Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-07 08:56
Hallo allemaal,

Ik heb een computer met een ASUS M3A78-EM moederbord. Alles ging perfect toen ik 4GB RAM in mijn computer had zitten. (2x2GB DDR2 800Mhz Kingston CL5) Ik wilde graag upgraden naar 8GB, dus ik bestel 2 reepjes bij.

Nu het probleem, wanneer ik 3 DIMMs installeer, dus 6GB boot de PC prima, maar wanneer ik 8GB installeer, dus 4 DIMMs, post de PC niet. Alle DIMMs werken los, en verder in elke combinatie tot 6GB. Ook is het laatste slot niet kapot.

Wat ik al heb geprobeerd:

- Timings gelijk zetten.
- Snelheid verlagen
- Voltage verhogen
- Verschillende slots proberen
- Unganged/Ganged mode afwisselen
- DIMMs los proberen.

Iemand die een oplossing weet? En voor de duidelijkheid, dit moederbord ondersteunt 8GB RAM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staan de DIMMen op de QVL? En is de geheugenconfiguratie wel mogelijk op je bord? Niet dat je zit met een te grote chipgrootte oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Het moederbord ondersteunt 4x 2GB modules. Geen probleem dus. Op de QVL staat eigenlijk bijna niks, en is ook zwaar verouderd. Kan ik dus weinig mee.

Bovendien werkten de vorige modules ook, dus zou geen probleem moeten zijn. En apart werken ze ook prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Cassie789 op 31-03-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Voltage verhogen van de Northbridge werkt ook niet, heb nu bevestiging dat alle DIMMs werken en de sloten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik weet niet hoeveel dit je verder gaat helpen... maar ik heb hier een pc met hetzelfde moederbord waar ik ook 4 reepjes Kingston geheugen in heb zitten (weet zo niet precies welk type, maar afgezien van de capaciteit zijn het wel allemaal dezelfde reepjes). In mijn geval gaat het echter om 2x2 en 2x1, in totaal dus 6GB. Dit werkt probleemloos.

Heb je het bios van het moederbord al eens geupdate naar de laatste versie?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
Jep, nieuwste BIOS 2701. Raar dat het bij jou wel werkt. Ik ga even kijken straks of mijn 512MB RAM reepje er wel bij in kan. Dan weet ik gelijk of het aan de hoeveelheid ligt of dat er toch een ander probleem is.

EDIT: Oke, nu wordt het iets duidelijker. Wanneer ik het RAM instel op de helft van de originele snelheid, 200MHz (400 effectief) boot de PC wel met het volledige aantal geheugen. Oftewel: Er is een gebrek aan vermogen. Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen? Ik kan max 150mV bij de chipset op doen, maar dit helpt niet.

[ Voor 43% gewijzigd door Cassie789 op 31-03-2012 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Laatst online: 11:58

epic_gram

undercover moderator

Je geheugencontroller heeft het te zwaar, 3 modules werken omdat het dan in single channel draait, 4 modules gaat hij in dual channel draaien en dan wordt het te zwaar. Dual channel met twee modules werkt nog, 4 wordt teveel.

In de manual staat wellicht op wat voor snelheden 4 modules aangestuurd kunnen worden door je IMC, en anders staat dit vast nog wel bij AMD op de website in de documentatie. (780G chipset)

Je kunt natuurlijk ook zelf de limieten opzoeken van je controller, door hem gewoon over te klokken. In het AMD CPU Overclock Topic #6 topic heb ik uitgelegd hoe je hiervoor te werk kunt gaan. Ikzelf zou eerst trouwens wat benchmarks gaan draaien, ik verwacht namelijk dat je niet heel veel performanceverlies krijgt door je geheugen wat trager te laten lopen. 5% in benchmarks oid, lang niet die factor 2 waarmee je hem nu hebt teruggeklokt. In de praktijk dus nog minder. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1