Van ADSL naar Ziggo - Bereik door hele woning

Pagina: 1
Acties:

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Beste allen,

Altijd gebruik gemaakt van ADSL van KPN. Werkte prima. Echter te traag. Daarom nu over op ziggo.

Ik heb mijn dekstop PC op de zolder staan. Dit was geen enkel probleem bij ADSL. Ik plugde het adsl modem op de op de zolder aanwezig telefoonaansluiting en via draadje naar mijn pc. Alles werkt.

Nu heb ik ziggo met een kabel/wifi modem die op de splitter wordt aangesloten (in meterkast). Het bereik is te slecht voor op zolder. Daarom nu op zoek naar een oplossing.

Gewoon bedraad is nog altijd het beste. Maar in onze woning is dat nogal een gepiel. Weet niet of ik een kabel naar boven getrokken krijg. Daarom nu op zoek naar een wireless oplossing.

Wat is beter:
-een repeater op de bovenverdieping zetten die het signaal sterk genoeg maakt voor ontvangst op zolder
-een sterke access point/router kopen

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de 2e optie.

Na lang googlen ben ik tot het volgende apparaten gekomen:
EnGenius ECB-3500
EnGenius M35

Zit ik zo in de juiste richting te denken? Volgens mij is hier het probleem wel mee opgelost, toch? Zo heb ik gewoon draadloos internet door de hele woning (vanwege de sterkere antenne)

Zie ik nog dingen over het hoofd?

[edit]
Nu vraag ik me ook nog af... om te downloaden is dit wellicht prima.. maar wat als ik data upload vanuit mijn desktop, bereikt hij dan probleemloos de engenius ecb3500? Of dien ik dan ook een sterkte wifi adapter te kopen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dacide op 30-03-2012 12:51 ]

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 11:04
Inderdaad gewoon een accespoint aanschaffen en ophangen.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Vergeet die repeaters alsjeblieft! Het zijn ondingen!
Als het je lukt om een kabel naar de eerste verdieping te leggen en daar een extra accesspoint neer te zetten zou je waarschijnlijk op zolder al een prima verbinding hebben.
Een kabel helemaal naar boven blijft het mooiste.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:01

Barrycade

Through the...

Als je nu de telefoonkabel vervangt door UTP ben je toch ook?
Aangenomen dat de telefoonkabel door een buis loopt kan je de UTP dan redelijk eenvoudig door de buis halen door een trekkabel aan de telefoonkabel te verbinden en daaraan weer de UTP.

• Dacide
v.w.b. repeaters: Daar ben ik al over uit.. Gaat het niet worden. Las dat de snelheid daarmee gehalveerd wordt.

Probleem met bedraad is dat de vorige bewoners ooit flink hebben liggen knoeien met pur schuim (of isolatieschuim etc..) waardoor ik vrees dat kabels loshalen/opnieuw bekabelen geen (eenvoudige) optie is.
Anders was het makkelijk, hup een kabel naar mijn slaapkamer trekken, daar een Sitecom 300N neerzetten en klaar is kees.

Ik vraag me nu vooral af wat ik van zo'n EnGenius ECB-3500 kan verwachten. Als dit apparaat ervoor zorgt dat ik in de gehele woning (en evt tuin) netjes ontvangst heb dan ben ik al heel gelukkig. Dan kan ik op de lange termijn nog altijd kijken voor een bekabelde oplossing.

Is er hier iemand met zo'n ECB3500 toevallig?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Desnoods gaat netwerk over een 4 aderige telefoonkabel. Al vaker moeten doen omdat de oude telefoonkabel muurvast zat. De aders in pin 1,2,3 en 6 knijpen en je hebt 100mbit netwerk.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 15:59
En misschien is de telefoonkabel die nu naar boven ligt stiekem gewoon al CAT-5. Dat komt ook best vaak voor. Maar dat werkt natuurlijk alleen als je daar geen telefoon meer wilt aansluiten.

[ Voor 27% gewijzigd door dreamscape op 30-03-2012 16:49 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Telefoonsetje draadloos kost een paar tientjes, ik zou die kabel eens testen ;-)

Meh ...

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Je kunt ook nog proberen om een goed access point te nemen zoals de TP-Link die zo populair is in combinatie met een sterke ontvanger. Deze bestaan en heb ik zelf een tijdje ook gebruikt. Het werkte voor mij prima, echter moet je ook kijken naar stoorzenders die nog weleens aanwezig kunnen zijn. Bij mij in de buurt had ik bijvoorbeeld last van veel wifi-netwerken, waardoor de snelheid netto op zo'n 120Mbit terecht kwam. Met 5GHz daarentegen kan ik ongeveer 240MBit halen.

• acale
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Ik zou toch gaan voor een goed setje powerline adapters

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-02 10:47
acale schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 17:05:
Powerline is al helemaal niks in sommige gevallen werkt het goed maar nooit perfect.
Heb veel dingen mee gemaakt met powerline en het werkt gewoon niet overal en al zeker niet altijd.
Ook de snelheid is bagger.
Ik zou ook zeggen probeer de telefoon kabel eens.
Ik denk dat je hier al wat winst uit haalt.
Gewoon even het contact doosje eraf halen en kijken hoeveel aders er aan zitten.
Als dit er 8 zijn heb je geluk als het er 4 zijn ook zoals hierboven geschreven.
Anders als je kabel dus in een buis zit even de kabel terug trekken met een nieuw erachter aan (Dat 5e) of nog beter Cat6 dan ben je voorbereid op de verre toekomst.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Powerline is helemaal op de gok gaan werken, resultaten daarmee zijn bizar uiteenlopend.

Als je verder de telefoonlijn naar boven niet gebruik, zou ik inderdaad een 4aderige optie proberen, zoals Dreamscape al aangeeft.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Dacide
Thanks voor alle reacties.

Ik heb hier op zolder inderdaad al een telefoon in gebruik. De oplossing is echter misschien het proberen waard.

Hoe denken jullie nog over die optie met de EnGenius ECB-3500. Daar hoor ik eigenlijk niemand over. Is dit een slecht idee? Want anders heb ik ook direct het probleem opgelost met internet in de tuin.

[ Voor 12% gewijzigd door Dacide op 30-03-2012 21:07 ]

• Dacide
DAt is geen optie. Heb al 2 verschillende soorten setjes geprobeerd. Beiden zonder resultaat. Geen idee waar dat aan ligt. Is altijd maar de vraag bij powerline systemen.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-02 09:37
Als er toevallig een tv (antenne) kabel loopt kan je ook gewoon boven je modem aansluiten :)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Dacide
JA is dat zo? Want dan is het probleem eenvoudig opgelost. Ja ik heb kabelaansluiting op zolder. Maar iemand vertelde mij dat dit alleen werkt als de 'echte' groene kabel tot op zolder loopt.

Bij mij komt de groene kabel de meterkast in, van hieruit gaat hij een kastje met coax aansluiting in. En deze leidt hem verder naar de bovenste verdiepingen (via een signaalversterker)

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
De versterker moet er dan wel tussen uit aangezien die meestal geen retour ondersteunen, maar als je alleen DVB-C gebruikt zal het h.w.s. wel goed gaan.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Dacide
Gisteravond eens uitgebreid gekeken naar de opties.

Ik dien toch voor wireless te gaan vrees ik. Alle kabels zitten vast in een laag kit en purschuim.
In de zomervakantie ga ik hier eens grondig aan werken/opschonen. Want ik wil uiteindelijk netjes internet over een kabel. Tot die tijd moet ik dan echter toch voor een wireless oplossing gaan.

De telefoonkabel gebruiken wil ik niet. Dan heb ik sowieso geen 100mbps full duplex. En ik maak nog gebruik van een telefoontoestel op zolder.

Ik wil dan voor nu die engenius ECB3500 nemen met de hoop dat deze het wifi signaal voldoende naar de zolder krijgt verzonden.

Is dit dan voor nu de beste oplossing? Of zijn er andere wireless opties die de moeite waard zijn?

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:49
Geen plek achter verwarmings buizen oid waar langs je eventueel omhoog zou kunnen?

• Dacide
Daar had ik ook al naar gekeken op aanraden van onze systeembeheerder. Helaas geen optie door de smeerboel aan pur etc.

Zoals ik al zei, deze zomervakantie ga ik alles compleet opschonen etc. Dan kan ik gewoon netjes een bedrade connectie maken.

Voor nu dus afhankelijk van een wireless verbinding.

Overigens doe ik helemaal niets met online gamen etc.. dus zaken als lag maken voor mij niets uit.

• Dacide
Hier een update van bovenstaande kwestie.... (wellicht wel zo netjes om te vermelden hoe het gegaan is)

Ik heb dus idd gekozen voor die engenius 3500. Deze staat beneden in de meterkast.
De pc op zolder heeft een usb wifi adapter van sitecom (usb met antenne eraan vast)

Ik haal nu in de praktijk zo rond de 22-26 mbit (via speedtest.net)
In de praktijk met downloaden (usenet) zit ik meestal zo rond 2,3-2.5 megabyte p/sec.

Ik heb een ziggo all in one pakket met 50mbit down.

Ik haal nu in de praktijk maar de helft hiervan (ongeveer).... Moet ik me zorgen maken? Of is dit gezien; Wifi, de afstand, en de 2 verdiepingen die er tussen zitten een normaal verschijnsel?

Ik ben er hoe dan ook flink op vooruit gegaan. Bij mijn Kpn Adsl haalde ik in de praktijk rond de 800kbyte-1200kbyte down. (direct met kabel verbonden aan router)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is normaal. Sowieso heb je een WiFi-AP gekocht met extra lang bereik, maar afstand is je probleem helemaal niet, dat is demping door vloeren en muren. Dat geval gaat vast marginaal beter presteren dan de goedkoopste wokkietokkie-AP, maar daar is alles mee gezegd.

Enige manier dat je van die demping af bent is om je AP aan de andere kant van zo'n muur te hangen :o

Sowieso, de meterkast is echt slechtst denkbare plek in huis voor een draadloze verbinding/AP - het zit tussen de kabels en buizen die er een heuze kooi van Faraday van maken. Als je niet een UTP naar boven wilt trekken, hang die AP dan tenminste buiten je meterkast op, dat scheelt waarschijnlijk al stukken.

Oslik blyat! Oslik!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Mattie112 schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:06:
Als er toevallig een tv (antenne) kabel loopt kan je ook gewoon boven je modem aansluiten :)
Ja dat kan. Nee, dat is geen goed idee. Hoe verder je modem van het AOP afligt, hoe groter de kans op storing en andere onzin is. Hoe dichter je modem bij het AOP ligt hoe beter.
//Edit
Was dus een onnodige reactie, post dateert van enkele maanden geleden. Excuus.

[ Voor 10% gewijzigd door Nieknikey op 11-06-2012 22:31 . Reden: Had niet moeten reageren. ]

Pagina: 1