Is een pakbon genoeg als garantie bewijs?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:28
Ik denk dat dit forum het meest geschikt is om een snel en goed antwoord te krijgen op mijn vraag.

Ik heb vandaag een Xbox360 binnengekregen, deze kreeg ik bij een afgesloten gsm abonnement.
Ik heb zelf geen behoefte aan de console dus wil hem verkopen.

Maar er zit uiteraard geen rekening bij maar alleen een pakbon.

Nu is mijn vraag of de pakbon genoeg is om in de toekomst de garantie te claimen bij Microsoft en wat moet er allemaal op deze pakbon staan om ervan een geldig garantie bewijs te maken.

Op de pakbon staat uiteraard mijn naam en adres en in een paar woorden de inhoud van het pakket (contract, gsm en console).

Ik heb al met Google rond gezocht maar kon geen echt antwoord op mijn vraag vinden.
Het enige wat naar voren kwam is dat men bij terug sturen (na ontvangst) de pakbon erbij moet doen.

Edit:
Een pakbon lijkt uiteraard in veel punten op een rekening.
Maar op een rekening staat in de regel toch flink wat meer informatie en in vergelijk ziet een pakbon er vaak toch door zijn kaalheid nogal nep uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Deadsy op 31-03-2012 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-06 08:34

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Garantie gaat gewoon op serienummer, niets bon oid. Serienummer invoeren op xboxlive.nl/com en je ziet tot wanneer de garantie loopt.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Er zal bij het contract van het abonnement toch wel een vermelding zitten van de bonus bijgevoegd?

De xbox is onderdeel van die overeenkomst, ongeacht of je hem gekocht hebt of erbij gekregen hebt. Dat is dus je bewijs, zogezegd, als er iets helemaal mis mocht gaan. Niet die pakbon. Die geeft wel wat aan, maar geeft geen volledige juridische dekking.

Je zal altijd moeten zorgen dat je zo volledig mogelijke papieren hebt, wat gebeurd er bijvoorbeeld als je de xbox in moet sturen voor reparatie en je krijgt een andere terug met een ander serienummer per abuis.

Vaak, maar niet altijd, wordt er wel coulance uitgeoefend aangezien fabrikanten weten welke acties er met hun producten gedaan worden, dat wordt bijgehouden. Meestal, er zijn uitzonderingen, maar Microsoft is er erg goed in om de puntjes aan de i te knopen. Een pakbon zou dan ook best geaccepteerd kunnen worden uit coulance. Maar het is nu eenmaal het beste om een rekening te hebben, danwel een duidelijke vermelding en specificatie bij het contract van het product waar je de xbox bij gekregen hebt.

Dat is niet altijd snel mogelijk echter, dat hangt vaak af van hoe goed die partij zijn zaken op orde heeft. Ze moeten het je wel geven, maar vaak wordt daar van weggestuurd en de klant afgebluft (je hebt hem toch gratis man, hebben we niet, etc etc).

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Angeloonie schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:34:
Garantie gaat gewoon op serienummer, niets bon oid. Serienummer invoeren op xboxlive.nl/com en je ziet tot wanneer de garantie loopt.
Dat weet ik maar het serienummer is toch gewoon de productie datum?
Dus afhankelijk van hoelang de console ergens rond gestaan heeft kan er toch een verschil zitten tussen de productie datum en koop datum.

Het zal in dit geval waarschijnlijk niet zo zijn maar ik ken verhalen van mensen die iets kopen en dan na ontvangst erachter komen dat het product al een flink aantal maanden oud is. En in zulke gevallen heeft men uiteraard meer aan een garantie bewijs dan aan een productie datum.

Bv de winkel waar het artikel vandaan komt zal de pakbon als garantie bewijs zien maar zal de fabrikant dit zelf ook doen?
Want ik denk dat we allemaal wel weten dat zulke bedrijven vaak zeer slecht in de aftersales zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Juridisch gezien is een bewijs van aankoop genoeg om garantie te claimen bij de winkel (of in dit geval telco).
Microsoft maakt het blijkbaar nog makkelijker door direct garantie te geven.
Deadsy schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:46:
[...]

Dat weet ik maar het serienummer is toch gewoon de productie datum?
Dus afhankelijk van hoelang de console ergens rond gestaan heeft kan er toch een verschil zitten tussen de productie datum en koop datum.

Het zal in dit geval waarschijnlijk niet zo zijn maar ik ken verhalen van mensen die iets kopen en dan na ontvangst erachter komen dat het product al een flink aantal maanden oud is. En in zulke gevallen heeft men uiteraard meer aan een garantie bewijs dan aan een productie datum.

Bv de winkel waar het artikel vandaan komt zal de pakbon als garantie bewijs zien maar zal de fabrikant dit zelf ook doen?
Want ik denk dat we allemaal wel weten dat zulke bedrijven vaak zeer slecht in de aftersales zijn.
De garantie die Microsoft je geeft is een service. Juridisch is de garantie een verantwoordelijkheid van de verkoper.

[ Voor 71% gewijzigd door RocketKoen op 31-03-2012 01:48 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RocketKoen schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:46:
Juridisch gezien is een bewijs van aankoop genoeg om garantie te claimen bij de winkel (of in dit geval telco).
Microsoft maakt het blijkbaar nog makkelijker door direct garantie te geven.
Klopt, zolang het product vermeld staat op dat bewijs van aankoop. En dat is het contract wat hij heeft met die telco, de xbox zou daar vermeld moeten staan, of er zou een vermelding bijgevoegd moeten zijn. Anders is er voor het stuk van de xbox geen bewijs van overeenkomst. Het lijkt mij vreemd dat de actie niet ergens in de kleine lettertjes vermeld zou staan, aangezien het hoogstwaarschijnlijk om een bonus/koppelactie gaat.

Microsoft is inderdaad makkelijk met garantie. Maar het kan misgaan. Een kennis heeft een keer na reparatie een verkeerde unit teruggekregen, die werdt voor een tweede reparatie niet geaccepteerd zonder overleggen van bewijs van aankoop.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Virtuozzo schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:43:
Er zal bij het contract van het abonnement toch wel een vermelding zitten van de bonus bijgevoegd?

De xbox is onderdeel van die overeenkomst, ongeacht of je hem gekocht hebt of erbij gekregen hebt. Dat is dus je bewijs, zogezegd, als er iets helemaal mis mocht gaan. Niet die pakbon. Die geeft wel wat aan, maar geeft geen volledige juridische dekking.

Je zal altijd moeten zorgen dat je zo volledig mogelijke papieren hebt, wat gebeurd er bijvoorbeeld als je de xbox in moet sturen voor reparatie en je krijgt een andere terug met een ander serienummer per abuis.

Vaak, maar niet altijd, wordt er wel coulance uitgeoefend aangezien fabrikanten weten welke acties er met hun producten gedaan worden, dat wordt bijgehouden. Meestal, er zijn uitzonderingen, maar Microsoft is er erg goed in om de puntjes aan de i te knopen. Een pakbon zou dan ook best geaccepteerd kunnen worden uit coulance. Maar het is nu eenmaal het beste om een rekening te hebben, danwel een duidelijke vermelding en specificatie bij het contract van het product waar je de xbox bij gekregen hebt.

Dat is niet altijd snel mogelijk echter, dat hangt vaak af van hoe goed die partij zijn zaken op orde heeft. Ze moeten het je wel geven, maar vaak wordt daar van weggestuurd en de klant afgebluft (je hebt hem toch gratis man, hebben we niet, etc etc).
Op mijn contract staan de console en ook het toestel niet vermeld.
Ik heb wel een orderbevestiging waar alles opstaat maar ik betwijfel dat dit genoeg zou zijn.

Ik heb reeds een mail richting de winkel gestuurd maar dan is het maar de vraag of hun antwoord klopt.
De reden dat ik het zo graag precies wil weten is gewoon omdat ik niet wil dat een koper mocht de console kapot gaat zonder garantie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Deadsy schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:51:
[...]

Op mijn contract staan de console en ook het toestel niet vermeld.
Ik heb wel een orderbevestiging waar alles opstaat maar ik betwijfel dat dit genoeg zou zijn.

Ik heb reeds een mail richting de winkel gestuurd maar dan is het maar de vraag of hun antwoord klopt.
De reden dat ik het zo graag precies wil weten is gewoon omdat ik niet wil dat een koper mocht de console kapot gaat zonder garantie zit.
Garantie is vaak niet overdraagbaar. Staat vaak ergens in de kleine lettertjes.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
RocketKoen schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:03:
[...]

Garantie is vaak niet overdraagbaar. Staat vaak ergens in de kleine lettertjes.
Volgens de wet is garantie geloof ik wel gewoon overdraagbaar.
Want de garantie zit op het product.
En in zulke gevallen is het geloof ik gewoon: wet > kleine lettertjes.

Want ik heb dit ooit moeten opzoeken en er lopen diverse threads over op bijvoorbeeld Radar.

[ Voor 8% gewijzigd door Deadsy op 31-03-2012 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

IANAL:

Volgens mij zit er garantie op het product. Niet op de combinatie van de persoon die het heeft gekocht, en het product. Er kan zoveel in de kleine letters staan. Dat je al je rechten verliest als je akkoord gaat bijvoorbeeld. Kleine letters mogen echter nooit een inperking zijn van je rechten. En een consument heeft nu eenmaal veel rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Angeloonie schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 01:34:
Keep in mind: dat is de garantie die door Microsoft gegeven wordt, als consument heb je in principe daar niets mee van doen, in Nederland althans niet zo. In Nederland gelden mbt garantie andere regels, die bovendien uitgebreider zijn dan wat het advies is van de EU. Je hebt dan wel een bewijs nodig dat je het product bij een Nederlandse winkel hebt gekocht. De garantie verloopt dan overigens ook via die winkel uiteraard.

Via een Nederlandse winkel aangeschaft electronisch apparaat, heb je bij wet namelijk net zo lang garantie als de economische levensduur van het aangeschafte apparaat is.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 31-03-2012 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Deadsy schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:06:
[...]

Volgens de wet is garantie geloof ik wel gewoon overdraagbaar.
Want de garantie zit op het product.
En in zulke gevallen is het geloof ik gewoon: wet > kleine lettertjes.

Want ik heb dit ooit moeten opzoeken en er lopen diverse threads over op bijvoorbeeld Radar.
volgens deze bron wel
moet het wel op de bon of in de algemene voorwaarden staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Een orderbevestiging is onderdeel van de overeenkomst, als daar een serienummer op staat dan zou dat goed genoeg moeten zijn in het geval van Microsoft en hun beleid plus Algemene Voorwaarden van dat bedrijfsonderdeel. Als dat er niet bijstaat, tja, dat is minder en ik zou het toch graag ergens zien. Maar, ik moet toegeven, dat is eigenlijk alleen iets wat opduikt wanneer er echt iets gruwelijk misgaat. En dat is toch zelden.

Je zal wel moeten controleren of de xbox nog garantie heeft (dat kan online, zoals eerder vermeld). Je moet er ook rekening mee houden dat garantie niet overdraagbaar is als je het product niet direct gekocht hebt, maar bijvoorbeeld gewonnen of als onderdeel van een overeenkomst voor een ander product of dienst. Als je echter in staat bent om bij een wederverkoop een rekening of overeenkomst te overleggen voor dat product (die xbox) dan is de garantie alsmede de aansprakelijkheid wel overdraagbaar.

Wet gaat boven Algemene Voorwaarden enzovoorts. Het is vaak echter moeilijk recht te krijgen, zorg er dus altijd voor dat je alles in orde hebt en goed geïnformeerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

CptChaos schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:08:
[...]
garantie die door Microsoft
Microsoft *moet* helemaal niets. Dat is immers niet de verkopende partij. Het vraagstuk of of je met de pakbon nog garantie kan claimen bij de orginele verkoper van het abonnement met de gratis XBOX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:10:
Microsoft *moet* helemaal niets. Dat is immers niet de verkopende partij. Het vraagstuk of of je met de pakbon nog garantie kan claimen bij de orginele verkoper van het abonnement met de gratis XBOX.
Ja, dat zeg ik toch ook, lees is verder in mijn post... ;) En eventueel mijn edits...

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 31-03-2012 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Virtuozzo schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:09:
Je zal wel moeten controleren of de xbox nog garantie heeft (dat kan online, zoals eerder vermeld). Je moet er ook rekening mee houden dat garantie niet overdraagbaar is als je het product niet direct gekocht hebt, maar bijvoorbeeld gewonnen of als onderdeel van een overeenkomst voor een ander product of dienst. Als je echter in staat bent om bij een wederverkoop een rekening of overeenkomst te overleggen voor dat product (die xbox) dan is de garantie alsmede de aansprakelijkheid wel overdraagbaar.

Wet gaat boven Algemene Voorwaarden enzovoorts. Het is vaak echter moeilijk recht te krijgen, zorg er dus altijd voor dat je alles in orde hebt en goed geïnformeerd bent.
Waar haal je deze informatie vandaan? Voor zover ik het kan vinden kan overdracht van garantie expliciet uitgesloten worden door de verkopende partij en is dat dan ook wetsgeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
@ camacha, er gaat wat mis met je quote... dat is niet mijn post maar Virtuozzo in "Is een pakbon genoeg als garantie bewijs?"

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

RocketKoen schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:13:
@ camacha, er gaat wat mis met je quote... dat is niet mijn post maar Virtuozzo in "Is een pakbon genoeg als garantie bewijs?"
Um ja :p

Nu niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
RocketKoen schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:08:
[...]

volgens deze bron wel
moet het wel op de bon of in de algemene voorwaarden staan.
Ik neem aan dat je het over dit stuk hebt:
De verkoper mag in de koopovereenkomst bepalen dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen aan iemand anders. Dit betekent dat wanneer u garantie heeft gekregen op een bepaald product en u verkoopt dit product aan iemand anders, de garantie niet overgaat op de persoon aan wie u het product verkoopt.
Hiermee word zover ik weet bedoelt dat als ik de Xbox verkoop de nieuwe eigenaar niet garantie kan claimen bij de winkel waar ik hem vandaan heb.
Maar uiteraard wel recht heeft op de fabrieksgarantie die op het product zit.
Want deze fabrieksgarantie zit op het product.

Want er staat: dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen.

@Darkstone
Mijn vraag was eigenlijk of een pakbon als garantie bewijs genoeg is voor Microsoft (en uiteraard ook andere bedrijven) en niet voor de winkel waar ik hem uiteindelijk gekocht heb.
En tevens uiteraard welke gegevens op deze pakbon zouden moeten staan (dit deels omdat ik in de laatste jaren flink wat pakbonnen heb gezien waar bijna niets opstaat).

[ Voor 14% gewijzigd door Deadsy op 31-03-2012 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Deadsy schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:15:
[...]

Ik neem aan dat je het over dit stuk hebt:

[...]

Hiermee word zover ik weet bedoelt dat als ik de Xbox verkoop de nieuwe eigenaar niet garantie kan claimen bij de winkel waar ik hem vandaan heb.
Maar uiteraard wel recht heeft op de fabrieksgarantie die op het product zit.
Want deze fabrieksgarantie zit op het product.

Want er staat: dat de garantie die hij aan u als koper heeft gegeven, niet kan worden overgedragen.
Dat gaat inderdaad om de winkelgarantie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:11:
[...]

Waar haal je deze informatie vandaan? Voor zover ik het kan vinden kan overdracht van garantie expliciet uitgesloten worden door de verkopende partij en is dat dan ook wetsgeldig.
Uit het verslag hier van een vergelijkbare zaak, waar een persoon een probleem kreeg met een aansprakelijkheidsclaim met een xbox gekregen als onderdeel van een actie bij een isp. Het belangrijkste punt is dat wetgeving dit soort zaken stelt, en niet een verkopende partij - dat was ook het heikele punt in de zaak en de verkopende partij is dan ook in het ongelijk gesteld.

De verkopende partij, ongeacht of je een product koopt, gratis krijgt of erbij krijgt, is altijd je aanspreekpunt voor garantie.

In een andere zaak, eerder kort aangestipt van een kennis, kwam de complicatie naar boven van overdracht garantie na wederverkoop van een product wat niet aangekocht was, maar bij een andere dienst verkregen was. Uiteindelijk werd gesteld dat garantie zonder bewijs van overeenkomst overdraagbaar was, maar (even opgezocht) aansprakelijkheid niet.

En dat is even een belangrijk punt. We spreken altijd van "garantie", maar dat is het eigenlijk niet. We hebben een combinatie van garantie en aansprakelijkheid. Kort gezegd komt het er op neer dat we redelijke verwachtingen mogen hebben voor redelijk gebruik en levensduur van een aankoop voor minimaal twee jaar plus het resultaat van die redelijke verwachte levensduur bij redelijk gebruik. De eerste zes maanden hebben wij als consument hier in garantie, daarom dat ook bewijslast verschuift naar de consument na die zes maanden. Daarna geldt aansprakelijkheid, en dat is iets anders, en is zwaar onderhevig aan correct documentatie. En bewijs van overeenkomst is een primair onderdeel daarvan, vandaar dus ook het aspect van overdraagbaarheid gespecificeerd voor garantie versus aansprakelijkheid.

Pagina: 1