Is dit wel de manier om het te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-07 16:05
(jarig!)
Goede dag tweakerts, ik ga jullie weer eens lastigvallen met een paar vragen.

Verhaal zit zo. Ik wil voor een budget van €150-180 een platenspeler met het liefst passieve luidsprekers en dus een versterker. Als het even kan wil ik m'n compjoeter audio ook aansluiten op dit systeem.

Onlangs heb ik hier op V/A een bod van €50 gedaan op een platenspeler met ingebouwde voorsterker, die ik volgende week op kan halen.

Nu heb ik een beetje lopen zoeken naar een eindversterker en kom ik als goedkoopste optie een Basetech 4 tegen, voor €30 (linkje: http://shop.conrad.nl/aut...s/versterkers/372807.html)

Dat betekent dat ik 70 tot 100 euro's overhoud voor boxen. Hier heb ik nog helemaal geen idee wat ik wil kopen, maar ik woon op een klein studentenkamertje en grote zuilen zijn dus uitgesloten. Zelfbouw trouwens ook want studentenkamer en geen gereedschap. Ik ben ook nog niet zeker of ik stereo of 2.1 geluid wil, maar dat is allemaal een zorg voor later.

Nu dus de vragen:

1. Is dit een beetje goede verdeling van budget? Dit is voornamelijk met betrekking tot de platenspeler, ik heb zelf het idee dat ik beter een goedkopere kan halen en meer geld aan versterking of speakers uitgeven.

2. Kan ik op deze set de PC ook aansluiten? En hoe moet ik dat doen?

3. Enige aanraders kwa speakers?

Ik ben overigens een noob op het gebied van audio, als je daarmee rekening houdt met het beantwoorden zou ik het prettig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Voor eindversterker en speakers
Ga naar de kringloop, ik kom daar soms geweldige vintage solidstate versterkers tegen ( oa fisher )
ze kosten geen drol. rond de 10 / 20 en je zal verbaast staan van de geluidskwaliteit.

Zelfde geldt voor de speakers
Een mooi vintage setje uit de jaren 80 , noem maar iets een setje van B&W voor rond ... 10 / 30

Geld wat je overhoudt gebruik dat voor eventuele kleine reparaties / cosmetische problemen aanpakken

* en die link die je deelt,.. betreft versterker leuk voor scooter /auto/bootje maar niks voor in huis :P

[ Voor 10% gewijzigd door osmosis op 30-03-2012 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Das een auto versterker, moet je zelf nog ergens een 12v voeding vandaan gaan halen.
Daarnaast moet je op gaan letten met je speakers aangezien dat ding maar tot 4ohm gaat.

Waarom haal je niet gewoon een normale 2e handse versterker (evt icm speakers) van marktplaats af ?
Kun je je pc op anasluiten, en dan had je ook niet moeilijk hoeven doen met een losse voorversterker

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 30-03-2012 16:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Nu online
Twee min marktplaats :
http://link.marktplaats.nl/545682252 30,- ( 2 speakers )
http://link.marktplaats.nl/545513790 80,- ( Fijne versterker )

Zoiets bijv ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:54

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt geen eind-versterker nodig, maar een normale geïntegreerde versterker. Die platenspeler heeft een voorversterker, zodat je geen phono trap meer nodig hebt. Van origine geeft een platenspeler een dusdanig zwak signaal af, dat je daar een speciale ingang voor nodig hebt die extra versterkt is (de phono ingang). Een versterkte platenspeler heeft deze niet nodig en kan dus op elke ingang aangesloten worden :)

Loop inderdaad een kringloop winkel in of ga MP afspeuren...er is echt veel leuks te krijgen :) Probeer zoveel mogelijk budget in speakers te duwen, die bepalen voor 80% het geluid en de kwaliteit ervan. Versterking en bron hebben veel minder impact!

Dus een setje als dit:

http://link.marktplaats.nl/545169508
http://link.marktplaats.nl/545583891

Klinkt echt lekker hoor!

edit: Pc kan op alle versterkers aangesloten worden met een "3,5 mm jack naar twee maal tulp" kabeltje

[ Voor 27% gewijzigd door DjVe op 30-03-2012 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

jterpstra schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:11:
Twee min marktplaats :
http://link.marktplaats.nl/545480910 80,- ( Fijne versterker )

Zoiets bijv ?
Mooie speakers, maar denk niet dat ze veel versterken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Nu online
* foutje gespot. gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Dank voor het advies! Ik ga morgen eens langs de kringloop. Trouwens nog merken waar ik naar uit moet kijken/die als kwaliteit bekend staan?

EDIT:

Ik moet dus opletten dat ik er een platenspeler en een AUX op de versterker kan aansluiten, en met die voorversterker op de platenspeler kan dat allemaal gewoon met tulpstekkers? En dus dat het verder gewoon een normale geïntegreerde versterker kan zijn?

[ Voor 50% gewijzigd door Mejust op 30-03-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Nu online
Betreft je platenspeler
Enigste waarmee je rekening moet houden is dat het een output heeft in 2x tulp

Merken die interessant zijn betreft versterker :
Technics , onkyo , Fisher , dynaco ,wharfedale , et cetera ( zijn eigenlijks teveel om op te noemen )
Als je je niet zeker van de zaak bent, noteer model + merk en google het even lees reviews of het wat soeps is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Op marktplaats maar 72 pagina's met speakers onder de 75 euro... Hoe moet ik daar in hemelsnaam een keuze uit maken? Of koop ik gewoon een paar speakers die me wel mooi lijken voor een aardige prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Mejust schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 22:01:
Of koop ik gewoon een paar speakers die me wel mooi lijken voor een aardige prijs?
:Y

google het merk/type, wie weet kom je nog bij wat reviews uit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
probeer ik steeds wel maar vaak staat type niet in het verkoopverhaaltje en als het er wel staat zijn er geen reviews.

Zo even een selectie uit de eerste pagina's;

wharfedale 415s: http://audio-tv-foto.mark...speakers-top-speaker.html

B&W setje: http://audio-tv-foto.mark...5709108-luidsprekers.html

Solid(B&W) set: http://audio-tv-foto.mark...2-solid-b-w-speakers.html

Weet een van jullie tevallig iets te zeggen over deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Nu online
Ja dat is altijd het lastige,
er is nu genoeg te vinden op plekken zoals marktplaats.
helaas lieten jouw links mij persoonlijk wat koud, ( ook kwestie van eigen smaak )

ik zou zoiets nemen !
http://link.marktplaats.nl/513469259

en review http://www.gramophone.net...ALE+DIAMOND+V+LOUDSPEAKER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Deze klinken ook erg lekker: Wharfedale Linton 3 XP

Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Wow, die lintons zullen wel goed bij mn interieur staan. Maar als ik even verder zoek zie ik toch wel iemand zeggen dat de diamonds beter klinken. Mijn vader had trouwens ook wharfedale speakers uit de jaren zestig of zeventig. Klonk allemaal wel aardig maar ook erg krakerig. Ik ga denk ik die diamonds kopen en er een vineerlaagje overheen leggen.

Wat betreft versterking moet ik dus eentje kopen die onder de 100W zit en een weerstand van 6ohm aankan?

EDIT: ik ben het trouwens tot nu toe vergeten, maar is er nog wat speciale apparatuur nodig om ook een koptelefoon aan te sluiten op dit systeempje?

[ Voor 14% gewijzigd door Mejust op 31-03-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Elke normale versterker is prima :) Als de versterker ook een hoofdtelefoonaansluiting heeft (hebben de meeste) dan heb je verder niets nodig. Qua luidsprekers is Wharfedale prima!

Zoek op MP met een straal van 25 km om huis en ga dan filteren op prijs, dan heb je minder keuze en meer in de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Heb bij mij in de buurt een setje diamond 5's gevonden voor 40 euro! Die gaan het dus worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Nu online
Dat even geluk :P
Bespaard weer mooi met verzendkosten en 40,- not bad at all

Nu nog versterker !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Ben terug van de kringloop. Ze hadden er welgeteld 2 versterkers staan en geen van beide had een koptelefoon uitgang. Jammer. Misschien ook deze maar via marktplaats scoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Ik blaas dit topic weer even nieuw leven in omdat ik weer een paar vragen heb.

Speakers en turntable zijn nu binnen, blijft over versterker. Ben op MP een Yamaha A500 tegengekomen, weet alleen niet of ik ook alles aan kan sluiten (lp via RCA stekkers, computer audio uitgang)

Heb een fotootje van de inputs:
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi-wiki.de/images/3/36/YamahaA-500_5.jpg

Kan iemand me hiermee verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ja kan gewoon :)

Platenspeler is al versterkt dus hoeft niet op de phono maar kan gewoon op een andere ingang. Pc kan met een verloop van 3,5 mm jack naar dubbel tulp RCA ook gewoon aangeloten worden op een ingang .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Ik reanimeer dit topic een tweede keer.

ondertussen is alles binnen en aangesloten. Het minpunt is dat een van de speakers het niet doet en de andere ongelooflijk kraakt. Als ik mn koptelefoon eraan hang (sennheiser HD25-II) hoor ik ook daarmee in een oor niks en in het andere een flink gekraak.

De kabels zijn allemaal nieuw en naar mijn weet goed aangesloten. Rood zit op rood, zwart en wit zit op zwart en wit. Van de speakerkabels heb ik het eindje afgehaald en wederom rood op rood en zwart op zwart. Ook zitten ze allebei op het A kanaal.

Heeft iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mejust schreef op donderdag 12 april 2012 @ 20:58:
Ik reanimeer dit topic een tweede keer.

ondertussen is alles binnen en aangesloten. Het minpunt is dat een van de speakers het niet doet en de andere ongelooflijk kraakt. Als ik mn koptelefoon eraan hang (sennheiser HD25-II) hoor ik ook daarmee in een oor niks en in het andere een flink gekraak.

De kabels zijn allemaal nieuw en naar mijn weet goed aangesloten. Rood zit op rood, zwart en wit zit op zwart en wit. Van de speakerkabels heb ik het eindje afgehaald en wederom rood op rood en zwart op zwart. Ook zitten ze allebei op het A kanaal.

Heeft iemand suggesties?
Hang er eens een andere bron (met andere kabel!)
Dan kun je uitsluiten of het de bron of de versterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mejust
(jarig!)
Ik heb nu de computer op een andere ingang gezet, toen ging de speaker die eerst geen geluid gaf spelen. Eerst heel krakerig, nu gewoon en helder. De andere doet daarentegen niks.

EDIT: ze doen het nu allebei, maar kraken allebei.

EDIT2: Heb het geluid op de computer zachter gezet, kraken is nu opgehouden. Ik moet wel zeggen dat het volume dat nu uit de speakers redelijk laag is, terwijl de versterker op half volume staat. En als ik het geluid harder zet begint het geluid hoorbaar te ruisen.

[ Voor 49% gewijzigd door Mejust op 12-04-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:03
Mejust schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:06:
Ik heb nu de computer op een andere ingang gezet, toen ging de speaker die eerst geen geluid gaf spelen. Eerst heel krakerig, nu gewoon en helder. De andere doet daarentegen niks.

EDIT: ze doen het nu allebei, maar kraken allebei.

EDIT2: Heb het geluid op de computer zachter gezet, kraken is nu opgehouden. Ik moet wel zeggen dat het volume dat nu uit de speakers redelijk laag is, terwijl de versterker op half volume staat. En als ik het geluid harder zet begint het geluid hoorbaar te ruisen.
Op welke ingang zit de pc nu aangesloten?

Gezien het feit dat het op de koptelefoon ook slecht is zou ik de versterker verdenken. wat er precies mee is weet ik niet, maar wat je ook doet - kijk uit dat je je koptelefoon (of oren) niet beschadigd. als dat ding niet goed meer is kunnen er knallen uitkomen waar je U tegen zegt. Ik denk eerlijk gezegd dat er wat met de eindtrap aan de hand is of dat er wellicht elco's vervangen dienen te worden.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06-2021
-- niet goed gelezen --

[ Voor 93% gewijzigd door Ruud2009 op 13-04-2012 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heb je de versterker getest voordat je hem meenam? Zo nee, heb je net een marktplaats les geleerd. :+
Het kan overigens een kwestie zijn van potmeters inspuiten.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Lijkt er inderdaad op dat de versterker niet goed is.
Pagina: 1