elkaar raken wordt er een kleine waarde getoond. Ik hoor in ieder geval geen piep van de multimeter komen.

Als ik de switch op 'buzz' zet en de pins 24 en 26 aanraak in de piep-stand dan gaat het alarm af.

Als ik de multimeter instel op 20 Volt gelijkspanning dan meet ik met de switch op 'buzz' en niet op 'buzz' beide keren ongeveer 18 Volt. Echter het alarm gaat niet zoals in de piep-stand af.

Ik weet nog niet zo goed wat deze meetresultaten precies betekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door One_Gandalf op 04-04-2012 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
One_Gandalf schreef op woensdag 04 april 2012 @ 19:07:
Als ik de switch op 'buzz' zet en de pins 24 en 26 aanraak in de piep-stand dan gaat het alarm af.
Dan lijkt het er sterk op dat het IC is overleden, het alarm gaat dus wel af als je zelf een spanning op pin 26 zet. Dat zou het IC dus moeten doen als het alarmtijd is. Je zou nog even kunnen kijken wat er aan pin 26 hangt, zie voor een voorbeeldschakeling bladzijde 8 van de datasheet. Misschien dat daar iets mis is waardoor hij niet af gaat als het IC spanning geeft maar wel als je multimeter dat doet. (Dat doet een multimeter namelijk op die stand)
Als ik de multimeter instel op 20 Volt gelijkspanning dan meet ik met de switch op 'buzz' en niet op 'buzz' beide keren ongeveer 18 Volt. Echter het alarm gaat niet zoals in de piep-stand af.
18 volt lijkt me aan de hoge kant, meet je dat tussen pin 24 (zwart) en pin 26 (rood)?
Het is de bedoeling dat je deze spanning 2 keer meet: 1 keer als het alarm uit staat en 1 keer als hij af zou moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Avar schreef op woensdag 04 april 2012 @ 22:17:
18 volt lijkt me aan de hoge kant, meet je dat tussen pin 24 (zwart) en pin 26 (rood)?
Het is de bedoeling dat je deze spanning 2 keer meet: 1 keer als het alarm uit staat en 1 keer als hij af zou moeten gaan.
Als ik zwart op pin 24 zet en rood op pin 26 dan is de spanning zonder keuze 'buzz' -17,70 Volt met keuze 'buzz' en het aanbreken van de alarmtijd 0:05 uur ook -17,70 Volt. Ik meet dus geen verschil indien er nog geen alarm en indien er wel een alarm af zou moeten gaan.

Ik begrijp dat er in beide gevallen een verschillend voltage gemeten zou moeten worden (zoals 'almightyarjen' meldt)?

Update

Toen ik ontdekte dat het alarm niet meer werkte meen ik dat een van de twee alarms toen nog wel werkte in combinatie met de buzzer ik heb dat toen ook getest. Daarom dacht ik in eerste instantie dat het probleem zat in de schuifschakelaar waarmee ik kan kiezen uit de volgende standen :
- Alarm 1
- Alarm 1 + 2
- Alarm 2

Later deed het alarm het in alle standen niet meer. Mogelijk duidt dit er op dat het probleem ook in het voortraject zou kunnen zitten.

Onderzoek datasheet

Op de derde pagina van het datasheet staat het volgende :
- Vss = 0 Volt
- Vdd = -9 to -15 Volt

In het datasheet lees ik het volgende in paragraaf 2-1 'Logic level' :

Logic level
- Logic 'L' : Vdd level = -9 to -15 Volt
- Logic 'H' : Vss level = 0 Volt

In paragraaf 4-3 'Alarm operation' lees ik het volgende :

(2) The alarm 1 time and alarm 2 time can be set independently. When the alarm 1 time (alarm 2 time) is reached, ALARM 1 OUTPUT (ALARM 2 OUTPUT) will be turned on (H level) and will be turned OFF (L level) automatically 59 minutes later. ...

Conclusie

Dus dan zou ik concluderen dat op het moment dat het alarm moet afgaan het voltage van -17,70 Volt (Vdd = 'L') naar ongeveer 0 Volt (Vss = 'H') moet gaan op pin 26.

[ Voor 54% gewijzigd door One_Gandalf op 05-04-2012 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
One_Gandalf schreef op woensdag 04 april 2012 @ 22:49:
Toen ik ontdekte dat het alarm niet meer werkte meen ik dat een van de twee alarms toen nog wel werkte in combinatie met de buzzer ik heb dat toen ook getest. Daarom dacht ik in eerste instantie dat het probleem zat in de schuifschakelaar waarmee ik kan kiezen uit de volgende standen :
Vandaar mijn eerste vraag of het display aangeeft dat het alarm staat ingeschakeld.
Mocht het in de schakelaar zitten dan zou dat dus niet het geval zijn.
Dus dan zou ik concluderen dat op het moment dat het alarm moet afgaan het voltage van -17,70 Volt (Vdd = 'L') naar ongeveer 0 Volt (Vss = 'H') moet gaan op pin 26.
Even voorbij gaand aan het feit wat de exacte spanningen moeten zijn, er moet iets veranderen op de alarm tijd. Gebeurt dat niet dan vrees ik echt voor het IC. Het zou nog zo kunnen zijjn dat de uitgang op een of andere manier kortgesloten is, maar eigenlijk heb je het tegendeel al bewezen doordat het alarm af ging tijdens het meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Als het alarm af moet gaan en er niets gebeurt is het me nu gelukt door de pinnen 27 (ALARM 1 OFF INPUT) en 30 (Vdd = -17,5 Volt) via de piep-functie te verbinden om het alarm af te laten gaan.

Mijn indruk is dat op een of andere manier het input-signaal ALARM 1 OFF er voor zorgt dat het alarm niet af gaat. Ik heb de volgende voltages gemeten voor pin 27 : - 0,84 , -2,54 , -1,7 en -2,53 Volt. Ik vermoed dat deze voltages te hoog blijven waardoor het logische signaal H aan blijft staan.

Ik denk nu in de richting van de knop ALARM OFF. Misschien heb ik deze knop al zo vaak gebruikt dat deze heel makkelijk contact maakt en daardoor het afgaan van het alarm blokkeert. Ik moet dit nog nader uitzoeken.

De test met het doorverbinden van pin 27 met pin 30 waardoor het voltage naar -17.5 Volt ( logische stand L ) is gegaan doet mij dit vermoeden.

Op pin 25 SNOOZE INPUT meet ik -17,50 Volt ( logische L ), dat lijkt me goed.

Op pin 28 SLEEP OUTPUT meet ik -10,90 Volt (logische L), dat lijkt me goed.

Ik denk dat de SLEEP en SNOOZE het alarm niet verhinderen.

Update

Ik heb de 'knoppen-strip' los gemaakt zodat de drukknop geen contact meer maakt met 'het spoor op de strip'. Als ik nu nog een test doe gaat alarm 1 correct af. Als ik daarna alarm 2 instel en het nog eens probeer gaat het weer mis. Ook met alarm 1 gaat het daarna mis. Ik denk zelf dat dit zou kunnen komen doordat ik de strip weer aan moest brengen om de alarmtijden in te stellen en dat hierbij mogelijk het contact alarm off weer is 'aangedrukt'.

Op de strip zit een soort schuimige 'dempingsstrip'. Ik zal hiervan nog een foto maken. Ik moet nog uitzoeken of het inderdaad een 'contact-probleem' is en hoe ik dit dan het beste kan oplossen. Mogelijk door de knop 'Alarm Off' af te sluiten. Ik kan dan altijd nog de knop 'Snooze' gebruiken.

[ Voor 26% gewijzigd door One_Gandalf op 06-04-2012 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik raak een beetje door mijn ideeën heen. Het lukt me incidenteel de eerste poging na het er in steken van de stekker om alarm 1 aan de praat te krijgen. Dit is echter niet te reproduceren. Op het input signaal ALARM1 OFF meet ik continu een logische H ( -3 tot 0 Volt ) waardoor het alarm naar mijn idee direct wordt uitgeschakeld.

Heeft iemand nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertHola
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-04-2022
Is dit nog een up-to-date item?
Ik zie op de foto van de wekkerradio dat het grote display (bijna) hetzelfde is als de mijne.
Afmeting 73 mm x 19 mm en dan 2 plaatjes op elkaar. Mijn display begint te faden.
De wekkerradio is volledig goed, wekker doet het, alarm, radio, volume en de leeslamp.
Ben er erg aan gehecht dus wil hem graag repareren.
Weet iemand hoe dit te fixen of ergens een display te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Sow, dat is een oud topic.

Als het een led-display is die slecht leesbaar wordt, dan is vraag 1, alle cijfers of zijn de segmenten die meer aanstaan slechter.

Als het hele display slecht leesbaar wordt is het waarschijnlijk niet het display maar de aansturing ervan.
Ga dan eens spanningen meten etc.

Zijn het sommige segmenten (die meer aan staan) dan moet je het display vervangen, veel succes met daar een voor vinden...

Beide hebben overigens 0 relatie met waar dit topic over gaat, andere wekker en een ander probleem, dus zou je aanraden een nieuw topic te openen over je daadwerkelijke probleem.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.