Ok, pakje bleek helemaal onderop in de wagen te liggen, en is dus alsnog bezorgd. Phew.
Ik heb de originele hardcase besteld, en die valt me niet tegen, sterker nog, ik vind hem geweldig. Hij is tussen de 0,9 en 1 mm dik, en van een gematteerd doorzichtig hard plastic. Hij glijdt heel soepel om de One X heen en klikt mooi vast - past precies, maar dat mag je ook wel verwachten van een originele accessoire.
Het gematteerde plastic voelt wat ruw aan, en geeft daardoor goede grip, meer dan de telefoon zeld. Ook de randen zijn ruw, in tegenstelling tot de randen van de kast van de telefoon, en ook die extra grip is wat mij betreft welkom.
De uitsparingen voor de knopjes, plugjes, speakergaatjes e.d. zijn ruim genoeg om het apparaat goed te kunnen bedienen en aansluiten, al maakt het door de dunte van de case niet veel uit. Bijkomend voordeel is dat ik nu heel goed kan voelen waar de volumeknop zit, dat lukte me eerder minder goed en dan drukte ik per ongeluk op harder ipv zachter, of er helemaal naast...
Enige minpunten die je zou kunnen noemen is dat de case niet het glas beschermd. Leg je de telefoon nu op zijn buikje, dan steekt de rand niet zover uit dat deze het glas van de grond houdt, iets dat veel gelcases wel doen (en ik vermoed ook bij dit model zullen doen). Ook de boven en onderrand zijn weinig beschermd, dus het is wel zaak daar geen harde voorwerpen tegenaan te krijgen.
Pluspunt is daarentegen weer wel dat hij net een stukje rond de camera uitsteekt, en dus enige bescherming tegen krassen op die rand van de kast (en het glas) geeft.
Alles bij elkaar is ie nauwelijks zichtbaar, en voor zo'n grote telefoon met bijzonder design is dat zeker een grote plus. Dat, samen met de pasvorm, de verbeterde grip en stevigheid maken het voor mij een toppertje.
Tot slot nog even iets over de screenprotector die ik had besteld, die van Adapt. Die past bijzonder slecht. Hij is te smal, waardoor de zijkanten van het glas niet beschermd worden, en er is een rare hap uit op de plek waar de lichtsensor zit - die blijkbaar achter het glas is verstopt, had ik eerder niet gezien. Die hap eruit lijkt me onnodig voor een goede lichtsensor, en de onbeschermde zijkanten maken het ding vrij nutteloos imo. Die gaan dus terug.