De GT 630m van Nvidea memory?

Pagina: 1
Acties:

• KoningBob
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Hallo beste tweakers,

*het gaat puur om de grafische kaart, deze laptops zijn puur om misschien het probleem wat duidelijker te maken*
Ik ben op zoek naar een laptop die tussen de 600 en 700 euro kost (echt niet meer dan 700)

nou heb ik een aantal laptops bekeken hier op tweakers.net en kwam uit op een aantal die aan mijn eisen voldoen.
De videokaart waar ik op uit kwam is de GT 630m van nvidea en na een hoop zoeken op internet krijg ik nog steeds geen hoogte van deze kaart of chip?

Bij de ene laptop zit er 1GB aan dedicated ram in en bij de ander 2GB. Dit staat helaas alleen niet aangegeven als ik op de desbetreffende laptops klik:

pricewatch: Acer Aspire 5750G-2678G50MN

en

pricewatch: Acer Aspire 5755G-2458G75MN

Bij de website notebookcheck.net waar volledige benchmarks staan kwam ik er ook niet uit.
Na wat klikken op FPS bij de games staat ook bij de ene laptop 1GB en de ander 2GB
(Bij de 540m staat op notebookcheck duidelijk 1GB dedicated geheugen)

Mijn vraag is nu, waar kan ik duidelijk zien hoeveel dedicated geheugen deze 630m heeft en of deze misschien ook zonder dedicated geheugen verkocht word. voordat ik dadelijk een miskoop maak.

Alvast bedankt

• KoningBob
Ik zie nu dat sommige laptops deze met 1gb hebben en de ander 2gb, laat ik de vraag dan een klein beetje aanpassen.

Ga ik het verschil tussen 1gb of 2gb goed merken of is dit zeer beperkt, misschien een benchmark ergens? zelf heb ik dat niet kunnen vinden.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Met deze range kaarten is het verschil tussen 1GB en 2GB heel beperkt.

De chip is niet slecht, maar ook zeker geen hoogvlieger, dus hoge resoluties en details aanzetten (wat veel geheugen kost) wil meestal toch niet met zo'n kaart.
Daarnaast, ondersteunen veel laptops niet eens een hoge resolutie (op het ingebouwde scherm, extern kan wel hoger).

Het zal misschien heel iets schelen, maar denk echt niet dat het noemenswaardig verschil tussen de 1 en 2GB variant is.

Kan me vergissen, maar volgens mij komen deze kaarten met dedicated geheugen (veel sneller dan shared). Maar ALS een kaart shared geheugen heeft, staat dit er meestal wel bij (krijg je ook vaak van die rare getallen, als 1300MB of 1700MB of iets anders raars).

• KoningBob
allereerst bedankt voor de reactie, ik had nog 1 vraagje.

De 540m kwam aardig in de buurt van deze kaart had ik gezien. Het prijsverschil tussen deze 2 in laptops scheelt nogal. is het de moeite om misschien voor de 540 te gaan, of koop ik dan een te verouderde kaart?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Wat ik zo kan vinden zijn er 3 varianten van de 630m.
Een rebrand 540m (dus gewoon een 540m met een nieuwe naam), een rebrand 550m (iets meer shaders dan de 540, en ook weer iets hogere kloks). De derde variant is wat ingewikkeld (zit er zo naar te kijken), zou gebasseerd zijn op de 620m, die op zijn beurt weer gebasseerd is op de 540m, alleen dan op een kleiner procedé gebakken (kleinere chip, minder stroom nodig, dus zuiniger/minder warm).

Wélke van de 3 in welke laptop zit is niet echt makkelijk te achterhalen.

Het verschil met een 540m zal dan ook niet zo heel groot zijn (qua snelheid). De 540m zal mogelijk ietsje trager zijn en ietsje minder zuinig, maar echt een heel groot verschil is het niet.

Dat is vaak het lastige met notebook chips....ze rebranden (gewoon nieuwe naam aan een oud product geven) heel vaak, en onderling verschillen specificaties nog met kaarten met dezelfde naam 8)7 .

Dus als een notebook met een 540m aanzienlijk goedkoper is, kun je net zo goed daarvoor gaan.